Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radion kuuluvuusongelma BM54

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    Radion kuuluvuusongelma BM54

    BM54 radio löytää kaikki kuuluvat kanavat taajamassa mutta kauempana pitää laittaa sensitivity II päälle jotta asemat löytyvät. Vielä kun hieman ajaa kauemmas niin jotakuinkin kaikilla kanavilla alkaa suhinat ja häiriöt. Selvä huonon kuuluvuuden ongelma siis.

    Kokeilin kahdella BM54:lla ja yhdellä BM24:lla, ongelma on vain tässä yhdessä BM54:ssa, ei siis antennissa vaikka auton (E39 touring) antennivahvistin onkin vanhempaa (BM24) mallia.

    Avasin BM54 kannen ja kokeilin ensin kylmäspraylla mutta yhden hengen testi ei oikein onnistukaan kun kanavia pitäisi koko ajan samalla hakea kun sprayta ruiskii..

    Sitten kokeilin kaikkia potikoita radiopuolelta tyyliin "kierros auki, kokeilu"-"2 kierrosta kiinni, kokeilu"-"kierros auki"-ja seuraava potikka. Ei vaikutusta.

    Kaikki elektroniikka on mahdutettu aika pieneen kompaktiin piirilevyyn. Onko tuon kuuluvuutta käytännössä mitenkään mahdollista korjata?
    ---
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #2
    Odotan mielenkiinnolla, jos löydät jotain ratkaisevaa. Omassa olen koko omistusajan ihmetellyt radion kohtalaisen huonoa vastaanottoa taajamien ulkopuolella, vaikka keskimäärin porukka tuntuu kehuvan tuota Diversity-systeemiä. En ole itse asiaan jaksanut vielä syventyä.

    Radion kenttävoimakkuuden muuten näkee radion salavalikosta tai diagnostiikalla.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by Clavurion View Post
      Omassa olen koko omistusajan ihmetellyt radion kohtalaisen huonoa vastaanottoa taajamien ulkopuolella, vaikka keskimäärin porukka tuntuu kehuvan tuota Diversity-systeemiä. En ole itse asiaan jaksanut vielä syventyä.
      Edelleen on epäselvää onko noissa BM54 radioissa ollenkaan diversityä (ja mikä sitä ohjaa) vai onko uudella antennivahvistimella vain kaikki langat käytössä yhtäaikaa. Pitäisi purkaa vanha ja uusi antennivahvistin ja vertailla sisältöä.
      E39 528iA

      Comment

      • cba
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 3464
        • Ylivieska

        #4
        Originally posted by -Tapi View Post
        BM54 radio löytää kaikki kuuluvat kanavat taajamassa mutta kauempana pitää laittaa sensitivity II päälle jotta asemat löytyvät. Vielä kun hieman ajaa kauemmas niin jotakuinkin kaikilla kanavilla alkaa suhinat ja häiriöt. Selvä huonon kuuluvuuden ongelma siis.

        Kokeilin kahdella BM54:lla ja yhdellä BM24:lla, ongelma on vain tässä yhdessä BM54:ssa, ei siis antennissa vaikka auton (E39 touring) antennivahvistin onkin vanhempaa (BM24) mallia.

        Avasin BM54 kannen ja kokeilin ensin kylmäspraylla mutta yhden hengen testi ei oikein onnistukaan kun kanavia pitäisi koko ajan samalla hakea kun sprayta ruiskii..

        Sitten kokeilin kaikkia potikoita radiopuolelta tyyliin "kierros auki, kokeilu"-"2 kierrosta kiinni, kokeilu"-"kierros auki"-ja seuraava potikka. Ei vaikutusta.

        Kaikki elektroniikka on mahdutettu aika pieneen kompaktiin piirilevyyn. Onko tuon kuuluvuutta käytännössä mitenkään mahdollista korjata?

        No tuo potikkakiertohomma ei ainakaan tee hyvää.. nimittäin ne ovat asennostaan pirun tarkkoja. Osa on myös säätökondensaattoreita, tai keloja. Nuo on säädetty/viritetty kohdalleen sellaisessa testipenkissä. Hyvällä tuurilla viritys on pysynyt kohdallaan

        Tuollaisen epäherkkyyden voi aiheuttaa esim. konkkavika, joka ei aina paljastu lämpötilamuutoksella. Ilman mittalaitteita tuon vian haku voi olla hankala.

