Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subbarikotelon kuiduttelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ahiltune
    Bimmer Fanatic
    • May 2003
    • 747
    • Åbo

    Subbarikotelon kuiduttelua

    Millasia vehkeitä käytätte muotin otossa kun kuiduttelette subbarikoteloita tms.?

    Kun esim. tollasen cabrion takapaksi ei ole mikään maailman suurin, on otettava käyttöön pienetkin koloset jotta saa kotelolle tilavuutta tuhoamatta koko takapaksin käyttötarkoitusta.

    Itte tein ny toisen puolen, (rengaskotelosta taaksepäin jne.) seuraavanlaisella tavalla.

    Kaupasta alumiinipeltiä (o,5mm), sopiva palanen hollille, kumivasara käpälään ja "mätsmäts". Kohtuullisen työläs mäiskiä oikeaan muotoon, mutta toisaalta helppo kuidutella päälle ja napata pelti pois värisemästä.
    Sitten tosiaan kuiduttelin menemään ensin sen takaosan, sitten "aihio" paikalleen ja vääntelemään jatko osaa.

    Olisko olemassa jotain helpompaa konstia, esim jotain muovia, jota vois "anopinföönillä muotoilla kaikkiin pikkukolosiin tms?
    Uretaanillahan tietty sais kun ahistas sopivaan rakoon, mutta sitä menee niin perk. ja se o ni sottasta touhua ettei oo totta....

    Eli vinkkejä kaivataan.
    No one can be told what "rm -rf /" does - you have to see it for yourself.
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Re: Subbarikotelon kuiduttelua

    Originally posted by ahiltune
    Millasia vehkeitä käytätte muotin otossa kun kuiduttelette subbarikoteloita tms.?

    Olisko olemassa jotain helpompaa konstia, esim jotain muovia, jota vois "anopinföönillä muotoilla kaikkiin pikkukolosiin tms?
    Uretaanillahan tietty sais kun ahistas sopivaan rakoon, mutta sitä menee niin perk. ja se o ni sottasta touhua ettei oo totta....

    Eli vinkkejä kaivataan.
    Alumiinifolio taitaa olla aika pätevää, ei tarvitse edes vasaraa mäts mäts vaan ihan sormi töks töks riittää.

    t.Ville

    Comment

    • ahiltune
      Bimmer Fanatic
      • May 2003
      • 747
      • Åbo

      #3
      Re: Subbarikotelon kuiduttelua

      Originally posted by Kyytsis
      Originally posted by ahiltune
      Millasia vehkeitä käytätte muotin otossa kun kuiduttelette subbarikoteloita tms.?

      Olisko olemassa jotain helpompaa konstia, esim jotain muovia, jota vois "anopinföönillä muotoilla kaikkiin pikkukolosiin tms?
      Uretaanillahan tietty sais kun ahistas sopivaan rakoon, mutta sitä menee niin perk. ja se o ni sottasta touhua ettei oo totta....

      Eli vinkkejä kaivataan.
      Alumiinifolio taitaa olla aika pätevää, ei tarvitse edes vasaraa mäts mäts vaan ihan sormi töks töks riittää.

      t.Ville
      Se kyllä, mutta sitten joutuu kuiduttaan siinä paikanpäällä perälunkassa, ja pienkerrostalon parkkiksella naapurit pissii hunajaa hajusta :oops:

      Haaveena olis siis tehdä miltei hajuton (ja mauton) Muotti ja kuidutella sitten naapurin metsässä :lol:
      No one can be told what "rm -rf /" does - you have to see it for yourself.

      Comment

      • Kyytsis
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 3472
        • Helsinki

        #4
        Re: Subbarikotelon kuiduttelua

        Originally posted by ahiltune
        Alumiinifolio taitaa olla aika pätevää, ei tarvitse edes vasaraa mäts mäts vaan ihan sormi töks töks riittää.

        t.Ville
        Se kyllä, mutta sitten joutuu kuiduttaan siinä paikanpäällä perälunkassa, ja pienkerrostalon parkkiksella naapurit pissii hunajaa hajusta :oops:

        Haaveena olis siis tehdä miltei hajuton (ja mauton) Muotti ja kuidutella sitten naapurin metsässä :lol:[/quote]

        Teidän taloyhtiössä on selvästi liian hyvä henki. Toistaiseksi... :wink: Ei kuiduttaminen nyt NIIN pahalta haise, että se ulkoilmassa ketään haittaisi. Itse askartelin pyöräsuojassa illalla kuidun kanssa eikä siellä aamulla haissut enää juuri miltään, teet hommia vaikka sitten sopivan tuulisena päivänä.

