Originally posted by 518i 86
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Subbarit ja kulutus
Collapse
X
-
E34 525i Touring -96 "Iris"
E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
E46 328ia Sedan -98 "HOI"
E61 530d Touring -04
ex. E39 520ia Touring -98
ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
ex. E28 520i -82
-
-
ennenkuin ostaa kalliin konkan niin tarkistaisin jännitetasot ja ylimenovastukset laturi -> akku -> jakoblokki / vahvistin väliltä,jos sielä on vastusta niin kovan kuormituksen alla jännite notkahtaa ja valot välkkyy,mikä ei ole laitteiston kestävyyden kannalta ollenkaan hyvä homma.eikä siitä konkasta ole mitään taikaa jos on ylimenovastusta ja matala jännite,päinvastoin pahentaa vain tilannetta suurimpien piikkien kohdalla kehittämällä järjestelmälle ylimääräistä kuormaa.
Comment
-
-
Originally posted by bmw e34ennenkuin ostaa kalliin konkan niin tarkistaisin jännitetasot ja ylimenovastukset laturi -> akku -> jakoblokki / vahvistin väliltä,jos sielä on vastusta niin kovan kuormituksen alla jännite notkahtaa ja valot välkkyy,mikä ei ole laitteiston kestävyyden kannalta ollenkaan hyvä homma.eikä siitä konkasta ole mitään taikaa jos on ylimenovastusta ja matala jännite,päinvastoin pahentaa vain tilannetta suurimpien piikkien kohdalla kehittämällä järjestelmälle ylimääräistä kuormaa.
No mitä tällaisessa tilanteessa sitten pitäisi tehdä?
Comment
-
-
mittaa sen vastuksen väliltä konehuoneen maadoituspiste ->laturin maatto/runko, ->akun - napa,vahvistimien yhteinen maadoituspiste,->vahvistimien - napa ja sama homma + kaapelille.jokainen liitos/liitin on ylimääräistä vastusta (auton normaalikäyttäjälle ed.mainitut asiat ei ole olennaista tietoa mutta poppikoneen asentajalle sitäkin olennaisempia)
kirchoffin jännitelakinhan kuuluu : suljetun virtapiirin jännite erojen summa on nolla = käytännössä akkuun kytketty vahvistin tms. luo suljetun virtapiirin ja jos akunnavalla jännite on 12.5 V,sen on oltava myös sama vahvistimen liittimillä.jos ei ole niin silloin on piirissä vastusta = tehohäviö vastuksen kohdalla.
esimerkki : syöttöjännite 12.5 V
piirin ylimenovastus 1 ohmi
I = U / R
12.5 V jaetaan 1 ohmilla = 12.5 Amppeeria
P = I x U
12.5 A x 12.5 V = 156.25 W
eli vahvistimen ottamasta tehosta N.N ja virrasta N.N
vähennetään 12.5 A ja 156.25 w = ei hyvä.
Comment
-
-
No nyt tuli viimein mitattua.
Jännitehäviö akun ja vahvistimen välillä on noin 0.5 volttia. Täytynee hommata jokin liitin, millä saa koko kaapelin tungettua vahvistimeen. Osa kaapelista kun ei mahdu sisälle.
Kun kone ei käy akun jännite on suunnilleen 12.5 volttia. Kovasti popittaessa se tipahtaa 11-11.5 volttiin.
Koneen käydessä akun jännite kasvaa suunnilleen 13.5 volttiin, eli laturi toimii kuten pitääkin (ajovalot päällä).
Popittaessa heiluu 11-12 voltin välillä.
Auttaako tähän nyt se konkka?
Tuli tässä pähkäiltyä ja tulin siihen tulokseen, että jos konkka saa vilkkumisen loppumaan, niin samalla laskee kulutus.
Jännitteen pudotessa heikompi kipinä, mikä varmasti vaikuttaa kulutukseen.
Comment
-
-
Kyllä se konkka auttaa asiaan ja paljon! Ja loppuu se vilkkuminenkin todella siinä samalla.
