Announcement

Collapse
No announcement yet.

Soundstream spl

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dae_
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 166
    • Ksnk

    #31
    en osaa tuohon lämpöasiaan vastata kun en ole testannut niitä ,mutta kyllähän se ainakin kaiutin palessaan tuottaa niin paljon lämpöä että näpit palaa jos kelaa meinaa koskea.
    voisinki piruuttaa tehdä testin että paljonko kotelon sisällä on noita asteita esim 50% Rms tehon kestoa käyttäen ( eli jos kaiuttimen ilmoitettu rms tehonkesto on 300w niin syötän jatkuvaa 150w)
    http://www.impedanz.org

    http://www.facebook.com/event.php?eid=121475337927990

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19175
      • -

      #32
      Originally posted by alspe View Post
      Suljettua koteloa ei kannata tehdä "aivan" tiiviiksi. Sellainen se ei yleensäkään ole vaan vuotaa jostain hieman. 1-2 mm reikä nurkkaan on hyvä asia
      Voi elämän kevät.. tämä on kyllä täyttä paskaa! Tosiasia on, ettei suljettu kotelo ole yhtä herkkä kotelossa oleville vuodoille. Mutta ei se tarkoita sitä, että kotelosta kannattaisi missään tilanteessa tehdä tahallaan vuotava!

      Refleksikotelon virityksen tehokkuutta taas heikentää pienikin ilmavuoto. Eli toisin sanoen refleksikotelo on tarkempi kotelon tiiviydelle.

      Ja noita kotelon ilman lämpiämisiä ynnä muita ei todellakaan tarvitse normaali käytössä murehtia, jollei sitten soita tuntikausia bassolevyjä täydellä teholla niin että elementti on koko ajan suorituskyvyn äärirajoilla. Normaali musiikilla ja voimakkuuksia ei ongelmia taatusti ole. Refleksikotelo on tietysti tässä parempi, koska kotelon ilma vaihtuu tehokkaammin. Samasta syystä (lämmön johtuminen puhekelasta) valurunkoinen bassoelementti on peltirunkoista parempi. Ja paperimassa on parempi bassokartion materiaali, kuin muovi..
      Last edited by Juhis; 08-03-2007, 21:01.
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • alspe
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 3402
        • Tre

        #33
        Refleksikotelon on juu tarkempi "tiiviydelle".

        Perustuko nämä sun perustelut Juhis nyt johonkin tietoon vai mutuun pelkästään? Ootko tehnyt mittauksia, että kertyykö sinne lämpöä ja laajeneeko ilma liikaa?

        Mutta tosiasia on, että suurin osa koteloista on ihan hyviä kun ne vuotaa jostain varmasti.

        Menee offtopic, mutta laitetaan uusi eri topic jos vaatii
        G30 520d xDrive
        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          #34
          Originally posted by alspe
          Perustuko nämä sun perustelut Juhis nyt johonkin tietoon vai mutuun pelkästään? Ootko tehnyt mittauksia, että kertyykö sinne lämpöä ja laajeneeko ilma liikaa?
          No eiköhän suljetun kotelon toimintaperiaate ole tarkoitus olla nimenomaan suljettu kotelo, jossa ilma toimii jousena. Eikä toimintaperiaate siis ole mikään osittainen freeair tai reikäjuusto.

          Minkälaisilla tehoilla tai äänenpaineilla oletat sitä lämpöä syntyvän kotelon sisälle? Ja mitä todellista haittaa siitä on mielestäsi käytännössä? Äänenlaadun kannalta? Vai elementin kestävyyden kannalta?

          Originally posted by alspe
          Mutta tosiasia on, että suurin osa koteloista on ihan hyviä kun ne vuotaa jostain varmasti.
          Yksikään kunnolla suunniteltu ja valmistettu kaiutinkotelo ei taatusti saa vuotaa mistään! Siitä vuotamisesta ei todellakaan ole mitään muuta kuin haittaa äänenlaadulle! Kaikenlaiset sivuäänet haittaavat elementin toimintaa ja pilaavat ääntä. Eikä todellakaan ole eduksi minkään lämmön poistamisen yms kannalta.
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • mikae34
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 4991
            • Forssa

            #35
            Kyllä se niin vaan on että suljettu kotelo kuuluu myös olla suljettu. Vai pitääkö kaikki vanhat opit koteloiden täyttämisestä hiekkahartsilla ym. kumota? Entäs muotissa laminoitu lasikuitukotelo? Kyllä se tiivis pitää olla. Noita lämmönvaihteluita ei todellakaan tarvitse ajatella suljettua koteloa tehtäessä tai ylipäätään. Tutkitaanpas vaikka mitä valmistajan valmiskoteloa niin ei siellä mitään reikiä ole.
            Auto on liikkumaväline.

