Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mystinen ongelma. Vingunta ja ininä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metamod
    Newbiemmer
    • Apr 2004
    • 16
    • Espoo

    Mystinen ongelma. Vingunta ja ininä

    Alkaa pikkuhiljaa olla aika mystinen ongelma tämä vingunta ja ininä, kun ei se sitten millään konstilla häviä.. Häiriö ilmenee stereoista moottorin ollessa pois päältä ja kun moottori on päällä vingunnan taajuus muuttuu kieroksien mukaan. Rca-kapeli ja virta-kaapeli menevät takakonttiin vahvistimelle eri puolilla autoa. Vahvistin on testattu kaverin autossa eikä se siinä häiriötä tuottanut, joten vahvistin on kunnossa. Myöskin Rca-kaapeli on vaihdettu kolmeen kertaan ja nyt on käytössäni Kolminkertaisesti häiriö suojattu Rca-kaapeli ja edelleen tämä häiriö ilmenee. Epäilin, että soittimeni (Pioneer DEH-P3600MP) Linjalähtöjen maafolio (veto) olisi palanut, muta kun sen mittasin ja lukeman pioneerin maahantuojalle ilmoitin niin sanoivat vaan, että se on kunnossa. Olen myös testannut soittimena läppäriä, joka ei ole mitenkään autoon kytketty mutta silti tuottaa saman häiriön. Häiriön poistajakin on ollut testissä (calibe low impedance Ground loop isolator), joka sitten häiriön suodatti pois, mutta perskele kun se sitten syö puolet tehosta + matalat äänet.
    Tässä on tuota mystitsä ongelmaa yritetty ratkaista jo monta monta kuukautta enkä vieläkään ole saanut siihen mitään tolkkua, joten kaipaisin pikaisesti jonkun viisaamman "hifistin" neuvoja sekä vinkkejä. :?
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Re: Mystinen ongelma. Vingunta ja ininä

    Originally posted by metamod
    Alkaa pikkuhiljaa olla aika mystinen ongelma tämä vingunta ja ininä, kun ei se sitten millään konstilla häviä.. Häiriö ilmenee stereoista moottorin ollessa pois päältä ja kun moottori on päällä vingunnan taajuus muuttuu kieroksien mukaan. Rca-kapeli ja virta-kaapeli menevät takakonttiin vahvistimelle eri puolilla autoa. Vahvistin on testattu kaverin autossa eikä se siinä häiriötä tuottanut, joten vahvistin on kunnossa. Myöskin Rca-kaapeli on vaihdettu kolmeen kertaan ja nyt on käytössäni Kolminkertaisesti häiriö suojattu Rca-kaapeli ja edelleen tämä häiriö ilmenee. Epäilin, että soittimeni (Pioneer DEH-P3600MP) Linjalähtöjen maafolio (veto) olisi palanut, muta kun sen mittasin ja lukeman pioneerin maahantuojalle ilmoitin niin sanoivat vaan, että se on kunnossa. Olen myös testannut soittimena läppäriä, joka ei ole mitenkään autoon kytketty mutta silti tuottaa saman häiriön. Häiriön poistajakin on ollut testissä (calibe low impedance Ground loop isolator), joka sitten häiriön suodatti pois, mutta perskele kun se sitten syö puolet tehosta + matalat äänet.
    Tässä on tuota mystitsä ongelmaa yritetty ratkaista jo monta monta kuukautta enkä vieläkään ole saanut siihen mitään tolkkua, joten kaipaisin pikaisesti jonkun viisaamman "hifistin" neuvoja sekä vinkkejä. :?
    Miten vahvistin on maadoitettu? Suoraan akulle vai jonnekin tavaratilan seinään?

    Comment

    • kaba
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 1209
      • Helsinki

      #3
      Re: Mystinen ongelma. Vingunta ja ininä

      Originally posted by metamod
      Alkaa pikkuhiljaa olla aika mystinen ongelma tämä vingunta ja ininä, kun ei se sitten millään konstilla häviä.. Häiriö ilmenee stereoista moottorin ollessa pois päältä ja kun moottori on päällä vingunnan taajuus muuttuu kieroksien mukaan. Rca-kapeli ja virta-kaapeli menevät takakonttiin vahvistimelle eri puolilla autoa. Vahvistin on testattu kaverin autossa eikä se siinä häiriötä tuottanut, joten vahvistin on kunnossa. Myöskin Rca-kaapeli on vaihdettu kolmeen kertaan ja nyt on käytössäni Kolminkertaisesti häiriö suojattu Rca-kaapeli ja edelleen tämä häiriö ilmenee. Epäilin, että soittimeni (Pioneer DEH-P3600MP) Linjalähtöjen maafolio (veto) olisi palanut, muta kun sen mittasin ja lukeman pioneerin maahantuojalle ilmoitin niin sanoivat vaan, että se on kunnossa. Olen myös testannut soittimena läppäriä, joka ei ole mitenkään autoon kytketty mutta silti tuottaa saman häiriön. Häiriön poistajakin on ollut testissä (calibe low impedance Ground loop isolator), joka sitten häiriön suodatti pois, mutta perskele kun se sitten syö puolet tehosta + matalat äänet.
      Tässä on tuota mystitsä ongelmaa yritetty ratkaista jo monta monta kuukautta enkä vieläkään ole saanut siihen mitään tolkkua, joten kaipaisin pikaisesti jonkun viisaamman "hifistin" neuvoja sekä vinkkejä. :?
      Onko mankka maadotettu samaan pisteeseen vahvistimen kanssa? Jos ei, ni koita vetää maa piuha samaan paikkaan...