Kulutuspuolta en olekkaan koskaan ajatellut tuolta kantilta. Perustelusi kuullostaa kuitenkin hyvin järkevältä tarkemmin ajateltuna, joten miksei! Konkkaa kuitenkin voin hyvällä omalla tunnolla suositella aina kun autossa on lisävahvistin :PE30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
ennen kuin ostat kalliin konkan joka kyllä auttaa jos virtajärjestelmän perus osat/liitokset ovat kunnossa,niin tarkistaisin erityisesti laturi --> runko maattokaapelin kunnon ja liitoksen (sähköinen ja mekaaninen) kun vaikuttais siltä että jos kone käy ja valot vilkkuu popitettaessa niin laturi ei pysty toimittamaan vaadittua virtamäärää = jännite "notkahtelee" ja valot vilkkuu.voi päästä noin +100 € halvemmalla kun käy ajan sekä yleismittarin ja silmä kädessä -menetelmällä virtajärjestelmän läpi.semmoinen pikkuinen pointti jota moni ei tule ajatelleeksi soittimia asennettaessa,auton sähköjärjestelmä on suunniteltu ainoastaan kuormitettavuudeltaan sen omia laitteita varten ja siihen kun lisätään n.1 Kw ylimääräistä kuormaa (stereot) niin sen tietää jo valmiiksi että se yhtälö ei toimi eikä siihen konkkakaan pelkästään auta.eli kun alkuperäisen virtakaapelin lisäksi pistää vaikka 25 mm + -virtakaapelin pitää laittaa myös uusi 25 mm maattokaapeli laturi -> runko sekä akku -> runko välille.konkkaa tarvitaan vasta sitten kun alkuperäinen laturi+akku yhdistelmä ei enään riitä.järjestelmän virransiirto kyky määräytyy ohuimman kaapelin mukaan (vrt. sulake)
Comment
-
-
Originally posted by 518i 86Onko konkasta hyötyä jos on "vakioakku" eikä mitään Optimaa tai Exiden Maximaa? Saako "vakioakulla" ja konkalla enemmän ääntä?
Tosin, tilanne on todellisuudessa niin, että, esim tämä sinun vahvistin. Mielestäni ei tarvitse kondensaattoria kun sinulla on muut osa-alueet kunnossa, eli ensiksi lähtisin siitä että päävirtakaapeli akulta vahvistimelle on tarpeeksi järeä, sama pätee maadoitus kaapeliin vahvistimelta akulle, ja ei varmasti hallaa tee jos tarkistaa akun maadoitus piuhan runkoon että on kunnossa ja tarpeeksi paksua.
Jos vielä oireilee, niin sitten voi apua alkaa (kannattaa) hakemaan siitä kondensaattorin asennuksesta.
Kondensaattorin tehtävänähän on olla "virran välivarastona" lähellä vahvistinta ja antaa nopeasti virtaa vahvistimelle silloin kun akku ei tähän pysty, ja sitten taas latautuu ja luovuttaa kun tarvitaan. Mutta edellytyksenä sille että kondensaattorikaan voisi toimia on se että muut osa-alueet ovat kunnossa, koska jos piuhat on liian pienet niin ei se kondesaattorikaan ehdi latautua tarpeeksi nopeasti ja oireet tulee takaisin sitten kun alat kuuntelemeen JYMPS JYMPS JYMPS JYMPS musiikki jossa jympytystä on kauan jatkuvalla syötöllä. Eli kondesaattori saattaa riittää liiian pienillä piuhoilla hetkellisen basson iskun tarpeisiin mutta sitten kun rasitus/kuormitus on jatkuvaa niin ei ehdikään enään latautua piuhojen pienen koon vuoksi.
joten ensin piuhat kuntoon ja sitten muut, jos tarvitsee.
toivottavasti se oikenee, jos ei näin niin jotenkin muuten :wink:
Comment
-
-
Järeät piuhat on paikoillaan. Konkalla sain hieman lisää ääntä ja pienemmät jännitenotkahtelut. Vahvistin taitaa olla liian iso (1,5kw) vakioakulle ja konkalle. Optima tilauksessa. Palataan asiaan kun se on paikallaan. Toivottavasti sitten saa vahvistimesta kaiken irti (nykyään vahvistimen voimakkuus on puolivälissä).
Comment
-
-
Originally posted by 518i 86Järeät piuhat on paikoillaan. Konkalla sain hieman lisää ääntä ja pienemmät jännitenotkahtelut. Vahvistin taitaa olla liian iso (1,5kw) vakioakulle ja konkalle. Optima tilauksessa. Palataan asiaan kun se on paikallaan. Toivottavasti sitten saa vahvistimesta kaiken irti (nykyään vahvistimen voimakkuus on puolivälissä).
Muistathan, että auton käydessä laturi vaikuttaa enemmän, kuin akku.
Vahvistimen GAIN-säätö ei vaikuta pätkääkään sen ulos antamaan tehoon (wattilukuun).S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Comment