Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subbarikotelon kuiduttelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ahiltune
    Bimmer Fanatic
    • May 2003
    • 747
    • Åbo

    #16
    Re: Subbarikotelon kuiduttelua

    Originally posted by petteriu
    Originally posted by ahiltune
    30ltr:kin vaatii aikalailla sitä uretanissimon tursuttelua.
    Tämä voisi olla myös hyvä tapa, mutta vie oikein tehtynä aikaa enemmän. Sprayuretaani kannattaa suihkia juuri oikeissa lämpö- ja kosteusoloissa, jotta se toimii hyvin. Lisäksi se kannattaa tehdä kerroksittain, jotta kuivuisi joskus.

    Venetarvikeliikkeistä saa 2-komponentti uretaania, joka laajenee varmemmin olosuhteista riippumatta. Reaktio tosin muodostaa lämpöä, jota jätesäkki ei kestä ! Jos tähän lähdet, niin testaa homma ensin pienellä satsilla. Sekoituksen jälkeen saa toimia aika ripeästi, ettei homma räjähdä käsiin !

    Ehkä kombinaatio eristelevyä ja sprayuretaania voisi olla ratkaisu. Täytät ensin kuutiolla mitä helposti saat ja nurkat/kolot uretaanilla.

    Petteri
    Joo, sama ajatus alko tuossa tullakin mieleen ku näitä lueskeli.

    Todellakin työlämpötilathan mulla on tällähetkellä "PekkaPoudan" määrämiä ja työtilana on parveke (onneks sentään alin kerros) ja erään suuryrityksen takametsä :roll: . Joten joutuu aikalailla soveltaen tekemään asoita.
    No one can be told what "rm -rf /" does - you have to see it for yourself.

    Comment

    • ahiltune
      Bimmer Fanatic
      • May 2003
      • 747
      • Åbo

      #17
      Pakko vielä kommentoida tähän:

      Vintti-Iita:

      Levykoot: 1200 x 2600 mm (70 mm saatavana myös levykoossa 600 x 2600 mm)
      Paksuus: 70 / 90 / 120 / 160 mm
      Pontti: Täyspontti pitkillä sivuilla
      Pinnoite: Muovipinnoitettu paperipinta levyn molemmin puolin

      Näppäränkokosia palasia cabriolla kuskattavaks 8) :shock:
      Toi 160mm paksuhan olis jo aika kivaa muotoilla raspin kanssa... Ei muuta ku k-rautaan tai vast. kattelemaan.

      Edit: Kohtuullisen hintasia ovat nuo SPU uretaanilevyt. Yks palanen 100mm koko 600x2600 oli jotain 90eskoa???

      Nooh, onneks sattu olemaan niin tolloja myyjiä että pikku tinkaamisen jälkeen etittiin "kärsinyttä" palasta joka sitten löyty, tosin paksuus 50mm Hintaa jäi naurettavat 7eskoa "pienten" alennusten jälkeen, ja ny eilinen menikin muottia hieroessa...
      No one can be told what "rm -rf /" does - you have to see it for yourself.

      Comment

      • ahiltune
        Bimmer Fanatic
        • May 2003
        • 747
        • Åbo

        #18
        Noni, homma etenee. Eilispäivänä hain siis tota urzumilevyä, ja sitähän oli niin mukava puukottaa että muotista tuli suht tiukka ilman tursutettavaa mönjää...
        Tein tuosta levystä siis kerros kerrokselta aina sopevan mallisen palasen ja tapitin pinoksi käyttökelvottomilla mustekynillä ne levyt kiinni toisiinsa (huonot työkalut pakottaa keksimään konsteja). Sitte vähä raspilla rapsuttelin muotoa mukavaksi, ja tursutin kotelomuotin takaseinän ja takalauukun verhoilun (muovilla suojattuna tietty)väliin ihan tollasta tiivisteuretaania. (Pönkkäsin muotin seinää vasten tukevasti parilla golf mailalla.)

        Nyt sitte töiden jälkeen tänään nappasin loistavasti istuvan muotin irralleen autosta, sivelin pintaan erikeeperillä "kikka"-merkkistä alumiinifoliota, ja rupesin varovasti kuiduttelemaan tukevaNpaa koteloa.

        Tässä vaiheessa kiitokset petteriu:lle hyvästä vinkistä.

        Mokoma Ilmanlämpötila alkaa käydä ny niin viileäks, että kuiduttelu jatkuu huomenna ja nyt keskitytään enemmälti :juo

        btw. Tämä alkaa kyllä ehkä kuulua jo projekti osiolle, tosin saattaapi olla että tämä on projekti joka ei koskaan ole valmis tai kokee kavalan lopun ongelmajätteenä.
        No one can be told what "rm -rf /" does - you have to see it for yourself.

