Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autosubbarin hankintaa

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • andyye
    Newbiemmer
    • Apr 2009
    • 12
    • Kerava

    #16
    Originally posted by Naigou View Post
    Miksi sijoittaa rahoja spl :n jos hieman suuremmalla saa paljon parempaa tavaraa niin äänenlaadullisesti vai minkälaiseen kuunteluun tuo setti on tulossa ihan peruskäyttöön ?
    Siis setti on tulossa ihan peruskäyttöön. En ihan ymmärtänyt koko viestiäsi, tai että mitä siinä tarkoitit, saisko vähän selvennystä, vai tarkoititko suuremmalla kenties rahaa? Ja kerro toki ehdotusta jos jotain parempia vaihtoehtoja mielessä, olen erittäin avoin uusille vaihtoehdoille.

    Comment

    • Naigou
      Newbiemmer
      • Jul 2007
      • 17
      • Ylivieska

      #17
      Originally posted by andyye View Post
      Siis setti on tulossa ihan peruskäyttöön. En ihan ymmärtänyt koko viestiäsi, tai että mitä siinä tarkoitit, saisko vähän selvennystä, vai tarkoititko suuremmalla kenties rahaa? Ja kerro toki ehdotusta jos jotain parempia vaihtoehtoja mielessä, olen erittäin avoin uusille vaihtoehdoille.
      No missä hintaluokassa saadaan liikkua ?

      Mutta esim. Rainbow ja Ground Zero ovat kovia vaihtoehtoja. Kerro hintaluokka ja suurin piirtein mitä elementtien kokoja olet ajetellut niin valaisen lisää.

      Comment

      • andyye
        Newbiemmer
        • Apr 2009
        • 12
        • Kerava

        #18
        Originally posted by Naigou View Post
        No missä hintaluokassa saadaan liikkua ?

        Mutta esim. Rainbow ja Ground Zero ovat kovia vaihtoehtoja. Kerro hintaluokka ja suurin piirtein mitä elementtien kokoja olet ajetellut niin valaisen lisää.
        No juurikin tuo hintaluokka elementille siinä 200€ paikkeilla maksimissaan.

        edit. ja siis 12" elementtiä
        Last edited by andyye; 24-04-2009, 11:10. Reason: typo

        Comment

        • dippaaja
          Bimmer Rookie
          • Feb 2009
          • 107
          • -

          #19
          kysympä tässä että missä mahtaa sijaita tuo rungon - moottorin välinen maadoitus piuha? auto on e36 325. lähteekö se siitä sulakeboxin luolta??

          Comment

          • Naigou
            Newbiemmer
            • Jul 2007
            • 17
            • Ylivieska

            #20
            Helix ltä löytyy precision p12 yhdellä 4ohm kelalla ovh 219e

            Ja Ground Zerolta löytyy Gzrw12xd-al tupla puhekelainen 2*2ohm

            Noista enemmän musiikin kuunteluun on tuo helix joka maksaa hieman enemmän kuin GZ.

            Comment

            • tero_v
              BTCF Member
              • Sep 2006
              • 970
              • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

              #21
              Originally posted by dippaaja View Post
              kysympä tässä että missä mahtaa sijaita tuo rungon - moottorin välinen maadoitus piuha? auto on e36 325. lähteekö se siitä sulakeboxin luolta??
              ainakin omassa 318is:s se on apparin renkaan kohdilla, suht. v-mäisen ahtaassa paikassa siellä alhaalla moottorin korvastimien luona. kato jos sattus löytymään samasta paikasta.
              E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
              650hp/850nm 1.8bar
              1/4m 11.48s/208km/h
              100-150km/h 2.01s
              100-200km/h 6.99s


              EX jatkeet:
              e39 528 M-Sport -99
              e36 318is "M-sport" -92

              Comment

              • bimmerland
                Bimmer Rookie
                • Sep 2008
                • 65
                • Oulu

                #22
                Originally posted by Paabo View Post
                Jos haluat mielummin napakan ja hyvin soivan niin suosittelen 10" tuumaista.Itselle ei ainakaan tule enää 10" isompaa.Tietenkin jos tykkää siitä paineesta niin sit erijuttu, mutta jos tykkää rokkia kuunnella ja tykkää napakasta bassosta niin kyllä 10" loistaa silloin.
                Elementin koolla on juurikin päinvastainen vaikutus siihen napakkuutteen ja tarkkuuteen. Nimittäin pienemmällä elementillä harmonisen särön kasvu, halulla äänenpaineella, peittää alleensa sitä haluttua napakkuutta.
                Mitä suurempi elementti, niin sitä pienemmällä lineaarisella liikeradalla ja pienemmällä säröllä saavutetaan haluttu äänenpaine.

                Lyhyesti selitettynä ks. kohta "Iskuäänet" : http://www.autosound.fi/tietoa_subbarit.htm

                Mitä suuremmaksi kartion tekemä liikerata kasvaa, niin sitä suuremmaksi harmoninen särö muodostuu.
                Juuri tämän särön takia subbarit eivät yleensä kuulosta samalta esim. 90dB:n ja 110dB:n äänenvoimakkuuksilla.

