Viime viikolla sain hyllyyn Dynamat Xtremeä ja hämmästyin kuinka ohutta se on. Uskomatonta kuinka noin ohut, taipuisa ja kevyt materiaali voi vaimentaa niin tehokkaasti.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Auton vaimentelusta juttua
Collapse
X
-
Originally posted by Jaksu View PostViime viikolla sain hyllyyn Dynamat Xtremeä ja hämmästyin kuinka ohutta se on. Uskomatonta kuinka noin ohut, taipuisa ja kevyt materiaali voi vaimentaa niin tehokkaasti.
Comment
-
-
Lähde: www.augustinimports.fi
"Xtreme on alumiinipinnalla varustettu butyylikumipohjainen elastomeerimatto. Se on huomattavasti kevyempää kuin bitumi, mutta vaimentaa silti tehokkaammin. Xtremen vaikutus ei perustukaan massan lisäämiseen, vaan värähtelyn muutamiseen lämmöksi eli energiamuodosta toiseen."
"Vaimennusarvon (acoustic loss factor) mittaus on ASTM:n standardisoima (http://www.astm.org/) metodi, joka kertoo kuinka suuri osa kappaleen (esim. peltilevyn) värähtelyenergiasta muuttuu äänen sijaan lämmöksi. Käsittelemättömän 1-millisen peltilevyn vaimennusarvo on 200 Hz taajuudella noin 0.001. Teoreettinen maksimi on 1.000."
Dynamat Xtremen vaimennusarvoksi ilmoitetaan 0,417 +20 asteen lämpötilassa.xdrive
Comment
-
-
Originally posted by Haggis View PostMeinaakos tämä sit sitä,että mitä kylmempi ilma sitä vähemmän vaimentaa?
Mut ei helekkari, muuttaa lämmöksi värähtelyn... Toihan ois kätevä tapa sulattaa auto, pirusti tota mattoa joka puolelle, ja hullut humpat konttiin... Ite oisin veikannu et enemmänki se alumiini vois jotenkin jäykistää sitä mattoa, ja siihen perustuis vaimennus... No.. Mut sitte se olis huono saada mihkään muotoonsa... :thinkBMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
En nyt ole mikään kemian tai fysiikan taitaja, mutta kaikki materiaaliahan koostuu molekyyleistä (tjsp.) ja kappaleessa tapahtuva muodon muutos (jota myös värähtely on) aiheuttaa molekyylien liikettä ja tämä edelleen lämpenemistä. Voisko tuo mittaustapa liittyä jotenkin tuohon?
Ja mitä tuohon lämpötilaan tulee, niin varmasti lämpötilä vaikuttaa vaimennusaineen käyttäytymiseen ja sen myötä vaimennuskertoimeen.xdrive
Comment
-
-
Originally posted by Jonke View PostKuinkahan paljon tommosella määrällä sais vaimennettua e30:n ajomelua :think
varmaan jonkin verrane39 520ia-96
Comment
-
-
"perjantaina kyselin ovitiivisteitä niin 170e oli jo pelkät etuovien tiivisteet.. "
onko kysessä siis oviaukkoa (ei ovea) kiertävä tiiviste ?
jos se on ainoastaan kutistunut , katkaisee tiivisteen alkup.liitoksesta (jää ovilistan alle) ja laittaa pätkän samanlaista tilalle ja liimaa pikaliimalla yhteen ?
Comment
-
Comment