        Comment

        • Enska325i
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2003
          • 333
          • Masku

          #19
          Vähän , mutta jos vararengas koteloon tekee subikotelon, niin miten se soi siellä? Itellä oli tarkotus tehdä tänään, mutta ryyppäämiseksi meni. Ja miten vaimennus, itsellä 4mm bitumilla vuorattu takaluukku siinä päällä äänieristematto, riittääkö? Ainakin Marteliuksen liian kovat pörinät vähän hiljenivät.
          E46 330i M-sport touring

          ex A4 Qt - ex E36 323i M-sport touring - ex E30 325i
          sigpic

          Comment

          • herja
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 1649

            #20
            Joskus tein vanhaan accordiin vararenkaan paikkaan subikotelon seuraavalla virityksellä:

            Ensin kuidutin kontinpohjan paksummaksi ihan vaan suoraan pellille. Seuraavaksi rakennettiin paksusta vanerista kotelo jossa ei ollut pohjaa ja vedettiin ruuveilla auton alta vararengaskoteloon kiinni, raakana suoraan pellin läpi. Toihan ei pidä ilmaa yhtään kun ei niistä kotelon alareunoista saa niin tarkkaan tehtyä kontin pohjan muotoista, ratkaisu löyty uretaanista jota tursutettiin koko kotelon ympärille niin että oli tiivis. Tohon JBL:n 15" GTi päälle ja hyvin soi!

            Takaronkki oli lopullisesti pilalla.
            Retard Member

            Comment

            • ahiltune
              Bimmer Fanatic
              • May 2003
              • 747
              • Åbo

              #21
              Joo o, toi vararengaskotelo on mun tapauksessa ainakin pois suljettu vaihtoehto. Haluan että konttiin voi vielä laittaa kamaa jne. ja suksiluukku on talvella tukitärkeä kapistus.

              Nooh. Rojekti on edenny sen verran että. Kuitua on ny kiskottu muutama kierrosta joka seinämään. Etuosa, mihin on tarkotus laittaa elementti on vahvisteltu vähän hienojakosemmalla kuidulla lisäksi, verrattuna muihin. hartsia on mennynnä joku 2,2kg eli sitä on hierottu aikalailla. Elementille on nyt sahattu aukko sopivaan kohtaan, ja elementinaukosta puukotellen, sahaillen sekä "taikinakoukku" porakoneessa pyörien, on muotti poistettu sisältä pieninä palasina. Jossain jenkkisivuiilla käytettiin jotain kemikaalia tuon uretaanilevyn sulatteluun, mutta edelleenkin kun mun on tehtävä pääsääntöisesti hajuttomasti tuota hommaa, niin tämä mekaaninen ulostus oli ainoa ratkaisu. Alumiinifoliokin jopa lähti melko kivuttomasti irti. Täytyy humenna hakea vielä teräsharja ja hinkata viimeset rippeet irti. Kokonaisuudessaan kotelo vaikuttaa suht jämäkälle, mutta ajatuksena on sotkea hartsia ja lastenhiekkalaatikosta seulottua hiekkaa, ja tällä mönjällä sitten antaa ainakin pohjapuolelle lopullinen "betoninjäykkä" olemus.
              btw. Tämä tarinassa luotu kappale materiaa sopii vielä jopa sille ajatellulle paikalleen.
              No one can be told what "rm -rf /" does - you have to see it for yourself.

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17855
                • PKS

                #22
                Originally posted by ahiltune
                ajatuksena on sotkea hartsia ja lastenhiekkalaatikosta seulottua hiekkaa, ja tällä mönjällä sitten antaa ainakin pohjapuolelle lopullinen "betoninjäykkä" olemus.


                Tuolla tavalla tuli tehtyä entiseen autoon subbarikotelo ja tuli p****eleen hyvä. 12mm lastulevyä pinnalle ja sisään joka seinämälle 1.5cm kerros hiekkahartsia. Painoi aika reippaasti jämäkän 12" subbarin kanssa, mutta eipä ainakaan kotelo vuotanut tai antanut periksi basson mukana.
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                ½
                G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • ahiltune
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2003
                  • 747
                  • Åbo

                  #23
                  Voi tuhannen pyssyt!!!

                  Ei oo todellista...
                  Töiden jälkee menin taas tonne metikköön sen subikotelon kanssa kuiduttelemaan... Vetelin muutamat kerrokset ainetta kotelon kylkiin ja tein hiekka/hartsi seoksen jonka valelin sinne kotelon pohjaan...

