Announcement

Collapse
No announcement yet.

APUVA! - E38 hifistys operaatio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Erich
    BTCF Member
    • Apr 2005
    • 783
    • Hämeenkyrö

    #16
    Originally posted by Carbonfiber View Post
    Eiks sen signaalin voi ryöstää siltä johdolta? :think

    E: Siis sillonhan pitäs toimia uhri ja riistäjä. Ja onnistuuhan se myös sillein, että lyöt vahvariin kiinni sen kaiutintasosen ja siitä sitten pyhität yhen kanavan vaikkapa niille takakaiuttimille.
    Eli kytkettäisiin rinnan vahvistin ja kaiutin... Voihan niinkin periaatteessa tehdä, kuka sitä kieltää? En ole itse kokeillut, mutta näin äkkiseltään mietittynä voisin kuvitella että tasot voi käyttäytyä aika mielenkiintoisesti, kun kaiuttimen impedanssi on kaikkea muuta kuin vakio. Tuskin voi yleistää, käytös riippunee sekä vahvistimen sisäänmenoimpedanssista että kaiuttimesta, ynnä ajettavasta kaistasta.

    Kokeilkaa joku ja kertokaa mullekin miten kävi? Mutta toi jälkimmäinen on taas yksi vaihtoehto sekin, niinkin voisi tehdä.

    Me täällä vaan jauhetaan paskaa. Joko Freedillä popit soi? Ei tästä(kään) hommasta turhan vaikeeta kannata tehdä... Vai onko täällä jotain insinöörejä paikalla, hä?
    6 - E24 635
    7 - E38 740
    8 - E31 850

    Comment

    • bayerman
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 297
      • Hyvinkää

      #17
      Mä kytkin viimekesänä ihan takakajareittein rinnalle tuon singnaalimuuntimen ja ei ollut soinnissa eroa etu tai takapäässä. Autona e38 750 navilla ja hifikaiuttimilla.
      E28 M

      Comment

      • Erich
        BTCF Member
        • Apr 2005
        • 783
        • Hämeenkyrö

        #18
        Originally posted by bayerman View Post
        Mä kytkin viimekesänä ihan takakajareittein rinnalle tuon singnaalimuuntimen ja ei ollut soinnissa eroa etu tai takapäässä. Autona e38 750 navilla ja hifikaiuttimilla.
        Eli toimii näinkin. Otit siis ohjauksen subbarille?

        Ero noiden kuormien välillä on varmaan riittävän suuri. Mutta noin yleisesti näissä signaalien siirroissa käytetään suuria kytkentäimpedansseja (pientä virtaa) kaiketi juuri siksi, että signaalin muoto säilyisi mahdollisimman virheettömänä. Tuossa kytkennässä ongelmia saattaa tulla soitettaessa kovempaa, jolloin alkuperäiseltä päätteeltä alkaa loppua puhti ja leikkautumista alkaa esiintyä. Siis sen vuoksi, kun nyt siellä on kuormittavana piirinä se kaiutinelementti, joka vie enemmän virtaa. Tässä tapauksessa tätä vääristynyttä signaalia käytetään sitten tuon vahvistimen ohjaukseen.

        Mutta jos herkkyydet säätää kohdilleen eikä luukuta takakaiuttimia niin miksikäs tosiaan ei. Ja vaikka se vähän vääristyisikin niin tuskin sitä edes huomaa, jos ajetaan pelkkää bassopäätä... Korkeammilla taajuuksilla sen voisi huomata helpommin?
        6 - E24 635
        7 - E38 740
        8 - E31 850

        Comment

        • Freed
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 425
          • Helsinki

          #19
          Originally posted by bayerman View Post
          Mä kytkin viimekesänä ihan takakajareittein rinnalle tuon singnaalimuuntimen ja ei ollut soinnissa eroa etu tai takapäässä. Autona e38 750 navilla ja hifikaiuttimilla.
          Mistäs otit löysit johdot joihin ton signaalimuuntimen laitoit kiinni?

