Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 cabrio kaiuttimet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aguél
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 515
    • Siuntio/Lohja

    #16
    Originally posted by Läppä View Post
    Ahaa eli takakaiuttimet jää siis pois. Alunperin oli tarkoitus laittaa ihan orkkis paikoille kaikki kaiuttimet, mutta nyt löysin tälläisen helpon (?) tavan heittää eteen 6,5" kaiuttimet, ja vielä tuplana. Eli mitenkäs vaikea tälläiset on asentaa kiinni, tarviiko paljon leikellä jotain ym http://www.streettuningcar.net/shop.php?vaata=8023 ? sitten sais eteen vaikka tollasen setin http://www.fanaticaudio.com/tuotteet...a=29&tuote=611 ? ja noille 2 kanavainen vahvistin ja subbarille ihan oma vahvari vaan, kun oon subiks ostamassa tota Ground Zeron valmiiksi koteloitua GZRB 120SPL:ää.
    Hyvää ja helppoa tapaa ei olekkaan, paitsi teetättää jollain muulla työt
    Noiden koteloiden jäykkyydestä en osaa sanoa mutta niiden tiivisti asentaminen vaatii todennäköisesti hieman rakentelua samoin ovien kunnollinen vaimentaminen ja tiivistäminen. Kannattaa melkein myyjältä kysäistä noiden kiinnityksestä. Jos meinaat etupäätä ajaa yhdellä 2-kanavaisella niin kannattaa katsoa että siinä riittää sitten "potkua" soittaa neljää midiä. esim. mulla on Spl Dynamicsin S-2002 mideille (2x100w) ja mulla siis vain kyksi midi per puoli, enkä oikeastaan toisia edes tarvitse kun sen verran hyvin noillakin saa potkua etupäähän (RES 180 FVH).
    325i Coupe
    Ex BMW:t
    E34 530iA V8 touring
    E36 316i
    E34 535i
    E30 316i

    Comment

    • arzi
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 453
      • Vantaa

      #17
      Originally posted by *makke* View Post
      Mikäs erkkasarja tonne coupeen kannattais ruuvata eteen. Jos lähtee jostain 100e hintaluokasta?
      Omassa cabissa on DLS satsi edessä, hyvin soi mun korvaan.

      Comment

      • Läppä
        Newbiemmer
        • Mar 2010
        • 28
        • Lahti

        #18
        Originally posted by Aguél View Post
        Hyvää ja helppoa tapaa ei olekkaan, paitsi teetättää jollain muulla työt
        Noiden koteloiden jäykkyydestä en osaa sanoa mutta niiden tiivisti asentaminen vaatii todennäköisesti hieman rakentelua samoin ovien kunnollinen vaimentaminen ja tiivistäminen. Kannattaa melkein myyjältä kysäistä noiden kiinnityksestä. Jos meinaat etupäätä ajaa yhdellä 2-kanavaisella niin kannattaa katsoa että siinä riittää sitten "potkua" soittaa neljää midiä. esim. mulla on Spl Dynamicsin S-2002 mideille (2x100w) ja mulla siis vain kyksi midi per puoli, enkä oikeastaan toisia edes tarvitse kun sen verran hyvin noillakin saa potkua etupäähän (RES 180 FVH).

        Jees, kyllä mä nyt taidan sitte aineki alkuun tyytyä ihan vaan yhteen erkkasarjaan, katotaan sitten myöhemmin jos alkais enemmän rakenteleen. mutta tota vaan mietin jos ei taakse vaihda kaiuttimia ni kestääkö ne jos luukuttaa vähän kovempaa :o
        Niiin ja kun noissa 4-kanavaisissa vahvistimissa lukee "Stereoteho: 4x70 W @ 4 Ohm" ja "Monoteho: 2x190 W @ 4 Ohm", niin mitä eroa on stereolla ja monolla ? voinko käyttää noita monotehoja ihan vaikka siinä erillissarjassa minkä laitan eteen ? silloinhan olisi järkevämpää ostaa 4 kanavainen vahvari eikä 2 kanavaista, kun saa enemmän tehoa tosta nelkusta ?

        edit: ja viel sellasta et nyt kun siis liitän tämän http://www.fanaticaudio.com/tuotteet...=38&tuote=1776 siihen vakio soittimeen niin pystyn liittämään yhden 2-kanavaisen vahvistimen ajamaan erkkasarjaa ja yhden yksi-kanavaisen vahvistimen subbarille ? noinko tää homma nyt siis menee ? ja mitenkähän paksuja johtoja tarvin, ja mitä johtoja ?
        Iso Kiiitos sille joka nää asiat mulle selvittää!
        Last edited by Läppä; 06-04-2010, 20:10.

