Paska kuulo sulla jos et 50hz kuule. 20hz on jo vaikea kuulla ja harva sen kuulevat.
Kyllä 20Hz kuulemisessa taitaa olla enemmän ongelmana huonot laitteet, kuin huono kuulo. Kaikista matalimmat taajuudet aistitaan yhdessä kuulon ja kehon tuntemuksien kautta, mutta 50Hz ei todellakaan ole vielä näin matala taajuus, kuten sanoitkin jo. Kaikista korkeimpia taajuuksia kaikki eivät kuule ja lisäksi iän myötä kyky kuulla korkeimpia taajuuksia heikkenee.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Joskus nuo laskurit antavat oikeasti hyvän suosituksen mutta joskus taas ne kertovat aivan metsään. Pääsääntöisesti suosittelisin pitäytymään valmistajan ilmoituksissa ennemmin kuin tuon laskurin kertomassa.
Pienenä esimerkkinä kerrottakoon kun hiljattain katsoin mitö tuo laskuri olisi kertonut sopivaksi tilavuudeksi genesiksen audiophile30 subille. Valmistaja suosittelee 30l suljettua ja tiedän että se on sille todella hyvä. No syötin mielenkiinnosta kuitenkin tuohon laskuriin elementin speksit ja sehän antoi tilavuudeksi suljetulle monta sataa litraa... että silleen...
Tätä itekkin miettinyt kuinka luotettavia nuo ovat, tuossa aikani kuluks testailin. Syötin rainbow hammerin tiedot sekä autostudion että winisd:hen ja ne molemmat anto refleksin tilavuudeks ~45litraa ja valmistajan suositus 28litraa. Uskoakko laskuri vai valmistajaa, mistä noista valmistajan ilmoittamista tiedoista tietää ettei vaan suosittele pientä sen takia että jää konttiin tilaa enemmän hyötykäyttöön.:think
Tätä itekkin miettinyt kuinka luotettavia nuo ovat, tuossa aikani kuluks testailin. Syötin rainbow hammerin tiedot sekä autostudion että winisd:hen ja ne molemmat anto refleksin tilavuudeks ~45litraa ja valmistajan suositus 28litraa. Uskoakko laskuri vai valmistajaa, mistä noista valmistajan ilmoittamista tiedoista tietää ettei vaan suosittele pientä sen takia että jää konttiin tilaa enemmän hyötykäyttöön.:think
Ehdottomasti aina ennemmin uskotaan valmistajan suosituksia. Rainbown nuo subit soivat hyvin melko pienissä tilavuuksissa. Jotkut valmistajat ilmoittavat myös muutaman eri vaihtoehdon tilansäästön ja äänenlaadun kannalta.
Eli uskotaan valmistajien suosituksiin. He kuitenkin ovat nähneet vaivaa kun ovat elementtiensä soveltuvuutta eri tilavuuksiin kokeilleet.
Autoelementeissä valmistajat suosittelevat aina liian pieniä koteloita. Miksi? Koska pieneen koteloon menevä elementti myy paremmin. Ei ne varmaan huonosti soi suositellussa kotelossa mutta optimissa soi paremmin. Mikae34 varmaan myy noita elääkseen tai sitten sillä on kaikki ostostv:n tuotteet sängyn alla.
Kyllä 20Hz kuulemisessa taitaa olla enemmän ongelmana huonot laitteet, kuin huono kuulo. Kaikista matalimmat taajuudet aistitaan yhdessä kuulon ja kehon tuntemuksien kautta, mutta 50Hz ei todellakaan ole vielä näin matala taajuus, kuten sanoitkin jo. Kaikista korkeimpia taajuuksia kaikki eivät kuule ja lisäksi iän myötä kyky kuulla korkeimpia taajuuksia heikkenee.
Totta turiset. Yleensä auto vehkeissä alle 20hz basso leikataan pois mikäli subi sinne asti kykenee toistamaan. Noin matalalla taajuudella elementti on jo tiukilla kontrollin puolesta.
Autoelementeissä valmistajat suosittelevat aina liian pieniä koteloita. Miksi? Koska pieneen koteloon menevä elementti myy paremmin. Ei ne varmaan huonosti soi suositellussa kotelossa mutta optimissa soi paremmin. Mikae34 varmaan myy noita elääkseen tai sitten sillä on kaikki ostostv:n tuotteet sängyn alla.
Tää ei taas johda yhtään mihinkään tää topicci. En tosiaan myy noita elääkseni mutta olen kyllä asennellut eri subeja eri autoihin ammatiksenikin, siis vain asentanut en myynyt. Kokemuksesta sanon että pääsääntöisesti valmistajien suositukset ovat olleet melko hyviä, poikkeuksiakin on kuten joka asiassa mutta valmistajien ilmoituksilla saa kyllä hyvät lähtökohdat. Eri ihmiset myös haluavat subeilta eri asioita ja kotelotilavuus vaikuttaa moniin asioihin, halutaanko tarkkaa toistoa vai hieman pyöreämpää ja muhkeampaa..
Valmistajien ilmoittavat suositukset ovat aina jonkin asteisia kompromisseja jolla elementti saadaan toimimaan useimpia miellyttävällä tavalla. Luonnollisesti tinkimällä jostain voi saada lisää jotain muuta.
Jotkin elementit saattavat omata sellaiset speksit, että kotelolaskurit ja simuloidut käyrät ovat jotain ihan muuta kuin totuus.
