Announcement

Collapse
No announcement yet.

Konkan asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kal.ju
    BTCF Member
    • Mar 2003
    • 2883
    • Akaa / Toijala

    Konkan asennus

    Hommasin konkan tohon bemuun. Nyt pitäs saada vähän jeesiä sen asennuksessa. Lueskelin muita threadeja ja sen sain selville että tossa konkassa ei oo erillistä heräte paikkaa. Mihin väliin mä nyt ton tökkään jotta saadaan hyöty molemmille lankuille??

    Piirsin pari nopeeta kuvaa paintilla: ekassa on toi mukana tullut asennus kaava ja tokassa on nykyisen laitteiston kaava.
    Attached Files
  • _Pietu_
    BTCF Member
    • Oct 2005
    • 3660
    • Kuopio / Maaninka

    #2

    ja sieltä löytyy tietoa muittenkin juttujen kanssa.

    ( ja jos vahvistimia useampi, niin konkasta vaan lisää piuhoja... tai sitten väliin jakorasia jos ei konkassa liitäntöjä.. )
    BMW F25 xDrive 20d
    ex BMW e91 320dA
    ex BMW e36 325i
    - SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
    Normaalisti peukalo keskellä kämmentä

    Comment

    • Erich
      BTCF Member
      • Apr 2005
      • 783
      • Hämeenkyrö

      #3
      Originally posted by Kal.ju View Post
      Lueskelin muita threadeja ja sen sain selville että tossa konkassa ei oo erillistä heräte paikkaa. Mihin väliin mä nyt ton tökkään jotta saadaan hyöty molemmille lankuille??
      Kerrohan tähän väliin, mitä tarkoitat konkan herätepaikalla?

      Kondensaattori on pelkkä passiivinen komponentti, ei siinä kuulukaan olla kuin kaksi napaa, plus ja miinus. Eli ei tarvitse mitään herätettä mistään. Miinus maihin auton runkoon ja plus vahvistimien syöttöön, samaan potentiaaliin kuin akun plus, eli se sun päävirtakaapeli. Konkka kytketään siis vahvistimien rinnalle, plussa plussaan ja miinus maihin. Linkissä varmaankin sanotaan, että pitäisi sijoittaa mahdollisimman lähelle vahvistimia ja kunnon kaapeleilla tjsp.

      Jos et pidä ylimääräisistä pikku valokaarista niin lataa konkka ennen kytkemistä... Valoilmiö riippuu tietysti siitä, minkä kokoinen se sun konkka on. Ohjeet lataamiseenkin löytää varmaan tuolta astman sivuilta. Jos konkan mukana tuli sellainen pieni vastus, niin se on juuri lataamista ja purkamista varten.

      Muistakaatten sitten, että konkka ei ole mikään välttämättömyys pienillä tehoilla... mulla on karvan vajaa kilowatti oikeaa vahvistintehoa ilman konkkaa ja hyvin pelaa. Enkä edes harkitse moisen asentamista. Jos aihe kiinnostaa enemmän niin lukekaa viimevuoden viimeinen Autosound ja konkkavertailu.
      6 - E24 635
      7 - E38 740
      8 - E31 850

      Comment

      • Kal.ju
        BTCF Member
        • Mar 2003
        • 2883
        • Akaa / Toijala

        #4
        Sain vaan sellaisen kuvan ettö jotkut konkat tarvii erillisen herätteen mut se siitä.

        Lisäsin 2. kuvaan ton konkan. Onks toi se oikee kaava millä toi toimii??
        Attached Files

        Comment

        • Enska2
          Bimmer Rookie
          • Jan 2007
          • 113
          • Känkkylä

          #5
          "Erich" puhui asiaa. Lue se vielä kolme kertaa. Eli mahdollisimman lähelle vahvistimia ja paksuilla johdoilla ja kunnon liitoksilla. Sähköisestihän ko. kytkentä pätee.
          Ostetaan rikkinäisiä webasto kortteja - bemu korteista menee tosin pieni jätemaksu!

