apua e30 hifistelyyn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dark angel
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 358
    • Tornio

    apua e30 hifistelyyn

    eli auto on e30 2d ja nykynen laitteisto on 2 infinityn refrence erkkasarjaa edessä 6.5 ja takna 5.25 ja ne on kiinni SPL Dynamics S-2604 vaffissa. supina on infinity kappa perfect 12vq ja sitä soittaa SPL Dynamics S-4002. soitin on pioneer 8600

    ensiksi aattelin uutta erkkasarjaa eteen. 2- vai 3-tie?? aatoksissa olis ollu Audiokit Car 3650 B (hifitalo.fi) tai INFINITY KAPPA1.7CS, kannattaako? ja toi hifitalon järjestelmä vähän mietityttää ku on aika edullinen ja sivuilla lukee esim näin "Audiokitin kolmitie autosarja Car 3650 on jo vuosien ajan ollut menestynein autosarja autohifikilpailuissa Suomessa.". kummiski midit oviin n.5-6 litran koteloihin ja keskiääni kojelaudan nurkkiin ja disset siihen a-pilariin lähelle keskiääniä.

    kertokaa hyvä ratkasu miten "äänenlaadullisesti" kannattaisi tehdä kotelo tehdä/sijoittaa kyseiseen autoon. refleksiputket hattuhyllystä läpi? vararengaskoteloon? hattuhyllylle?

    sori tuli vähän tekstiä taas
    e30 m50b25 -86

    Toyota Carina E -95
  • GOOFY
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 4139
    • .

    #2
    eteen hyvä erillis sarja ja taakse suppari kartio taakkepäin... lyöt sen takapenkin peltisen suksiluukun hel...tiin eikä mitään putkia hattu hyllystä läpi...
    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

    Comment

    • JP
      BTCF Hallitus
      • Oct 2004
      • 5172
      • On the Road

      #3
      Itellä E30.ssä edessä/takana Kappa 6.5 2-tie-erillissarja kontissa Infinity Kappa perfect 12" elementti kontin luukkua kohdin 6" reflexi reikä hattuhyllyssä "suksiluukun" pelti on poistettu niin ihan kiitettäväsi tonne painetta tulee yhdellä elementillä tosin toinen olisi tuloillaan ja nyt on Autostudion BC 2.200 ja E80.4 vahvistimet mutta infinityn vahvistimet tulee vaihtumaan jos toisen elementin ostan.. en ole äänen paineita yms. db. mitannu mutta ei siellä sisällä selvinpäin viihdy kovin pitkään jos huudattaa soittimena on JVC KD-G821, ennen oli toi piohiiri siinä mutta paremmin sai tolla jvc.llä kuulumaan.. Infinityä vaan koko sarjan hommaat nii kuuluu ja asiallisesti vaimennat kopan ja koteloit elementit ja kontista kunnon reflexi aukot selkänojan pelteihin ja jos tahdot nii yks putki hattuhyllylle ja jos mahd niin takapenkin selkänojan käsi tuki alas jos sellainen löytyy..?
      E46 330Ci ///M-Sport Individual Cabriolet -02, F82 // /M4 -15, W447 MB-Vito 116 4x4 -18
      -BTCF Kotileipojat = Kovat Kokkaa- -Itä-Suomi Connection
      -BTCF-Sauna teamin virallinen jäsen-

      ///Pumppu Pojat Racing Team

      / //M5: Kilpahenkeä luksussedanissa

      Ex Motorsportin: E39 ///M5 -99, E34 ///M5 -91

      Remonttia Pohjois-savossa? Kysy. 0400 266652, Hitsaukset, alustaremontit, erikoisosat, vikadiagnostiikka, koodauksen,
      huollot. yms.