      Itsellänikin oli sama ongelma, kävin mielestäni "kaikki" vaihtoehdot läpi, ennenkuin testasin kaverin samanlaista mankkaa ->vinkuna loppu, joten mankka lähti vaihtoon...
      -kaba-,
      BMW 530xd 2008 takaniskatuilla
      Porsche taycan turbo s. Takaniskatuet on
      Ex Tesla model S P90DL 2016 takaniskatuilla
      Ex F10 M550d takaniskatuilla
      730d F01, Audi A8 4.2 Tdi 2010, X3 2012+ & Victory Hammer S
      ex. 3 litraa, 2 turboa, ei kattoa ja 4 paikkaa niskatukineen.
      ex. 328i cabrio 96 takaniskatuilla
      ex. mb 230 coupe, -91
      ex. Ford Granada 2.0 -84
      "Tio små moppepojkar"
      "Pruritum ani"
      "Helsinki City Boys"

      Comment

      • habaracing
        BTCF Member
        • Dec 2002
        • 1043
        • Vantaa

        #4
        Itse törmännyt joskus samaan ongelmaan. Yleensä ongelma on poistunut, kun on hoitanut maadoitukset kuntoon!! :wink:
        EX Bimmers: e30 318, e30 316i, e36 325i coupe,
        e30 325i Touring, e30 316i bavaria, e30 316i, e30 318i, e30 320i, e34 520i, e36 M3, e36 325i Xtreme, e36 325i "xtreme"/jäärata, e91 325d, f31 320d msport

        https://www.facebook.com/carbonracingteam/

        Comment

        • metamod
          Newbiemmer
          • Apr 2004
          • 16
          • Espoo

          #5
          Miten vahvistin on maadoitettu? Suoraan akulle vai jonnekin tavaratilan seinään?
          Vahvisitin on maadoitettu 12 neliön kaapelilla tavaratilan takaseinään.

          kiitos habaracingille ja kaballe vinkeistä. Täytyypä tästä samantien mennä tarkistaa maadoitukset ja koittaa laittaa mankan ja vahvistimen maadoitus samaan paikkaan.

          Comment

          • antti79
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 2499
            • Littoinen

            #6
            Ja jos oikein pilkkua viilataan niin enemmän virtaa syövien laitteiden kaapeli alimmaiseksi ja sitten päälle vähemmän kuluttavat. Esim. 1.vahvistimet 2. soitin 3. prosessori jne. You Know? :wink: Siis siinä maadoitus pisteessä...
            sigpic
            Originally Posted by jari kihlman
            "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17845
              • PKS

              #7
              Originally posted by antti79
              Ja jos oikein pilkkua viilataan niin enemmän virtaa syövien laitteiden kaapeli alimmaiseksi ja sitten päälle vähemmän kuluttavat. Esim. 1.vahvistimet 2. soitin 3. prosessori jne. You Know? :wink: Siis siinä maadoitus pisteessä...
              Juurikin näin.

              Ongelmaan palatakseni, todella katso ne maadoitukset. Koita vaihtaa vahvistimen maadoituspistettä autossa jos ei muu tunnu auttavan. Onhan maadoitus muuten tehty kunnolla, hiottu pinta puhtaaksi ja vedetty kiinni kunnollisella rengasliittimellä ja pultilla?
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
              ½
              G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • metamod
                Newbiemmer
                • Apr 2004
                • 16
                • Espoo

                #8
                Tuossa kokeilin eri maadoitus paikkoja ja vedin mankan sekä vahvistimen maat samaan pisteeseen ja vielä niin kuin antti79 sanoi että vahvistin alimmaiseksi. Hyvistä neuvoista huolimatta edelleenkin vinkuu :(

                Comment

                • metamod
                  Newbiemmer
                  • Apr 2004
                  • 16
                  • Espoo

                  #9
                  Onhan maadoitus muuten tehty kunnolla, hiottu pinta puhtaaksi ja vedetty kiinni kunnollisella rengasliittimellä ja pultilla?
                  Kyllä on pinta hiottu ja vedetty kiini kunnollisella rengasliittimellä ja pultilla.

