Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liian tiivis kontti??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • racingred
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 256

    Liian tiivis kontti??

    Laitteet ovat:

    Vahvistin: Blaupunkt GTA-1350 mono 2ohm 500rms.
    Subbari: Ultimate Cupric 12" 2ohm 400RMS
    Kotelo: refleksikotelo n. 70l. (En muista tarkkaan)
    Soitin: JVC KD...
    Auto: E39 Sedan

    Subbari on asennettu elementti ylöspäin tavaratilaan.
    Ongelma on, että subbari kuuluu todella paljon paremmin tavaratilan luukku kokonaan auki, kuin suljettuna. Mitä asialle voisi tehdä? Takapenkit ovat kiinteät, eli eivät taitu alaspäin. Tavaratilan ja matkustamon välillä on tavaratilasta päin lähdettynä seuraavat materiaalikerrokset:

    -Verhoilu n.2mm
    -pelti n.1mm
    -eriste n.10mm
    -kangas n.1mm
    -penkki n. 150mm

    Vaikuttaisiko esim. takapenkkien keskeltä käsinojan takaa, jos poistaisi tuosta välipellistä esim. halkaisijaltaan 15" suuruisen kappaleen. Ideana olisi lisätä kuuluvuutta matkustamoon ja subbarin tilan suurentaminen. Tuon levyn poistamista ei edes näkisi päällepäin, sillä molemmin puolin on verhoilut, ja voisi kuvitella että juuri tuon metallilevyn poisto vaikuttaisi eniten kuuluvuuteen matkustamoon, sillä nuo muut kerrokset ovat melko huokoista materiaalia.
  • Bemu500
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2005
    • 2992
    • INvaLA

    #2
    Originally posted by racingred View Post
    Laitteet ovat:

    Vahvistin: Blaupunkt GTA-1350 mono 2ohm 500rms.
    Subbari: Ultimate Cupric 12" 2ohm 400RMS
    Kotelo: refleksikotelo n. 70l. (En muista tarkkaan)
    Soitin: JVC KD...
    Auto: E39 Sedan

    Subbari on asennettu elementti ylöspäin tavaratilaan.
    Ongelma on, että subbari kuuluu todella paljon paremmin tavaratilan luukku kokonaan auki, kuin suljettuna. Mitä asialle voisi tehdä? Takapenkit ovat kiinteät, eli eivät taitu alaspäin. Tavaratilan ja matkustamon välillä on tavaratilasta päin lähdettynä seuraavat materiaalikerrokset:

    -Verhoilu n.2mm
    -pelti n.1mm
    -eriste n.10mm
    -kangas n.1mm
    -penkki n. 150mm

    Vaikuttaisiko esim. takapenkkien keskeltä käsinojan takaa, jos poistaisi tuosta välipellistä esim. halkaisijaltaan 15" suuruisen kappaleen. Ideana olisi lisätä kuuluvuutta matkustamoon ja subbarin tilan suurentaminen. Tuon levyn poistamista ei edes näkisi päällepäin, sillä molemmin puolin on verhoilut, ja voisi kuvitella että juuri tuon metallilevyn poisto vaikuttaisi eniten kuuluvuuteen matkustamoon, sillä nuo muut kerrokset ovat melko huokoista materiaalia.
    Ite aikanaan pätkäsin moskalla omasta e34:stä ton käsinojan takana olevan peltilevyn irti (vissiin suurinpiirtein samallalailla e39:ssä?). Ei oo kuin muutamalla hitsauspisteellä kiinni nii pitäs lähtee kohtuu helposti.

    edit: Ja sitte ei muuta kuin ajelua käsinoja alhaalla
    -Official member of BTCF-Sauna team-


    e91 325i -06

    Comment

    • racingred
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 256

      #3
      Ok. Pitääpä tarkastaa miten menee noi hitsauskohdat.. Tuliko paljon lisää paineita tuon pellin poistamisella?

