Announcement

Collapse
No announcement yet.

optima akku

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hOGi
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 1295
    • Espoo

    #31
    Julkistetaan nyt omatkin kokemukset Optiman virranantolaitteista.

    Niille, jotka aikovat pitää autoaan yli muutaman vuoden, suosittelen ehdottomasti Optiman ostamista. Itselläni on ollut nyt Red top käytössä 6 (kuusi) vuotta ilman ainuttakaan ongelmaa. Talvella on aina riittänyt virtaa auton käynnistämiseen riippumatta pakkaslukemista.

    Olen yrittänyt välttää sen tyhjäksi ajamista, mutta arviolta noin kymmenisen kertaa se on sen verran tyhjäksi soiteltu, ettei startille ole riittänyt tarpeeksi virtaa. Ei ole mielestäni merkittävästi vaikuttanut akun kestoon.

    Eli vaikka Optima maksaa "hieman" enemmän kuin tavallinen Biltema, niin se maksaa itsensä kyllä pidempään käytettynä takaisin. Ja sitäpaitsi yksikin -25 asteessa vietetty tunti autoa startatessa vituttaa sen verran, että olen valmis maksamaan kunnon akusta hieman ylimääräistä. Myös täysi huoltovapaus on plussaa.

    Hifikäyttöön tuollaiset akut ovat myös loistavia, koska kuten täällä on jo mainittu, niillä on huomattavasti vakiota suurempi virranantokyky. Tämä auttaa siinä, että akku toimii ikäänkuin kondensaattorina suurien hetkellisten vahvistinkuormien aikana (lue: kun luukutat passoa), eikä erillisiä kondensaattoreita välttämättä tarvita.

    Suuri virranantokyky ei kuitenkaan tarkoita, että parkissa voisi soittaa yhtään sen pidempään kuin vakioakulla - yleensä jopa päinvastoin. Esimerkiksi vanhan autoni varauskyky oli 64Ah, kun Optimalle ilmoitetaan muistaakseni vain 55Ah.

    Summa summarum: Optima on seurannut minua jo kahden auton ajan, ja seuraavan kerran kun joudun akun vaihtamaan, se on varmasti jonkun valmistajan vastaava akku - enää en ikinä osta ns. vakioakkua.
    www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

    Comment

    • mikko
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 1762
      • kotona

      #32
      hifiklubilla ollessani näin "inside" lappusen jossa kerrottii että punainen optima menettää tehojaan 15% jokaisella tyhjäksipurkamiskerralla :roll:

      Comment

      • Calypsocoupe
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 2932
        • EFNU

        #33
        Originally posted by mikko
        hifiklubilla ollessani näin "inside" lappusen jossa kerrottii että punainen optima menettää tehojaan 15% jokaisella tyhjäksipurkamiskerralla :roll:
        Sitä varten on olemassa keltainen Optima :-)
        - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

        Comment

        • hOGi
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 1295
          • Espoo

          #34
          Originally posted by mikko
          hifiklubilla ollessani näin "inside" lappusen jossa kerrottii että punainen optima menettää tehojaan 15% jokaisella tyhjäksipurkamiskerralla :roll:
          Sitten mulla on aika tehoton akku, joka toimii vielä ihan hyvin

          Lasketaanpa:
          olen päästänyt akun käytännössä tyhjäksi (= startti ei enää toimi) noin 10 kertaa.

          Ensimmäisen tyhjennyskerran jälkeen on siis noin 85% tehosta jäljellä.
          Toisen kerran jälkeen noin 72.2% (85% 85%:sta) jne...

          Näin ollen kymmenen kerran jälkeen jäljellä on alle 20% tehosta. Jos oletetaan että alussa "tehoja" on ollut noin 55Ah, niin nyt akussani on enää noin 10.5Ah.

          Jos oletetaan että kolme vahvistintani syö jatkuvaa tehoa noin 150W (nimellismaksimitehot 4x75W + 2x100W + 1x1000W), niin 12 voltin jännitteellä virtaa kuluu siis 12.5A. Näin ollen stereoita ei voisi soittaa kuin noin 50 minuuttia ennenkuin akku olisi täysin tyhjä.