                  Nooh, tossa sitte takapihalla ihmettelin jonku reilun tunnin toista rojektia ja hokasin, että täällähän alkaa satamaan. Ei sitte muuta ku jätesäkki kainaloon ja tienyli metsään tunkemaan koteloa pussiin. Tietä ylittäessäni ohi ajeli sininen farkkumondeo... En sen kummempia ajatellut vaan käpöttelin puiden suojaan. Tungin kotelon säkkiin ja keräisin kuitujäämät maasta pois. siinä niitä kuitujäämiä kyykkiessä takaa kuuluu ääni. "mitäs miehiä täällä ollaan NOSEPPAS YLÖS"
                  Nousin seisomaan ja tuumasin " Ei tässä sen kummempia miehiä olla, kunhan tässä hartsailen supparikoteloa"...edessä seisoo sellanen läski nahkatakkimies jolla on tonfapamppu kädessä...
                  Takanaoleva sälli tuumaa, että poliisista päivää...

                  Poliisi: Jaa että mitä teet?
                  Minä: Kuiduttelen subbarikoteloa
                  Poliisi: Olisko henkkareita?
                  Minä: Kai teilläkin ny jotku paperit on näytille?
                  (Paksu setä kaivaa takana muovilätkän esille)
                  Minä: No ei mulla tietty mitää papereita oo mukana, mutta voin mä ne tosta pihalta noutaa jos maltatte tulla mukaan?
                  Poliisi: EI MIHINKÄÄN, Sanos nyt sitte nimi ja henkilötunnus.
                  (Nahkatakkimies esittelee edelleen patukkaa, ja farkkumies takana tekee hakua, samalla kurkistellen mun jätesäkkiin.)
                  Minä: Hei älä sotke käsiäs, se on vielä kosteaa!
                  (Hakutulos tulee, Hil.... An... 150....Ruut...ESPOO... myöntäjä nimismiespiiri Tor.., pamppusetä rupeaa naureskeleen)
                  Minä: Pakko vähän naapurisopua ylläpitää, haisee sen verra pahasti ettei viiti pihalla värkätä
                  Poliisi: No niin on IHAN saatananmoinen käry.
                  Poliisi: No ei siinä sitte mitää, jatkahan hommia.
                  Minä: No niin se pitää tehä, ei kai tässä mitään rikollista ole..
                  Poliisi: No eipä taida olla, keräilehän roskat pois, jaa no eipä täällä roskia näykään...

                  Sitte ne paksukaiset lähti kiitämään, naama yhtä vakavana ku oli tullessaankin. Ilmeisesti mä olen aika rikollisen näkönen resusissa housuissa ja jätesäkki kädessä...
                  Hyvähän se on että kyselevät, mutta jumankauta että ne viitti tehä oikeen väijytyksen, toinen joutu kiertämään varmaa 300m umpirisukkoa, että pääs mun taakse, Ja niiden käytös. Ihan helvetin uhkaavaa, ensin tuli mieleen että jotku huumeveikot tulee hakkaan mut ja vie hartsit impattavaks... Ei tälle espoolle voi ku nauraa... Vois miettiä mitä ne sanos jos tota tekis pihalla esim autonperäluukassa...Tai missä se pamppu olis ollu jos mä olisin ollu siellä metikössä veitsikädessä sienestämässä :lol: :lol: :lol: :lol:

                  Olispa kiva luke kissalanpoikien raportti tältä illalta:
                  Mäkkylässä tehtiin väijytys, ja löydettiin kaveri hartsaamasta subikoteloa kuusen alla...
                  No one can be told what "rm -rf /" does - you have to see it for yourself.

                  Comment

                  • jeps
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 1986
                    • Espoo

                    #24
                    Haha, oot vaan niin epäilyttävän näkönen :lol:
                    Loppuen lopuks sydämmeen mahtuu vaan yks ämmä

                    Comment

                    • FreeZ
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2003
                      • 814
                      • Hamina

                      #25
                      ei voi olla totta.. :lol:
                      BMW 320i

                      Comment

                      • ahiltune
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2003
                        • 747
                        • Åbo

                        #26
                        Originally posted by FreeZ
                        ei voi olla totta.. :lol:
                        Olis vissii aika hankkia se talli... :lol:
                        No one can be told what "rm -rf /" does - you have to see it for yourself.