        Comment

        • Aguél
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 515
          • Siuntio/Lohja

          #19
          Originally posted by Läppä View Post
          Jees, kyllä mä nyt taidan sitte aineki alkuun tyytyä ihan vaan yhteen erkkasarjaan, katotaan sitten myöhemmin jos alkais enemmän rakenteleen. mutta tota vaan mietin jos ei taakse vaihda kaiuttimia ni kestääkö ne jos luukuttaa vähän kovempaa :o
          Niiin ja kun noissa 4-kanavaisissa vahvistimissa lukee "Stereoteho: 4x70 W @ 4 Ohm" ja "Monoteho: 2x190 W @ 4 Ohm", niin mitä eroa on stereolla ja monolla ? voinko käyttää noita monotehoja ihan vaikka siinä erillissarjassa minkä laitan eteen ? silloinhan olisi järkevämpää ostaa 4 kanavainen vahvari eikä 2 kanavaista, kun saa enemmän tehoa tosta nelkusta ?

          edit: ja viel sellasta et nyt kun siis liitän tämän http://www.fanaticaudio.com/tuotteet...=38&tuote=1776 siihen vakio soittimeen niin pystyn liittämään yhden 2-kanavaisen vahvistimen ajamaan erkkasarjaa ja yhden yksi-kanavaisen vahvistimen subbarille ? noinko tää homma nyt siis menee ? ja mitenkähän paksuja johtoja tarvin, ja mitä johtoja ?
          Iso Kiiitos sille joka nää asiat mulle selvittää!
          Niitä takakaiuttimia ei kannata kytkeä ollenkaan, ovat aivan turhat. Jostain luin hyvän vertauksen että ethän sä konsertissakaan oo selkä lavalle päin, eli takaaka päin ei tarvitse musiikkia tulla.
          Monoteho on nelikanavaisessa hieman väärä ilmaisu, tehot on sillattuja tehoja eli 4-kanavaista käytetään kaksi kanavaisena ja silloin tosiaan voit soittaa erillissarjaa ihan huoletta. Noita watteja ei kannata aina niin tarkkaan tuijottaa kun ne kuitenkin loppu peleissä eivät soinnin laadusta kerro mitään.
          Siitä en tiedä onko sitten järkevämpää käyttää nelikanavaista sillattuna vai 2-kanavaista normaalisti. Noissa 2-kanavaisissa tosin on kyllä hakkurit ym. komponentit todennäköisesti hieman reilummin mitoitettuja kuin 4-kanavaisessa joten niistä voi watteja irrotakkin vaikka ilmoitetut tehot ei niin isoja olisikaan.
          Tolla linjatasomuuntimella voit tosiaan kytkeä yhden parin etupäälle ja toisen parin subbaripäätteelle. Eli vaikka subbaripääte olisi 1-kanavainen niin sinnekkin menee 2-RCA piuhaa.
          Johdotus tarve selviää kun luet noita laittamiani ohjesivuja läpi, eli hieman oma aloitteisuutta
          Tarvitset kuitenkin päävirta kaapelin, paksuus riippuu pituudesta ja vahvistimien yhteis tehosta (RMS), päävirtajohdolle sitten kunnollinen sulakepesä (ANL) ja sulake mitoitetaan päävirtajohdon paksuuden mukaan ja sulakepesä asennetaan max.20cm akusta.
          Sitten tarvitset vähintään saman paksuista maajohtoa ja jos vahvistimiin ei mahdu niin paksuinta mitä niihin mahtuu ja laitat ne jakoblokkiin ja jakoblokista sitten paksu kaapeli tukevaa kohtaan auton koriin puhtaalle pellille kiinni kunnon liittimellä.
          Jos laitat ton linjatasomuuntimen niin tarvitset kaksi RCA-johtoa pituudeltaan noin 5m ja mieluiten väsintään kaksois suojattua.
          Sitten kaiutin johtoa vahvistimelta etupäälle ja subbarille X-metriä ja vahvuudeltaan varmaan 2,5mm2 riittää mutta isommastakaan ei haittaa ole.
          Johtoja kannattaa kysellä Audiocheck nimisestä puljusta ja samalla voit kysellä tarkemmin mitä kaikkea tarvitset. Paljon halvemmat hinnat ku "hifihifi" liikkeissä ja tuolta saat kaiken tarpeellisen johdotukseen liittyvän.
          Eipä nyt näin äkkiseltään puol unessa tullut muuta mieleen mutta kysy jos jäi jotain epäselväksi. Nettiä selaamalla ja artikkeleita lukemalla näitä oppii (ainakin teoriassa).
          325i Coupe
          Ex BMW:t
          E34 530iA V8 touring
          E36 316i
          E34 535i
          E30 316i

