Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subwoofer ja vahvistin valinta? (Kysymyksiä ja vastauksia)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nixon777
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 416
    • Finland

    #16
    Originally posted by Timbe] View Post
    kyllä jotkut vahvistimet kestää laittaa jopa 0.5 ohm kunhan on virtapuoli kunnossa. siinähän ne yleensä hajoaa kun laitetaan liian pieneen kuormaan ja sitten ei virta enää riitäkkään. eli jos laittaa pienempään kuormaan kuin valmistaja on ilmoittanut niin sillon pitää myös tarkistaa että vahvistimelle kanssa riittää se virta. myös maadoitus pitää olla kunnossa
    Jos valmistaja speksaa että vahvistin kestää 2 ohmiin stereona, niin se kestää sen 2 ohm stereona ja jos monona soitat niin autossa haisee pian palaneen käry. Ja se jos löytyy joku poikkeusvahvistin mikä kestää juuri ja juuri sen 2 ohmia monona, niin se ei tarkoita että kaikkia vahvistimia kannattaa mennä kokeilemaan sinne 0.5 ohmiin asti.

    Ne ei huvikseen niitä speksejä siellä vahvistimille määrittele, mietippä hetki miksi vahvistinvalmistajat eivät myy kaikkia vahvistimiaan "5000WRMS @ 0.25 ohm" vaikka vahvistin ehkä sen 1 sekunnin ajan siihen pystyisikin ennen roihuamista.

    Ainiin, unohtui vielä, dippaaja varoitteli ihan oikeasta ongelmasta. Ihmisillä kun on tapana vääntää gainit kaakkoon vahvistimista mitkä heittää virranpuutteen tullessa vastaan säröä ja säröstä johtuva virran ulostulon leikkautunut säätely polttaa subbarin puhekelan ja vielä jos vahvistin on isketty liian pienelle kuormalle, alkaa käry haisemaan myös vahvistimesta kun liitokset / komponentit eivät kestä hukkalämpöä...
    Last edited by Nixon777; 09-04-2009, 01:06.
    Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!

    Comment

    • Haju69
      Administrator
      • Nov 2005
      • 16409
      • Leppävirta

      #17
      Kysytäänpäs taas. Tekeeköhän tällaisella mitään? http://www.pioneer.fi/fi/products/25...77A/index.html

      Kun on hakusessa tuonne Cabrion konttiin jokin tilaa säästävä ratkaisu niin tuo taitaisi olla sellainen mutta mahtaakohan kuulua mihinkään?

      Entä muuten nuo Aktiivi subbarit autokäyttöön? Onko muilta valmistajilta mitään järki ratkaisuja?
      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
      E32 Diamantscwharz 750iL '94

      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

      Comment

      • Haju69
        Administrator
        • Nov 2005
        • 16409
        • Leppävirta

        #18
        Tuli muuten myös mieleen että se ensimmäisen postauksen kysymykseni subukka/vahvistin valinnasta herätti epäilystä. Tarkoitan vaan sitä että vastaukset sain että niillä homma toimii, niin ei kyllä oikein toiminut. Vahvarin sai laittaa täysille ja sitä rataa eikä se oikein jaksanut potkia.

        Nyttemmin ei sitä autoa enää ole mihin niitä osteltiin mutta sama subukka ja oma vahvistimeni (Autostudio ,olikohan BC 2.200 tai jotain sinne päin) Niin jaksaa subukka potkia Touringissa.
        Mutta se pioneerin vahvari on nyt sitten "toimettomana" Cabrion kontiossa kun tuntuu ettei se jaksa soittaa kunnolla mitään vähänkään parempaa subukkaa.
        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
        E32 Diamantscwharz 750iL '94

        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

        Comment

        • Biimer_90
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 169

          #19
          No ensimmäisen postauksen vahvarin virta ja maa terminaalitkin ovat luokkaa "isot", kaksi kappaletta sulakkeita jotka vissiin ovat 25A/kpl joten 1200watista jäädään todellakin kauas. Voihan tuolla pinohiiren resulla varmaan jotain Spl Pro skeidaa soittaa, mutta mutta jotain pikkusenkaan laatu banjoa ei todellakaan kannata tuolle hommata..
          E34 520i vm.89 vikaa toisen perään edition
          E34 525i vm.89

          Comment

          • Haju69
            Administrator
            • Nov 2005
            • 16409
            • Leppävirta

            #20
            Originally posted by Haju69 View Post
            Kysytäänpäs taas. Tekeeköhän tällaisella mitään? http://www.pioneer.fi/fi/products/25...77A/index.html

            Kun on hakusessa tuonne Cabrion konttiin jokin tilaa säästävä ratkaisu niin tuo taitaisi olla sellainen mutta mahtaakohan kuulua mihinkään?