            Comment

            • Dae_
              Bimmer Rookie
              • Nov 2004
              • 166
              • Ksnk

              #36
              Sealed boxes: For deep, precise bass
              A sealed box is an airtight enclosure housing your subwoofer. A sealed box is best for any music that demands tight, accurate bass. Expect flat response (not excessively boomy), deep bass extension, and excellent power handling. Since a sealed enclosure tends to require more power than a ported box, use an amplifier with ample wattage for optimum performance.
              lähde legendaarinen crutchfield advisor..
              http://www.impedanz.org

              http://www.facebook.com/event.php?eid=121475337927990

              Comment

              • opa82
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 533
                • Tampere

                #37
                Kun tuossa puhuttiin lämpenemisestä ja tiiviydestä, niin vertaus hehkulampusta suljetussa kaapissa oli aika hauska. Hehkulampun energistahan muuttuu yli 90% lämmöksi ja loput sitten valoksi. En ole tarkemmin tutkinut näiden puhekeloja, mutta ei kai arvot ihan vastaavat ole. En myöskään ole koskaan kuullut ettei suljettu boxi saisi olla tiivis. Ennen kuin joku todella ansioitunut henkilä tämän kumoaa, niin itse en ainakaan usko.

                Joka tapauksessa. Palataan itse aiheeseen

                En pysty vaikuttamaan laatikkoon johon nämä kaksi tulevat koska laatikko on edellisen omistajan valmiiksi rakentama. Se on takapenkkien tilalla oleva melko suuri refleksikotelo, joka on alkujaan suunniteltu 12" elementeille. Voisi siis kuvitella, että jos nämä soi suurehkossa refleksi-laatikossa hyvin niin ei tuo mulla oleva ainakaan huonoin mahdollinen ole.

                Comment

                • j328
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 310
                  • Vantaa

                  #38
                  Originally posted by opa82 View Post
                  Kun tuossa puhuttiin lämpenemisestä ja tiiviydestä, niin vertaus hehkulampusta suljetussa kaapissa oli aika hauska. Hehkulampun energistahan muuttuu yli 90% lämmöksi ja loput sitten valoksi. En ole tarkemmin tutkinut näiden puhekeloja, mutta ei kai arvot ihan vastaavat ole. En myöskään ole koskaan kuullut ettei suljettu boxi saisi olla tiivis. Ennen kuin joku todella ansioitunut henkilä tämän kumoaa, niin itse en ainakaan usko.

                  Joka tapauksessa. Palataan itse aiheeseen

                  En pysty vaikuttamaan laatikkoon johon nämä kaksi tulevat koska laatikko on edellisen omistajan valmiiksi rakentama. Se on takapenkkien tilalla oleva melko suuri refleksikotelo, joka on alkujaan suunniteltu 12" elementeille. Voisi siis kuvitella, että jos nämä soi suurehkossa refleksi-laatikossa hyvin niin ei tuo mulla oleva ainakaan huonoin mahdollinen ole.

                  Ei se laatikko saa liian suurikaan olla. Katso Soundstreamin nettisivuilta oikea tilavuus ja pienennä esim. styroksilla kotelon tilavuutta. Oikea tilavuus ja oikeanlaiset putket (pituus+halkasija) niin pelittää varmasti. Mikäli kotelo on viritetty väärin niin elementit saa aika helposti rikki.

                  Jos homma tuntuu liian vaikelta niin voin ostaa subit pois jos hinta on kohdallaan...

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3402
                    • Tre

                    #39
                    Originally posted by Juhis View Post
                    No eiköhän suljetun kotelon toimintaperiaate ole tarkoitus olla nimenomaan suljettu kotelo, jossa ilma toimii jousena. Eikä toimintaperiaate siis ole mikään osittainen freeair tai reikäjuusto.
                    Meikän viimeinen postuas tähän.

