Originally posted by Rudenorth
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kotelolaskuri ja kotelon koko
Collapse
X
-
All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
-
-
Originally posted by mikae34 View PostJoskus nuo laskurit antavat oikeasti hyvän suosituksen mutta joskus taas ne kertovat aivan metsään. Pääsääntöisesti suosittelisin pitäytymään valmistajan ilmoituksissa ennemmin kuin tuon laskurin kertomassa.
Pienenä esimerkkinä kerrottakoon kun hiljattain katsoin mitö tuo laskuri olisi kertonut sopivaksi tilavuudeksi genesiksen audiophile30 subille. Valmistaja suosittelee 30l suljettua ja tiedän että se on sille todella hyvä. No syötin mielenkiinnosta kuitenkin tuohon laskuriin elementin speksit ja sehän antoi tilavuudeksi suljetulle monta sataa litraa... että silleen...E61 525DA - 09
EX: E90 325IA -06
EX: E46 328i 4d -00
Ex: E30 318i 2d -89
~M20 STROKER CLUB LAHTI~
Comment
-
-
Originally posted by Coooper View PostTätä itekkin miettinyt kuinka luotettavia nuo ovat, tuossa aikani kuluks testailin. Syötin rainbow hammerin tiedot sekä autostudion että winisd:hen ja ne molemmat anto refleksin tilavuudeks ~45litraa ja valmistajan suositus 28litraa. Uskoakko laskuri vai valmistajaa, mistä noista valmistajan ilmoittamista tiedoista tietää ettei vaan suosittele pientä sen takia että jää konttiin tilaa enemmän hyötykäyttöön.:think
Eli uskotaan valmistajien suosituksiin. He kuitenkin ovat nähneet vaivaa kun ovat elementtiensä soveltuvuutta eri tilavuuksiin kokeilleet.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Autoelementeissä valmistajat suosittelevat aina liian pieniä koteloita. Miksi? Koska pieneen koteloon menevä elementti myy paremmin. Ei ne varmaan huonosti soi suositellussa kotelossa mutta optimissa soi paremmin. Mikae34 varmaan myy noita elääkseen tai sitten sillä on kaikki ostostv:n tuotteet sängyn alla.Retard Member
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostKyllä 20Hz kuulemisessa taitaa olla enemmän ongelmana huonot laitteet, kuin huono kuulo. Kaikista matalimmat taajuudet aistitaan yhdessä kuulon ja kehon tuntemuksien kautta, mutta 50Hz ei todellakaan ole vielä näin matala taajuus, kuten sanoitkin jo. Kaikista korkeimpia taajuuksia kaikki eivät kuule ja lisäksi iän myötä kyky kuulla korkeimpia taajuuksia heikkenee.MB W204 C320 CDI
Kawasaki Ninja ZX-7R
Comment
-
-
Originally posted by herja View PostAutoelementeissä valmistajat suosittelevat aina liian pieniä koteloita. Miksi? Koska pieneen koteloon menevä elementti myy paremmin. Ei ne varmaan huonosti soi suositellussa kotelossa mutta optimissa soi paremmin. Mikae34 varmaan myy noita elääkseen tai sitten sillä on kaikki ostostv:n tuotteet sängyn alla.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Valmistajien ilmoittavat suositukset ovat aina jonkin asteisia kompromisseja jolla elementti saadaan toimimaan useimpia miellyttävällä tavalla. Luonnollisesti tinkimällä jostain voi saada lisää jotain muuta.
Jotkin elementit saattavat omata sellaiset speksit, että kotelolaskurit ja simuloidut käyrät ovat jotain ihan muuta kuin totuus.
Sanoisinkin että siitä voidaan lähteä, että jokaisen laadukkaan valmistajan kotelosuositukset ovat varmasti kokeilemisen arvoisia.xdrive
Comment
-
-
Originally posted by Jaksu View PostValmistajien ilmoittavat suositukset ovat aina jonkin asteisia kompromisseja jolla elementti saadaan toimimaan useimpia miellyttävällä tavalla. Luonnollisesti tinkimällä jostain voi saada lisää jotain muuta.