          Comment

          • OF_
            Bimmer Rookie
            • Apr 2007
            • 54
            • Vihti

            #6
            Jännitenäytöllisissä malleissa on usein heräte, jotta jännitenäyttö ei olisi päällä kaiken aikaa.
            BMW X5 3.0D E53 -05
            VW Transporter T5 -08


            Ex: BMW 330XD facelift E46 -02,
            2x BMW 320D E46 -00, BMW 320i Touring E46 -08, BMW 325xi E30 -89

            Comment

            • teukkamaister
              Bimmer Rookie
              • Nov 2006
              • 138

              #7
              Originally posted by Kal.ju View Post
              Sain vaan sellaisen kuvan ettö jotkut konkat tarvii erillisen herätteen mut se siitä.

              Lisäsin 2. kuvaan ton konkan. Onks toi se oikee kaava millä toi toimii??
              Originally posted by Enska2 View Post
              "Erich" puhui asiaa. Lue se vielä kolme kertaa. Eli mahdollisimman lähelle vahvistimia ja paksuilla johdoilla ja kunnon liitoksilla. Sähköisestihän ko. kytkentä pätee.
              Katoppa toi kuvas uudestaan, eihän tuota virta konkkaa nyt rinnalle kytketä, vaan akun ja vahvistimen väliin! Ja miinus johdotkin vedetään konkan kautta.

              Comment

              • Enska2
                Bimmer Rookie
                • Jan 2007
                • 113
                • Känkkylä

                #8
                Originally posted by teukkamaister View Post
                Katoppa toi kuvas uudestaan, eihän tuota virta konkkaa nyt rinnalle kytketä, vaan akun ja vahvistimen väliin! Ja miinus johdotkin vedetään konkan kautta.
                Jos niinku sähköteknisesti ajatellaan vähänki, niin rinnankytkennästä on kysymys. Nuo roikkuvat johdonpäät tarkottanee maadotuksia.
                Ostetaan rikkinäisiä webasto kortteja - bemu korteista menee tosin pieni jätemaksu!

                Comment

                • Erich
                  BTCF Member
                  • Apr 2005
                  • 783
                  • Hämeenkyrö

                  #9
                  Originally posted by teukkamaister View Post
                  Katoppa toi kuvas uudestaan, eihän tuota virta konkkaa nyt rinnalle kytketä, vaan akun ja vahvistimen väliin! Ja miinus johdotkin vedetään konkan kautta.
                  Kirjoitit kaksi lausetta, jotka ovat ristiriidassa keskenään. Jos sen kytkee kirjoituksesi mukaan niin voidaan päätyä oikosulkuun ja mahdollisesti akun posahtamiseen.

                  Luehan nyt sinä puolestasi tuo astman linkki...

                  Kyllä, kondensaattori todellakin kytketään rinnalle. Jos se kytketään akun syötön kanssa sarjaan, virtaa ei mene läpi ainuttakaan amppeeria. Sarjaan kytketty elko vastaa ylipäästösuodinta, josta matalat taajuudet/tasavirta ei mene läpi.

                  Jos mahdollista niin toki konkka kannattaa maadoittaa samaan pisteeseen kuin vahvistimetkin, mutta mitään todellista seksuaalista merkitystä sillä ei toiminnan kannalta ole, kunhan maadoituspisteet ovat kunnollisia. Maa kuin maa.

                  OF_: Hyvä täydennys, tänks. Näytöllisiä en tullut vastatessani edes ajatelleeksi. Siitä sekaannus varmaan on tullutkin.
                  Last edited by Erich; 23-05-2007, 13:30.
                  6 - E24 635
                  7 - E38 740
                  8 - E31 850

                  Comment

                  • Kal.ju
                    BTCF Member
                    • Mar 2003
                    • 2883
                    • Akaa / Toijala

                    #10
                    Originally posted by Enska2 View Post
                    "Erich" puhui asiaa. Lue se vielä kolme kertaa. Eli mahdollisimman lähelle vahvistimia ja paksuilla johdoilla ja kunnon liitoksilla. Sähköisestihän ko. kytkentä pätee.

                    Siis kysymys koski juurikin sähköstä kytkentää. Hyvä tietää että toi tolleen pätee. Tossa oli vaan tolleen nopeesti skissattu toi homma.

