Announcement

Collapse
No announcement yet.

Soundstream spl

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dae_
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 166
    • Ksnk

    #16
    Originally posted by alspe View Post
    Tuohan se napakkuuden tuntua kun alabassojen taso vaimenee, (ainakin kotisubbareissa jos on subsonic).

    Subbarin äänen laatua tarkastellaan paljon muualta kuin desibeleistä. Ryhmäviive, toiston vaimentuminen... Kuvassa keltainen käppyrä on suljettu ja harmaa refleksi. Refleksi toisto on "epätarkempi" ja soi puoli päivää vaimentumatta koska viive on iso ja muuttuva. Itse tekisin suljettuun koteloon nuo SPL10:t.

    Suljettua koteloa ei kannata tehdä "aivan" tiiviiksi. Sellainen se ei yleensäkään ole vaan vuotaa jostain hieman. 1-2 mm reikä nurkkaan on hyvä asia
    hahahahahahahhaa
    http://www.impedanz.org

    http://www.facebook.com/event.php?eid=121475337927990

    Comment

    • alspe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 3402
      • Tre

      #17
      Originally posted by Dae_ View Post
      hahahahahahahhaa
      Hyvätkin naurut saa perustella
      G30 520d xDrive
      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

      Comment

      • Dae_
        Bimmer Rookie
        • Nov 2004
        • 166
        • Ksnk

        #18
        Originally posted by alspe View Post
        Hyvätkin naurut saa perustella
        no jos suljetusta ei pidä tehdä tiivistä niin sehä on sama kun tekis refleksi kotelon maitopurkista ja mehu pillistä..
        http://www.impedanz.org

        http://www.facebook.com/event.php?eid=121475337927990

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3402
          • Tre

          #19
          Originally posted by Dae_ View Post
          no jos suljetusta ei pidä tehdä tiivistä niin sehä on sama kun tekis refleksi kotelon maitopurkista ja mehu pillistä..
          Meinaatko, että kotelosta tulee refleksi jos siinä on millinen reikä? :think
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • Dae_
            Bimmer Rookie
            • Nov 2004
            • 166
            • Ksnk

            #20
            Originally posted by alspe View Post
            Meinaatko, että kotelosta tulee refleksi jos siinä on millinen reikä? :think
            heh.. ilman putke tai porttia ei tuu refleksiä tekemälläkään ,mutta lähinnä tarkoitin sitä että jos meinaa tehdä suljetun niin kans tekee sellaisen...

            millinen reikä tuskin hirveästi haittaa siellä ,mutta eipä se enää ole suljettu silloin...

            viimeisin suljettu minkä tein tuli 25mm mdf levystä sisälle 3mm hiekka hartsi mössöä / seinä ja elementti tiiviiksi sika massalla... ohhoh olipas taas onnistunut kotelo ja ei vuoda :P

            tukevuus noissa koteloissa tosiaan on oleellista varsinkin suljetuissa.. meinaan kotelo alkaa myötäilemään jonkin verran.. joten olen laittanut itse tueksi joko 2x2" lankkua tai paksua kierre tankoa jolla levyt pidetään ruodissaan..

            mitä noista vaimentumista vielä niin tuota win isd:tä kun käytät niin muista se että se antaa vapaassa kentässä toimivat "arvot" eli ei pidä ihan paikkaansa autossa... ja kokeilemalla selviää paras kotelo.. uskallan väittää että kun soitetaan pienillä tehoilla niin ei juurikaan ole järkeä alkaa tekee suljettua koska refleksi on niin paljon herkempi..
            http://www.impedanz.org

            http://www.facebook.com/event.php?eid=121475337927990

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3402
              • Tre

              #21
              Reiästä vielä

              "The box is completely sealed except for a small pin hole (<1 mm diameter) to equalize internal with external static pressure and to prevent displacing the cone from its normal resting position."

              Suomennosapua saa jos tarvitaan
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • Dae_
                Bimmer Rookie
                • Nov 2004
                • 166
                • Ksnk

                #22
                tässä kuva siitä kotelosta..
                kun elementtiä painaa alas niin toinen nousee ylös ja pysyy siinä niin kauan kun toista painaa.. = tiivis ...
                Attached Files
                http://www.impedanz.org

                http://www.facebook.com/event.php?eid=121475337927990

                Comment

                • j328
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 310
                  • Vantaa

                  #23
                  Aivan sama mitä tietokonekäppyrät kertoo koska refleksissä se soi parhaiten. Itselläni oli omassa autossa 4kpl noita 10" ja tuli kokeiltua 3-vuoden aikana eri kotelovaihtoehtoja ja iso refleksikotelo oli äänenlaadullisesti paras. kotisubeja on täysin turha verrata autokäyttöön tarkoitetuihin subeihin koska auton kori vahvistaa matalia taajuuksia. Tästä syystä autokäyttöön tarkoitettuja subeja käytetään hyvin harvoin kotona. Subsonicsuodin tulee säätää vähän alle kotelon viritystaajuuden jolloin elementin liikerata on suurimmillaan. Subsonicsuotimen tarkoituksena on nimenomaan estää elementin pohjaaminen kotelon viritystaajuuden alapuolella. Soundstremin antamien ohjeiden mukaan subsonic kytketään toimintaan ja jakotaajuutta nostetaa niin kauan kunnes huomaa sen vaikuttavan ääneen ja sen jälkeen taajuutta käännetään hieman takaisinpäin.