      Comment

      • eskopaha
        Newbiemmer
        • Jan 2007
        • 7
        • Lahti

        #4
        Itsellänikin on samaa asennusta tässä lähipäivinä kuhan saan palikat kotiin asti. Itse meinasin laittaa kaksi 10" subia hattuhyllylle ja boxi(t) takakontin puolelle. Reflexi putkella voisi saada paremmat paineet, mutta vaikeampi saada soimaan kunnolla:think

        Comment

        • Dark angel
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2004
          • 358
          • Tornio

          #5
          Originally posted by eskopaha View Post
          Itsellänikin on samaa asennusta tässä lähipäivinä kuhan saan palikat kotiin asti. Itse meinasin laittaa kaksi 10" subia hattuhyllylle ja boxi(t) takakontin puolelle. Reflexi putkella voisi saada paremmat paineet, mutta vaikeampi saada soimaan kunnolla:think
          pistähän kuvia sun asennkista ku saat projektin käyntiin/valmiiksi
          e30 m50b25 -86

          Toyota Carina E -95

          Comment

          • Rudenorth
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 2415
            • Iisalmi

            #6
            Pitäisi kuulua jo tarpeeksi hyvin kun poistaa sen selkänojan pellinpalan sekä hattuhyllyltä poistaa kaiuttimet. Jos haluaa pitää hattuhyllyllä kaiuttimet niin ei muuta kuin lisää reikiä hattuhyllyyn ja esim. refleksiputkenpäät koristeiksi.
            MB W204 C320 CDI
            Kawasaki Ninja ZX-7R

            Comment

            • swox
              BTCF Member
              • Apr 2005
              • 707
              • Kokkola

              #7
              tuohon putkipolitiikkaan sen verran mitä ollaan huomattu tuossa poikien kanssa niin ainaki e30:ssä niin jos vetää putken hattuhyllystä läpi niin ei takakontti pärise niin paljoa. ku tuo e30:n konttihan on aika lärinäherkkä..
              noista pöntöistä niin teette kunnon bandbass pöntöt ja rööri sisälle niin siinä saa ja halvemmallaki subbarilla semmosta painetta että jää uudet kalpeiks...

              heh
              Bmw E46 325ti, VW Passat Highline -12
              Ex: E46 320i -04, E34 520i -95, E39 525i -02, 2x E39 523i M-Sport -00 E39 523ia -98, E36 323ti -98, E34 518i -95, 3x E36 325i, E30 318is -90, E34 525i -92, Audi UrS4, E30 325i Sedan, E36 318ti, MB w212 220cdi amg-look -11, Toyota Corolla T-Sport -03, Mini Cooper -04, Volvo S60 2.4T AWD, RS Octavia,
              E39 530iaT -01, E46 320i M-Sport II -03, E36 M3 -93
              -Official member of BTCF-Sauna team-
              : orava: connection
              -Kokkola connection-

              Comment

              • BME316
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2007
                • 445

                #8
                Originally posted by swox View Post
                tuohon putkipolitiikkaan sen verran mitä ollaan huomattu tuossa poikien kanssa niin ainaki e30:ssä niin jos vetää putken hattuhyllystä läpi niin ei takakontti pärise niin paljoa. ku tuo e30:n konttihan on aika lärinäherkkä..
                noista pöntöistä niin teette kunnon bandbass pöntöt ja rööri sisälle niin siinä saa ja halvemmallaki subbarilla semmosta painetta että jää uudet kalpeiks...

                heh
                Mitään muuta sillä ei sitten saakaan kuin painetta ja puurobassoa Varsinkin jos meinasit "halvemman subbarin" sinne laittaa. Oikotietä onneen ei ole tässäkään tapauksessa.

                Jos kontti pärisee, korjataan asia. Vaimennusta kehiin, niinhän ovipelleissäkin tehdään. Suljettu kotelo elementille ja mitä tiiviimpi takakontti on kabiinin puolelle, sitä parempi. Eli kaikki turhat hattuhyllyn ja suksiluukun reiät pidetään ummessa.