          Hmmm. Pitäisiköhän testata tänään, vai jättää testaamatta? Toisaalta saattaisi tulla todistetuksi että tuo akku ei ole noin arka tyhjentymiselle ja toisaalta taas siitä saattaisi taas lohjeta se 15% pois

          Joka tapauksessa varmaa on se, että ikinä ei ole jäänyt auto tuon red topin syystä käynnistämättä normaalikäytössä. Eli kyllä noissakin hinta-laatu - suhde on kohdallaan. Mutta onhan se kyllä niin, että minäkin olisin sen yellow topin ostanut jos en olisi tuota rediä todella halvalla saanut...
          www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

          Comment

          • Kaide
            Bimmer Rookie
            • Jul 2003
            • 145
            • Espoo

            #35
            Originally posted by henri
            kumpi ois autoon paremmin soveltuva akku

            Optima Orange Top 800E vai toi Yellow Top D1000S :?:

            hyvät käynnistys ominaisuudet pitää olla ja sitten hifi-käyttöönkin hyvin soveltuva
            Mulla on Optima Orange Top ja valitsin sen koska orange top on
            "hälyytysajoneuvoakku" ja sitkeä sellainen, unohdan valot päälle autosta melko usein yöksi eikä ole ainakaan 2v aikana tyhjentynyt kertaakaan ja on popitettukin :shock: :sleep:
            F20

            Comment

            • hOGi
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 1295
              • Espoo

              #36
              Originally posted by Kaide
              Originally posted by henri
              kumpi ois autoon paremmin soveltuva akku

              Optima Orange Top 800E vai toi Yellow Top D1000S :?:

              hyvät käynnistys ominaisuudet pitää olla ja sitten hifi-käyttöönkin hyvin soveltuva
              Mulla on Optima Orange Top ja valitsin sen koska orange top on
              "hälyytysajoneuvoakku" ja sitkeä sellainen, unohdan valot päälle autosta melko usein yöksi eikä ole ainakaan 2v aikana tyhjentynyt kertaakaan ja on popitettukin :shock: :sleep:
              Optima Orange Top 800E:n 52Ah:n varaus (jos siis akku on täysi) riittää tavallisilla parkkivaloilla suhteellisen pitkään - jos oletetaan että kokonaisvaloteho parkissa on noin 24W, tarkoittaa se suunnilleen 2A:n jatkuvaa kulutusta. Näinollen 52Ah riittää yli vuorokaudeksi. Mutta toisaalta, samaan ellei parempaankin päästään ihan normaalillakin akulla, niissä kun on yleisesti ottaen hieman suuremmat varausarvot kuin Optimoilla. Eli harvoinpa toi valojen päällä pitäminen auton ehjää akkua loppuun yön aikana syö.

              Hyvät käynnistysominaisuudet ja soveltuvuus hifikäyttöön kulkevat käsi kädessä, eli käytännössä se tarkoittaa hyvää virranantokykyä. Suuresta varauksesta ei myöskään ole haittaa, jos starttia tarvitsee jurnuttaa esim. talvella pitkään ja jos aikoo luukuttaa poppeja parkkipaikalla koneen seistessä...

              Virranantokyvyltään red top on paras, orange top siitä seuraava ja yellow top "huonoin". Mutta Yellow top taas kestää paremmin syväpurkausta ja siinä on myös suurempi varauskyky. Siksi se on soveltuvampi autokäyttöön. Ihan tarkkaan en osaa sanoa, mihin toi orange top on tarkoitettu, mutta pelkästään speksien valossa katsottuna valitsisin todennäköisesti sen.

              Hyvä vertailu Optiman akkujen eroista löytyy täältä.
              www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

              Comment

              • Kaide
                Bimmer Rookie
                • Jul 2003
                • 145
                • Espoo

                #37
                :idea: http://www.flinkenberg.fi/elektronii...tot/optima.htm
                F20

                Comment

                • Japa
                  Newbiemmer
                  • Oct 2003
                  • 9
                  • Tampere

                  #38
                  Voi tuntua jo jauhamiselta mutta oon luottanu optimaan (yellow top) ja annoin virtaa puimuriin minkä oma akku (nesteakku ihme) oli tyhjennyt talven jäljiltä ja lähti hienosti käymään. Mut noita amppeeri lukuja ei pysty ihan tuijottaan ja verrata tavalliseen akkuun, kun jotenkin tuntuu että ne on vähän erilaisia "amppeereja" kuin tavallinen. Mul oli tavallinen 65ah (ei vanha) akku ja kun vaihdoin Optiman yellow toppiin niin jenkka koneetkin meni vallan villiks eli samalla volyymin tasolla oli kovempi mökä.

                  Comment

                  • hOGi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 1295
                    • Espoo

                    #39
                    Originally posted by Japa
                    Mul oli tavallinen 65ah (ei vanha) akku ja kun vaihdoin Optiman yellow toppiin niin jenkka koneetkin meni vallan villiks eli samalla volyymin tasolla oli kovempi mökä.
                    Hmm... Tuolla amppeerituntimäärällä ei ole mitään tekemistä vahvistimen antotehon kanssa. Se ei kerro kuin se akun varauksen määrän. Eli mitä suurempi Ah-arvo, niin sitä pidempään voit soittaa musiikkia lataamatta akkua.