                  Comment

                  • Hevimies
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2004
                    • 1456
                    • Savonlinna

                    #10
                    Galvaaninen erotin signaalipiuhoihin. Niitä on myös vahvistimella varustettuja ja taitaa hurjimmista tulla 10V pihalle että luulisi riittävän. Muutamat mitä olen kuullut niin soundaakin ihan järkevästi.

                    Comment

                    • .:miksu:.
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2004
                      • 352

                      #11
                      Re: Mystinen ongelma. Vingunta ja ininä

                      Originally posted by metamod
                      Häiriö ilmenee stereoista moottorin ollessa pois päältä ja kun moottori on päällä vingunnan taajuus muuttuu kieroksien mukaan.
                      Laturi osastoon tuntusmenevän.

                      Comment

                      • antti79
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 2499
                        • Littoinen

                        #12
                        Voihan se tietty olla että laturin maadoitus on huono. Tarkistappas se vielä. Itsellä meni ainakin vanhassa e28 bemussani laturin maadoituspuiha poikki. Taisi olla samaa vikaa myös vanhassa e30:ssänikin, mutta eivät kyllä muistaakseni aiheuttaneet häiriötä. Mitä nyt lataus loppui siihen :lol: mutta stereot kyllä soivat ok (kunnes akku loppui :juo ). Mutta tarkastaa kannattaa silti. :wink:
                        sigpic
                        Originally Posted by jari kihlman
                        "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                        Comment

                        • Northstar
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2003
                          • 745
                          • Järvenpää

                          #13
                          Suosittelisin itse katselamaan niitä mankan johdotuksia ja jos mahdollista koittamaan myös toisella mankalla.
                          Koita myös tehdä ns. ilmakaapelointi, elikkä vedät RCA piuhat auton ulkopuolelta, vinkuuko vielä. Jos kyllä, niin sitten se ei ole tosiaan linjoissa vikaa.
                          Yksi mahdollisuus on myös vahvarin "halpuus", onko se joku halpa vahvari? Meinaan niissä on ne häiriösuojaukset yleensä hiukan 'no joo' tasoa...

                          Anyway, itselläni oli ihan sama ongelma, vitutti aika sumeesti kyllä. Käytätin Arangolla ja hiukan koiteltuaan sanoivat, että mitäs jos laitetaan mankka pelkästään potkimaan kajareita ja vahvari vain subbaselle, kun sillä tavalla ei vingu. Vinkuna lähti, ei soi niin pirusti silleen mutta eipä kyllä vitutakaan. Olen kyllä tyytyväinen tuohon ratkaisuun. Ihan tarpeeksi kokoäänialuetta sen mankkakin jaksaa puskea, subille tosiaan voisi enempikin laitella tehoja, kuten eräässä toisessa threadissa jo selvittelinkin. Mutta katsoo nyt.

                          Mutta niin, jos mahdollista koita toisella mankalla ja ehkäpä toisella vahvarilla ja sillä "ilmavedolla".
                          Itse luulen, että itselläni joku laturi taikka bansapumppu sen häiriön aiheutti mutta kun tuolla tavalla sen sai pois niin hieno homma. Ei niitä ongelmia itse viitsi siihen rakennella... Joten tuo vahvari vain subille on ihan jees ratkaisu.

                          Jos kuitenkin saat selvitettyä sen ongelman aiheuttajan itselläsi, laittaisitko ratkaisun tänne..? Todennäköisesti se sama on aika monessa Bemarissa.
                          sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

                          Comment

                          • Nacno
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2003
                            • 511

                            #14
                            Jollain foorumin kirjottajalla oli sama ongelma ja loppujen lopuks vikaan autto tulppien vaihto uusiin vähemmän häiriöitä tekeviksi


                            Edit: Katoppas tää jos on apua http://www.bmwtuningclub.net/foorumi...hlight=#234740

                            Comment

                            • Muhv
                              Newbiemmer
                              • Feb 2003
                              • 9

                              #15
                              Sorry, my post is in English

                              I had the same problem on my 325iXA (fully loaded with original electrical equipment)

                              Helped following:

                              1. re-roating the RCA from left hand side to the center console.
                              2. Left side speakers cable - taking out from the original cabels channel and leaving openly under the carpet
                              3. Right side speakers cable re-roating from the right side to the center console
                              4. moving x-overs to the different place
                              5. carefully re-leading power cabels from one side of the amps, and RCA and speaker cabels from another side

                              Basicly - I had done everything wrong (but very nice and professional looking way :roll: ). After these corrections there is an absolute silence in every speaker even at the times of the hight revs on the car.
                              BMW 325iX '88; 325i '94; Babyracer 2 '02

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