      Comment

      • Bemu500
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2005
        • 2992
        • INvaLA

        #4
        Originally posted by racingred View Post
        Ok. Pitääpä tarkastaa miten menee noi hitsauskohdat.. Tuliko paljon lisää paineita tuon pellin poistamisella?
        No kyllä sen sillon ainaki huomas ku piti käsinojaaki alhaalla.
        -Official member of BTCF-Sauna team-


        e91 325i -06

        Comment

        • racingred
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 256

          #5
          Ei muuten ole E39:ssä suksiluukulle mitään erillistä peltiä, vaan se koko levy on yhtenäinen. :think

          Comment

          • ///saMi
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 1198
            • 52300

            #6
            jos kehtaat tehdä reiät hattuhyllyyn niin vedä refuputket siitä läpi? pitäisi tulla painetta..

            Comment

            • racingred
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2006
              • 256

              #7
              Niin. Mitä vaihtoehtoja tässä oikeastaan olisi? Eikö kukaan muu ole nimenomaan E39:n aiemmin tehnyt?

              1. Tehdä reijä hattuhyllyyn ja kangas/ritilä reijän päälle. Mikä pitäisi olla reijän koko tässä vaihtoehdossa? Tietääkö kukaan mitä kerroksia tuossa hattuhyllyssä on?

              2. Reikä takapenkin takapeltiin tai pelti kokonaan pois. Tämä ei näy ulospäin ollenkaan, mutta voi vaikuttaa äänieristykseen sisätiloissa ja ehkä auton tuentaan? Mikä tässä pitäisi olla reijän koko? Entä tuleeko tuo paine ja ääni sitten hyvin läpi paksusta penkistä, vaahtomuovista ja verhoilusta?

              3. Subbarikotelon refleksiputken tuominen hattuhyllyn läpi. Tosin tuo putki on halkaisijaltaan vain noin 75mm, eli eipä taida kummenpaapainetta tuoda mihinkään äänetä puhumattakaan.

              Muita vaihtoehtoja??...

              Jotain pitäisi todellakin tehdä sillä ero äänen voimakkuudella ja paineella on korvakuulolla arvioiden jopa 50%! KOVEMPI kontin luukku auki kuin kiinni, eli kontti tosiaan ahdistaa tässä tapauksessa!!
              Hakua käyttämällä löytyi juuri yllämainitut keinot, tosin kyse ei missään mallissa ollut nimenomaan E39:stä. Voisin tietysti vielä kokeilla käännellä subbari eri asentoihin kontissa, mutta tuskin auttaa kovin paljon.

              Comment

              • Patrolli
                BTCF Member
                • Jun 2003
                • 552
                • Kempester

                #8
                Tuo subbarin kääntely vois olla ensimmäinen konsti tähän hätään.. Taaksepäin suunnattuna on itselläni tuottaneet melkein aina parhaan perse-db:n kopissa porrasperäisessä autossa.. Tuo reikä käsinojan taa vois tehä terää ja olis kohtuu huomaamaton päällepäin.. Mulla tulee hattuhyllylle parit refleksiputket kun yhtenäinen takapenkki konttiperäisessä..
                projekten:
                3xxTTiX e30 2d 6gang
                316 e30 2d ”kaljan auto”

                Chevy K3500 Dually 6.5td 4x4 "Cowboy Cadillac"
                Corsa A 1.2ässä
                trucks: Scania 141 tukkiyhdistelmä, Kontio-Sisu turpoleukulla, paloautosauna Dodge
                TRX300 "Big Red"
                nauhahiomakoneet: Ski-Doo Alpine II, kaljakori-okkeli, Sno-Tric SC12

                "Jemand bekommt alles in den Arsch gesteckt"

                Comment

                • racingred
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2006
                  • 256

                  #9
                  Tuo subbarin kääntely vois olla ensimmäinen konsti tähän hätään.. Taaksepäin suunnattuna on itselläni tuottaneet melkein aina parhaan perse-db:n kopissa porrasperäisessä autossa.. Tuo reikä käsinojan taa vois tehä terää ja olis kohtuu huomaamaton päällepäin.. Mulla tulee hattuhyllylle parit refleksiputket kun yhtenäinen takapenkki konttiperäisessä..
                  Kokeilen subbarin kääntelyä heti huomenna, ja sitten nähdään vaikuttaako. Millaiset laitteet sulla on ja millaiset refleksiputket. Epäilen vaan, että tuleeko tuosta putkesta tarpeeksi painetta kun on niin kapea(halk. 75mm)?