          Ja ei ole vielä oikeen edenny hivistys ku on toi mopoprojekti menossa samalla niin ajattelin et odotan selkeät ohjeet ettei mene sitten ylimääräistä aikaa siihenkään vaan pääsee sit jatkamaan heti toista projektia, kaks keskeneräistä ei tee muuta kuin vituttaa..

          Onko noissa kaikissa audiopaketti vaihtoehdoissa laatikot siellä kontissa? jos sieltä sen johdon sitten vaikka kaivais esiin..Näistä varmaan siihen jotain apua jos tosiaan on laatikko kontissa, vai onko edes kyseessä tämä..http://www.bimmerboard.com/forums/posts/1160
          Last edited by Freed; 29-11-2006, 17:12.

          Comment

          • Herbert
            Bimmer Rookie
            • Feb 2006
            • 75
            • Suomi

            #20
            [QUOTE=Erich;783957]Ai, onko tollasiakin jo olemassa? Jotain uusia malleja? Viimeksi kun soittelin maahantuojalle niin eivät tienneet tuollaisista mitään. Tosin siitä on jo aikaa. Puhuuko se myös wanhaa bemaria? Ja toimivatko näytötkin ihan oikeasti, onko tieto? Tähän asti niillä väyläadaptereilla ei ole saanut kuin ne näppäimet toimimaan.[QUOTE]

            Siis, nyt en pysty sanomaan tarkasti mitään mallia tms, en lähtenyt etsimään, mutta muistaakseni jo, öö, ehkä vuosi sitten jossain lehdessä, oliskohan ollut total bmw, tai peräti gti, en muista, oli maininta että ainakin pioneerit osais puhua bemaria, eli rattinäppäinten, mittarinäytön ja bc:n PITÄISI toimia, ei ole omakohtaista kokemusta, mutta olen kyllä elänyt siinä uskossa jo pitkään, että semmosia on, mutta kuten sanoin niin 100% varma en ole, mutta kai siihen netin maailmasta vastaus löytyy... Ja aika typerää jos semmosia ei ole, ja erikoista, kun prkle matkapuhelimesta pystyy katsomaa tv:tä japuhumaan videopuheluita, niin on se kumma jos joku väsynyt mankka ei osaa liittyä auton älyyn kiinni...

            Mä soitan herra Pioneerille ja sanon, että hoitaa homman kuntoon, tai mä tuun ja vedän sitä turpaan... Ugh...

            Comment

            • teukkamaister
              Bimmer Rookie
              • Nov 2006
              • 138

              #21
              Panostakaa hyvät ihmiset hyviin etukaiuttimiin keskinkertaisten etu- ja takakaiuttimien sijaan. jotenki ihmetyttää viritykset joissa hattuhyllylle löydään 16 paria kuusysejä ja eessä pauhaa joku halpahallin 5,25 3-tie superhifiwoofer...ettehän te nyt kämpilläkään perseellä sitä mussiikkia kuuntele ....
              Autot on niin pieniä ettei siellä vain yksinkertaisesti pysty luomaan luonnollista tilaääntä ja hyvin harvasta mankasta semmosta ominaisuuttaa edes löytyy. jos välttämättä tarvii ( myönnän, itselläkin on ) taakse möykkää niin laittakaa ennemmin joku fiksu erillissarja kuin niitä hemmetin kuusysejä.

              Ja subit sen mukaan mimmosta mussiikkia kuuntelee.( Oma mielipide: ) rokissa ja heavyssä riittää mainiosti pieni ja tarkka subi ( tosin ite laittasin ennemmin 10":n kuin 8":n, koska vie about saman verran tilaa, muttaa toistaa hieman matalemmalle ), mutta räpille yms. laittasin 12"-15", koska siellä on paljon matalia ääniä ja hidas tempo ( ei tarvi olla mikään miljoonanwatin vahvari että pysyy mukana ). ...niin ja jos haluaa kuullakin sen basson, niin laita umpikoteloon...jos haluat räminää ja helinää ( =painetta ) niin laita refleksi. Ite en suostu refleksiä laittaan...maku kysymys.

