kerroppa tilanne, missä ratkaisevasti vaikuttaa, jos penkin taakse on leikattu reikä? :think
reijällä tuskin on vaikutusta mutta jos koko pellin oot menny leikkaamaan irti niin sillä luulis jo olevan vaikutusta kun parinkymmenen kilon KIINNITTÄMÄTÖN subbarilaatikko tulee syliin ja miksi se olisi sinne muutenkaan suunniteltu?
reijällä tuskin on vaikutusta mutta jos koko pellin oot menny leikkaamaan irti niin sillä luulis jo olevan vaikutusta kun parinkymmenen kilon KIINNITTÄMÄTÖN subbarilaatikko tulee syliin ja miksi se olisi sinne muutenkaan suunniteltu?
ei sillä reiällä suurta merkitystä ole, jos et paria Db:tä lähde kisoissa lisää hakemaan itse leikkasin aikanaan koko pellin penkin takaa pois ja eipä siinä muu lisääntynyt kun auton oma meteli sisällä...
No, miten sinulla, lisääntyikö subbarista lähtevä ääniteho auton sisällä noin 50%, kun avasit takaluukun. Kun minun autossa käy juuri näin, eli kun istut autossa sisällä ovet suljettuina subbari päällä, ja jonkun toisen avatessa takaluukun äänen voimakkuus lisääntyy merkittävästi ja painekin hieman.
Eli tiivis takakontti todellakin kuristaa tehoja pois subbarilta.
Ja tuolla pellin leikkaamisella nyt yritän hakea sitä että, tuo paine pääsee vapaammin liikkumaan, niin kuin avatessa peräkontin. Ja kun tuo paine pääsee liikkumaan, niin ääntäkin lähtee paljon enemmän.
Ei tässä nyt mistään muutamasta desibelistä ole kyse vaan kymmenistä.
No, miten sinulla, lisääntyikö subbarista lähtevä ääniteho auton sisällä noin 50%, kun avasit takaluukun. Kun minun autossa käy juuri näin, eli kun istut autossa sisällä ovet suljettuina subbari päällä, ja jonkun toisen avatessa takaluukun äänen voimakkuus lisääntyy merkittävästi ja painekin hieman.
Eli tiivis takakontti todellakin kuristaa tehoja pois subbarilta.
Ja tuolla pellin leikkaamisella nyt yritän hakea sitä että, tuo paine pääsee vapaammin liikkumaan, niin kuin avatessa peräkontin. Ja kun tuo paine pääsee liikkumaan, niin ääntäkin lähtee paljon enemmän.
Ei tässä nyt mistään muutamasta desibelistä ole kyse vaan kymmenistä.
väittäisin, että kyse on seisovista alloista, mitkä riippuu kotelon paikasta eikä mistään reiistä... tuohon ongelmaan tuskin paljon vaikuttaa vaikka avaisit koko selkänojan. kun avaat kontin ääniaallot kiertävät ulkokautta pisemmän matkan, niin ne vahvistuu. oletko kokeillut vaiheenkääntöä?
kotona tein subbarin sohvan taakse sopivaksi ja niinhän siinä kävi, että keittiössä ja makkarissa subbari kuului hyvin, mutta sohvalla ollessa vaimeni huomattavasti vaikka subbari oli n.metrin päässä on se vaan uskomatonta... piti sit hakea uutta paikkaa kotelolle.
Ei kukaan ole kokeillut tiivistää sitä elementtiä suksiluukun aukkoa vasten? Tai refleksin tapauksessa elementtiä + putkea? Eli ihan lähtökohtaisesti pyrittäisiin paineistamaan se kabiini, kontin sijaan. Isomman elementin tapauksessa kotelon eteen pitäisi tietty puuhata pieni kammio, mutta ei kai se siitä vielä bandpass viritystä tee, ainakaan jos suksiluukkua pitää auki?
Ei kukaan ole kokeillut tiivistää sitä elementtiä suksiluukun aukkoa vasten? Tai refleksin tapauksessa elementtiä + putkea? Eli ihan lähtökohtaisesti pyrittäisiin paineistamaan se kabiini, kontin sijaan. Isomman elementin tapauksessa kotelon eteen pitäisi tietty puuhata pieni kammio, mutta ei kai se siitä vielä bandpass viritystä tee, ainakaan jos suksiluukkua pitää auki?
nämäkin vain siinä tilanteessa, jos lähdetään hakemaan max. äänenpainetta kisoja varten tai huikeaa teinijumputusta. äänenlaadun ja matalien toiston kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. muuten pätee tuo mitä kirjoitin...