                  Voisi kuvitella, että ratkaisussa, jossa tehdään aukko takapenkin selkänojan levyyn paine pääsisi noiden kangaskeerosten läpi kohtuudella, miten on sitten matalataajuisen äänen, eikös se mene kaikesta läpi, kun on niin pitkäaaltoista. Eli jos teoriassa miettii, niin jos paine pääsee liikkumaan, niin ääntäkin lähtee. Ja ääneen nuo seinät ei juuri vaikuta. Onko näin?

                  Jokatapauksessa, minkä kokoiset tulisi reikien olla, joko hattuhyllyssä tai levyssä?

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    #10
                    Originally posted by racingred View Post
                    Kokeilen subbarin kääntelyä heti huomenna, ja sitten nähdään vaikuttaako. Millaiset laitteet sulla on ja millaiset refleksiputket. Epäilen vaan, että tuleeko tuosta putkesta tarpeeksi painetta kun on niin kapea(halk. 75mm)?

                    Voisi kuvitella, että ratkaisussa, jossa tehdään aukko takapenkin selkänojan levyyn paine pääsisi noiden kangaskeerosten läpi kohtuudella, miten on sitten matalataajuisen äänen, eikös se mene kaikesta läpi, kun on niin pitkäaaltoista. Eli jos teoriassa miettii, niin jos paine pääsee liikkumaan, niin ääntäkin lähtee. Ja ääneen nuo seinät ei juuri vaikuta. Onko näin?

                    Jokatapauksessa, minkä kokoiset tulisi reikien olla, joko hattuhyllyssä tai levyssä?
                    ei ne juurikaan alimpiin ääniin vaikuta ja eihän sitä yläbassoja subbarilla haeta! noilla subbari selkänojan aukosta ym. voit saada hyvät paineet jollain 80Hz alueella, mutta kuulostaa aika teiniltä... itsellä AINA kuulostanut parhaalta elementit taaksepäin, vaikka huippupaineissa jäädäänkin. E30:ssä toimi myös hyvin elementit taaksepäin ja refleksiputket hattuhyllystä.
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • Komu
                      BTCF Member
                      • Sep 2004
                      • 1038
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Omassani oli suksiluukku varusteena, elikkä käsinojan muotoinen reikä käsinojan takana. Sitten sellanen hirvee muovikehyshärdelli systeemi, minkä revin vittuun. Okei konttiin katsottuna ei näytä niin kauniilta nyt, kuin ennen mut ei paljo vois kiinnostaa...

                      Nyt siis subbari reiän vieressä ja takanoja alhaalla. Takanojassa on sellanen tarralla ylhäällä pysyvä lärpäke(=nahkainen sisutanvärinen) mikä peittää reiän.

                      Toisinsanoen vetäset siihe peltiin reiän ja täts it. Ei varmaa mitään koriakaan heikennä, tuskin nimittäin on suksiluukun tekemisen takia pitäny johonkin laittaa jotain lisätukia?

                      Jos mittoja siitä alkuperäisestä reiästä haluat ni voinhan sitä käydä joku kaunis päivä käydä kattomassa ja vaikka kuvaamassa...
                      Last edited by Komu; 21-12-2006, 22:10.
                      E70 X5 40d + F31 330d
                      Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
                      Myyty tämäkin335d E91 perheauto
                      Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996

                      Comment

                      • racingred
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2006
                        • 256

                        #12
                        OK. Tänään vielä käänneltiin subbaria ja haettiin oikeaa asentoa. Lopulta päädyttiin siihen, että subbarin tulee olla kontissa niin, että kalvo osoittaa taaksepäin, jolloin se kuuluu parhaiten. Kiitos tästä neuvosta!