                    Millinen 25 mm pitkä reikä muuten täysin suljetussa kotelossa tekee siitä teoriassa refleksin jonka viritystaajuus on n. 1 Hz. MUTTA se refleksireikä toimii vain jollain 0,01 watin tehoilla, sitä suuremmilla tehoilla ilma ei yksi kertaisesti kulje siitä läpi koska kitkaa olisi paljon. Vain paine tasaantuu jos on tarvis. Tämä paineen tasaus ja lämpöongelma on tietysti suurinmmillaan pienissä kotelossa mihin ajetaan tajuttomat määrät tehoa puhekelaan.
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • Juhis
                      BTCF Honorary Member
                      • Jul 2002
                      • 19175
                      • -

                      #40
                      Originally posted by alspe View Post
                      Millinen 25 mm pitkä reikä muuten täysin suljetussa kotelossa tekee siitä teoriassa refleksin jonka viritystaajuus on n. 1 Hz. MUTTA se refleksireikä toimii vain jollain 0,01 watin tehoilla, sitä suuremmilla tehoilla ilma ei yksi kertaisesti kulje siitä läpi koska kitkaa olisi paljon. Vain paine tasaantuu jos on tarvis. Tämä paineen tasaus ja lämpöongelma on tietysti suurinmmillaan pienissä kotelossa mihin ajetaan tajuttomat määrät tehoa puhekelaan.
                      Käytännössä tämä "millinen 25mm pitkä reikä" aiheuttaa ainoastaan sivuääniä ja mitään hyötyä siitä ei taatusti ole toiminnan kannalta.

                      Kyllähän elementin ripustuksen ja ruuvien reikien läpi lähes aina vähän vuotaa painetta, joten ei mielestäni mitään millimetrin kokoisia reikiä kannata alkaa porailemaan koteloon. Sitä paitsi suljetun kotelon sisällä olevan ilman on tarkoitus edelleen toimia jousena, eikä mitään "paineen tasausta" todellakaan tarvita ylimääräisiä reikiä porailemalla!

                      Ja jos olet huolissaan siitä, ettei puhekela jäähdy tarpeeksi hyvin, niin eiköhän "hieman järkevämpää" olisi asentaa subwoofer elementti koteloon ylösalaisin niin että magneetti ja sen päädyssä mahdollisesti oleva puhekelan tuuletusta varten tehty reikä olisi kotelon ulkopuolella..
                      All good things come to those who wait.

                      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                      Sound Factory Bar & Nightclub

                      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                      Comment

                      • opa82
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2004
                        • 533
                        • Tampere

                        #41
                        Täytyy tiedustella kotelon rakentajalta, että osaako hän sanoa sen tilavuudesta. Alunperin tässä koko projektissa oli suurin syy koko subbareille saada peitettyä laatikossa olevat tyhjär aukot ja samalla edullissti parantaa äänentoistoa karvan verran. En siis hae mitään älyttömän hyvää ääntä tai muutakaan, jos nyt biltemalaitteille näillä pärjäisi niin riittää mulle.

                        Mutta paljon on tullut todella hyödyllistä tietoa ja siitä on varmasti apua tulevaisuudessa. Nyt pitäisi vielä ostaa soitin, vahvistin ja jotkut kaiuttimet/erillissarjat etuoviin.

                        Comment

                        • Juhis
                          BTCF Honorary Member
                          • Jul 2002
                          • 19175
                          • -

                          #42
                          Jos sinulla on se kotelo jo itselläsi, niin mittaa siitä sisämitat ja laske itse laskimella sisätilavuus!
                          All good things come to those who wait.

                          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                          Sound Factory Bar & Nightclub

                          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                          Comment

                          • opa82
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2004
                            • 533
                            • Tampere

                            #43
                            Kotelo on sen verran hankalassa paikassa, että voi olla vaikea mitata. Takapenkkien tilalla ja turvakaarien alla piilossa. Se on tavallaan saumattomasti modattu runkoon ja verhoiltu koko roska kankaalla, niin en tiedä edes missä laatikon rajat menevät.

                            Mutta eiköhän se siitä

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