          Comment

          • Läppä
            Newbiemmer
            • Mar 2010
            • 28
            • Lahti

            #20
            Noniiin, Kiiitos paljon kun jaksoit noin hyvin kertoa näistä jutuista ! Selvensi kyllä todella paljon !

            edit: Taidan tarvita tohon myös jonkunlaisen konkan ? että voiko sitä konkkaa käyttää sitten jotenkin jakoblokkina kun tuolta jostain olin niin lukevinani ?
            Last edited by Läppä; 06-04-2010, 23:27.

            Comment

            • Aguél
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 515
              • Siuntio/Lohja

              #21
              Originally posted by Läppä View Post
              Noniiin, Kiiitos paljon kun jaksoit noin hyvin kertoa näistä jutuista ! Selvensi kyllä todella paljon !

              edit: Taidan tarvita tohon myös jonkunlaisen konkan ? että voiko sitä konkkaa käyttää sitten jotenkin jakoblokkina kun tuolta jostain olin niin lukevinani ?
              Konkan tarve riippuu aivan vahvistimien yhteistohosta (RMS).
              Sellainen perus suositus on 1F/1000W RMS eli 1faradin konkka tuhatta wattia kohden. Konkaa voi tosiaan käyttää jakoblokkina myös jos siinä vain on tarpeeksi johdoille paikkoja tai sitten sellanen malli mihin tulee johdot rengasliittimillä pulttien alle.
              Konkkaa ostaessa kannattaa myös käyttää järkeä, eli halpis 10faradin hybridi konkat toimivat huonommin kuin kunnollinen 1F konkka.
              Autosoundissa oli joskus testissä muutamia konkkia.
              Esim. Toxic merkkinen halpis konkka osoittautui hinta/laatu suhteeltaan hyväksi vaihtoedoksi ja niitä omastakin autosta löytyy 4kpl (en noin montaa tarvitse mutta halvalla sain).
              Mulla olis myös yksi Spl Dynamicsin 1F konkka(DPC-1000) ylimääräisenä jos tarvitset.
              325i Coupe
              Ex BMW:t
              E34 530iA V8 touring
              E36 316i
              E34 535i
              E30 316i

              Comment

              • Läppä
                Newbiemmer
                • Mar 2010
                • 28
                • Lahti

                #22
                Originally posted by Aguél View Post
                Konkan tarve riippuu aivan vahvistimien yhteistohosta (RMS).
                Sellainen perus suositus on 1F/1000W RMS eli 1faradin konkka tuhatta wattia kohden. Konkaa voi tosiaan käyttää jakoblokkina myös jos siinä vain on tarpeeksi johdoille paikkoja tai sitten sellanen malli mihin tulee johdot rengasliittimillä pulttien alle.
                Konkkaa ostaessa kannattaa myös käyttää järkeä, eli halpis 10faradin hybridi konkat toimivat huonommin kuin kunnollinen 1F konkka.
                Autosoundissa oli joskus testissä muutamia konkkia.
                Esim. Toxic merkkinen halpis konkka osoittautui hinta/laatu suhteeltaan hyväksi vaihtoedoksi ja niitä omastakin autosta löytyy 4kpl (en noin montaa tarvitse mutta halvalla sain).
                Mulla olis myös yksi Spl Dynamicsin 1F konkka(DPC-1000) ylimääräisenä jos tarvitset.

