Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton vaimentelusta juttua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jaksu
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 753
    • Kempele

    #16
    Viime viikolla sain hyllyyn Dynamat Xtremeä ja hämmästyin kuinka ohutta se on. Uskomatonta kuinka noin ohut, taipuisa ja kevyt materiaali voi vaimentaa niin tehokkaasti.
    xdrive

    Comment

    • BME316
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2007
      • 446

      #17
      Originally posted by Jaksu View Post
      Viime viikolla sain hyllyyn Dynamat Xtremeä ja hämmästyin kuinka ohutta se on. Uskomatonta kuinka noin ohut, taipuisa ja kevyt materiaali voi vaimentaa niin tehokkaasti.
      Joku minua viksumpi voisi selittää Dynamatin yms. mattojen vaimennusperiaatteen. Kun taas tavallinen bitumi vaimentaa lisäämällä kappaleen massaa, jolloin se ei lähde värähtelemään niin herkästi.

      Comment

      • Jaksu
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 753
        • Kempele

        #18
        Lähde: www.augustinimports.fi

        "Xtreme on alumiinipinnalla varustettu butyylikumipohjainen elastomeerimatto. Se on huomattavasti kevyempää kuin bitumi, mutta vaimentaa silti tehokkaammin. Xtremen vaikutus ei perustukaan massan lisäämiseen, vaan värähtelyn muutamiseen lämmöksi eli energiamuodosta toiseen."

        "Vaimennusarvon (acoustic loss factor) mittaus on ASTM:n standardisoima (http://www.astm.org/) metodi, joka kertoo kuinka suuri osa kappaleen (esim. peltilevyn) värähtelyenergiasta muuttuu äänen sijaan lämmöksi. Käsittelemättömän 1-millisen peltilevyn vaimennusarvo on 200 Hz taajuudella noin 0.001. Teoreettinen maksimi on 1.000."

        Dynamat Xtremen vaimennusarvoksi ilmoitetaan 0,417 +20 asteen lämpötilassa.
        xdrive

        Comment

        • Haggis
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 1570
          • Wackyland

          #19
          Originally posted by Jaksu View Post
          Dynamat Xtremen vaimennusarvoksi ilmoitetaan 0,417 +20 asteen lämpötilassa.
          Meinaakos tämä sit sitä,että mitä kylmempi ilma sitä vähemmän vaimentaa?
          Käyttis:Kia Optima TF

          Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

          Comment

          • Bmw Dreamer
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 2762
            • Kouvola

            #20
            Originally posted by Haggis View Post
            Meinaakos tämä sit sitä,että mitä kylmempi ilma sitä vähemmän vaimentaa?
            Vai mitespäin, jos on 100 lämmintä, niin muuttuuko matto jo niin velliksi että taas laskee vaimennusarvot?

            Mut ei helekkari, muuttaa lämmöksi värähtelyn... Toihan ois kätevä tapa sulattaa auto, pirusti tota mattoa joka puolelle, ja hullut humpat konttiin... Ite oisin veikannu et enemmänki se alumiini vois jotenkin jäykistää sitä mattoa, ja siihen perustuis vaimennus... No.. Mut sitte se olis huono saada mihkään muotoonsa... :think
            BMW 520d Touring '06 314tkm
            BMW 530D Touring '99 552tkm
            BMW 320da Touring '02 427tkm
            Volvo V70 D5 '02
            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

            Case IH 5140 Maxxum

            Comment

            • Jaksu
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 753
              • Kempele

              #21
              En nyt ole mikään kemian tai fysiikan taitaja, mutta kaikki materiaaliahan koostuu molekyyleistä (tjsp.) ja kappaleessa tapahtuva muodon muutos (jota myös värähtely on) aiheuttaa molekyylien liikettä ja tämä edelleen lämpenemistä. Voisko tuo mittaustapa liittyä jotenkin tuohon?

              Ja mitä tuohon lämpötilaan tulee, niin varmasti lämpötilä vaikuttaa vaimennusaineen käyttäytymiseen ja sen myötä vaimennuskertoimeen.
              xdrive

              Comment

              • Jonke
                Newbiemmer
                • Jul 2007
                • 1

                #22
                Kuinkahan paljon tommosella määrällä sais vaimennettua e30:n ajomelua :think

                Comment

                • Will_E39
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 920
                  • Seinäjoki

                  #23
                  Originally posted by Jonke View Post
                  Kuinkahan paljon tommosella määrällä sais vaimennettua e30:n ajomelua :think

                  varmaan jonkin verran
                  e39 520ia-96

                  Comment

                  • 525 TD
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2005
                    • 281
                    • IISALMI

                    #24
                    "perjantaina kyselin ovitiivisteitä niin 170e oli jo pelkät etuovien tiivisteet.. "

                    onko kysessä siis oviaukkoa (ei ovea) kiertävä tiiviste ?

                    jos se on ainoastaan kutistunut , katkaisee tiivisteen alkup.liitoksesta (jää ovilistan alle) ja laittaa pätkän samanlaista tilalle ja liimaa pikaliimalla yhteen ?

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