                Koteloratkaisu vaikuttaa uskomattoman paljon saatuun äänenlaatuun. Ero refleksin ja suljetun koteloratkaisun välillä on todella suuri.
                Varsinkin ryhmäviiveissä (joiden täytyy pysyä kurissa varsinkin metallimusiikilla) ja herkkyydessä tulee suuret erot, käytettäessä samaa elementtiä joko suljetussa tai refleksikotelossa.

                Myös suljetun kotelon saama Q-arvo käytettävällä elementillä vaikuttaa huimasti ääneen. Näitä muuttujia on paljon, eikä yksiselitteisesti voida sanoa ettei tietyn kokoinen subbari toimi tietynlaisella musiikilla. Juurikin päin vastoin, voidaan sanoa, ettei tietyn kokonen subbari toimi halutulla äänenpaineella, vaikka haluttu äänenpaine olisikin mahdollista saavuttaa.

                Helppoa? Joo ei ole, koteloratkaisu onkin aina kompromissien tekoa.

                Koteloratkaisu vaikuttaa paljon enemmän ääneen, kuin elementin koko.

                -bimmerland-

                Comment

                • sc^
                  Newbiemmer
                  • Jun 2007
                  • 25

                  #23
                  Tosiasia valitettavasti on se että kaikki menee vaikeeksi ja hankalaksi jos tietää liikaa

                  Omaan e36 coupeen pitäs kehittää kotelo 15" elementille, kun halvalla sain. Hankalan hommasta tekee se että kontti on sen 44cm korkea sisältä. Kotelo ei myöskään saa olla liian syvä tai leveä, muuten sitä ei mahu pyöritteleen paikalleen sinne taakse.

                  Onko kellään kertoa onnistuneita kokemuksia 15" elementistä e36 coupessa, mielellään suljetussa kotelossa?

                  -Timo Heiskala

                  Comment

                  • tero_v
                    BTCF Member
                    • Sep 2006
                    • 970
                    • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                    #24
                    Originally posted by sc^ View Post
                    Tosiasia valitettavasti on se että kaikki menee vaikeeksi ja hankalaksi jos tietää liikaa

                    Omaan e36 coupeen pitäs kehittää kotelo 15" elementille, kun halvalla sain. Hankalan hommasta tekee se että kontti on sen 44cm korkea sisältä. Kotelo ei myöskään saa olla liian syvä tai leveä, muuten sitä ei mahu pyöritteleen paikalleen sinne taakse.

                    Onko kellään kertoa onnistuneita kokemuksia 15" elementistä e36 coupessa, mielellään suljetussa kotelossa?

                    -Timo Heiskala
                    jopa refleksistä... näin itellä, eikä tee edes tiukkaakaan.

                    www.btcf.fi/forum/showpost.php?p=1491694&postcount=38
                    E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                    650hp/850nm 1.8bar
                    1/4m 11.48s/208km/h
                    100-150km/h 2.01s
                    100-200km/h 6.99s


                    EX jatkeet:
                    e39 528 M-Sport -99
                    e36 318is "M-sport" -92

                    Comment

                    • sc^
                      Newbiemmer
                      • Jun 2007
                      • 25

                      #25
                      No hmm... muistatko ton sun kotelon ulkomittoja? lähinnä syvyys ja korkeus...

                      Elementtiä mulla on kanssa toi saman sukupolven 15d2, ja sitä pitäs ajaa oldschool dig1450:llä.

                      Pitäsköhän mennä takas suunnittelupöydälle ja kaavailla joku pirun pieni suljettu ja laittas siihen ton murkulan kans väärinpäin?
                      Se helpottas tota syvyysongelmaa ihan mukavasti.

                      Osaatko arvella paljonko pitäs jättää kalvon ja vaimennusaineiden väliin tilaa? joku 10cm?

                      -Timo Heiskala

                      Comment

                      • tero_v
                        BTCF Member
                        • Sep 2006
                        • 970
                        • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                        #26
                        Originally posted by sc^ View Post
                        No hmm... muistatko ton sun kotelon ulkomittoja? lähinnä syvyys ja korkeus...

                        Elementtiä mulla on kanssa toi saman sukupolven 15d2, ja sitä pitäs ajaa oldschool dig1450:llä.

                        Pitäsköhän mennä takas suunnittelupöydälle ja kaavailla joku pirun pieni suljettu ja laittas siihen ton murkulan kans väärinpäin?
                        Se helpottas tota syvyysongelmaa ihan mukavasti.

                        Osaatko arvella paljonko pitäs jättää kalvon ja vaimennusaineiden väliin tilaa? joku 10cm?

                        -Timo Heiskala
                        vaimennus materiaali on turhaa, jos et sillä yritä kotelon tilavuutta kasvattaa. soinnillisesti ei mitään vaikutusta sillä ole.

                        täs olis mun kotelo....

                        http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...6&postcount=22
                        E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                        650hp/850nm 1.8bar
                        1/4m 11.48s/208km/h
                        100-150km/h 2.01s
                        100-200km/h 6.99s


                        EX jatkeet:
                        e39 528 M-Sport -99
                        e36 318is "M-sport" -92

                        Comment

                        • sc^
                          Newbiemmer
                          • Jun 2007
                          • 25

                          #27
                          Kiitoksia vastauksista, koitan soveltaa jotain näkemääni ja laitan sit lisätietoa ku homma etenee.

                          -Timo Heiskala

                          Comment

                          Working...
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