Dls A6.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Subbarit ja kulutus
Collapse
X
-
kulutus
jotain omia järkeilyjä vaan.....
vahvistimen teho = 500 W =0.5 kW
tunnissa luukutusta kuluu 0.5 kWh sähköä
ei huomioitu vahvarin hyötysuhdetta joka on varmaan jotain 50 %
auton kulutus 10l/100km
ajellaan keskinopeudella 70km/h tunnin ajan
=> bensaa kuluu 7 l
besiinin lämpöarvo 9 kWh/l
polttomoottorin hyötysuhde n. 30%
bensasta talteet 2,7 kWh/l
tunnissa saadaan 7*2,7=18,9 kWh energiaa auton kuljettamiseen ja sähkön tuottamiseen
0,5/18,9*100% = n.2,65% eli ei pelkkä vahvari kauheasti pitäisi lisätä kulutusta
2,65 % *10l/100km =0,265 dl lisää kulutusta per 100 km
kun 100 A laturi huutaa täysillä, tuottaa se 100A*14,5V=1,45 kW
tällä tavoin ajateltuna 1,45/18,9*100%=7,67 % bensasta sähköksi
ilman laturia(ja sähkölaitteita) kulutus voisi tippua 10:stä 9,2:een per 100 km
huomioitaavaa on se että mitä lujempaa ajaa, kuluu sähkölaitteissa suhteessa vähemmän bensaa.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Re: kulutus
Originally posted by alspejotain omia järkeilyjä vaan.....
vahvistimen teho = 500 W =0.5 kW
tunnissa luukutusta kuluu 0.5 kWh sähköä
ei huomioitu vahvarin hyötysuhdetta joka on varmaan jotain 50 %E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Kerrataanpa vielä: Pitäisikö tavallisen laturin pysyä mukana siten, että jännitenotkahteluja ei tulisi? Käsittääkseni tavallisen laturin on melko vaikeaa pystyä vastaamaan suureen hetkelliseen virankulutuksen kasvuun (kun subbarit lyö lujaa). Näin ollen jännite notkahtaa ja vasta hetken päästä laturi pystyy vastaamaan tuohon virran tarpeeseen.
Olenko ihan väärässä? Pitäisikö laturin todella pystyä paikkaamaan tuosta vaan hetkelliset parin voltin jännitenotkahtelut? Konkkakaan ei auttanut ihan täydellisesti. Valot vilkkuvat edelleen, mutta jännitenotkahtelu tuntui pienenevän.
Saako konkan varauksen mitattua jännitemittarilla (prkl kun tuli otettua se näytötön malli :oops: ).
Ja mitä hyödyttää jos laturin plus ja maa johtoihin lisää järeämpää virtakaapelia? Eihän laturin liittimet ole kovinkaan suuret. Vai pitäisikö sekin vielä tehdä?
Nolottaa, kun on näin pihalla asioista.
Comment
-
-
Originally posted by 518i 86Kerrataanpa vielä: Pitäisikö tavallisen laturin pysyä mukana siten, että jännitenotkahteluja ei tulisi? Käsittääkseni tavallisen laturin on melko vaikeaa pystyä vastaamaan suureen hetkelliseen virankulutuksen kasvuun (kun subbarit lyö lujaa). Näin ollen jännite notkahtaa ja vasta hetken päästä laturi pystyy vastaamaan tuohon virran tarpeeseen.
Olenko ihan väärässä? Pitäisikö laturin todella pystyä paikkaamaan tuosta vaan hetkelliset parin voltin jännitenotkahtelut? Konkkakaan ei auttanut ihan täydellisesti. Valot vilkkuvat edelleen, mutta jännitenotkahtelu tuntui pienenevän.
Saako konkan varauksen mitattua jännitemittarilla (prkl kun tuli otettua se näytötön malli :oops: ).
Ja mitä hyödyttää jos laturin plus ja maa johtoihin lisää järeämpää virtakaapelia? Eihän laturin liittimet ole kovinkaan suuret. Vai pitäisikö sekin vielä tehdä?
Nolottaa, kun on näin pihalla asioista.
Konkka nimenomaan tasoittaa näitä lyhyitä notkahduksia: Vahvari saa virtaa silloin sisäänsä kun sitä tarvitsee kun konkka on aivan vahvarin vieressä. Toisaalta jännite putoaa paukutettaessa yleensä helposti voltin ellei ylikin vakiovirtajärjestelmällä. Sille ei sitten olekkaan tehtävissä oikein mitään helposti.
Konkassa oleva näyttö näyttää jännitteen, varauksen voit laskea jos tiedät paljonko virtaa menee, mutta mitä tästä sitten hyödyt?
Oliko maadoitus akulle ja moottoriin kunnossa rungosta? Näidenhän tulisi olla yhtä paksua kamaa vähintään kuin mitä vahvistimelle menevät kaapeloinnit.E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Originally posted by DualfunOliko maadoitus akulle ja moottoriin kunnossa rungosta? Näidenhän tulisi olla yhtä paksua kamaa vähintään kuin mitä vahvistimelle menevät kaapeloinnit.
Rungosta moottoriin menevä johto on ihan vakio.
Comment
-
Comment