        Comment

        • hencca
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 815
          • Hyvinkää

          #5
          Jos käytyt alu-folioo, niin laita siihen pintaan rasvaa tai yms. ettei tartu kiinni folio, pitää meinaa kivaa ääntä ja on hieman v*ttumainen rapsutella teräsharjalla...
          Praise the lowered, go forth and modify

          Comment

          • ahiltune
            Bimmer Fanatic
            • May 2003
            • 747
            • Åbo

            #6
            No nymmä keksin uuden konstin. Tai varmaan vanha konsti, jota ajattelin kokeilla. Kuutio (ei siis m^2 vaan ihan paksu palikka) Hienojakosta styroksia jota sitten anopinföönillä lämpimäks ja "pukspuks" hankalanmuotosta seinää vasten... Katotaa miten äijän käy, mistähän tollasta styroksia saa?

            Sitten puukolla ja hiekkapaperilla sopivaa muotoa, suojaava maali pintaan, ja pääle kusilaitua...(käytyäni tutustumassa kevra nimisen yrityksen tarjontaan, alko himottaa hiilikuitu :lol:

            Kommentteja?
            Mun mielestä näistä asioista keskustellaan liian vähän...

            Nä on vähä kokeiluluontosia juttuja kun vasta näin "aikuisiällä" kiinnostuu eikä ihan kaikkea osaa/ole koskaan kokeillu/joutunu tekemään.

            nm. miks vitussa mä aloin insinööriks, osais paljo enemmä jos olis menny suoraa lasikuituopistoon...
            No one can be told what "rm -rf /" does - you have to see it for yourself.

            Comment

            • hOGi
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 1295
              • Espoo

              #7
              Originally posted by ahiltune
              No nymmä keksin uuden konstin. Tai varmaan vanha konsti, jota ajattelin kokeilla. Kuutio (ei siis m^2 vaan ihan paksu palikka) Hienojakosta styroksia jota sitten anopinföönillä lämpimäks ja "pukspuks" hankalanmuotosta seinää vasten... Katotaa miten äijän käy, mistähän tollasta styroksia saa?

              Sitten puukolla ja hiekkapaperilla sopivaa muotoa, suojaava maali pintaan, ja pääle kusilaitua...(käytyäni tutustumassa kevra nimisen yrityksen tarjontaan, alko himottaa hiilikuitu :lol:

              Kommentteja?
              Mun mielestä näistä asioista keskustellaan liian vähän...

              Nä on vähä kokeiluluontosia juttuja kun vasta näin "aikuisiällä" kiinnostuu eikä ihan kaikkea osaa/ole koskaan kokeillu/joutunu tekemään.

              nm. miks vitussa mä aloin insinööriks, osais paljo enemmä jos olis menny suoraa lasikuituopistoon...
              Ei vastaa kysymykseesi millään tavoin, mutta kerronpa kuitenkin omakohtaiset kokemukset kyseisestä projektista...


              Mä tein lasikuituvalun cabrion varapyöräkoteloon suoraan paikalleen ilman muottia. Pellin ja lasikuidun väliin laitoin kerroksen bitumimattoa, ja sen jälkeen valoin kaukalon reunat lasikuidulla. Kaukalon reunat käänsin tavallaan kannen tueksi ja tein 22mm MDF:stä kannen auton muotojen mukaan. Subbarien rei'istä sitten vvaloin kannen kiinni kaukaloon ja varmuudeksi tiivistin Sikaflexillä kaikki valusaumat.

              Hyvin on laatikko asiansa ajanut, jos miinuksia halutaan hakea niin eipä tuota vekotinta ehjänä autosta ulos saa. Eli jos haluaa boksin irrottaa niin joutuu tekemään uuden tilalle. Toisaalta, miksipä sitä hyvää boksia irrottelemaan lähtisi :wink:
              www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

              Comment

              • Zoui
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 6350
                • Tampere

                #8
                Re: Subbarikotelon kuiduttelua

                Originally posted by ahiltune
                Haaveena olis siis tehdä miltei hajuton (ja mauton) Muotti ja kuidutella sitten naapurin metsässä :lol:
                Jos ei tilavuus ole kovin iso, niin pari jätesäkkiä päälekkäin, tunkee sinne koloon/kuoppaan ja täyttää uretaanilla. :wink:
                Elämä on pihakivestä.

