Eikös 2 Focal 5,25" utopia testattu joskus 10 litran refleksissä ja sitä kehuttiin. Onhan tuo pirun paha auto subbarille, varsinkin kun ajaa avonaisena. Ei voi odottaa tavallista "paine-efektiä" mitä suljetussa autossa saa, sen nyt tiesitkin
Tiedä sitten toimisiko jonkinlainen dipolibasso tuossa koska sillä basson ympärisäteilevyydellä ei avoautossa tee mitään.
Niin, varsinaista painetta ei ole tarkoitus edes hakea. Tuo vakio HK subi on vaan paska(na) ja särkee ääntä todella pahasti jos volumea nostaa. Jotain jämäkkyyttä musiikille olisi kuitenkin saatava, ettei tarvitse sitä pelkkää diskantti säksätystä kuunnella
Itse päädyin juuri tähän ratkaisuun tutkittuani asiaa hiukan tarkemmin. Tuo alkuperäinen kahden pikkusubin muovinen kotelo irtoaa tuolta penkkien välistä kokonaisena settinä, jonne aion rakennella pikkuruisen ja hiukan jämäkämmän kotelon yhdelle elementille. Vielä täytyy miettiä laitanko sen soimaan ylöspäin, kuten kermainen oli tehnyt, vai täysin piiloon jolloin elementin suuntaisin kabiiniin päin. Mitkä olisivat sellaisia 6,5-7" subeja jotka vaatisivat mahdollisimman pienen kotelon? Tuollainen 10 litran vaatimus taitaa olla liikaa tätä projektia ajatellen..
Heitetään nyt soppaan vielä Res Audion 180 FVH 6,5".
Lainaus maahantuojan Augustin Importsin sivulta:
"180 FVH on tarkoitettu asennettavaksi oveen (muista vaimentaa peltipinnat ja oviverhoilut esim. Dynamat Xtremellä resonoinnin vähentämiseksi) tai pieneen refleksikoteloon (9 litraa, viritys 50 Hz) sivistyneeksi subbariksi."
Hintakaan ei ole paha! Varmasti kokeilemisen arvoinen.
Mikäs tälle elementille sopiva vaffari? Elementti kuullostaa kyllä todella mainiolta juuri tähän käyttötarkoitukseen:
EDIT: tämä Pioneer GM3000T nyt näyttäisi tehollisesti yms. passelilta, eikä laatukaan pitäisi paskaa olla
"JL Audio 6W0 subbari oli mukana juuri ilmestyneen Autosound- lehden 5/2004 Peugeot 307cc:n laitteistosta kertovassa jutussa. Kommentit olivat mm. seuraavanlaisia "Suljetulle kotelolle saatiinkuin saatiinkin tilavuutta reilu 6litraa, mikä riittää JL:lle tuottamaan uskomattoman tukevan bassotoiston." Ja "Soundit paranivat selvästi ja bassotoistokin on katto kiinni kuunneltaessa suorastaan uskomaton" 6W0 on siis 6,5tuuman subwoofer, joka toimii erittäin pienissä koteloissa, tehdas suosittelee suljetulle kotelolle 5litran nettotilavuutta! Tämä pikkuihme on suositushinnaltaan vain 139euroa, joten hinnankaan ei pitäisi olla hankinnan esteenä."
Noniin. Nyt on vanha HK subi irroitettu ja tulikin todettua, että tuo tila mikä kotelolle on varattu on helkutin pieni. Laskin, että tuohon saa rakennettua n. 3 litraisen kotelon. Kannattaako tuota JL Audion 6W0 elementtiä sitten noin pieneen laittaa vai millainen sointi ko. elementillä mahtaisi olla free airina, koska joka tapauksessa joudun tekemään uuden kannen tuohon, samaan tapaan kuin kermainenkin oli tehnyt omaan zetaansa.
Laita kaksi subbarielementtiä kotelossa vastakkain niin, että ulomman elementin magneetti on ylöspäin kotelossa eli taivasta kohti. Tällöin tarvittava kotelotilavuus puoliintuu!
Oikeasti mikä kannattaa ehdottomasti muistaa, on se, että katto alhaalla ajettaessa matalimmat bassot eivät vahvistu, kuten normaalissa kovakattoisessa autossa..
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
On tuo 3 litraa jo kyllä niin jäätävän pieni tilavuus, että en usko että mikään toimii kunnolla. Yläbassot vaan korostuu.
Kannattaa muistaa, että äänenpainetta ei tehdä kuin värähtelevän pinnan iskutilavuudella eli pinta-ala x liikepoikkeama +(refleksiputki). Tollaiseen 3 litran koteloon ei mahdu putkea eikä isoa kartiota. Eli liikepoikkeama pitää olla suuri. Noin pienessä kotelossa ilmajousi on kovin epälineaarinen, eli toisto on luultavasti "ahdistunut" ja jumputtava yläbasso. Ei auta pienessä kotelossa vaikka olis kartiot UFo-miesten plasmasta tehtyjä ja kullatuilla kaiutinliittimillä terminaalit.