              Comment

              • bayerman
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 297
                • Hyvinkää

                #22
                Originally posted by Freed View Post
                Mistäs otit löysit johdot joihin ton signaalimuuntimen laitoit kiinni?

                Ja ei ole vielä oikeen edenny hivistys ku on toi mopoprojekti menossa samalla niin ajattelin et odotan selkeät ohjeet ettei mene sitten ylimääräistä aikaa siihenkään vaan pääsee sit jatkamaan heti toista projektia, kaks keskeneräistä ei tee muuta kuin vituttaa..

                Onko noissa kaikissa audiopaketti vaihtoehdoissa laatikot siellä kontissa? jos sieltä sen johdon sitten vaikka kaivais esiin..Näistä varmaan siihen jotain apua jos tosiaan on laatikko kontissa, vai onko edes kyseessä tämä..http://www.bimmerboard.com/forums/posts/1160

                Joo eli mulla ei ollut dsp:tä vaan se pienenpi hifi, eli erillissarjat etu- ja takaovissa. Jos sulla on semmoinen niin se vahvari löytyy takakontista sieltä vasemmasta reunasta verhoilun takaa. Itse otin takavoofereiden johdoista kytkemällä rinnalle. En nyt tähän hätään muista johtojen värejä, mutta WDS:stä katsoin. Ja tosiaan pelkän subbarin laitoin, voi olla että jos laittaa yläpäät noin niin varmaankin tulee jotain häiriöitä.

                Omasta mielestä se soi tuon suppasen laiton jälkeen ihan hyvin, en kaivannut yläpäille ylimääräistä vahvaria.
                PS. mulla on yksi ylimääräinen E38:sin CD-boxi jossa on johto ja kiinnitysraudat mukana, ei soita poltettuja ennen kuin on lukupää putsattu.
                E28 M

                Comment

                • Freed
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2004
                  • 425
                  • Helsinki

                  #23
                  Originally posted by bayerman View Post
                  Joo eli mulla ei ollut dsp:tä vaan se pienenpi hifi, eli erillissarjat etu- ja takaovissa. Jos sulla on semmoinen niin se vahvari löytyy takakontista sieltä vasemmasta reunasta verhoilun takaa. Itse otin takavoofereiden johdoista kytkemällä rinnalle. En nyt tähän hätään muista johtojen värejä, mutta WDS:stä katsoin. Ja tosiaan pelkän subbarin laitoin, voi olla että jos laittaa yläpäät noin niin varmaankin tulee jotain häiriöitä.

                  Omasta mielestä se soi tuon suppasen laiton jälkeen ihan hyvin, en kaivannut yläpäille ylimääräistä vahvaria.
                  PS. mulla on yksi ylimääräinen E38:sin CD-boxi jossa on johto ja kiinnitysraudat mukana, ei soita poltettuja ennen kuin on lukupää putsattu.
                  Saakos tuon cd-boxin kiinni ilman mitään ongelmia? Johdot valmiina ym. ? Jokos katsoit miltä johdoilta tuo ääni on vedetty, siis mistä löydän ne?
                  Kiitos!

                  Comment

                  • Erich
                    BTCF Member
                    • Apr 2005
                    • 783
                    • Hämeenkyrö

                    #24
                    Originally posted by Freed View Post
                    Jokos katsoit miltä johdoilta tuo ääni on vedetty, siis mistä löydän ne?
                    Eihän tätä multa kysytty, mutta tuossa on kuva.