                Tuollainen "refleksiputki hattuhyllyn läpi" on vaikeampi saada toimimaan äänenlaadullisesti kuin suljettu kotelo. Tee vain suljettu kotelo, niin virheen mahdollisuus on huomattavasti pienempi. Itse ainakin pidän enemmän napakasta ja hyvin soivasta bassosta, kyllä tuollakin ratkaisulla painetta saa aikaan.
                Last edited by BME316; 27-01-2007, 11:40.

                Comment

                • eskopaha
                  Newbiemmer
                  • Jan 2007
                  • 7
                  • Lahti

                  #9
                  Tuli itse tuossa viime viikolla asennettua kaverin kanssa omat poppi vehkeet kiinni. Suhteellisen hyvin meni siihen nähden, ettei ikinä olla poppeja asennettu. Johdot oli helppo vetää keskikonsolista ja kusin puolelta maton alta, eniten aikaa vei hattuhyllyn reijittäminen. Eteen tuli 2-tie erillissarja ja taakse 3-tie + vahvistin. 10":lle tulee umpikotelo kontin puolelle, refleksi putkiakin mietin mutta on vaikea saada soimaan kunnolla. Kamat ei ole mitään huippulaatua, mutta eipä maksakkaan omaisuutta ja kelpaa minulle vielä. En nää syytä miksei hattuhyllylle kannattaisi laittaa subbareita tai muuta. Aikaa kului ja vieläkin vähän kesken.. Laittakaahan teki kuvia omista versioista..
                  Attached Files

                  Comment

                  • Rockford
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 8028
                    • Pinsiö

                    #10
                    Originally posted by eskopaha View Post
                    En nää syytä miksei hattuhyllylle kannattaisi laittaa subbareita tai muuta.
                    ...saattaa tulla hieman ahdasta 15" ja siitä ylöspäin kanssa
                    -Dodge Charger -73
                    -Mercedes-Benz GLK
                    -VW Transporter

                    Comment

                    • eskopaha
                      Newbiemmer
                      • Jan 2007
                      • 7
                      • Lahti

                      #11
                      Originally posted by Rockford View Post
                      ...saattaa tulla hieman ahdasta 15" ja siitä ylöspäin kanssa

                      No joo toi on kyl totta, ei taida mennä 12" isompaa

                      Comment

                      • Terno

                        #12
                        Itselle tulossa DVD/CD, erkka satsi eteen midit vakiopaikoille, diskantit peilikolmioihin, taakse erkka satsi ja konttin subi, freeairina kokeilen, lyödään kiini ohjaamon ja peräluukun väliin....

                        Comment

                        • BME316
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2007
                          • 445

                          #13
                          Originally posted by eskopaha View Post
                          No joo toi on kyl totta, ei taida mennä 12" isompaa
                          Ei tässäkään päde koko, vaan laatu. Itse laittaisin ennemmin vaikka 2x6" Monacor Raptoria suksiluukun tilalle, kuin 12" hattuhyllylle. En ymmärrä mikä ihmisiä vaivaa, aina vain bassolla on merkitystä. Jos saisin valita 600 eurolla, että paljonko käytän rahaa etupäähän ja bassopäähän, niin käyttäisin eteen 400e ja bassoon 200e (sisältäen tai ei vahvistimet).

                          Originally posted by Terno View Post
                          Itselle tulossa DVD/CD, erkka satsi eteen midit vakiopaikoille, diskantit peilikolmioihin, taakse erkka satsi ja konttin subi, freeairina kokeilen, lyödään kiini ohjaamon ja peräluukun väliin....
                          En ole tähän päiväänkään mennessä ymmärtänyt, miksi sinne taakse tarvitsisi toiset kaiuttimet? Jos edessä on erillissarja, niin varmasti se myös kuuluu myös takapenkeille. Turhaan vain laittaa hattuhyllylle värittymään sitä ääntä, kun se heijastuu siitä takalasista. Saman summan voisi käyttää myös pelkästään eteen tulevaan erillissarjaan.
                          Last edited by BME316; 30-01-2007, 07:52.

