Originally posted by alspe
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Soundstream spl
Collapse
X
-
Originally posted by alspe View PostHyvätkin naurut saa perustella
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostMeinaatko, että kotelosta tulee refleksi jos siinä on millinen reikä? :think
millinen reikä tuskin hirveästi haittaa siellä ,mutta eipä se enää ole suljettu silloin...
viimeisin suljettu minkä tein tuli 25mm mdf levystä sisälle 3mm hiekka hartsi mössöä / seinä ja elementti tiiviiksi sika massalla... ohhoh olipas taas onnistunut kotelo ja ei vuoda :P
tukevuus noissa koteloissa tosiaan on oleellista varsinkin suljetuissa.. meinaan kotelo alkaa myötäilemään jonkin verran.. joten olen laittanut itse tueksi joko 2x2" lankkua tai paksua kierre tankoa jolla levyt pidetään ruodissaan..
mitä noista vaimentumista vielä niin tuota win isd:tä kun käytät niin muista se että se antaa vapaassa kentässä toimivat "arvot" eli ei pidä ihan paikkaansa autossa... ja kokeilemalla selviää paras kotelo.. uskallan väittää että kun soitetaan pienillä tehoilla niin ei juurikaan ole järkeä alkaa tekee suljettua koska refleksi on niin paljon herkempi..
Comment
-
-
Reiästä vielä
"The box is completely sealed except for a small pin hole (<1 mm diameter) to equalize internal with external static pressure and to prevent displacing the cone from its normal resting position."
Suomennosapua saa jos tarvitaanG30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Aivan sama mitä tietokonekäppyrät kertoo koska refleksissä se soi parhaiten. Itselläni oli omassa autossa 4kpl noita 10" ja tuli kokeiltua 3-vuoden aikana eri kotelovaihtoehtoja ja iso refleksikotelo oli äänenlaadullisesti paras. kotisubeja on täysin turha verrata autokäyttöön tarkoitetuihin subeihin koska auton kori vahvistaa matalia taajuuksia. Tästä syystä autokäyttöön tarkoitettuja subeja käytetään hyvin harvoin kotona. Subsonicsuodin tulee säätää vähän alle kotelon viritystaajuuden jolloin elementin liikerata on suurimmillaan. Subsonicsuotimen tarkoituksena on nimenomaan estää elementin pohjaaminen kotelon viritystaajuuden alapuolella. Soundstremin antamien ohjeiden mukaan subsonic kytketään toimintaan ja jakotaajuutta nostetaa niin kauan kunnes huomaa sen vaikuttavan ääneen ja sen jälkeen taajuutta käännetään hieman takaisinpäin.
Eihän 10" elementiltä voida olettaa ultramatalaa bassoa. Sitä varten on olemassa isompia elementtejä. SPL 10" on tehty soimaan LUJAA ja TARKASTI eli kyseessä ei ole mikään superhieno hifielementti! Kyseinen elementti vaatii tehoa taakse jotta se soi lujaa ja tarkasti!
Soundstreamin SPL 10" on varustettu kahdella 4ohm puhekelalla ja jos se kytketään yhteen vahvistin kanavaan on kuorma 2 tai 8ohm. Tarkistin tämän tehtaan alkuperäisestä esitteestä joka on painettu vuonna 1996.
Comment
-
-
Originally posted by Dae_ View Posttässä kuva siitä kotelosta..
kun elementtiä painaa alas niin toinen nousee ylös ja pysyy siinä niin kauan kun toista painaa.. = tiivis ...
Originally posted by j328 View Postkotisubeja on täysin turha verrata autokäyttöön tarkoitetuihin subeihin koska auton kori vahvistaa matalia taajuuksia.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostNii'in, väittäis että 100 % tiiviys ei ole hyvä asia.
Tästä syystä en ainakaan itse tee autoon refleksikoteloita koska siellä saa matalat esiin muutenkin helposti.
ite teen myöskin refleksejä ja Bp koteloita.. teen vaikka torven jos sellaisen asiakas haluaa..
Comment
-
-
Heitetään nyt ilmoille suomeksi se mitä hain, jos jotain kiinnostaa miettiä tuota suljetun kotelon tiiviysasiaa.
Esim. 12" kartio 10 mm (yhteensuuntaan) liikepoikkeamalla. "Iskutilavuus" elementillä on n. 0,5 litraa (yhteensuuntaan).
Kotelo 25 litran suljettu 25 mm lastulevyä+huopa päällä = vitusti lämpöeristettä.
Subbariin ajetaan 300 wattia jatkuvaa tehoa. Saman verran tehoa muuttuu lämmöksi puhekelassa. ---> Kotelon ilman lämpenee nopeasti ja laajenee. Jos kotelo on 100 % tiivis, mitä tapahtuu? No elementti on "lepotilassaan" kartio aivan "ulkona" koska sisällä oleva ilma laajenee ja paine ei tasaannu. Elementti ei toimi enää kuten pitäisi, liikerata maximiin on hyvin pieni koska kartio on pullollaan ulospäin.