                    Kuvassa vasen liitin ja seuraavat piuhat:

                    Vasen takakanava + pinni 3 johdin kelta/musta
                    Vasen takakanava - pinni 4 johdin ruskea/oranssi

                    Oikea takakanava + pinni 2 johdin sini/musta
                    Oikea takakanava - pinni 1 johdin ruskea/oranssi

                    Joko löytyy?
                    6 - E24 635
                    7 - E38 740
                    8 - E31 850

                    Comment

                    • Erich
                      BTCF Member
                      • Apr 2005
                      • 783
                      • Hämeenkyrö

                      #25
                      Originally posted by Erich View Post
                      Mä en ole vieläkään keksinyt riittävän hyvää viritystä niiden tuplapuhekelaisten keskiäänien tilalle (orkkis puhelin), joten sitä älynväläystä odotellessa mennään alkuperäisillä...
                      Löytyihän se ratkaisu mullekin, kun nostettiin kissa pöydälle. Älynväläyksestä en tiedä, mutta tollanen löyty: Xetec USC EVO. Oikea linjamuuntimien merssu.

                      Kaikki alkuperäinen ryönä ennen vahvistinta saa jäädä ja rinnalle voi laittaa modernin soittimen. Tuloja ja lähtöjä on yli omien tarpeiden. Ainoa vaan, että näitä(kään) ei enää saa uutena, valmistus lopetettu!
                      6 - E24 635
                      7 - E38 740
                      8 - E31 850

                      Comment

                      • WSE1
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 3242
                        • Suomusjärvi

                        #26
                        Originally posted by Erich View Post
                        Eli kytkettäisiin rinnan vahvistin ja kaiutin... Voihan niinkin periaatteessa tehdä, kuka sitä kieltää? En ole itse kokeillut, mutta näin äkkiseltään mietittynä voisin kuvitella että tasot voi käyttäytyä aika mielenkiintoisesti, kun kaiuttimen impedanssi on kaikkea muuta kuin vakio. Tuskin voi yleistää, käytös riippunee sekä vahvistimen sisäänmenoimpedanssista että kaiuttimesta, ynnä ajettavasta kaistasta.
                        Ratkaisu on täysin toimiva. Kaiuttimen impedanssivaihtelu ei vaikuta signaalin taajuusvasteeseen koskapa pääteasteen lähtöimpedanssi on huomattavasti kaiuttimen impedanssia pienempi - kaiutin ei saa merkitsevästi notkauttaa pääteasteen virranantoa (suunnittelutekijä). 47 k ohmin linjaimpedanssilla tässä rinnalla ei ole mitään merkitystä. Ainoa ongelma saattaa tulla lisävahvistimen sisäänmenon tasonsäädön riittävyydestä. Toki jos syöttävä pääteaste on tehokas (hakkurivirtalähteellä varustettu, ~ yli 20 OIKEAA Wattia/kan.) saattaa pahimmassa tapauksessa ohjattavan etuaste vaurioitua (suurilla signaalivoimakkuuksilla) mikäli ei käytetä jännitteenjakokytkentää vaimennukseen.
                        MUTTA HUOM! Mikäli alkuperäistä "kaiutintasoista" ohjaussignaalia (tai suoraan kaiuttimille menevää signaalia) syöttää siltakytketty vahvistin (eli kumpikaan kaiutin-/"kaiutintasoisen ohjaussignaalin" johdoista ei ole suorassa yhteydessä auton koriin) EI negatiivista johdinta saa tällöin MISSÄÄN TAPAUKSESSA yhdistää suoraan ohjattavan päätevahvistimen RCA runkoon. Tällöin riittää pelkkä positiivisen signaalijohtimen kytkentä RCA:n keskijohtimeen, toinen jätetään kellumaan - signaalimaa toimii kyllä häiriöittä vahvistinten maadoitusten kautta mikäli nämä ovat asianmukaisia.
                        Jos kuunteluvoimakkuus nostetaan niin suureksi jotta alkuperäisten kaiuttimien ääni säröytyy säröytyy tietysti myös ohjattavalle vahvistimelle menevä signaali. Tosin en ymmärrä mitä merkitystä tällä on - miksi subwooferin pitäisi toistaa puhtaasti kun keskiääni on kuitenkin säröllä - eikö voida pienentää voimakkuutta.
                        Last edited by WSE1; 15-12-2006, 23:08.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