Ennemmin laittaisin sitten vielä paremman erillissarjan tms.
Laita kaksi subbarielementtiä kotelossa vastakkain niin, että ulomman elementin magneetti on ylöspäin kotelossa eli taivasta kohti. Tällöin tarvittava kotelotilavuus puoliintuu!
Oikeasti mikä kannattaa ehdottomasti muistaa, on se, että katto alhaalla ajettaessa matalimmat bassot eivät vahvistu, kuten normaalissa kovakattoisessa autossa..
Kun olisikin tilaa kikkailla kaikkea Onkohan kellään käryä tuosta kermaisen tekemästä systeemistä, että onko tuo hänen asentamansa elementti free airina vaiko onko siellä jonkinmoinen kotelokin saatu kyhättyä?
Tosiaan nyt mitään älytöntä hifi-elämystä en ole tuossa autossa hakemassa ja sointi on nytkin parempaa kun tuota HK:n subia ei ole tuolla, mutta joku systeemi oli tuohon subin tilalle kiva keksiä, kun taitaa nuo alkuperäiset HK:t olla turhan kovissa hinnoissa... :think
Jos laitat kaksi samanlaista bassoelementtiä peräkkäin tai vastakkain samassa kotelossa, pysyy elementtiyhdistelmän Fs ja Qts samanlaisena, mutta Vas puolittuu yhden elementin arvosta. Eli samaan taajuusvasteeseen riittää puolet pienempi kotelo.
Eli jos yksi 6,5" elementti vaatii 10 litran kotelon, niin asentamalla vastakkain kaksi samanlaista elementti, riittää samaan taajuusvasteeseen 5 litran kotelo! Ja asentamalla toisen elementin kotelon ulkopuolelle magneetti ulospäin, ei tämä toinen elementti myöskään tuhlaa kotelon sisätilavuutta.
Tämä kaikki ulkomuistista, voin muistaa jotain väärin. Mutta näin pääpiirteissään.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Kytkentähän on isobarik. Ja kartiot kytketään liikkumaan fyysisesti samaan suuntaan eli jos kartiot ovat naamat vastakkain, niin kartiot liikkuvat elementeistä itsestään katsoen eri suuntiin. Siis toinen kytketään vastakkaisvaiheikseksi jos elementit ovat vastakkain.
Mielestäni tuo on melko turhaa elementtien tuhlausta ja vastakkain asennettaessa toinen elementti törröttää tyhmästi ulkona.
Jos joku kaveri osaa elektroniikaa, niin yksi tapa on tehdä linjatasoinen Linkwitz muunnin. Se ikäänkuin tekee pienen kotelon käänteistoiminnon eli pakottaa bassovasteen suoremmksi ja vaimentaa yläbassoja. Elementiltä vaaditaan tietenkin fyysisiä kykyjä (liikepoikkeama) jotta matalat tulevat pihalle.
Totta kai isobarik kytkennässä elementit täytyy kytkeä vastakkaiseen vaiheeseen, jos ne asennetaan vastakkain. Totta kai ne voisi asentaa kotelossa myös peräkkäin, mutta tämän topicin alkuperäisen aiheen autossa tilaa on käytettävissä alkuperäisellä paikalla vain noin kolme litraa. Josta ei ole pian litraakaan jäljellä varsinaista ilmatilavuutta, jos kotelon sisätilavuutta on syömässä kaksi elementtiä ja elementtien välillä oleva "kotelo".
Elementti kun ei toimi suunnitellulla tavalla, jos se asennetaan liian pieneen koteloon. Ja tuo esittämäsi Linkwitz muunnin ei ole mikään muu, kuin eräänlainen taajuusvastetta muuttava taajuuskorjain tai bassokorostin. Ihan vastaavaan tulokseen päästään käyttämällä noin 30Hz jakotaajuutta.
Mutta jos palataan taas käytäntöön, pois Alspen suosimasta teorian ihmemaailmasta, niin mitenkä luulet jonkun 6,5" bassoelementin toistavan 3 litraisessa kotelossa vapaassa kentässä, kun alimpia bassoja korostetaan yläbassoihin nähden 20 desibeliä? Nyt puhutaan kuitenkin subbarista, joka tulee avoautoon etupenkkien väliin.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Mutta jos palataan taas käytäntöön, pois Alspen suosimasta teorian ihmemaailmasta, niin mitenkä luulet jonkun 6,5" bassoelementin toistavan 3 litraisessa kotelossa vapaassa kentässä, kun alimpia bassoja korostetaan yläbassoihin nähden 20 desibeliä? Nyt puhutaan kuitenkin subbarista, joka tulee avoautoon etupenkkien väliin.