                        Sitten olisi veilä tuo reijän tekeminen jäljellä. Minunkin autossa löytyy tuon käsinojan takaa sellainen kangas, joka on ylhäältä kiinni. Tämän takaa löytyy sitten sellaista 10mm vahvaa retkipatjan tuntuista olevaa materiaalia. Ja tämän takana on tuo pelti 1mm ja sitten tuo kontin verhoilu.

                        Jos mulla tekee siis reijän vain tuohon peltiin, niin se reikä ei näy konttiin, eikä sisään. Reijästä ei siis ole ulkonäköhaittaa. Enkä itsekään usko, että tuon kokoisesta reijästä pellissä olisi haittaa tuennalle tai äänieristykselle juurikaan.

                        Paine varmaan kuitenkin pääsisi menemään noiden muiden kerrosten läpi?

                        Entä nyt, kun subbarilaatikko tulee olemaan kalvopuoli poispäin aukosta, ollen kuitenkin takaseinä aukkoa vasten, paine siitä huolimatta pääsenee menemään aukosta pois?

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          #13
                          Originally posted by racingred View Post
                          OK. Tänään vielä käänneltiin subbaria ja haettiin oikeaa asentoa. Lopulta päädyttiin siihen, että subbarin tulee olla kontissa niin, että kalvo osoittaa taaksepäin, jolloin se kuuluu parhaiten. Kiitos tästä neuvosta!

                          Sitten olisi veilä tuo reijän tekeminen jäljellä. Minunkin autossa löytyy tuon käsinojan takaa sellainen kangas, joka on ylhäältä kiinni. Tämän takaa löytyy sitten sellaista 10mm vahvaa retkipatjan tuntuista olevaa materiaalia. Ja tämän takana on tuo pelti 1mm ja sitten tuo kontin verhoilu.

                          Jos mulla tekee siis reijän vain tuohon peltiin, niin se reikä ei näy konttiin, eikä sisään. Reijästä ei siis ole ulkonäköhaittaa. Enkä itsekään usko, että tuon kokoisesta reijästä pellissä olisi haittaa tuennalle tai äänieristykselle juurikaan.

                          Paine varmaan kuitenkin pääsisi menemään noiden muiden kerrosten läpi?

                          Entä nyt, kun subbarilaatikko tulee olemaan kalvopuoli poispäin aukosta, ollen kuitenkin takaseinä aukkoa vasten, paine siitä huolimatta pääsenee menemään aukosta pois?
                          ei sillä reiällä suurta merkitystä ole, jos et paria Db:tä lähde kisoissa lisää hakemaan itse leikkasin aikanaan koko pellin penkin takaa pois ja eipä siinä muu lisääntynyt kun auton oma meteli sisällä...
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • Axum
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 4416
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by bemu2000 View Post
                            ei sillä reiällä suurta merkitystä ole, jos et paria Db:tä lähde kisoissa lisää hakemaan itse leikkasin aikanaan koko pellin penkin takaa pois ja eipä siinä muu lisääntynyt kun auton oma meteli sisällä...
                            niih.. ja sehän on myös kantava rakenne että onnee vaan kolari tilanteessa
                            - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                            - E39 528ia
                            - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                            Puretaan 520ia -97
                            https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              #15
                              Originally posted by Axum View Post
                              niih.. ja sehän on myös kantava rakenne että onnee vaan kolari tilanteessa
                              kerroppa tilanne, missä ratkaisevasti vaikuttaa, jos penkin taakse on leikattu reikä? :think sitäpaitsi kotelo oli pultattu penkin takaa koriin kiinni, mikä ei ainakaan löysennä rakenteita... reikä piti sen takia tehdä niin isoksi, kun se kotelo ei enää mahtunut peräluukusta sisään
                              Last edited by bemu2000; 22-12-2006, 01:48.
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