Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kotelolaskuri ja kotelon koko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19175
    • -

    #16
    Originally posted by Rudenorth View Post
    Paska kuulo sulla jos et 50hz kuule. 20hz on jo vaikea kuulla ja harva sen kuulevat.
    Kyllä 20Hz kuulemisessa taitaa olla enemmän ongelmana huonot laitteet, kuin huono kuulo. Kaikista matalimmat taajuudet aistitaan yhdessä kuulon ja kehon tuntemuksien kautta, mutta 50Hz ei todellakaan ole vielä näin matala taajuus, kuten sanoitkin jo. Kaikista korkeimpia taajuuksia kaikki eivät kuule ja lisäksi iän myötä kyky kuulla korkeimpia taajuuksia heikkenee.
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • Coooper
      BTCF Member
      • Apr 2007
      • 1623
      • Lahti

      #17
      Originally posted by mikae34 View Post
      Joskus nuo laskurit antavat oikeasti hyvän suosituksen mutta joskus taas ne kertovat aivan metsään. Pääsääntöisesti suosittelisin pitäytymään valmistajan ilmoituksissa ennemmin kuin tuon laskurin kertomassa.

      Pienenä esimerkkinä kerrottakoon kun hiljattain katsoin mitö tuo laskuri olisi kertonut sopivaksi tilavuudeksi genesiksen audiophile30 subille. Valmistaja suosittelee 30l suljettua ja tiedän että se on sille todella hyvä. No syötin mielenkiinnosta kuitenkin tuohon laskuriin elementin speksit ja sehän antoi tilavuudeksi suljetulle monta sataa litraa... että silleen...
      Tätä itekkin miettinyt kuinka luotettavia nuo ovat, tuossa aikani kuluks testailin. Syötin rainbow hammerin tiedot sekä autostudion että winisd:hen ja ne molemmat anto refleksin tilavuudeks ~45litraa ja valmistajan suositus 28litraa. Uskoakko laskuri vai valmistajaa, mistä noista valmistajan ilmoittamista tiedoista tietää ettei vaan suosittele pientä sen takia että jää konttiin tilaa enemmän hyötykäyttöön.:think
      E61 525DA - 09
      EX: E90 325IA -06
      EX: E46 328i 4d -00
      Ex: E30 318i 2d -89


      ~M20 STROKER CLUB LAHTI~

      Comment

      • mikae34
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 4991
        • Forssa

        #18
        Originally posted by Coooper View Post
        Tätä itekkin miettinyt kuinka luotettavia nuo ovat, tuossa aikani kuluks testailin. Syötin rainbow hammerin tiedot sekä autostudion että winisd:hen ja ne molemmat anto refleksin tilavuudeks ~45litraa ja valmistajan suositus 28litraa. Uskoakko laskuri vai valmistajaa, mistä noista valmistajan ilmoittamista tiedoista tietää ettei vaan suosittele pientä sen takia että jää konttiin tilaa enemmän hyötykäyttöön.:think
        Ehdottomasti aina ennemmin uskotaan valmistajan suosituksia. Rainbown nuo subit soivat hyvin melko pienissä tilavuuksissa. Jotkut valmistajat ilmoittavat myös muutaman eri vaihtoehdon tilansäästön ja äänenlaadun kannalta.

        Eli uskotaan valmistajien suosituksiin. He kuitenkin ovat nähneet vaivaa kun ovat elementtiensä soveltuvuutta eri tilavuuksiin kokeilleet.
        Auto on liikkumaväline.

        Comment

        • herja
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 1649

          #19
          Autoelementeissä valmistajat suosittelevat aina liian pieniä koteloita. Miksi? Koska pieneen koteloon menevä elementti myy paremmin. Ei ne varmaan huonosti soi suositellussa kotelossa mutta optimissa soi paremmin. Mikae34 varmaan myy noita elääkseen tai sitten sillä on kaikki ostostv:n tuotteet sängyn alla.
          Retard Member

          Comment

          • Rudenorth
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 2415
            • Iisalmi

            #20
            Originally posted by Juhis View Post
            Kyllä 20Hz kuulemisessa taitaa olla enemmän ongelmana huonot laitteet, kuin huono kuulo. Kaikista matalimmat taajuudet aistitaan yhdessä kuulon ja kehon tuntemuksien kautta, mutta 50Hz ei todellakaan ole vielä näin matala taajuus, kuten sanoitkin jo. Kaikista korkeimpia taajuuksia kaikki eivät kuule ja lisäksi iän myötä kyky kuulla korkeimpia taajuuksia heikkenee.
            Totta turiset. Yleensä auto vehkeissä alle 20hz basso leikataan pois mikäli subi sinne asti kykenee toistamaan. Noin matalalla taajuudella elementti on jo tiukilla kontrollin puolesta.
            MB W204 C320 CDI
            Kawasaki Ninja ZX-7R