            Entä muuten nuo Aktiivi subbarit autokäyttöön? Onko muilta valmistajilta mitään järki ratkaisuja?
            olikos tähän asiaan mitään tietoutta/kokemuksia?
            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
            E32 Diamantscwharz 750iL '94

            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

            Comment

            • K2Ri
              BTCF Member
              • Oct 2007
              • 1829
              • London, UK & Germany

              #21
              Eipä tullut vastauksia tuonne toiseen säikeeseen, joten kokeillaas tähän kun asia vieläkin ajankohtainen.

              Eli löytyisi kaksi kappaletta näitä subbareita http://www.pioneer.eu/eur/products/a...DVC/index.html

              Minkälaisilla spekseillä pitäisi alkaa vahvistinta noille etsimään?
              sigpic
              BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

              Comment

              • suklis
                BTCF Member
                • Jun 2005
                • 367
                • Lahti

                #22
                käsiin osui 2kpl infintyn vanhenpaa subia, (kappa competition series) suljetussa boxissa.
                Noille oli joku 4kan vahvistin mikä ei käyttöä kestänyt 2 ohmin monokuormaa...

                Reservistä kaivoin dls a6:sen noille kahdelle, mitenköhän tuo sopisi kahdelle elementille? 175rms kumpanenkin..

                Comment

                • Haju69
                  Administrator
                  • Nov 2005
                  • 16409
                  • Leppävirta

                  #23
                  Edellenkin kaipailis kokemuksia aktiivi subbareista autossa..

                  Ja nimen omaan tästä http://www.pioneer.fi/fi/products/25...77A/index.html

                  Että tekeekö tuollaisella mitään?
                  LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                  E32 Diamantscwharz 750iL '94

                  E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                  B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                  Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                  Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                  Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                  Comment

                  • Haju69
                    Administrator
                    • Nov 2005
                    • 16409
                    • Leppävirta

                    #24
                    Ei taida olla kokemuksia kellään...?
                    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                    E32 Diamantscwharz 750iL '94

                    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                    Comment

                    • K2Ri
                      BTCF Member
                      • Oct 2007
                      • 1829
                      • London, UK & Germany

                      #25
                      Tuli sitten ostettua jo jokin aika sitten Ground Zeron 950w digivahvistin.
                      Siinä on erillinen paikka ulkopuolisen kondensaattorin kytkemiseen.
                      Akulta vahvistimelle mulle tulee 50mm johdot. Riittääkö tuohon vahvistimelta kondensaattorille esim 16mm johdot, vai pitääkö siihenkin koittaa viritellä tuota paksumpaa johtoa? Onko 150:nen (ANL) sulake hyvä vaihtoehto, vai minkä kokoinen pitäisi olla? Entäs onko 1F kondensaattori riittävä tuohon pakettiin?

                      Asennan/"piilotan" vahvistimen ja kondensaattorin tod. näk. varapyöräkoteloon ja subikotelo tulee näyttävästi viemään lähes koko kontin tilan.
                      Sitten kun tartten kuljetustilaa kontissa, niin ajattelin vain nostaa subikotelon pois tieltä. Kysymys kuuluukin, pitääkö samalla irrottaa virtapiuhat vahvistimelta & kondensaattorilta, vai voiko niihin antaa tulla normaalisti virtaa vaikka subbarit ovatkin otettu pois kontista? Eli hajoaako/onko haittaa vahvarille & kondensaattorille tällaisessa tapauksessa??
                      sigpic
                      BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                      Comment

                      • mailman
                        BTCF Member
                        • Jul 2003
                        • 8003
                        • Vantaa