Sanoisinkin että siitä voidaan lähteä, että jokaisen laadukkaan valmistajan kotelosuositukset ovat varmasti kokeilemisen arvoisia.
Valmistajien ilmoittavat suositukset ovat aina jonkin asteisia kompromisseja jolla elementti saadaan toimimaan useimpia miellyttävällä tavalla. Luonnollisesti tinkimällä jostain voi saada lisää jotain muuta.
Jotkin elementit saattavat omata sellaiset speksit, että kotelolaskurit ja simuloidut käyrät ovat jotain ihan muuta kuin totuus.
Sanoisinkin että siitä voidaan lähteä, että jokaisen laadukkaan valmistajan kotelosuositukset ovat varmasti kokeilemisen arvoisia.
Täysin asiaa puhut. Ja kyllä ne vain toimivat pienissä kotelossa oikein, nykyisissä subeissa esim. elementin liikerataa on kasvatettu jolloin se saadaan toimimaan pienemässä kotelossa.
Täysin asiaa puhut. Ja kyllä ne vain toimivat pienissä kotelossa oikein, nykyisissä subeissa esim. elementin liikerataa on kasvatettu jolloin se saadaan toimimaan pienemässä kotelossa.
Elementtien liikerata ei vaikuta mitenkään siihen kuinka pienessä kotelossa homma toimii. Se määrää vain maksimipaineet tietyllä taajudella.
Valmistajien ilmoittavat suositukset ovat aina jonkin asteisia kompromisseja jolla elementti saadaan toimimaan useimpia miellyttävällä tavalla. Luonnollisesti tinkimällä jostain voi saada lisää jotain muuta.
Jotkin elementit saattavat omata sellaiset speksit, että kotelolaskurit ja simuloidut käyrät ovat jotain ihan muuta kuin totuus.
Sanoisinkin että siitä voidaan lähteä, että jokaisen laadukkaan valmistajan kotelosuositukset ovat varmasti kokeilemisen arvoisia.
Kaikki kaiuttimet ovat kompromisseja eri asioista. Käytännössä ainakin herkkyys, alarajataajuus ja kotelon pieni koko ovat kääntäen verrannollisia. Yksi parenee, muut huononee.
Jos speksit on oikein, niin kunnon simulointiohjelmat laskee kahden elementin keskinäiset erot juuri oikein. Ei toki kerro suoraan äänenlaatua.
Kyllähän viimeisen 5-7 vuoden aikana on ollut havaittavissa, että elementit ovat nykyään mitä useimmiten pitkäiskuisia ja speksien valossa pienissä suljetuissa toimivia. Samalla tehonkestot ovat nousseet ja herkkyydet laskeneet.
Joko olet ymmärtänyt lukemasi väärin, tai lehdessä on puhuttu puuta heinää. Elementin liikepoikkeama ei suoranaisesti vaikuta käytettävään kotelokokoon. Se on kuitenkin välttämätön vaatimus, jos pienemmällä kartiolla halutaan riittäviä äänenpaineita.
Pienen kotelon tavoittelussa lopputulokseen voidaan päästä muuttamalla elementin ominaisuuksia, mutta yleensä se tietää kompromissia muista ominaisuuksista, kuten alspekin vanhana hifistinä jo totesi.
Supistamalla kartion kokoa tai jäykistämällä elementin ripustuksia, päästään pienempään ekvivalenttitilavuuteen (Vas). Lisäämällä kartion massaa saadaan resonanssitaajuutta (fs) laskettua. Elementin mekaanisen hyvyysluvun (Qms) nousu joudutaan kompensoimaan paremmalla sähköisellä hyvyysluvulla (Qes) eli suuremmalla puhekelan voimakertoimella (BI). Näin elementti saadaan edelleen pidettyä kontrollissa ja massan aiheuttamaa herkkyyden laskua kompensoitua. Pienemmän kartiopinta-alan takia samaan äänenpaineeseen vaaditaan myös enemmän iskunpituutta (vrt. kartion liikkuessaan syrjäyttämän ilman tilavuus). Liikepoikkeaman suhteen on myös huomioitava ero lineaarisessa ja totaalissa liikepoikkeamassa (progressiivinen ripustus ja puhekelan sijoittuminen ääniraossa).
Summa summarum: Parempien moottorien eli suuren voimakertoimen pitkäiskuisten puhekelojen ansiosta elementin muita ominaisuuksia on halutessa mahdollisuus rukata pienempien kotelotilavuuksien mahdollistamiseksi.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Clavurion siinä heittelikin jo paljon asiaa. Kun vielä muistaa sen tosiasian, että iskunpituudet ja jäykät kartiot eivät tee äänenlaadusta parempaa vaan käytännössä päin vastoin. Nykysuuntaus koko autohifissä on pienet kotelot & suuret tehot joka tarkoittaa helposti epätarkkaa toistoa ja isoa säröä.
Kun vielä muistaa sen tosiasian, että iskunpituudet ja jäykät kartiot eivät tee äänenlaadusta parempaa vaan käytännössä päin vastoin. Nykysuuntaus koko autohifissä on pienet kotelot & suuret tehot joka tarkoittaa helposti epätarkkaa toistoa ja isoa säröä.
Vanha kansanviisaushan sanoo, että mieluumin hellästi 15-tuumaisella kuin runttaamalla 8-tuumaisella.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment