Originally posted by Naigou
View Post
Autosubbarin hankintaa
Collapse
X
-
Siis setti on tulossa ihan peruskäyttöön. En ihan ymmärtänyt koko viestiäsi, tai että mitä siinä tarkoitit, saisko vähän selvennystä, vai tarkoititko suuremmalla kenties rahaa?
Ja kerro toki ehdotusta jos jotain parempia vaihtoehtoja mielessä, olen erittäin avoin uusille vaihtoehdoille.
-
No missä hintaluokassa saadaan liikkua ?Originally posted by andyye View PostSiis setti on tulossa ihan peruskäyttöön. En ihan ymmärtänyt koko viestiäsi, tai että mitä siinä tarkoitit, saisko vähän selvennystä, vai tarkoititko suuremmalla kenties rahaa?
Ja kerro toki ehdotusta jos jotain parempia vaihtoehtoja mielessä, olen erittäin avoin uusille vaihtoehdoille.
Mutta esim. Rainbow ja Ground Zero ovat kovia vaihtoehtoja. Kerro hintaluokka ja suurin piirtein mitä elementtien kokoja olet ajetellut niin valaisen lisää.
Comment
-
No juurikin tuo hintaluokka elementille siinä 200€ paikkeilla maksimissaan.Originally posted by Naigou View PostNo missä hintaluokassa saadaan liikkua ?
Mutta esim. Rainbow ja Ground Zero ovat kovia vaihtoehtoja. Kerro hintaluokka ja suurin piirtein mitä elementtien kokoja olet ajetellut niin valaisen lisää.
edit. ja siis 12" elementtiä
Comment
-
ainakin omassa 318is:s se on apparin renkaan kohdilla, suht. v-mäisen ahtaassa paikassa siellä alhaalla moottorin korvastimien luona. kato jos sattus löytymään samasta paikasta.Originally posted by dippaaja View Postkysympä tässä että missä mahtaa sijaita tuo rungon - moottorin välinen maadoitus piuha? auto on e36 325. lähteekö se siitä sulakeboxin luolta??E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
650hp/850nm 1.8bar
1/4m 11.48s/208km/h
100-150km/h 2.01s
100-200km/h 6.99s
EX jatkeet:
e39 528 M-Sport -99
e36 318is "M-sport" -92
Comment
-
Elementin koolla on juurikin päinvastainen vaikutus siihen napakkuutteen ja tarkkuuteen. Nimittäin pienemmällä elementillä harmonisen särön kasvu, halulla äänenpaineella, peittää alleensa sitä haluttua napakkuutta.Originally posted by Paabo View PostJos haluat mielummin napakan ja hyvin soivan niin suosittelen 10" tuumaista.Itselle ei ainakaan tule enää 10" isompaa.Tietenkin jos tykkää siitä paineesta niin sit erijuttu, mutta jos tykkää rokkia kuunnella ja tykkää napakasta bassosta niin kyllä 10" loistaa silloin.
Mitä suurempi elementti, niin sitä pienemmällä lineaarisella liikeradalla ja pienemmällä säröllä saavutetaan haluttu äänenpaine.
Lyhyesti selitettynä ks. kohta "Iskuäänet" : http://www.autosound.fi/tietoa_subbarit.htm
Mitä suuremmaksi kartion tekemä liikerata kasvaa, niin sitä suuremmaksi harmoninen särö muodostuu.
Juuri tämän särön takia subbarit eivät yleensä kuulosta samalta esim. 90dB:n ja 110dB:n äänenvoimakkuuksilla.
Koteloratkaisu vaikuttaa uskomattoman paljon saatuun äänenlaatuun. Ero refleksin ja suljetun koteloratkaisun välillä on todella suuri.
Varsinkin ryhmäviiveissä (joiden täytyy pysyä kurissa varsinkin metallimusiikilla) ja herkkyydessä tulee suuret erot, käytettäessä samaa elementtiä joko suljetussa tai refleksikotelossa.
Myös suljetun kotelon saama Q-arvo käytettävällä elementillä vaikuttaa huimasti ääneen. Näitä muuttujia on paljon, eikä yksiselitteisesti voida sanoa ettei tietyn kokoinen subbari toimi tietynlaisella musiikilla. Juurikin päin vastoin, voidaan sanoa, ettei tietyn kokonen subbari toimi halutulla äänenpaineella, vaikka haluttu äänenpaine olisikin mahdollista saavuttaa.
Helppoa? Joo ei ole, koteloratkaisu onkin aina kompromissien tekoa.
Koteloratkaisu vaikuttaa paljon enemmän ääneen, kuin elementin koko.
-bimmerland-
Comment
-
Tosiasia valitettavasti on se että kaikki menee vaikeeksi ja hankalaksi jos tietää liikaa
Omaan e36 coupeen pitäs kehittää kotelo 15" elementille, kun halvalla sain. Hankalan hommasta tekee se että kontti on sen 44cm korkea sisältä. Kotelo ei myöskään saa olla liian syvä tai leveä, muuten sitä ei mahu pyöritteleen paikalleen sinne taakse.
Onko kellään kertoa onnistuneita kokemuksia 15" elementistä e36 coupessa, mielellään suljetussa kotelossa?
-Timo Heiskala
Comment
-
jopa refleksistä... näin itellä, eikä tee edes tiukkaakaan.Originally posted by sc^ View PostTosiasia valitettavasti on se että kaikki menee vaikeeksi ja hankalaksi jos tietää liikaa
Omaan e36 coupeen pitäs kehittää kotelo 15" elementille, kun halvalla sain. Hankalan hommasta tekee se että kontti on sen 44cm korkea sisältä. Kotelo ei myöskään saa olla liian syvä tai leveä, muuten sitä ei mahu pyöritteleen paikalleen sinne taakse.
Onko kellään kertoa onnistuneita kokemuksia 15" elementistä e36 coupessa, mielellään suljetussa kotelossa?
-Timo Heiskala
E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
650hp/850nm 1.8bar
1/4m 11.48s/208km/h
100-150km/h 2.01s
100-200km/h 6.99s
EX jatkeet:
e39 528 M-Sport -99
e36 318is "M-sport" -92
Comment
-
No hmm... muistatko ton sun kotelon ulkomittoja? lähinnä syvyys ja korkeus...
Elementtiä mulla on kanssa toi saman sukupolven 15d2, ja sitä pitäs ajaa oldschool dig1450:llä.
Pitäsköhän mennä takas suunnittelupöydälle ja kaavailla joku pirun pieni suljettu ja laittas siihen ton murkulan kans väärinpäin?
Se helpottas tota syvyysongelmaa ihan mukavasti.
Osaatko arvella paljonko pitäs jättää kalvon ja vaimennusaineiden väliin tilaa? joku 10cm?
-Timo Heiskala
Comment
-
vaimennus materiaali on turhaa, jos et sillä yritä kotelon tilavuutta kasvattaa. soinnillisesti ei mitään vaikutusta sillä ole.Originally posted by sc^ View PostNo hmm... muistatko ton sun kotelon ulkomittoja? lähinnä syvyys ja korkeus...
Elementtiä mulla on kanssa toi saman sukupolven 15d2, ja sitä pitäs ajaa oldschool dig1450:llä.
Pitäsköhän mennä takas suunnittelupöydälle ja kaavailla joku pirun pieni suljettu ja laittas siihen ton murkulan kans väärinpäin?
Se helpottas tota syvyysongelmaa ihan mukavasti.
Osaatko arvella paljonko pitäs jättää kalvon ja vaimennusaineiden väliin tilaa? joku 10cm?
-Timo Heiskala
täs olis mun kotelo....
E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
650hp/850nm 1.8bar
1/4m 11.48s/208km/h
100-150km/h 2.01s
100-200km/h 6.99s
EX jatkeet:
e39 528 M-Sport -99
e36 318is "M-sport" -92
Comment
Comment