                        Comment

                        • petteriu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 1164
                          • Pori

                          #27
                          Originally posted by ahiltune
                          ...Jossain jenkkisivuiilla käytettiin jotain kemikaalia tuon uretaanilevyn sulatteluun, mutta edelleenkin kun mun on tehtävä pääsääntöisesti hajuttomasti tuota hommaa, niin tämä mekaaninen ulostus oli ainoa ratkaisu.....
                          Se sininen/pinkki/keltainen eristelevy olisi liuennut mm. bensiinillä tuolta sisältä pois, ongelmana se että liukenee myös polyesterihartsiin. Uretaanilevylle en ole "syövyttävää" ainetta löytänyt.

                          Lämmittäminen/polttaminen on sitten uretaanilevyn kanssa ehdottomasti kielletty, palaessaan muödostaa syanidi nimellä tunnettua ainetta....

                          Petteri
                          BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                          Comment

                          • ahiltune
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2003
                            • 747
                            • Åbo

                            #28
                            Originally posted by petteriu
                            Originally posted by ahiltune
                            ...Jossain jenkkisivuiilla käytettiin jotain kemikaalia tuon uretaanilevyn sulatteluun, mutta edelleenkin kun mun on tehtävä pääsääntöisesti hajuttomasti tuota hommaa, niin tämä mekaaninen ulostus oli ainoa ratkaisu.....
                            Se sininen/pinkki/keltainen eristelevy olisi liuennut mm. bensiinillä tuolta sisältä pois, ongelmana se että liukenee myös polyesterihartsiin. Uretaanilevylle en ole "syövyttävää" ainetta löytänyt.

                            Lämmittäminen/polttaminen on sitten uretaanilevyn kanssa ehdottomasti kielletty, palaessaan muödostaa syanidi nimellä tunnettua ainetta....

                            Petteri
                            Joo, sen verran mä tajusin onneksi kaivella informaatiota ton poisteluun että anopinfööni jätettiin kaappiin, ei ollut loppupeleissä paha homma puukkosahaa surisuttaen irrotella. Toi ohuesta levystä kerrosten veistely oli hyvä idea noin kulmikkaaseen osaseen, nyt poksi istuu nurkkaan kuin jälki-istuntonuori. Ei heilu eikä kolise. Täytyy ottaa nyt niitä kuvia jossain vaiheessa siitä kuinka se tuonne konttiin istuupi.
                            No one can be told what "rm -rf /" does - you have to see it for yourself.

                            Comment

                            • hOGi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 1295
                              • Espoo

                              #29
                              Originally posted by Enska325i
                              Vähän , mutta jos vararengas koteloon tekee subikotelon, niin miten se soi siellä? Itellä oli tarkotus tehdä tänään, mutta ryyppäämiseksi meni. Ja miten vaimennus, itsellä 4mm bitumilla vuorattu takaluukku siinä päällä äänieristematto, riittääkö? Ainakin Marteliuksen liian kovat pörinät vähän hiljenivät.
                              Toimii hyvin ja huonosti... Ongelma on lähinnä siinä, että tarvitset huomattavan tehokkaan vahvistimen ja paljon kartiopinta-alaa jotta paineet tulevat kabiiniin asti. Esim. itselläni suljettu kotelo, 2x12" /1000W RMS ja sillä saa riittävästi potkua. Jossain muussa asennuksessa E36:sta saa saman äänenpaineen huomattavasti helpomminkin. Mulla on nimittäin vielä se originaali päällyste subien päällä, jotta pystyy roudaamaan tavaraa takakontissa.

                              Toisaalta toi asennus on loistava siitä, että esim. cabrion takakontti on niin pieni, ettei sinne muualle yksinkertaisesti mahtuisi 75-80 -litran subikoteloa. Toi tilavuus taas mahdollistaa erittäin matalalle ulottuvan toiston - ei siis loudnessteinihumppajumppalisäbassosysteemiä, vaan ihan oikean Hifi-SUBwoofer-asennuksen... Samalla tilaa säästyy kontista niin, että käytännössä siinä on ihan saman verran tilaa kuin ennen kotelon asennustakin - vain vararengas puuttuu :wink:

                              Edit: Calypso, olen mä vielä olemassa ja voin jopa ihan hyvin - kiitos kysymästä. Ei oo vaan hetkeen ollu itsellä mitään ongelmia (auton kanssa) ja toisaalta en oo jaksanu vastailla iänikuisiin "kuinka vaihdan kielen mun ajotietokoneeseen" -kysymyksiin :wink:
                              www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

                              Comment

                              • Kurre
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2003
                                • 384
                                • Veteli

                                #30
                                kuinka suuren kotelon saa tehtyä kuiduttamalla E36:n varapyöräkoteloon?
                                jos jotain noin arvoja olisi jollakulla heittää..
                                tietäisi vähän minkälaista asennusta rupeaisi väsäämään.
                                sigpic
                                Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
                                ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