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9157
          • Oulu

          #5
          Originally posted by TJJ View Post
          Edelleen on epäselvää onko noissa BM54 radioissa ollenkaan diversityä (ja mikä sitä ohjaa) vai onko uudella antennivahvistimella vain kaikki langat käytössä yhtäaikaa. Pitäisi purkaa vanha ja uusi antennivahvistin ja vertailla sisältöä.
          Minulla on ainakin antennivahvistimet molemmissa C-pilareissa. Oik.puoleiselta menee koksi vasemmalle antennivahvistimelle ja sieltä BM54:lle yksi koksi. Itse epäilin, että ongelma olisi antennivahvistimessa. Homman selvittely karahti oikeastaan siihen, kun nuo tiedot ovat aivan sillisalaattina WDS:ssä. Vinkkejä kohdennettuun testaukseen otetaan vastaan.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Minulla on ainakin antennivahvistimet molemmissa C-pilareissa. Oik.puoleiselta menee koksi vasemmalle antennivahvistimelle ja sieltä BM54:lle yksi koksi. Itse epäilin, että ongelma olisi antennivahvistimessa. Homman selvittely karahti oikeastaan siihen, kun nuo tiedot ovat aivan sillisalaattina WDS:ssä. Vinkkejä kohdennettuun testaukseen otetaan vastaan.
            Ensin pitäisi selvittää onko sinulla ongelma vai onko tuo ominaisuus. BM54 kun on epäherkempi kuin BM24 (navi-radioiden lisäksi sama juttu ilmeni myös edessä olevissa radioissa) ja minulla on epäilys, ettei tuo diversitykään ole enää BM54:ssä käytössä. Oikeanpuoleinen antennivahvistin on sama, tuo vasemmanpuoleinen on erilainen NG-radiolla varustetuissa autoissa. Mutta mitä eroa niiden vahvistimien sisällä on... Täytyy kai joskus kokeilla saako niitä auki.
            E39 528iA

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #7
              Originally posted by TJJ View Post
              Ensin pitäisi selvittää onko sinulla ongelma vai onko tuo ominaisuus.
              Pitääpä melkein teropan kanssa vertailla kenttävoimakkuuksia ja vastapuolen suodesssa tarvittaessa kokeeksi vaihtaa komponentteja päikseen.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                WDS:n tarina eri maiden kuuluvuusasetuksista taitaa koskea muita kuin OB-radioita vaiko kuinka?

                Symptom list in the case of complaints regarding the audio system
                This symptom list contains radio complaints which are not caused by device malfunctions. Replacing the radio will not eliminate the problem.

                Reception
                Poor reception with radio BMW Business CD RDS (world device CD 43)
                Cause: Incorrect reception area set.
                Radios concerned: Business CD RDS (world set CD 43)
                Situation: The Business radio CD RDS (world device CD43) is designed for all reception areas in the world. If the right reception area is not set in the radio menu ”AREA”, the result can be poor reception.

                Action: Setting the reception area
                Procedure: Initial commissioning of the radio (replacement device, new device)
                • Fit replacement radio in vehicle and switch on radio.
                • The message ”NO AREA” appears in the radio display (only during initial operation of the radio)
                • Now switch to the required region (”Europe”, ”USA”, ”Canada”, ”OC+RDS”, ”Japan”).
                a) On E46 radio and DIN unit with ”Station button 1”.
                b) On E39 radio with first softkey (Station button 1).
                • Now switch off radio (AREA is saved).
                Procedure: Changing a reception area that has already been set
                a) On E46 and E39 radios
                • Switch on service mode (switch on radio and press ”m” button within 8 seconds)
                • Now press the ”+ button” as many times as required until ”AREA” is displayed in the radio display.
                • Use ”Station button 1” now to select the suitable AREA in the menu and switch off the radio (AREA is stored).
                b) On DIN radio
                Same procedure as for E46, E39 radio
                On the DIN radio, depending on the set reception area, a CODE input might be necessary after the changeover.

                EDIT: Niin tuossahan lukikin että pisnesradio eikä ammattilaismalli..
                ---

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by -Tapi View Post
                  Situation: The Business radio CD RDS (world device CD43) is designed for all reception areas in the world. If the right reception area is not set in the radio menu ”AREA”, the result can be poor reception.

                  EDIT: Niin tuossahan lukikin että pisnesradio eikä ammattilaismalli..
                  Tuo AREA-muutos taitaa muuttaa vain radion taajuushaun askelväliä joten tuossa on kyse eri asiasta kuin herkkyydestä.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #10
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Tuo AREA-muutos taitaa muuttaa vain radion taajuushaun askelväliä joten tuossa on kyse eri asiasta kuin herkkyydestä.
                    Hmm, joskus olen nähnyt myynnissä BM53-radioita (USA-malli) joissa tuo askelväli on eri kuin BM54:ssa. Olisikohan BM53 "säädettävissä" BM54:ksi? Toisaalta ketäpä tuo hyödyttää, kummatkin ovat kalliita laitteita käytettyinäkin.
                    ---

                    Comment

                    • Dunky
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 4929
                      • Kotka

                      #11
                      Originally posted by -Tapi View Post
                      Olisikohan BM53 "säädettävissä" BM54:ksi?
                      Eipä ole...
                      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                      Comment

                      • cba
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 3464
                        • Ylivieska

                        #12
                        Originally posted by Dunky View Post
                        Eipä ole...
                        Onko nuissa rautaeroja? En ole päässyt näpelöimään tuollaista bm53:sta koskaan..

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