                  Eihän 10" elementiltä voida olettaa ultramatalaa bassoa. Sitä varten on olemassa isompia elementtejä. SPL 10" on tehty soimaan LUJAA ja TARKASTI eli kyseessä ei ole mikään superhieno hifielementti! Kyseinen elementti vaatii tehoa taakse jotta se soi lujaa ja tarkasti!

                  Soundstreamin SPL 10" on varustettu kahdella 4ohm puhekelalla ja jos se kytketään yhteen vahvistin kanavaan on kuorma 2 tai 8ohm. Tarkistin tämän tehtaan alkuperäisestä esitteestä joka on painettu vuonna 1996.

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3402
                    • Tre

                    #24
                    Originally posted by Dae_ View Post
                    tässä kuva siitä kotelosta..
                    kun elementtiä painaa alas niin toinen nousee ylös ja pysyy siinä niin kauan kun toista painaa.. = tiivis ...
                    Nii'in, väittäis että 100 % tiiviys ei ole hyvä asia.

                    Originally posted by j328 View Post
                    kotisubeja on täysin turha verrata autokäyttöön tarkoitetuihin subeihin koska auton kori vahvistaa matalia taajuuksia.
                    Tästä syystä en ainakaan itse tee autoon refleksikoteloita koska siellä saa matalat esiin muutenkin helposti.
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • Dae_
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2004
                      • 166
                      • Ksnk

                      #25
                      Originally posted by alspe View Post
                      Nii'in, väittäis että 100 % tiiviys ei ole hyvä asia.



                      Tästä syystä en ainakaan itse tee autoon refleksikoteloita koska siellä saa matalat esiin muutenkin helposti.
                      no kukin tekee miten tekee.. ite teen tiiviin ja ei ole valituksia tullut..
                      ite teen myöskin refleksejä ja Bp koteloita.. teen vaikka torven jos sellaisen asiakas haluaa..
                      http://www.impedanz.org

                      http://www.facebook.com/event.php?eid=121475337927990

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3402
                        • Tre

                        #26
                        Heitetään nyt ilmoille suomeksi se mitä hain, jos jotain kiinnostaa miettiä tuota suljetun kotelon tiiviysasiaa.

                        Esim. 12" kartio 10 mm (yhteensuuntaan) liikepoikkeamalla. "Iskutilavuus" elementillä on n. 0,5 litraa (yhteensuuntaan).
                        Kotelo 25 litran suljettu 25 mm lastulevyä+huopa päällä = vitusti lämpöeristettä.
                        Subbariin ajetaan 300 wattia jatkuvaa tehoa. Saman verran tehoa muuttuu lämmöksi puhekelassa. ---> Kotelon ilman lämpenee nopeasti ja laajenee. Jos kotelo on 100 % tiivis, mitä tapahtuu? No elementti on "lepotilassaan" kartio aivan "ulkona" koska sisällä oleva ilma laajenee ja paine ei tasaannu. Elementti ei toimi enää kuten pitäisi, liikerata maximiin on hyvin pieni koska kartio on pullollaan ulospäin.

                        Tämä kaikki siis JOS kotelo on täysin tiivis, myös kartiosta, ripustuksesta.

                        Fysiikkaa tämä kaikki vaan on, ei sitä voi kumota
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • j328
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 310
                          • Vantaa

                          #27
                          Originally posted by alspe View Post
                          Heitetään nyt ilmoille suomeksi se mitä hain, jos jotain kiinnostaa miettiä tuota suljetun kotelon tiiviysasiaa.

                          Esim. 12" kartio 10 mm (yhteensuuntaan) liikepoikkeamalla. "Iskutilavuus" elementillä on n. 0,5 litraa (yhteensuuntaan).
                          Kotelo 25 litran suljettu 25 mm lastulevyä+huopa päällä = vitusti lämpöeristettä.
                          Subbariin ajetaan 300 wattia jatkuvaa tehoa. Saman verran tehoa muuttuu lämmöksi puhekelassa. ---> Kotelon ilman lämpenee nopeasti ja laajenee. Jos kotelo on 100 % tiivis, mitä tapahtuu? No elementti on "lepotilassaan" kartio aivan "ulkona" koska sisällä oleva ilma laajenee ja paine ei tasaannu. Elementti ei toimi enää kuten pitäisi, liikerata maximiin on hyvin pieni koska kartio on pullollaan ulospäin.