            Comment

            • mikae34
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 4991
              • Forssa

              #21
              Originally posted by herja View Post
              Autoelementeissä valmistajat suosittelevat aina liian pieniä koteloita. Miksi? Koska pieneen koteloon menevä elementti myy paremmin. Ei ne varmaan huonosti soi suositellussa kotelossa mutta optimissa soi paremmin. Mikae34 varmaan myy noita elääkseen tai sitten sillä on kaikki ostostv:n tuotteet sängyn alla.
              Tää ei taas johda yhtään mihinkään tää topicci. En tosiaan myy noita elääkseni mutta olen kyllä asennellut eri subeja eri autoihin ammatiksenikin, siis vain asentanut en myynyt. Kokemuksesta sanon että pääsääntöisesti valmistajien suositukset ovat olleet melko hyviä, poikkeuksiakin on kuten joka asiassa mutta valmistajien ilmoituksilla saa kyllä hyvät lähtökohdat. Eri ihmiset myös haluavat subeilta eri asioita ja kotelotilavuus vaikuttaa moniin asioihin, halutaanko tarkkaa toistoa vai hieman pyöreämpää ja muhkeampaa..
              Auto on liikkumaväline.

              Comment

              • Jaksu
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2004
                • 753
                • Kempele

                #22
                Valmistajien ilmoittavat suositukset ovat aina jonkin asteisia kompromisseja jolla elementti saadaan toimimaan useimpia miellyttävällä tavalla. Luonnollisesti tinkimällä jostain voi saada lisää jotain muuta.

                Jotkin elementit saattavat omata sellaiset speksit, että kotelolaskurit ja simuloidut käyrät ovat jotain ihan muuta kuin totuus.

                Sanoisinkin että siitä voidaan lähteä, että jokaisen laadukkaan valmistajan kotelosuositukset ovat varmasti kokeilemisen arvoisia.
                xdrive

                Comment

                • Rudenorth
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 2415
                  • Iisalmi

                  #23
                  Originally posted by Jaksu View Post
                  Valmistajien ilmoittavat suositukset ovat aina jonkin asteisia kompromisseja jolla elementti saadaan toimimaan useimpia miellyttävällä tavalla. Luonnollisesti tinkimällä jostain voi saada lisää jotain muuta.

                  Jotkin elementit saattavat omata sellaiset speksit, että kotelolaskurit ja simuloidut käyrät ovat jotain ihan muuta kuin totuus.

                  Sanoisinkin että siitä voidaan lähteä, että jokaisen laadukkaan valmistajan kotelosuositukset ovat varmasti kokeilemisen arvoisia.
                  Täysin asiaa puhut. Ja kyllä ne vain toimivat pienissä kotelossa oikein, nykyisissä subeissa esim. elementin liikerataa on kasvatettu jolloin se saadaan toimimaan pienemässä kotelossa.
                  MB W204 C320 CDI
                  Kawasaki Ninja ZX-7R

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3402
                    • Tre

                    #24
                    Originally posted by Rudenorth View Post
                    Täysin asiaa puhut. Ja kyllä ne vain toimivat pienissä kotelossa oikein, nykyisissä subeissa esim. elementin liikerataa on kasvatettu jolloin se saadaan toimimaan pienemässä kotelossa.
                    Elementtien liikerata ei vaikuta mitenkään siihen kuinka pienessä kotelossa homma toimii. Se määrää vain maksimipaineet tietyllä taajudella.
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • alspe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 3402
                      • Tre

                      #25
                      Originally posted by Jaksu View Post
                      Valmistajien ilmoittavat suositukset ovat aina jonkin asteisia kompromisseja jolla elementti saadaan toimimaan useimpia miellyttävällä tavalla. Luonnollisesti tinkimällä jostain voi saada lisää jotain muuta.

                      Jotkin elementit saattavat omata sellaiset speksit, että kotelolaskurit ja simuloidut käyrät ovat jotain ihan muuta kuin totuus.