                          Comment

                          • alspe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 3399
                            • Tre

                            #14
                            Enpäs ole vähään aikaa perehtynyt autohifiin, mutta vastailenpa hieman jotain.

                            Erillissarja eteen, taakse vain "uutisten kuuntelu kaiuttimet" jotka ovat mahd. hiljaa. Etupäähän riittää kyllä laadukas 2-tiesarja jos pystyt rakentamaan kunnolliset suunnatut ovikotelot ja ostat sarjan jossa diskantin jakotaajuus on mahdollisimman matala. Silloin äänikuva nousee kivasti lattialta ylös.

                            Subbarista vaan sen verran, että kaikkihan tietävät, että autossa bassovaste nousee itsestään kohti matalia taajuksia. Sen takia ei kannata tehdä liian "voimakasta"(lue korostunut) toistoa vaan loivasti laskeva. Mä puhun nyt sitten hifistä, en paineautoista.
                            Oma valinta subbariksi olisi jokin laadukas 12":nen suljettuun koteloon. Pieni kotelo olisi eduksi jotta voi kokeilemalla sijoittaa sen peräkontissa sinne missä toisto on paras. Olettaen, että peräkontti ei ole täysi tiivis, voi bassotoisto autossa olla huonompi/pienempi vaikka hattuhyllyllä olisi 2 x 12" + 6 refleksiputkea. Monesti auton paras bassotoisto tulee kartion taaksepäin osoittaen peräkontissa. Iso kotelo taas olisi parempi herkkyyden kannalta.

                            Autohifissähän on se erikoisuus, että bassoelementit maksavat vi**sti koska niiden on pakko kestää tehoa paljon ( koska niiden on mahduttava pieneen koteloon). Karkeaksi esimerkiksi voisi ottaa jonkin 10":n 1000 wattia kestävän elementin jonka Xmax on +/- 25 mm. Elementti maksaa 400 € ja sen pyörittämiseen vahvari maksaa 600 €. Samat paineet saa helposti 4x12" edullisilla elementeillä [jotka toki vaativat esim. 300 litran kotelon (jonka kunnon hifisti uhraa autostaan helposti)]. Tuollaisen subbarit saa samalla hinnalla tai halvemmalla kuin yhden huippuelementin. Tehoa 4x12":n pyörittämiseen samoilla paineilla kuluu ehkä n. 5% siitä mitä yhdellä pienellä elementillä joten vahvari maksaa noin 20 euroa . Sen lisäksi tietysti kannattaa muistaa, että kun pieni elementti vatkaa 2-3 sentin liikettä sinne sun tänne, niin isot vaan värähtää joten laatu on aivan erilainen. Mutta tosiaan suuri kotelon koko aiheuttaa ongelmia.
                            G30 520d xDrive
                            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                            Comment

                            • Dark angel
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2004
                              • 358
                              • Tornio

                              #15
                              jeps kyllähän tässä yritetään päästä pois teini_humppa_jump_jumps_paine_on_rok autosta ja saaha aikaan oikeasti hyvältä kuulostavaa "musiikkielämys" aikaan.

                              ostoslistalla on kumminkin uus erkkasarja nii 2- vai 3-tie. oviin tulee kotelot bassoille ja keskiäänet menee kojelaudan nurkkiin ja disset a-pilariin. mietityttää vaan että onko se äänenlaatu kuinka merkittävästi parempi ku 2-tie sarjassa? nyt ei ole puhu 100€ hintaluokan sarjoista vaan 300+. ehotuksia otetaan vastaan miettiny infinityn kappa sarjoja, onko mihinkään`?

                              kyssäri sit viel autohifi guruille että kun esim haluisin 2-tie erkkasarjan täysaktiiviksi nii käytetäänkö siin sen sarjan omia jakosuotimia enää vai hoidetaan ne vaffilta/soittimelta/ jollain erillä jakosuotimella?
                              e30 m50b25 -86

                              Toyota Carina E -95

                              Comment

                              Working...
                              X