Meikäläisellä tulee refleksiputki käsinojan läpi.. Luonnollisesi elementti osoittaa kohti auton keulaa. Hyvin kuuluu! Mielestäni paljon helpompi kuin se hattuhyllyn kanssa kikkailu. Siistimiseksi laitoin penkin ja pellin väliin verhoillun levyn, jossa on sitten reikä putkea varten.
__________
E92 BMW 335i M-Sport -12
"Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen
Vielä sen verran, että kun alkujaan taistelin tuon asian kanssa niin tuskin kuulin että subbari oli edes olemassa siellä takaluukussa eli siinä tosiaan oli todella suuri ero äänen voimakkuudessa.
__________
E92 BMW 335i M-Sport -12
"Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen
Vielä sen verran, että kun alkujaan taistelin tuon asian kanssa niin tuskin kuulin että subbari oli edes olemassa siellä takaluukussa eli siinä tosiaan oli todella suuri ero äänen voimakkuudessa.
just tän takia pitää kokeilla koteloa monella kohdalla ja moninpäin, vaikka poikittais, kun kaikki autot on erilaisia. ei ole aina ihan helppoa saada just kuskin paikalle kuulumaan subbari hyvin.
äänenlaadun ja matalien toiston kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. muuten pätee tuo mitä kirjoitin...
Siis hetkinen... Tarkoitatko että laatu kärsii ja matalat eivät toistu jos asentaa niinkuin tuossa kuvailin? Vai että asennustavalla ei ole näihin vaikutusta? Kerro toki lisää kokemuksia, missä kopassa olet testaillut?
Mä en vaan periaaatteessa ymmärrä, mikä järki sen kontin paineistamisessa on. Sen vähän perusteella, mitä olen kilpaympyrötä seurannut, niin jengi näyttää pärjäävän ihan hyvin pienemmilläkin elementeillä ja tehoilla, jos subbanen asennetaan eteen, eikä tasojenkaan kanssa tule ongelmia. Pääsee myös vähemmällä vaimentamisella.
Siis hetkinen... Tarkoitatko että laatu kärsii ja matalat eivät toistu jos asentaa niinkuin tuossa kuvailin? Vai että asennustavalla ei ole näihin vaikutusta? Kerro toki lisää kokemuksia, missä kopassa olet testaillut?
Mä en vaan periaaatteessa ymmärrä, mikä järki sen kontin paineistamisessa on. Sen vähän perusteella, mitä olen kilpaympyrötä seurannut, niin jengi näyttää pärjäävän ihan hyvin pienemmilläkin elementeillä ja tehoilla, jos subbanen asennetaan eteen, eikä tasojenkaan kanssa tule ongelmia. Pääsee myös vähemmällä vaimentamisella.
Mikko varmaan tarkoitti sitä että nuo viritykset ei vaikuta oikeisiin subbari taajuuksiin (<60hz) oikeastaan yhtään kun matalat taajuudet läpäisee pellit sun muut mukisematta! Itekkin aikanaan tein E30:n reiän siihen selkänojaan eikä se mitään muuta auttanut kuin vahvisti rengasmelua. Tieten teini "bassot" on asia erikseen kun eihän niistä edes kuulu oikeasti subbari taajuuksia ollenkaan.
No, miten sinulla, lisääntyikö subbarista lähtevä ääniteho auton sisällä noin 50%, kun avasit takaluukun. Kun minun autossa käy juuri näin, eli kun istut autossa sisällä ovet suljettuina subbari päällä, ja jonkun toisen avatessa takaluukun äänen voimakkuus lisääntyy merkittävästi ja painekin hieman.
Eli tiivis takakontti todellakin kuristaa tehoja pois subbarilta.
Ja tuolla pellin leikkaamisella nyt yritän hakea sitä että, tuo paine pääsee vapaammin liikkumaan, niin kuin avatessa peräkontin. Ja kun tuo paine pääsee liikkumaan, niin ääntäkin lähtee paljon enemmän.
Ei tässä nyt mistään muutamasta desibelistä ole kyse vaan kymmenistä.
E39:ssä on hattuhyllyn alla olevassa pellissä neljä pyöreätä pellinpalasta jotka saa painettua pois. Koita irroittaa ne niin saattaa auttaa jo ongelmaasi. Mulla on omasta ko lätkät irti ja subi kuuluu hyvin sisään eikä kontin aukaisulla ole juuri merkitystä.
Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
Tiedustelut priva tai 0452210069 Current E61 530d
E39 530d
E39 520iA
E46 330xd
E28 528i
Comment