                Comment

                • Calypsocoupe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 2932
                  • EFNU

                  #9
                  Kato perhana, Hogikin on vielä olemassa

                  Mitenkäs kompromissiratkaisu, valaa paksissa muutaman kerroksen että pitää muotonsa, ja sitten menee metsään sen kanssa?
                  - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                  Comment

                  • ahiltune
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2003
                    • 747
                    • Åbo

                    #10
                    Re: Subbarikotelon kuiduttelua

                    Originally posted by Zoui
                    Originally posted by ahiltune
                    Haaveena olis siis tehdä miltei hajuton (ja mauton) Muotti ja kuidutella sitten naapurin metsässä :lol:
                    Jos ei tilavuus ole kovin iso, niin pari jätesäkkiä päälekkäin, tunkee sinne koloon/kuoppaan ja täyttää uretaanilla. :wink:
                    Joo, tätä mä jo yritin. :lol: lopputulos: helvetin sottasia säkkejä. Ehkä meni pieleen siinä että yritin tehdä kertalaakista liian isoa. :oops: 30ltr:kin vaatii aikalailla sitä uretanissimon tursuttelua.
                    No one can be told what "rm -rf /" does - you have to see it for yourself.

                    Comment

                    • petteriu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 1164
                      • Pori

                      #11
                      Originally posted by ahiltune
                      No nymmä keksin uuden konstin. Tai varmaan vanha konsti, jota ajattelin kokeilla. Kuutio (ei siis m^2 vaan ihan paksu palikka) Hienojakosta styroksia jota sitten anopinföönillä lämpimäks ja "pukspuks" hankalanmuotosta seinää vasten... Katotaa miten äijän käy, mistähän tollasta styroksia saa?
                      Hyvä suunnitelma, mutta toteutus taitaa tökkiä:
                      - Jos puhut valkoisesta styroxista (XPS), niin lämmöllä muokkaus ei onnistu.
                      - Valkoisen styroxin kuiduttamiseen tarvitset epoksihartsia ja styroxin päälle hyvin eristävä kerros (muovi, folio, maali), koska se ei kestä polyesterihartsia.
                      - Styroxin veisteleminen ja hiominen vasta vihonviimeistä hommaa on. Saattavat naapurit älähtää siitäkin sotkusta.
                      - Suurinpiirtein samat säännöt pätevät siniseen ja vaaleanpunaiseen EPS eristelevyyn (FinnFoam, DOW jne.) vaikka on vähän lujempaa.

                      Käy hommaamassa 1 levy "Sauna-Satu" tai "Vintti-Iita" nimistä paksumpaa uretaanilevyä ja rakennat siitä muotin esim. paloista kuumaliimalla. "Kaupan päälle" saat paksua alumiinifoliota/-pahvia, jota voinet projektissa myös käyttää ainakin suojaukseen. Tämä on lujempaa tavaraa ja kestää polyesterihartsia, tosin yhtä ikävä hioa.

                      Petteri

                      PS. Kumpi oli EPS:ää ja kumpi XPS:ää en ole varma, mutta muu pätee.
                      BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                      Comment

                      • ahiltune
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2003
                        • 747
                        • Åbo

                        #12
                        Originally posted by Calypsocoupe
                        Mitenkäs kompromissiratkaisu, valaa paksissa muutaman kerroksen että pitää muotonsa, ja sitten menee metsään sen kanssa?
                        Naapurit repii persiinsä, ja jeesustelu siitä konttiauki hartsinhajussa, on koettu asia :lol: Ihanata kerrostaloasumista :oops:

                        Tosin tätä vois soveltaa siten että ajelis jonain aurinkoisena päivänä jonnekin syrjempään...
                        No one can be told what "rm -rf /" does - you have to see it for yourself.

