Kyllä se äänellinen ero tehdään niissä kaiuttimissa ja koteloissa eikä vahvistimessa ja soittimessa jos kaikki ovat vähänkään kohdallaan. Tietysti huonolla vahvarilla ja soittimella pilaa koko setin jos ne on ihan paskoja mutta esim. autostudiosta halvin vahvari ja joku merkkisoitin riittää tosi pitkälle. Siihen hyväksi havaittu erillissarja ja kunnolla tehdyt kaiuttimien kiinnityskohdat ja sisältä vaimennettu kotelo niin varmaan tulee hyvä. Johdotuksiin ja kantsii kanssa vähän perehtyä ja varsinkin liitokset tehdä kunnolla, kolvaamalla ja kutistesukat päälle. Ei sitten tule häiriöitä niin helposti. RCA-kaapeliksi joku suojattu piuha eikä mitään millin ohutta narua. Noi kaapelit mä teen aina itse kun kaupasta ei saa hyviä.
edit. herätteeksi riittää varmaan puolen neliön piuha.
perusteleppa tuo....tietääkseni heräte kaapelissa kulkee niin surkeita jännitteitä,että 0,75mm2 on jo ihan tarpeeksi paksua
Sen johdon tarkoitus on häiriöitten poistamiseksi yhdistää soittimen runko vahvistimen runkoon. Eli tasaamaan potentiaalieroa soittimen ja vahvistimen välillä.
- Isi mikä toi on?
- Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..
No herja mitä mieltä olet sitten tuosta vakio paikoille laitosta? onko ihan rahan tuhlausta änkeä ne sinne?
Alkuperäis paikoillakin saa soimaan suht hyvin, mutta kannattaa laittaa kickpaneelin ja kaiuttimen väliin vahvikerinkula tukevoittamaan. Myös vanua voi laittaa paneelin sisään.
Ja heittää vähän bitumia paljaalle peltipinnalle jos on mahdollista. Kyllä sieltä ihan hyvän äänen saa kun vähän viittii nähdä vaivaa, eikä ole edes kallista hommaa. Noi bitumit voi hakea vaikka motonetista tai biltemasta ja vanuakin taitaa saada ainakin biliksestä. Sitten vaan elementti tukevasti kiinni ja hyvin soi.
Sen johdon tarkoitus on häiriöitten poistamiseksi yhdistää soittimen runko vahvistimen runkoon. Eli tasaamaan potentiaalieroa soittimen ja vahvistimen välillä.
nyt puhuinkin HERÄTE jphdosta en RCA piuhojen maadoitusjohdosta...
BMW E61 535d Msport -06 Carbon Schwarz
BMW E91 325i Msport -06 Sparkling-graphit metallic
Sen johdon tarkoitus on häiriöitten poistamiseksi yhdistää soittimen runko vahvistimen runkoon. Eli tasaamaan potentiaalieroa soittimen ja vahvistimen välillä
ja käsittääkseni rca piuhojen päällimmäinen kerros eli ns. (-) hoitaa samalla vahvistimen ja soittimen välisen maadoituksen JOS oletetaan,että soittimen maadoitusfolio on ehjä
BMW E61 535d Msport -06 Carbon Schwarz
BMW E91 325i Msport -06 Sparkling-graphit metallic
ja käsittääkseni rca piuhojen päällimmäinen kerros eli ns. (-) hoitaa samalla vahvistimen ja soittimen välisen maadoituksen JOS oletetaan,että soittimen maadoitusfolio on ehjä
Ei mulla ole mitään muuta perustelua kuin se että miksi se sitten pitää vetää jollain 0,5mm2 paukkulangalla kun joutuu erillisen johdon vetämään? Paljon helpompi puristaa haarukkaliitin kun johto käy suoraan siihen ja muutenkin johto kestää mekaanista rasitusta paremmin kun ei ole niin ohkasta narua.
Tuo RCA-kaapelin erillinen maadoitus on hyvä olla käytössä, nimittäin on paljon todennäköisempää että soittimen RCA-lähtöjen maafoliot pysyy ehjänä kun irroittelee ISO-liitintä. Tämä juurikin sen takia koska tuo maajohto myös toimii soittimen maadoituksena jos se soitin yrittää vielä maadoittaa itseään. Se ei tee sitä silloin RCA-kaapelin miinuksen kautta ja riko maafolioita linjalähdöistä. ISO liittimissä pitäisi olla varmistus että +12V kytkeytyy ensin irti ja sitten vasta maadoitus, mutta kun sellaista ei ole. Jos se maadoitus sattuu kytkeytymään ennen plussaa irti niin huonosti voi käydä jos ei ole vahvistinta ja soitinta maadoitettu toisiinsa erillisellä johdolla.
Kyllä se juuri riittää 2x50W vahvistimelle, mutta isommalle en laittaisi enää. Jos tarkoitus on joskus lisätä laitteita niin virtajohdon joudut vetämään paksummalla uusiksi.
- Isi mikä toi on?
- Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..
Noi ellen sitte löydä käytettynä jotain noista osista.
Kolmella viimeisellä et tee mitään. SPL Pro on paskaa, tuo vaimennusmatto ei ole bitumia ja vanua et sinne tarvitse. Lisäksi sulta puuttuu se kaapelisarja tuosta. Bitumia saa halvalla myös ETRAsta (Teollisuus Etola). Tästä esimerkiksi vahvistin, vaikka mielestäsi on saman hintainen kuin uusi niin se on paljon parempi. Vielä autostudiolta kun ostat kaapelisarjan niin rahkeet riittää aika hyvin. Ja jätä tosiaan nup SPL Prot ja vanut ostamatta. Vanua voi käyttää subbarikotelossa ja kotikaiuttimissa, mutta ei mielestäni midien kanssa ovissa. Kunnolla vaan lisää painoa bitumilla ettei ala paikat rämisemään.
- Isi mikä toi on?
- Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..
Kolmella viimeisellä et tee mitään. SPL Pro on paskaa, tuo vaimennusmatto ei ole bitumia ja vanua et sinne tarvitse. Lisäksi sulta puuttuu se kaapelisarja tuosta. Bitumia saa halvalla myös ETRAsta (Teollisuus Etola). Tästä esimerkiksi vahvistin, vaikka mielestäsi on saman hintainen kuin uusi niin se on paljon parempi. Vielä autostudiolta kun ostat kaapelisarjan niin rahkeet riittää aika hyvin. Ja jätä tosiaan nup SPL Prot ja vanut ostamatta. Vanua voi käyttää subbarikotelossa ja kotikaiuttimissa, mutta ei mielestäni midien kanssa ovissa. Kunnolla vaan lisää painoa bitumilla ettei ala paikat rämisemään.
Voi sitä vanua käyttää ihan midienkin kanssa. Poistaa kuminaa ja elementti näkee tilan "suurempana" kun ilma liikkuu hitaammin.
Comment