                        #26
                        Originally posted by K2Ri View Post
                        Sitten kun tartten kuljetustilaa kontissa, niin ajattelin vain nostaa subikotelon pois tieltä. Kysymys kuuluukin, pitääkö samalla irrottaa virtapiuhat vahvistimelta & kondensaattorilta, vai voiko niihin antaa tulla normaalisti virtaa vaikka subbarit ovatkin otettu pois kontista? Eli hajoaako/onko haittaa vahvarille & kondensaattorille tällaisessa tapauksessa??
                        Ei pitäisi olla haittaa mitenkään. Toki voithan laittaa vielä jonkun erillisen simppelin "kytkimen", jolla sitten saat helposti virrat pois vahvistimelta sekä kondensaattorilta? Eivätpä turhaan siellä sitten päällä ole kun ei ole subilootakaan?
                        G01 ///M40i '19
                        F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                        E39 ///M5 '00

                        Comment

                        • GeeTee
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 374
                          • Lappeenranta

                          #27
                          Onko kellään kokemusta tämmösestä vahvarista:

                          Kannattaako tommonen halpis vahvari ostaa? Ovatko kuinka pitkäikäsiä? Tarkotus olisi laittaa tuo kahden 12" kaveriksi.
                          e46 325i Touring ex. e61 520d -06, e39 523i, e46 328i Touring, Evolution IV, e34 525i, e36 325i Coupe, e36 325i Coupe M3 Replica

                          Comment

                          • K2Ri
                            BTCF Member
                            • Oct 2007
                            • 1829
                            • London, UK & Germany

                            #28
                            Originally posted by mailman View Post
                            Ei pitäisi olla haittaa mitenkään. Toki voithan laittaa vielä jonkun erillisen simppelin "kytkimen", jolla sitten saat helposti virrat pois vahvistimelta sekä kondensaattorilta? Eivätpä turhaan siellä sitten päällä ole kun ei ole subilootakaan?
                            Hyvä idea. Täytyy käydä katsomassa jos löytäisin sellaisen automaattisulakkeen, mitä kaverini eilen esitteli mulle. Pystyy napsauttamaan kätevästi on/off siitä sulakepalikasta.

                            Kondensaattorihan pitää ilmeisesti ladata täyteen jonkun vastuksen avulla ennen käyttöä. Mitenhän pitkään kondensaattorissa säilyy virta, ennen kuin sitä tarvii uudestaan ladata vastusten avulla? Siis olettaen että edellämainitussa tapauksessa otan subiboksin pois ja virrat pois kondensaattorilta.
                            sigpic
                            BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                            Comment

                            • mailman
                              BTCF Member
                              • Jul 2003
                              • 8003
                              • Vantaa

                              #29
                              Udellaanpa itsekin, eli tarve olisi jollekin FYYSISESTI todella pienelle ~2x80W rms vahvistimelle. Jossa suhtkoht ookoo yli-/alipäästö suotimet.
                              Ehdotuksia? Mitään highendiä ei tosiaankaan olla hakemassa...

                              Originally posted by K2Ri View Post
                              Kondensaattorihan pitää ilmeisesti ladata täyteen jonkun vastuksen avulla ennen käyttöä. Mitenhän pitkään kondensaattorissa säilyy virta, ennen kuin sitä tarvii uudestaan ladata vastusten avulla? Siis olettaen että edellämainitussa tapauksessa otan subiboksin pois ja virrat pois kondensaattorilta.
                              Minähän en mitään tiedä, mutta veikkaisin manuaalin tuon kertovan? Lienee jotain eri suosituksia "eri" valmistajilla (noita ei taida kovin monesta pajasta tulla maailmalle, tarrat vain vaihtuvat )
                              G01 ///M40i '19
                              F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                              E39 ///M5 '00

                              Comment

                              • Rockford
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 8028
                                • Pinsiö

                                #30
                                Originally posted by K2Ri View Post

                                Kondensaattorihan pitää ilmeisesti ladata täyteen jonkun vastuksen avulla ennen käyttöä. Mitenhän pitkään kondensaattorissa säilyy virta, ennen kuin sitä tarvii uudestaan ladata vastusten avulla? Siis olettaen että edellämainitussa tapauksessa otan subiboksin pois ja virrat pois kondensaattorilta.
                                Jep, ennen ensimmäistä käyttöä konkka täyteen. Vastukseksi esim. pieni parkkipolttimo tms. En ainakaan henk.koht. ole koskaan ladannut uudestaan konkkaa, vaikka on ollut käyttämättömänä kauan.
                                -Dodge Charger -73
                                -Mercedes-Benz GLK
                                -VW Transporter

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