Originally posted by Clavurion
View Post
Kotelolaskuri ja kotelon koko
Collapse
X
-
Asiaa kyllä puhut. Mutta mainitsinkin esim., eli en tarkoittanut että pelkästään iskunpituutta lisäämällä saataisin elementit toimimaan pienissä kotelossa, vaan vaatii kyllä muitakin muutoksia elementille. Ilmaisin aikasemmin asiani vähän huonosti
mut mut, en itsekään ole mikään pienten kotelojen kannattaja, vaan pyrin tekemään kotelot aina sähköisten arvojen mukaan optimaalin kokoisiksi.
MB W204 C320 CDI
Kawasaki Ninja ZX-7R
-
Mainittakoon vielä... Jos kotelo pitää ehdottomasti saada rajoitettua fyysiseltä kooltaan, yksi keino toiston ulottamiseksi alemmas on LT-korjaus (Linkwitz Transform). Tietysti tässäkään ei ole ilmaisia lounaita tarjolla. Elementiltä vaaditaan runsaasti liikepoikkeamaa sekä tehonkestoa (lämpökuorma) ja lisäksi tehokas pääte. LT:tä ei ilmeisesti hirveästi ole vielä autohifin puolella omaksuttu.
Asiasta lisää esim. tässä.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
no okei... my bad20hz on jo vaikea kuulla ja harva sen kuulevat.
Tarvitseeko edes ns. normaalikuuntelulla päästä alle 50Hz:n?
Tuon laskurin mukaan refleksikotelolla mun elementillä olisi sitten se 20Hz matalin taajuus.
Eli kannattaako mun alkaa nyt refleksikoteloa rakentaa?
-10 e93 325i
-04 e46 320i
-92 e31 850i 6speed
-92 e30 325 cab
-93 e36 M3
-91 e36 325
Comment
-
Tuo sun aiemmin postaama käppyrä on hieman harhaanjohtava koska siinä SPL on tasattu yli 100 Hz:n mukaan. Tosiasiassahan jakosuodatus on aina 50 - 80 Hz. Lisäksi kotelot ovat eri kokoiset 30 / 48 l, eli ei järkevää verrata suoraan.Originally posted by JTMD View Postno okei... my bad
Tarvitseeko edes ns. normaalikuuntelulla päästä alle 50Hz:n?
Tuon laskurin mukaan refleksikotelolla mun elementillä olisi sitten se 20Hz matalin taajuus.
Eli kannattaako mun alkaa nyt refleksikoteloa rakentaa?
Kyllä mä vaan lähtisin aluksi suljettuun kokeilemaan. Esim. 40 litrainen. Sen voit sitten myöhemmin muuttaa esim. 30 Hz:iin viritetyksi refleksiksi laittamalla koteloon 60 cm 4" putkea jos ei suljettu tyydytä. Suljetun kotelon etuna on ainakin hyvä tehonkesto matalimmilla taajuuksilla. Refleksikotelossa kartio voi karata käsistä ilman subsoniccia.
Suljettu kotelo vaatii vahvistimelta pikkuisen enemmän virranantoa, mutta jos paineet ovat maltilliset ja vahvistin OK, niin suljettu aluksi.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
Niin kyseessähän on yksinkertainen bassokorjaus alimmilla taajuuksilla eli vähän sama asia, kuin taajuuskorjaimella boostaisi alimpia taajuuksia. Vastaavaa ideaahan käytettiin aikoinaan esim. Hifi 100/1 subbarissa ja käytetään varmasti paljon myös nykyisissä kaupallisissa subbareissa.Originally posted by Clavurion View PostMainittakoon vielä... Jos kotelo pitää ehdottomasti saada rajoitettua fyysiseltä kooltaan, yksi keino toiston ulottamiseksi alemmas on LT-korjaus (Linkwitz Transform).
Mielestäni normaalissa henkilöautossa tuollaisen korjaimen käyttäminen ei ole perusteltua, koska muutenkin auton pienestä sisätilasta johtuen matalimmat taajuudet korostuvat noin 12dB/oktaavi tietyn taajuuden alapuolella. Ja jos käytössä on tarpeeksi järeät midbassot, voi toiston alarajataajuutta venyttää periaatteessa vielä valitsemalla tarpeeksi matala jakotaajuus subbarille.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
Mitä järkeä on ylipäätään rakentaa subbaria, jos ei tunne tarpeelliseksi toistaa alle 50Hz:n taajuuksia.Originally posted by JTMD View PostTarvitseeko edes ns. normaalikuuntelulla päästä alle 50Hz:n?
Tietysti normaali musiikissa esim. 30Hz alarajataajuus riittää mainiosti. Mutta jos toisto rajoittuisi 50Hz:n, niin ei varsinaisesta subbarista ole kyse.
Kannattaa huomioida, että autossa kaikista matalimmat taajuudet toistuvat joka tapauksessa voimakkaammin, kuin pelkistä vapaakenttävasteista voisi kuvitella. Auton pienistä sisämitoista johtuen matalimmat taajuudet korostuvat periaatteessa 12dB/oktaavi tietyn rajataajuuden alapuolella.