                    Optiman akuissa on kyllä tavallista akkua parempi virranantokyky, jonka vuoksi suurilla kuormilla vahvistimen antoteho on parempi. Tämä johtuu siitä, että akun jännite ei suuresta hetkellisestä virtamäärästä notkahda samalla tavalla kuin vakioakku. Tehohan tasavirtajärjestelmissä lasketaan suoraan kaavalla P=UI. Jos jännite tippuu, notkahtaa myös teho alaspäin. Tämä hetkellinen tehon aleneminen ei vaikuta äänenvoimakkuuteen sinänsä, vaan se ilmenee äänen säröytymisenä - yleensä bassot puuroutuvat ensimmäisenä. Mutta tuolla ei siis ole mitään tekemistä jatkuvan tehon kanssa, varsinkin jos puhutaan tilanteesta jossa sinulla on auto käynnissä.

                    Teoriassa on mahdollista, että edellinen akkusi on ollut aivan finaalissa, jolloin se on muodostanut tavallista suuremman kuorman auton laturille. Näin vahvistimen jännite ei olisi päässyt nousemaan vakiotasolle (n. 14.4V, riippuen laturista ja autosta) vaan olisi jäänyt hieman alemmaksi (oletetaan n. 12V). Tällöin vahvistimesi teho olisi tippunut n. 20%, jonka olisi jo ehkä saattanut huomannut ihan äänenvoimakkuudessakin. Mutta tässäkään tapauksessa Optimasta ei olisi ollut mitään apua - uusi vakioakku olisi ajanut saman asian.

                    Eiköhän tässä sinun tapauksessasi ole tällä kertaa ollut kyse placebo-vaikutuksesta :wink: Ei sillä, Optiman akku on joka tapauksessa hyvä hankinta.
                    www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

                    Comment

                    • Japa
                      Newbiemmer
                      • Oct 2003
                      • 9
                      • Tampere

                      #40
                      Oletko kenties sähköalan asiantuntija ja onko sulla ittellä Optiman akkua.
                      Mitenkäs olisin sitten muuten ilmoittanut ton vanhan akun koon kun toi amppeeri määrä ei kerro mitään. Tein kyseisen testin auton ollessa sammuksissa ja siinä oli muutama kuulija ja säröllä ei ollut mitään tekemistä asian kanssa kato en harrasta biltemaa. Ja sama vaikutus on käynnissä että optima antaa enemmän virtaa jonka voi ihan testata yleismittarilla ja vahvistimessa pienetkin virtamäärän nousut huomaa heti. Mutta en ala asiasta taisteleen ja minä syön angiinaankin kalkkitabletteja placebo vaikutuksen saamiseksi.

                      Comment

                      • hOGi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 1295
                        • Espoo

                        #41
                        Originally posted by Japa
                        Oletko kenties sähköalan asiantuntija ja onko sulla ittellä Optiman akkua.
                        Mitenkäs olisin sitten muuten ilmoittanut ton vanhan akun koon kun toi amppeeri määrä ei kerro mitään. Tein kyseisen testin auton ollessa sammuksissa ja siinä oli muutama kuulija ja säröllä ei ollut mitään tekemistä asian kanssa kato en harrasta biltemaa. Ja sama vaikutus on käynnissä että optima antaa enemmän virtaa jonka voi ihan testata yleismittarilla ja vahvistimessa pienetkin virtamäärän nousut huomaa heti. Mutta en ala asiasta taisteleen ja minä syön angiinaankin kalkkitabletteja placebo vaikutuksen saamiseksi.
                        No siitä asiantuntijuudesta en tiedä, olen kuitenkin "joutunut" lukemaan sähköön liittyviä asioita sekä koulutukseni että harrastuksieni vuoksi. Ja jos luet tätä threadia hieman enemmän, havaitset että minulla on myös omakohtaisia kokemuksia Optiman akuista - hyviä ovat.

                        Tarkoitus ei missään nimessä ollut tarjota herneitä nenän kautta nautittavaksi. Pyydän anteeksi että sait viestistäni sen vaikutelman. Halusin vain kertoa lukijoille oman käsitykseni asioista. Omien kokemusteni ja rajallisen sähköteorian ymmärrykseni perusteella Optiman akut eivät auta millään tavoin suuremman äänenvoimakkuuden saavuttamisessa. Toisaalta ne saattavat parantaa äänenlaatua ja siksi sellainen kannattaakin hankkia - varsinkin kun niiden käyttöikä on myös vakioakkua huomattavasti pidempi ja kylmäkäynnistysominaisuudetkin paremmat.