                          Tämä kaikki siis JOS kotelo on täysin tiivis, myös kartiosta, ripustuksesta.

                          Fysiikkaa tämä kaikki vaan on, ei sitä voi kumota


                          Itse ymmärrän fysiikasta yhtä paljon kun sika jalkapallosta. Eli siis jos lasken auton renkaasta ilmat ulos -20 asteen pakkasella ja jään odottamaan kesää. Kesällä kun on helvetin kuuma ja aurinko paistaa renkaaseen niin ilmanpaine nousee riittävästi ja voin jatkaa ajoa ilman pumppaamista??

                          Kartio on koko ajan jännityksessä keskialueella eli kuinka paljon ilmanpaineen pitää nousta jotta kartio pohjaa ulospäin? Mitenkä asiaan vaikuttaa "musiikin" kuuntelu koska se työntää ja vetää kartiota molempiin suuntiin?

                          Sinänsä olisi mielenkiintoista laittaa lämpömittarin anturi koteloon ja katsoa miten lämpötila muuttuu kun soitetaan kovemmilla tehoilla. Nouseeko pari astetta vai parikymmentä astetta.

                          Comment

                          • alspe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 3402
                            • Tre

                            #28
                            Originally posted by j328 View Post
                            Itse ymmärrän fysiikasta yhtä paljon kun sika jalkapallosta. Eli siis jos lasken auton renkaasta ilmat ulos -20 asteen pakkasella ja jään odottamaan kesää. Kesällä kun on helvetin kuuma ja aurinko paistaa renkaaseen niin ilmanpaine nousee riittävästi ja voin jatkaa ajoa ilman pumppaamista??
                            Kyllä renkaiden paine on aivan eri kesällä ja talvella jos sisällä on sama määrä ilmassa (ilmaa siis ainemääränä eikä tilavuutena). Lämpötila ja tilavuus ja paine ovat yhteydessä toisiinsa.

                            Originally posted by j328 View Post
                            Kartio on koko ajan jännityksessä keskialueella eli kuinka paljon ilmanpaineen pitää nousta jotta kartio pohjaa ulospäin? Mitenkä asiaan vaikuttaa "musiikin" kuuntelu koska se työntää ja vetää kartiota molempiin suuntiin?

                            Sinänsä olisi mielenkiintoista laittaa lämpömittarin anturi koteloon ja katsoa miten lämpötila muuttuu kun soitetaan kovemmilla tehoilla. Nouseeko pari astetta vai parikymmentä astetta.

                            Nousee melko paljon, veikkaisin. Mulla ei ole mittaustuloksia, mutta esim. 60 watin hehkulamppu lämpöeristetyssä kopissa räjähtää melko nopeasti.

                            Pitää tehdä kunnon laskelmat joskus kun ehtii
                            G30 520d xDrive
                            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                            Comment

                            • j328
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2004
                              • 310
                              • Vantaa

                              #29
                              Originally posted by alspe View Post
                              Kyllä renkaiden paine on aivan eri kesällä ja talvella jos sisällä on sama määrä ilmassa (ilmaa siis ainemääränä eikä tilavuutena). Lämpötila ja tilavuus ja paine ovat yhteydessä toisiinsa.




                              Nousee melko paljon, veikkaisin. Mulla ei ole mittaustuloksia, mutta esim. 60 watin hehkulamppu lämpöeristetyssä kopissa räjähtää melko nopeasti.

                              Pitää tehdä kunnon laskelmat joskus kun ehtii

                              Autonrenkaiden paineen muutos on kyllä tuttua jo entuudestaan.

                              Jos ajatellaan 25L suljettua koteloa jonka sisäläpötila on 20 astetta. Paljonko ilman lämpötilan täytyy nousta jotta koteloon tulee esim 0,1 Barin paine?

                              Suurin kysymys on se nouseeko kotelon lämpötila riittävästi jotta sisällä oleva paine työntää kartion ulospäin. Painetta sinne tulee varmasti, mutta tuleeko riittävän paljon? Mikäli paine muodostuisi ongelmaksi niin luulisi valmistajien suosittelevan tuuletusreijän poraamista ohjeissa. Kaikkien eri valmistajien ohjeet mitä olen tähän mennessä lukenut ovat antaneet ohjeeksi tehdä suljetusta kotelosta TÄYSIN tiiviin.

                              Comment

                              • Antti O
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6937
                                • N/A

                                #30
                                Itse SPL 170 omistaneena voin vain suositella

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