Jotkin elementit saattavat omata sellaiset speksit, että kotelolaskurit ja simuloidut käyrät ovat jotain ihan muuta kuin totuus.
Sanoisinkin että siitä voidaan lähteä, että jokaisen laadukkaan valmistajan kotelosuositukset ovat varmasti kokeilemisen arvoisia.MB W204 C320 CDI
Kawasaki Ninja ZX-7R
Comment
-
-
Originally posted by Rudenorth View PostTäysin asiaa puhut. Ja kyllä ne vain toimivat pienissä kotelossa oikein, nykyisissä subeissa esim. elementin liikerataa on kasvatettu jolloin se saadaan toimimaan pienemässä kotelossa.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by Jaksu View PostValmistajien ilmoittavat suositukset ovat aina jonkin asteisia kompromisseja jolla elementti saadaan toimimaan useimpia miellyttävällä tavalla. Luonnollisesti tinkimällä jostain voi saada lisää jotain muuta.
Jotkin elementit saattavat omata sellaiset speksit, että kotelolaskurit ja simuloidut käyrät ovat jotain ihan muuta kuin totuus.
Sanoisinkin että siitä voidaan lähteä, että jokaisen laadukkaan valmistajan kotelosuositukset ovat varmasti kokeilemisen arvoisia.
Jos speksit on oikein, niin kunnon simulointiohjelmat laskee kahden elementin keskinäiset erot juuri oikein. Ei toki kerro suoraan äänenlaatua.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by Rudenorth View PostVarmaan sitten alan lehdet puhuvat shittiä...
Pienen kotelon tavoittelussa lopputulokseen voidaan päästä muuttamalla elementin ominaisuuksia, mutta yleensä se tietää kompromissia muista ominaisuuksista, kuten alspekin vanhana hifistinä jo totesi.
Supistamalla kartion kokoa tai jäykistämällä elementin ripustuksia, päästään pienempään ekvivalenttitilavuuteen (Vas). Lisäämällä kartion massaa saadaan resonanssitaajuutta (fs) laskettua. Elementin mekaanisen hyvyysluvun (Qms) nousu joudutaan kompensoimaan paremmalla sähköisellä hyvyysluvulla (Qes) eli suuremmalla puhekelan voimakertoimella (BI). Näin elementti saadaan edelleen pidettyä kontrollissa ja massan aiheuttamaa herkkyyden laskua kompensoitua. Pienemmän kartiopinta-alan takia samaan äänenpaineeseen vaaditaan myös enemmän iskunpituutta (vrt. kartion liikkuessaan syrjäyttämän ilman tilavuus). Liikepoikkeaman suhteen on myös huomioitava ero lineaarisessa ja totaalissa liikepoikkeamassa (progressiivinen ripustus ja puhekelan sijoittuminen ääniraossa).
Summa summarum: Parempien moottorien eli suuren voimakertoimen pitkäiskuisten puhekelojen ansiosta elementin muita ominaisuuksia on halutessa mahdollisuus rukata pienempien kotelotilavuuksien mahdollistamiseksi.Last edited by Clavurion; 25-11-2007, 22:22.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Clavurion siinä heittelikin jo paljon asiaa. Kun vielä muistaa sen tosiasian, että iskunpituudet ja jäykät kartiot eivät tee äänenlaadusta parempaa vaan käytännössä päin vastoin. Nykysuuntaus koko autohifissä on pienet kotelot & suuret tehot joka tarkoittaa helposti epätarkkaa toistoa ja isoa säröä.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostKun vielä muistaa sen tosiasian, että iskunpituudet ja jäykät kartiot eivät tee äänenlaadusta parempaa vaan käytännössä päin vastoin. Nykysuuntaus koko autohifissä on pienet kotelot & suuret tehot joka tarkoittaa helposti epätarkkaa toistoa ja isoa säröä.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Comment