Tottakai se toimii jos on kuusi metriä xmaxia, vitusti tehoa ja tehon kestoa.
Mutta herrat on hyvät vaan ja keksivät 3 litran koteloon _tasaisemman_ vasteen antavan kuin ehdottamallani tavalla
Mutta herrat on hyvät vaan ja keksivät 3 litran koteloon _tasaisemman_ vasteen antavan kuin ehdottamallani tavalla
Mitä hyötyä siitä tasaisesta taajuusvasteesta on, jos se saavutetaan vain keskimäärin 80 - 90 desibelin kuuntelutasolla? Kuunteletko stereoilla yleensä mielummin testilevyjä vai musiikkia? Minä käytän testilevyjä pelkästään laitteiston säätöön ja teknisen toimivuuden varmistukseen, loppuajan kuuntelen musiikkia. Ja käyttämäni laitteistot olen myös valinnut käytännön toimivuuden ja soinnin, en taajuusvasteen perusteella.
Sama suomeksi: Kun kuka tahansa ymmärtää, ettei 6,5" elementistä saada subbasso alueella vapaassa kentässä kovinkaan suuria äänenpaineita, niin pitääkö viimeisetkin mahdollisuudet saavuttaa riittävät kuunteluvoimakkuudet pilata järkyttävillä bassokorostuksilla matalimmilla taajuuksilla, missä muutenkin vaaditaan todella suuria liikepoikkeamia?
PS. En keksi mitään typerämpää, kuin ostaa tuhansien wattien vahvistin 6,5" elementtiä varten. Äänenpaineita sillä kartiopinta-alalla ei saada kuitenkaan vapaassa kentässä kovin paljoa aikaan.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Mitä hyötyä siitä tasaisesta taajuusvasteesta on, jos se saavutetaan vain keskimäärin 80 - 90 desibelin kuuntelutasolla? Kuunteletko stereoilla yleensä mielummin testilevyjä vai musiikkia? Minä käytän testilevyjä pelkästään laitteiston säätöön ja teknisen toimivuuden varmistukseen, loppuajan kuuntelen musiikkia. Ja käyttämäni laitteistot olen myös valinnut käytännön toimivuuden ja soinnin, en taajuusvasteen perusteella.
Sama suomeksi: Kun kuka tahansa ymmärtää, ettei 6,5" elementistä saada subbasso alueella vapaassa kentässä kovinkaan suuria äänenpaineita, niin pitääkö viimeisetkin mahdollisuudet saavuttaa riittävät kuunteluvoimakkuudet pilata järkyttävillä bassokorostuksilla matalimmilla taajuuksilla, missä muutenkin vaaditaan todella suuria liikepoikkeamia?
PS. En keksi mitään typerämpää, kuin ostaa tuhansien wattien vahvistin 6,5" elementtiä varten. Äänenpaineita sillä kartiopinta-alalla ei saada kuitenkaan vapaassa kentässä kovin paljoa aikaan.
Olen aivan samaa mieltä ja kirjoitin sen jo aiemmin.
Ei fysiikkaa voida kumota, eli 6,5 " kartiosta ei saada tarvittavaa 100-110 dB:ia kuin aivan järjettömillä liikepoikkeamilla ja tehoilla.
Nyt olikin kyse siitä että mitä laitetaan 3 litran koteloon? Oma mielipide, ei mitään. Jos _pakko_ laittaa jotain, niin sitten se 8" kartio mikä tilataan JL-audiolta erikoistilauksena ja siinä pitää olla 150 mm liikerataa ja siltikään se ei riitä avoautossa.
Jopas tulee tarinaa ja jonkn verran alkuperäisen aiheen ohikin Perkule uskokaa nyt, että se 3 litraa on maksimi ja sekin kotelo on helvetin hankala rakentaa, joten olis ny kiva tietää, että millanen elementti tuossa sitten toimis ihan freeairina ainakin samalla tavalla kuin alkuperäinen HK. Noi HK:n subit on parhaat päivänsä nähneet ja joku on niillä kyllä saatanasti jotain teknohumppaa paukuttanu, joten ne ei tuonne käyttöön enää tule .
Jos ny tietäis tarkemmin miten kermainen on oman zetan 7" systeemin laittanu kasaan, kun ite en ole yhteydenottoyrityksistä huolimatta saanu henkilöä kiinni..
Edit: niin ja tuommoista kahden elementin systeemiä en ala väsäämään..
Siis siinä toimii monikin elementti jos sen free airiksi eli siten, että kartion takana on hiton paljon tilaa (esim. takapenkin selkänojaan asennettuna sedanissa). Mutta mikään elementti ei toimi kunnolla ilman mitään etulevyä koska elementin takasäteily kumoaa senkin vähän etusäteilyn mitä etupuoli antaa.
Comment