                        Onhan teoriassa tietenkin mahdollista, että äänenvoimakkuus kasvaa kun virran saanti on turvattu. Kuulostaa vain aika hurjalta, että virran määrä suunnilleen kaksinkertaistuisi Optiman akkua käyttäen. Akustiikassa kun 3dB:n äänenvoimakkuuden kasvattaminen vaatii tuplatehon. Tuo 3dB:n äänenvoimakkuuden lisäys taas vastaa juuri ja juuri korvin havaittavaa äänenvoimakkuuden kasvua. Edelleenkin P=UI ja jännitehän ei auton käydessä voi nousta, koska toimiessaan laturi määrää käyttöjännitteen.

                        Jos täällä on akustiikkaa ja sähköoppia hyvin tuntevia henkilöitä, niin kyseenalaistakaa ihmeessä laskelmani. Voihan olla että olen jättänyt pohdinnoissani jotain vaikuttavia tekijöitä huomiotta. Tietysti jos joku viitisi, niin voisi myös tehdä empiirisen testin omilla laitteillaan testaten äänenvoimakkuuden ensin vakioakulla ja sitten Optimalla - tietysti samalla volume-nupin säädöllä :wink:
                        www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

                        Comment

                        • Patrolli
                          BTCF Member
                          • Jun 2003
                          • 552
                          • Kempester

                          #42
                          Itsehän vaihtaisin akun paikan konttiin(ellei se jo siellä olisi :lol: )..eli ei muuta kuin metsästämään purettua dieseliä ja akkuteline&johdot konttiin..riittää korkeutta, leveyttä jne..muotoilee vaikka kuorma-auton akulle sopivan nurkan niin jo alkaa puhti riittämään..ja kannattaa noissa poppi ym. virtaa vievissä harrastuksissa päivittää myös laturia esim. dieselin laturiin (84A???)..tai ostakaa diesel multa edullisesti pop-machineksi
                          projekten:
                          3xxTTiX e30 2d 6gang
                          316 e30 2d ”kaljan auto”

                          Chevy K3500 Dually 6.5td 4x4 "Cowboy Cadillac"
                          Corsa A 1.2ässä
                          trucks: Scania 141 tukkiyhdistelmä, Kontio-Sisu turpoleukulla, paloautosauna Dodge
                          TRX300 "Big Red"
                          nauhahiomakoneet: Ski-Doo Alpine II, kaljakori-okkeli, Sno-Tric SC12

                          "Jemand bekommt alles in den Arsch gesteckt"

                          Comment

                          • jvakeva
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2433
                            • Kouvola

                            #43
                            miten voi olla akun valinta NÄIN vaikeaa??

                            marssii kauppaan ja ostaa exiden vartan tai optiman, onko sillä enää niin väliä mikä se on?? vrt bmw vs. mb. maku asioita!
                            ja jos pilkkuja käydään viilaamaan niin useimpien valmistajien vahvistimien tehoarvot on laskettu 13,8V jännitteellä...
                            kalliit laatumerkit ilmoittavat 12V, (ei spl dynamics, ym).
                            B10 V8 # 108
                            saab r560 8X4

                            Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                            Comment

                            • villes
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2003
                              • 439
                              • Kirkkonummi

                              #44
                              mä oon sitä mieltä et normaali käytössä moni tavallinen akku on hinta/laatu-suhteeltaan paljon parempi kuin optiman akku. TM:n lehdessä 18/2003 oli akkutesti jonka exide ultra 47600 voitti ja optima yellow top oli neljäs, exiden suositushinta on n.80e kun taas optiman suositushinta on n.350e!
                              En osaa sanoa on optiman tyylisestä akusta paljonkin hyötyä kunnon musiikkilaitteilla kun itselläni ei sellaisia ikävä kyllä ole. autossani on nyt kolmatta vuotta sama bilteman :oops: akku eikä kertaakaan ole ollut mitään ongelmia sen kanssa, seuraavaksi akuksi ostan todennäköisesti tm:n testivoittaja exiden.
                              M-B C220CDI 4matic amg -13
                              ex.
                              bmw 320d touring -04 e46, bmw 330da touring m-sport -07 e91, Mercedes-Benz C200CDI BE T A -11, Mitsubishi Lancer RalliArt////////// -10, 320i -04 m-sport II e46, 330iA -06 e90, 318ti -97 e36, 318i -89 e30

                              Comment

                              • Second
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2003
                                • 223
                                • Kaarina

                                #45
                                paljos tuollainen Exide Maxxima 900 Deep Cycle kustantaa...? mistään en hintaa löytänyt...
                                ex-E39 530d M-sport
                                ex-E30 325i cabrio
                                ex-E30 325i
                                ex-E34 535i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