                      Sanoisinkin että siitä voidaan lähteä, että jokaisen laadukkaan valmistajan kotelosuositukset ovat varmasti kokeilemisen arvoisia.
                      Kaikki kaiuttimet ovat kompromisseja eri asioista. Käytännössä ainakin herkkyys, alarajataajuus ja kotelon pieni koko ovat kääntäen verrannollisia. Yksi parenee, muut huononee.

                      Jos speksit on oikein, niin kunnon simulointiohjelmat laskee kahden elementin keskinäiset erot juuri oikein. Ei toki kerro suoraan äänenlaatua.
                      G30 520d xDrive
                      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                      Comment

                      • Rudenorth
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 2415
                        • Iisalmi

                        #26
                        Originally posted by alspe View Post
                        Elementtien liikerata ei vaikuta mitenkään siihen kuinka pienessä kotelossa homma toimii. Se määrää vain maksimipaineet tietyllä taajudella.
                        Varmaan sitten alan lehdet puhuvat shittiä...
                        MB W204 C320 CDI
                        Kawasaki Ninja ZX-7R

                        Comment

                        • Jaksu
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 753
                          • Kempele

                          #27
                          Kyllähän viimeisen 5-7 vuoden aikana on ollut havaittavissa, että elementit ovat nykyään mitä useimmiten pitkäiskuisia ja speksien valossa pienissä suljetuissa toimivia. Samalla tehonkestot ovat nousseet ja herkkyydet laskeneet.
                          Last edited by Jaksu; 25-11-2007, 21:56.
                          xdrive

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by Rudenorth View Post
                            Varmaan sitten alan lehdet puhuvat shittiä...
                            Joko olet ymmärtänyt lukemasi väärin, tai lehdessä on puhuttu puuta heinää. Elementin liikepoikkeama ei suoranaisesti vaikuta käytettävään kotelokokoon. Se on kuitenkin välttämätön vaatimus, jos pienemmällä kartiolla halutaan riittäviä äänenpaineita.

                            Pienen kotelon tavoittelussa lopputulokseen voidaan päästä muuttamalla elementin ominaisuuksia, mutta yleensä se tietää kompromissia muista ominaisuuksista, kuten alspekin vanhana hifistinä jo totesi.

                            Supistamalla kartion kokoa tai jäykistämällä elementin ripustuksia, päästään pienempään ekvivalenttitilavuuteen (Vas). Lisäämällä kartion massaa saadaan resonanssitaajuutta (fs) laskettua. Elementin mekaanisen hyvyysluvun (Qms) nousu joudutaan kompensoimaan paremmalla sähköisellä hyvyysluvulla (Qes) eli suuremmalla puhekelan voimakertoimella (BI). Näin elementti saadaan edelleen pidettyä kontrollissa ja massan aiheuttamaa herkkyyden laskua kompensoitua. Pienemmän kartiopinta-alan takia samaan äänenpaineeseen vaaditaan myös enemmän iskunpituutta (vrt. kartion liikkuessaan syrjäyttämän ilman tilavuus). Liikepoikkeaman suhteen on myös huomioitava ero lineaarisessa ja totaalissa liikepoikkeamassa (progressiivinen ripustus ja puhekelan sijoittuminen ääniraossa).

                            Summa summarum: Parempien moottorien eli suuren voimakertoimen pitkäiskuisten puhekelojen ansiosta elementin muita ominaisuuksia on halutessa mahdollisuus rukata pienempien kotelotilavuuksien mahdollistamiseksi.
                            Last edited by Clavurion; 25-11-2007, 22:22.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • alspe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 3402
                              • Tre

                              #29
                              Clavurion siinä heittelikin jo paljon asiaa. Kun vielä muistaa sen tosiasian, että iskunpituudet ja jäykät kartiot eivät tee äänenlaadusta parempaa vaan käytännössä päin vastoin. Nykysuuntaus koko autohifissä on pienet kotelot & suuret tehot joka tarkoittaa helposti epätarkkaa toistoa ja isoa säröä.
                              G30 520d xDrive
                              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9157
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by alspe View Post
                                Kun vielä muistaa sen tosiasian, että iskunpituudet ja jäykät kartiot eivät tee äänenlaadusta parempaa vaan käytännössä päin vastoin. Nykysuuntaus koko autohifissä on pienet kotelot & suuret tehot joka tarkoittaa helposti epätarkkaa toistoa ja isoa säröä.
                                Vanha kansanviisaushan sanoo, että mieluumin hellästi 15-tuumaisella kuin runttaamalla 8-tuumaisella.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