                        Comment

                        • petteriu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 1164
                          • Pori

                          #13
                          Re: Subbarikotelon kuiduttelua

                          Originally posted by ahiltune
                          30ltr:kin vaatii aikalailla sitä uretanissimon tursuttelua.
                          Tämä voisi olla myös hyvä tapa, mutta vie oikein tehtynä aikaa enemmän. Sprayuretaani kannattaa suihkia juuri oikeissa lämpö- ja kosteusoloissa, jotta se toimii hyvin. Lisäksi se kannattaa tehdä kerroksittain, jotta kuivuisi joskus.

                          Venetarvikeliikkeistä saa 2-komponentti uretaania, joka laajenee varmemmin olosuhteista riippumatta. Reaktio tosin muodostaa lämpöä, jota jätesäkki ei kestä ! Jos tähän lähdet, niin testaa homma ensin pienellä satsilla. Sekoituksen jälkeen saa toimia aika ripeästi, ettei homma räjähdä käsiin !

                          Ehkä kombinaatio eristelevyä ja sprayuretaania voisi olla ratkaisu. Täytät ensin kuutiolla mitä helposti saat ja nurkat/kolot uretaanilla.

                          Petteri
                          BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                          Comment

                          • ahiltune
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2003
                            • 747
                            • Åbo

                            #14
                            Originally posted by petteriu
                            Originally posted by ahiltune
                            No nymmä keksin uuden konstin. Tai varmaan vanha konsti, jota ajattelin kokeilla. Kuutio (ei siis m^2 vaan ihan paksu palikka) Hienojakosta styroksia jota sitten anopinföönillä lämpimäks ja "pukspuks" hankalanmuotosta seinää vasten... Katotaa miten äijän käy, mistähän tollasta styroksia saa?
                            Hyvä suunnitelma, mutta toteutus taitaa tökkiä:
                            - Jos puhut valkoisesta styroxista (XPS), niin lämmöllä muokkaus ei onnistu.
                            - Valkoisen styroxin kuiduttamiseen tarvitset epoksihartsia ja styroxin päälle hyvin eristävä kerros (muovi, folio, maali), koska se ei kestä polyesterihartsia.
                            - Styroxin veisteleminen ja hiominen vasta vihonviimeistä hommaa on. Saattavat naapurit älähtää siitäkin sotkusta.
                            - Suurinpiirtein samat säännöt pätevät siniseen ja vaaleanpunaiseen EPS eristelevyyn (FinnFoam, DOW jne.) vaikka on vähän lujempaa.

                            Käy hommaamassa 1 levy "Sauna-Satu" tai "Vintti-Iita" nimistä paksumpaa uretaanilevyä ja rakennat siitä muotin esim. paloista kuumaliimalla. "Kaupan päälle" saat paksua alumiinifoliota/-pahvia, jota voinet projektissa myös käyttää ainakin suojaukseen. Tämä on lujempaa tavaraa ja kestää polyesterihartsia, tosin yhtä ikävä hioa.

                            Petteri

                            PS. Kumpi oli EPS:ää ja kumpi XPS:ää en ole varma, mutta muu pätee.
                            Kettu kuittaa. Toi sininen eristelevy mulla oli mielessä. Mutta täytyypäs käydä kattelemassa tuota "Sauna-Satu:a" raksaliikkeistä.

                            Tänkjuu äijät aktiivisuudesta.

                            Hogi, Mä mietin tota vararengas juttua kans, mutta jännitän senverran että haluaisin pitää sitä varkumia siellä mukana... ja toisaalta jos laminoi vanteensisäosan kokosen, ni tilavuus ei riitä, ja sit ku mä talvella survon sukset tonne kyytiin ni mä tarvin myös sitä tilaa jonkinverran...

                            Pitää laittaa kuvia esille mitä tästä mun ähellyksestä tulee, kunhan saan kameran huollosta.

                            Nyt on tosiaan menossa versio 3, kotelosta joka olis tarkotus saada niin pitkälle että sais jo piuhat kiinni...
                            No one can be told what "rm -rf /" does - you have to see it for yourself.

                            Comment

                            • petteriu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 1164
                              • Pori

                              #15
                              Laitetaan tämä vielä tähän erikseen, ettei jää huomaamatta:

                              Ehkä kombinaatio eristelevyä ja sprayuretaania voisi olla ratkaisu. Täytät ensin kuutiolla mitä helposti saat ja nurkat/kolot uretaanilla.

                              Petteri
                              BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