                    On tossa kyl jännitenäyttö mut silti siin ei oo mitää heräte paikkaa, mut viikonloppuna sit asentamaan ja ihmettelemään. Kiitti kaikille vastauksista

                    Comment

                    • Rockford
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 8028
                      • Pinsiö

                      #11
                      Originally posted by Kal.ju View Post

                      On tossa kyl jännitenäyttö mut silti siin ei oo mitää heräte paikkaa, mut viikonloppuna sit asentamaan ja ihmettelemään. Kiitti kaikille vastauksista
                      ...ei se ole sääntö, että jos on jännitenäyttö niin on myös herätepaikka. Omassa on näyttö, mutta useiden muiden tapaan on automatisoitu eli lähtee välittömästi päälle kun on virran vientiä ja taas sammuu muutaman minuutin päästä siitä, kun auto on sammunut.
                      Eli toimii automaattisesti noin, jos paikkaa herätteelle ei ole.
                      -Dodge Charger -73
                      -Mercedes-Benz GLK
                      -VW Transporter

                      Comment

                      • Kal.ju
                        BTCF Member
                        • Mar 2003
                        • 2883
                        • Akaa / Toijala

                        #12
                        Ok näköjään tuli selvyys tähänki asiaan. Kiitti kun täsmensit

                        Comment

                        • teukkamaister
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2006
                          • 138

                          #13
                          Originally posted by Erich View Post
                          Kirjoitit kaksi lausetta, jotka ovat ristiriidassa keskenään. Jos sen kytkee kirjoituksesi mukaan niin voidaan päätyä oikosulkuun ja mahdollisesti akun posahtamiseen.

                          Luehan nyt sinä puolestasi tuo astman linkki...

                          Kyllä, kondensaattori todellakin kytketään rinnalle. Jos se kytketään akun syötön kanssa sarjaan, virtaa ei mene läpi ainuttakaan amppeeria. Sarjaan kytketty elko vastaa ylipäästösuodinta, josta matalat taajuudet/tasavirta ei mene läpi.

                          Jos mahdollista niin toki konkka kannattaa maadoittaa samaan pisteeseen kuin vahvistimetkin, mutta mitään todellista seksuaalista merkitystä sillä ei toiminnan kannalta ole, kunhan maadoituspisteet ovat kunnollisia. Maa kuin maa.

                          OF_: Hyvä täydennys, tänks. Näytöllisiä en tullut vastatessani edes ajatelleeksi. Siitä sekaannus varmaan on tullutkin.


                          Köh köh ..tais olla vähän termit meikäläisellä hukassa . Ja tulkitsin tuota itse piirrettyä piirustusta hieman väärin...anteex

                          Comment

                          • Kuqi
                            Moderator
                            • Sep 2002
                            • 12537
                            • Oulu

                            #14
                            aikani kuluksi tein tässä kuvan paintilla miten itse asentaisin konkan..

                            Ylempi kuva esittää sitä pyytämääsi; hyötyä kummallekkin vahvistimelle, ja alempi on subivahvistimen (tai toisen isomman) auttamiseen.
                            Attached Files
                            BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
                            BMW CRUISE BIKE 2017
                            TREK POWERFLY 4 2021
                            @kukisenjussi instagram

                            Comment

                            • Krynx
                              BTCF Member
                              • Sep 2006
                              • 908
                              • á la Temmes

                              #15
                              Originally posted by Erich View Post
                              Jos et pidä ylimääräisistä pikku valokaarista niin lataa konkka ennen kytkemistä... Valoilmiö riippuu tietysti siitä, minkä kokoinen se sun konkka on. Ohjeet lataamiseenkin löytää varmaan tuolta astman sivuilta. Jos konkan mukana tuli sellainen pieni vastus, niin se on juuri lataamista ja purkamista varten.
                              Tästä tulikin vielä mieleen. Lataamiseen kannattaa käyttää etuvastusta niin ei tule sitä valoshöytä. Ainakin 1faradin konkka saattaa ottaa hetkellisesti mielenkiintoisiä määriä virtaa tyhjänä. Eräät olivat ladanneet moisen ilman vastusta --> virtakaapeli hitsautui sitten konkkaan kiinni
                              E39 525d -00
                              E39 523i-96
                              E30 316 -86

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