Valinta suljetun ja refleksikotelon välillä kannattaa tehdä useamman eri asian perusteella. Ensimmäinen on tietysti käyttämäsi elementin soveltuvuus. Toiset elementit sopivat paremmin refleksiin ja toiset paremmin suljettuun. Tämä riippuu elementin parametreista. Refleksikotelo vaatii aina myös enemmän tilaa peräkontista eli suuremman kotelon.
Seuraavaksi on huomioitava omat kuuntelutottumuksesi eli minkälaista musiikkia kuuntelet ja millaisen bassotoiston haluat. Tietylle musiikille pieni boostaus esim. 35 Hz - 50 Hz alueella ei välttämättä ole huono juttu. Ja toisenlaiselle musiikille on parasta mahdollisimman tasainen toisto, joka ulottuu jopa 20Hz asti vaimentumatta.
Kannattaa muistaa myös, että refleksikotelo vahvistaa tiettyjä bassotaajuuksia selvästi viritystaajuuden yläpuolella eli näiden toistamiseen tarvitaan pienempi vahvistinteho. Samoin tehonkesto viritystaajuudella ja sen yläpuolella on parempi kuin suljetussa kotelossa. Refleksikotelon viritystaajuuden alapuolella tehonkesto alkaa pikku hiljaa heikentyä ja aivan matalimmilla taajuuksilla tehonkesto on huonompi kuin suljetussa kotelossa.Last edited by Juhis; 26-11-2007, 11:46.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
Perinteiseen puhtaalla alipäästösuotimella tehtyyn korjaukseen LT:tä ei voi täysin rinnastaa. LT:ssä on kuitenkin oma fiksuutensa. Hifi-palstoilla tästä on paljon väännetty, joten niistä voi kaivaa kädenvääntöä.Originally posted by Juhis View PostNiin kyseessähän on yksinkertainen bassokorjaus alimmilla taajuuksilla eli vähän sama asia, kuin taajuuskorjaimella boostaisi alimpia taajuuksia. Vastaavaa ideaahan käytettiin aikoinaan esim. Hifi 100/1 subbarissa ja käytetään varmasti paljon myös nykyisissä kaupallisissa subbareissa.
Mielestäni normaalissa henkilöautossa tuollaisen korjaimen käyttäminen ei ole perusteltua, koska muutenkin auton pienestä sisätilasta johtuen matalimmat taajuudet korostuvat noin 12dB/oktaavi tietyn taajuuden alapuolella. Ja jos käytössä on tarpeeksi järeät midbassot, voi toiston alarajataajuutta venyttää periaatteessa vielä valitsemalla tarpeeksi matala jakotaajuus subbarille.
Mielestäni auton varsin korkea alarajataajuus (matalin seisovan aallon pituus) pikemminkin puoltaisi LT:n käyttöä. Sen avullahan elementti voidaan pakottavan tarpeen tullen sulloa pienempään koteloon ja sitten piikittävä korkean Q-arvon koteloyhdistelmä saada laakalatvaisemmaksi Q~0.7 tietämille (vasteen lasku kompensoituu melko tarkkaan luontaisella korostuksella). Tämän merkitys jää tietysti pienemmäksi, jos käytetään todellista SUBwooferia ja jyrkkää jakoa.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
En jaksa alkaa väittelemään asiasta sen enempää, mutta mielestäni kaikki ylimääräinen sähköinen korjaus on pahasta äänenlaadun kannalta. Eli mielummin rakentaa elementti+kotelo yhdistelmästä sellaisen, ettei ylimääräisiä korjailuja tarvita. Nuo korjaukset kun ei vaikuta pelkkään taajuusvasteeseen ja pelkän taajuusvasteen korjaaminen ei tarkoita, että subbari toimisi sen jälkeen niinkuin pitää.Originally posted by Clavurion View PostPerinteiseen puhtaalla alipäästösuotimella tehtyyn korjaukseen LT:tä ei voi täysin rinnastaa. LT:ssä on kuitenkin oma fiksuutensa. Hifi-palstoilla tästä on paljon väännetty, joten niistä voi kaivaa kädenvääntöä.