Tämä kaikki siis JOS kotelo on täysin tiivis, myös kartiosta, ripustuksesta.
Fysiikkaa tämä kaikki vaan on, ei sitä voi kumotaG30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostHeitetään nyt ilmoille suomeksi se mitä hain, jos jotain kiinnostaa miettiä tuota suljetun kotelon tiiviysasiaa.
Esim. 12" kartio 10 mm (yhteensuuntaan) liikepoikkeamalla. "Iskutilavuus" elementillä on n. 0,5 litraa (yhteensuuntaan).
Kotelo 25 litran suljettu 25 mm lastulevyä+huopa päällä = vitusti lämpöeristettä.
Subbariin ajetaan 300 wattia jatkuvaa tehoa. Saman verran tehoa muuttuu lämmöksi puhekelassa. ---> Kotelon ilman lämpenee nopeasti ja laajenee. Jos kotelo on 100 % tiivis, mitä tapahtuu? No elementti on "lepotilassaan" kartio aivan "ulkona" koska sisällä oleva ilma laajenee ja paine ei tasaannu. Elementti ei toimi enää kuten pitäisi, liikerata maximiin on hyvin pieni koska kartio on pullollaan ulospäin.
Tämä kaikki siis JOS kotelo on täysin tiivis, myös kartiosta, ripustuksesta.
Fysiikkaa tämä kaikki vaan on, ei sitä voi kumota
Itse ymmärrän fysiikasta yhtä paljon kun sika jalkapallosta. Eli siis jos lasken auton renkaasta ilmat ulos -20 asteen pakkasella ja jään odottamaan kesää. Kesällä kun on helvetin kuuma ja aurinko paistaa renkaaseen niin ilmanpaine nousee riittävästi ja voin jatkaa ajoa ilman pumppaamista??
Kartio on koko ajan jännityksessä keskialueella eli kuinka paljon ilmanpaineen pitää nousta jotta kartio pohjaa ulospäin? Mitenkä asiaan vaikuttaa "musiikin" kuuntelu koska se työntää ja vetää kartiota molempiin suuntiin?
Sinänsä olisi mielenkiintoista laittaa lämpömittarin anturi koteloon ja katsoa miten lämpötila muuttuu kun soitetaan kovemmilla tehoilla. Nouseeko pari astetta vai parikymmentä astetta.
Comment
-
-
Originally posted by j328 View PostItse ymmärrän fysiikasta yhtä paljon kun sika jalkapallosta. Eli siis jos lasken auton renkaasta ilmat ulos -20 asteen pakkasella ja jään odottamaan kesää. Kesällä kun on helvetin kuuma ja aurinko paistaa renkaaseen niin ilmanpaine nousee riittävästi ja voin jatkaa ajoa ilman pumppaamista??
Originally posted by j328 View PostKartio on koko ajan jännityksessä keskialueella eli kuinka paljon ilmanpaineen pitää nousta jotta kartio pohjaa ulospäin? Mitenkä asiaan vaikuttaa "musiikin" kuuntelu koska se työntää ja vetää kartiota molempiin suuntiin?
Sinänsä olisi mielenkiintoista laittaa lämpömittarin anturi koteloon ja katsoa miten lämpötila muuttuu kun soitetaan kovemmilla tehoilla. Nouseeko pari astetta vai parikymmentä astetta.
Nousee melko paljon, veikkaisin. Mulla ei ole mittaustuloksia, mutta esim. 60 watin hehkulamppu lämpöeristetyssä kopissa räjähtää melko nopeasti.
Pitää tehdä kunnon laskelmat joskus kun ehtiiG30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostKyllä renkaiden paine on aivan eri kesällä ja talvella jos sisällä on sama määrä ilmassa (ilmaa siis ainemääränä eikä tilavuutena). Lämpötila ja tilavuus ja paine ovat yhteydessä toisiinsa.
Nousee melko paljon, veikkaisin. Mulla ei ole mittaustuloksia, mutta esim. 60 watin hehkulamppu lämpöeristetyssä kopissa räjähtää melko nopeasti.
Pitää tehdä kunnon laskelmat joskus kun ehtii
Autonrenkaiden paineen muutos on kyllä tuttua jo entuudestaan.
Jos ajatellaan 25L suljettua koteloa jonka sisäläpötila on 20 astetta. Paljonko ilman lämpötilan täytyy nousta jotta koteloon tulee esim 0,1 Barin paine?
Suurin kysymys on se nouseeko kotelon lämpötila riittävästi jotta sisällä oleva paine työntää kartion ulospäin. Painetta sinne tulee varmasti, mutta tuleeko riittävän paljon? Mikäli paine muodostuisi ongelmaksi niin luulisi valmistajien suosittelevan tuuletusreijän poraamista ohjeissa. Kaikkien eri valmistajien ohjeet mitä olen tähän mennessä lukenut ovat antaneet ohjeeksi tehdä suljetusta kotelosta TÄYSIN tiiviin.
Comment
-
Comment