Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subbarit ja kulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 518i 86
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 126

    #31
    Dls A6.

    Comment

    • alspe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 3402
      • Tre

      #32
      kulutus

      jotain omia järkeilyjä vaan.....

      vahvistimen teho = 500 W =0.5 kW
      tunnissa luukutusta kuluu 0.5 kWh sähköä
      ei huomioitu vahvarin hyötysuhdetta joka on varmaan jotain 50 %

      auton kulutus 10l/100km
      ajellaan keskinopeudella 70km/h tunnin ajan
      => bensaa kuluu 7 l

      besiinin lämpöarvo 9 kWh/l
      polttomoottorin hyötysuhde n. 30%
      bensasta talteet 2,7 kWh/l
      tunnissa saadaan 7*2,7=18,9 kWh energiaa auton kuljettamiseen ja sähkön tuottamiseen

      0,5/18,9*100% = n.2,65% eli ei pelkkä vahvari kauheasti pitäisi lisätä kulutusta
      2,65 % *10l/100km =0,265 dl lisää kulutusta per 100 km

      kun 100 A laturi huutaa täysillä, tuottaa se 100A*14,5V=1,45 kW
      tällä tavoin ajateltuna 1,45/18,9*100%=7,67 % bensasta sähköksi
      ilman laturia(ja sähkölaitteita) kulutus voisi tippua 10:stä 9,2:een per 100 km

      huomioitaavaa on se että mitä lujempaa ajaa, kuluu sähkölaitteissa suhteessa vähemmän bensaa.
      G30 520d xDrive
      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17854
        • PKS

        #33
        Re: kulutus

        Originally posted by alspe
        jotain omia järkeilyjä vaan.....

        vahvistimen teho = 500 W =0.5 kW
        tunnissa luukutusta kuluu 0.5 kWh sähköä
        ei huomioitu vahvarin hyötysuhdetta joka on varmaan jotain 50 %
        Tässä kohdassa käyttäisin mieluummin sitä keskiarvoa, kuinka paljon vahvari ottaa virtaa ampeereissa. Sillä pääsee kerrasta eroon hyötysuhteesta, toisaalta tuskin kukaan soittaa "täydellä teholla" kaiken aikaa.
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
        ½
        G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • 518i 86
          Bimmer Rookie
          • Mar 2004
          • 126

          #34
          Kerrataanpa vielä: Pitäisikö tavallisen laturin pysyä mukana siten, että jännitenotkahteluja ei tulisi? Käsittääkseni tavallisen laturin on melko vaikeaa pystyä vastaamaan suureen hetkelliseen virankulutuksen kasvuun (kun subbarit lyö lujaa). Näin ollen jännite notkahtaa ja vasta hetken päästä laturi pystyy vastaamaan tuohon virran tarpeeseen.

          Olenko ihan väärässä? Pitäisikö laturin todella pystyä paikkaamaan tuosta vaan hetkelliset parin voltin jännitenotkahtelut? Konkkakaan ei auttanut ihan täydellisesti. Valot vilkkuvat edelleen, mutta jännitenotkahtelu tuntui pienenevän.

          Saako konkan varauksen mitattua jännitemittarilla (prkl kun tuli otettua se näytötön malli :oops: ).

          Ja mitä hyödyttää jos laturin plus ja maa johtoihin lisää järeämpää virtakaapelia? Eihän laturin liittimet ole kovinkaan suuret. Vai pitäisikö sekin vielä tehdä?


          Nolottaa, kun on näin pihalla asioista.

          Comment

          • jeppe2
            Bimmer Rookie
            • Aug 2004
            • 70

            #35
            pitäähän se virta jostai saaha... autossa pensalla :shock:
            kesää odotellessa...

            Comment

            • Team Kätsä
              Bimmer Rookie
              • Dec 2003
              • 125

              #36
              Originally posted by jeppe2
              pitäähän se virta jostai saaha... autossa pensalla :shock:
              Niin..Ja bensaa menee näin talvella muutenkin..Hei tos on hyvä mutka, mitä jos vähän polkasis.. :lol:

              Comment

              • sspit
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2004
                • 357
                • Lappeenranta

                #37
                Originally posted by Team Kätsä
                Originally posted by jeppe2
                pitäähän se virta jostai saaha... autossa pensalla :shock:
                Niin..Ja bensaa menee näin talvella muutenkin..Hei tos on hyvä mutka, mitä jos vähän polkasis.. :lol:
                tälleen se menee :juo
                BMW 325i

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17854
                  • PKS

                  #38
                  Originally posted by 518i 86
                  Kerrataanpa vielä: Pitäisikö tavallisen laturin pysyä mukana siten, että jännitenotkahteluja ei tulisi? Käsittääkseni tavallisen laturin on melko vaikeaa pystyä vastaamaan suureen hetkelliseen virankulutuksen kasvuun (kun subbarit lyö lujaa). Näin ollen jännite notkahtaa ja vasta hetken päästä laturi pystyy vastaamaan tuohon virran tarpeeseen.

                  Olenko ihan väärässä? Pitäisikö laturin todella pystyä paikkaamaan tuosta vaan hetkelliset parin voltin jännitenotkahtelut? Konkkakaan ei auttanut ihan täydellisesti. Valot vilkkuvat edelleen, mutta jännitenotkahtelu tuntui pienenevän.

                  Saako konkan varauksen mitattua jännitemittarilla (prkl kun tuli otettua se näytötön malli :oops: ).

                  Ja mitä hyödyttää jos laturin plus ja maa johtoihin lisää järeämpää virtakaapelia? Eihän laturin liittimet ole kovinkaan suuret. Vai pitäisikö sekin vielä tehdä?


                  Nolottaa, kun on näin pihalla asioista.
                  Eipä mitään

                  Konkka nimenomaan tasoittaa näitä lyhyitä notkahduksia: Vahvari saa virtaa silloin sisäänsä kun sitä tarvitsee kun konkka on aivan vahvarin vieressä. Toisaalta jännite putoaa paukutettaessa yleensä helposti voltin ellei ylikin vakiovirtajärjestelmällä. Sille ei sitten olekkaan tehtävissä oikein mitään helposti.

                  Konkassa oleva näyttö näyttää jännitteen, varauksen voit laskea jos tiedät paljonko virtaa menee, mutta mitä tästä sitten hyödyt?

                  Oliko maadoitus akulle ja moottoriin kunnossa rungosta? Näidenhän tulisi olla yhtä paksua kamaa vähintään kuin mitä vahvistimelle menevät kaapeloinnit.
                  E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                  E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                  E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                  ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                  ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                  ½
                  G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                  Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • jeppe2
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2004
                    • 70

                    #39
                    Originally posted by Team Kätsä
                    Originally posted by jeppe2
                    pitäähän se virta jostai saaha... autossa pensalla :shock:
                    Niin..Ja bensaa menee näin talvella muutenkin..Hei tos on hyvä mutka, mitä jos vähän polkasis.. :lol:
                    onneks on bemu seisomassa..talviunilla :sleep:
                    kesää odotellessa...

                    Comment

                    • 518i 86
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2004
                      • 126

                      #40
                      Originally posted by Dualfun
                      Oliko maadoitus akulle ja moottoriin kunnossa rungosta? Näidenhän tulisi olla yhtä paksua kamaa vähintään kuin mitä vahvistimelle menevät kaapeloinnit.
                      Akun johto runkoon on yhtä paksua mitä maajohto rungosta vahvistimelle.
                      Rungosta moottoriin menevä johto on ihan vakio.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