Mielestäni LT ei ole mitään muuta kuin tietyn korjauskäyrän omaava sähköinen taajuuskorjain. Muita perusteluja asiasta voi esittää.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
Ihanne olisi tietysti käyttää suurella kartiolla varustettua herkkää elementtiä poskettoman kokoisessa kotelossa ilman sähköisiä korjauksia. Tässä nyt on kuitenkin pohdittu kompromisseja kotelon pienentämiseksi. LT ei kuitenkaan välttämättä ole hyvällä elementillä yhtään huonompi ratkaisu, kuin pieni elementti "väkisin väännetyillä" parametreilla ilman sähköistä korjausta.Originally posted by Juhis View PostEn jaksa alkaa väittelemään asiasta sen enempää, mutta mielestäni kaikki ylimääräinen sähköinen korjaus on pahasta äänenlaadun kannalta. Eli mielummin rakentaa elementti+kotelo yhdistelmästä sellaisen, ettei ylimääräisiä korjailuja tarvita. Nuo korjaukset kun ei vaikuta pelkkään taajuusvasteeseen ja pelkän taajuusvasteen korjaaminen ei tarkoita, että subbari toimisi sen jälkeen niinkuin pitää.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Se on "käänteisfunktio" korkean Q-arvon (liian pieni kotelo) kompensoimikseksi. Parantaa askelvastetta ja ryhmäviivettä, ainakin teoriassa. En ole kokeillut, mutta uskallan kyllä arvailla ettei moni muukaan täällä, varsinkaan sen vastustajat. Se ei ainakaan mun mielestä ole taajuusvasteen korjaus samassa mielessä kuin korostus eq:lla.Originally posted by Juhis View PostMielestäni LT ei ole mitään muuta kuin tietyn korjauskäyrän omaava sähköinen taajuuskorjain. Muita perusteluja asiasta voi esittää.
tuosta kohdat 9-12.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
Kyllä kysymyksessä on nimenomaan taajuusvasteen muokkaminen. Elementin tai elementti+kotelo yhdistelmän parametreja tuo korjaus ei pysty muuttamaan, vaan puhutaan teoreettisista muuttuneista Q-arvoista elementti+kotelo+taajuuskorjaus yhdistelmälle.Originally posted by alspe View PostSe ei ainakaan mun mielestä ole taajuusvasteen korjaus samassa mielessä kuin korostus eq:lla.
Ryhmäviivehän huononee selvästi noissa linkwitzlabin sivuilla matalimmilla taajuuksilla eli juuri sillä alueella, jossa taajuuksia joudutaan korostamaan. Ja vähenee pelkästään sillä alueella, jolta taajuuksia vaimennetaan. Eli liian pienen kotelon aiheuttama piikitys. Jos elementti olisi tarpeeksi suuressa kotelossa, ei tätä piikitystä edes olisi.
Ja tuollaisen LT:n suunnitteleminen omaan käyttöön ei olekaan ihan yksinkertainen asia. Jos kerta ongelma on, että käytettävissä on vain tietyn kokoinen kotelo, miksi ei valita siihen hieman pienempää elementtiä, jolle kotelon koko on riittävä? Eli jos esimerkiksi kotelotilavuus on liian pieni 12" elementille, miksi ei suosiolla laittaa siihen 10" elementtiä? Eikä yrittää väkisellä saada sitä 12" elementtiä toimimaan kyseisessä tilavuudessa.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
Ryhmäviive tosiaan kasvaa alimmilla taajuuksilla, mutta yleisen "säännön" mukaan ryhmäviive olisi hyvä olla joka suoran tai loivasti muuttuva, eli kyttyrää kuten linkin kotelossa ilman LT:ta. Eli LT suoristaa ryhmäviivettä ja vaihetta.Originally posted by Juhis View Post
Ryhmäviivehän huononee selvästi noissa linkwitzlabin sivuilla matalimmilla taajuuksilla eli juuri sillä alueella, jossa taajuuksia joudutaan korostamaan. Ja vähenee pelkästään sillä alueella, jolta taajuuksia vaimennetaan. Eli liian pienen kotelon aiheuttama piikitys. Jos elementti olisi tarpeeksi suuressa kotelossa, ei tätä piikitystä edes olisi.
Toki isot elementit isossa kotelossa ovat hyvä peruslähtökohta, mutta enpä näkisi romukoppaan heitettävänä ajatuksena laittaa 2x15" elementtia autoon. LT:n avulla ne voitaisiin laittaa jo aika pieneen koteloon, eikä yläbasso jumputtuaisi edes hieman korkeammalla jaolla. Kokeilemisen arvoinen mielestäni, varsinkin autossa.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
Juu ei varmasti romukoppaan heitettävä ajatus! Mutta toisaalta eiköhän yksi kappale laadukas 10" - 15" elementti riitä autokäytössä aivan mainosti normaaliin kuunteluun.Originally posted by alspe View PostToki isot elementit isossa kotelossa ovat hyvä peruslähtökohta, mutta enpä näkisi romukoppaan heitettävänä ajatuksena laittaa 2x15" elementtia autoon. LT:n avulla ne voitaisiin laittaa jo aika pieneen koteloon, eikä yläbasso jumputtuaisi edes hieman korkeammalla jaolla. Kokeilemisen arvoinen mielestäni, varsinkin autossa.
All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
Kaikki eivät vain kuuntele normaalisti...jolloin se ei riitä.Originally posted by Juhis View PostJuu ei varmasti romukoppaan heitettävä ajatus! Mutta toisaalta eiköhän yksi kappale laadukas 10" - 15" elementti riitä autokäytössä aivan mainosti normaaliin kuunteluun.
Auto on liikkumaväline.
Comment
Comment