                Jees. Ku mietin vaa kun tuolla sun mainitsemalla Audiocheck sivulla ois tollanen valmiiksi tehty virtapaketti http://www.audiocheck.fi/cubecart/in...d&productId=60 , niin eikö tuossa ole lähes kaikki mitä tarvitsen kahdelle vahvistimelle, lisäksi pari RCA- johtoa vielä ja kaiutinjohtoa erkkasarjalle ? Niin ja tuo 1F konkka varmaan riittää kun mulla tulee vahvistimista noin 1250W yhteensä ?

                Comment

                • K2Ri
                  BTCF Member
                  • Oct 2007
                  • 1829
                  • London, UK & Germany

                  #23
                  Mulla on tällainen vahvistin: http://www.groundzeroaudio.co.uk/GZHA%201.1200D.html

                  Siitä löytyy kaikkien normaali liitäntöjen lisäksi erilliset liitäntäpaikat ulkopuoliselle kondensaattorille. Eli akun virta ja maakaapelit menevät vahvistimelle omiin liitäntöihin ja toiselta puolelta vahvistinta löytyy liitännät kondensaattorille. (vaikea selittää)

                  Kysymys kuuluukin, onko jotain etua liittää 1F kondensaattori noihin vahvistimen omiin kondensaattoripaikkoihin? Vai onko sama asia vetää "perinteiseen" tyyliin tuo kondensaattori akulta tulevien virtajohtojen väliin ja jättää vahvistemesta nuo konkkaliitännät tyhjäksi?
                  sigpic
                  BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    #24
                    Originally posted by K2Ri View Post
                    Mulla on tällainen vahvistin: http://www.groundzeroaudio.co.uk/GZHA%201.1200D.html

                    Siitä löytyy kaikkien normaali liitäntöjen lisäksi erilliset liitäntäpaikat ulkopuoliselle kondensaattorille. Eli akun virta ja maakaapelit menevät vahvistimelle omiin liitäntöihin ja toiselta puolelta vahvistinta löytyy liitännät kondensaattorille. (vaikea selittää)

                    Kysymys kuuluukin, onko jotain etua liittää 1F kondensaattori noihin vahvistimen omiin kondensaattoripaikkoihin? Vai onko sama asia vetää "perinteiseen" tyyliin tuo kondensaattori akulta tulevien virtajohtojen väliin ja jättää vahvistemesta nuo konkkaliitännät tyhjäksi?
                    ei ihan 100% varmaa tietoa mutta ainakin yhessä avaamassani vahvarissa oli syöttö liittimistä suoraan piirilevylle, sekä toinen virransyöttölinja joka kiersi konkkaliittimen, ja tuli takaisin samaan kohtaan piirilevylle, ts. ainakin siinä vahvarissa oli se ja sama kytkikö konkkaliittimeen vai laittoiko konkan ennen vahvaria.
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • Aguél
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 515
                      • Siuntio/Lohja

                      #25
                      Jos järjestelmässä on muitakin vahvistimia niin silloin laittaisin ihan normaaliin tapaan jolloin tasoittaa muidenkin vahvarien virran saantia eikä turhaan kierrä sen yhden vahvistimen piirilevyn kautta.
                      325i Coupe
                      Ex BMW:t
                      E34 530iA V8 touring
                      E36 316i
                      E34 535i
                      E30 316i

                      Comment

                      • K2Ri
                        BTCF Member
                        • Oct 2007
                        • 1829
                        • London, UK & Germany

                        #26
                        Kiitokset vastauksista.
                        Ei ole kuin tuo yksi vahvistin. Kokeilen nyt aluksi liittää tuohon erilliselle paikalle, kun kerta vahvistimeen on sellainenkin hienous tehty.

                        Onko kondensaattorin lataus välttämätön ennen sen käyttöönottoa ja kuinka kauan konkka pitää varaustaan, jos se ei ole liitettynä mihinkään?
                        sigpic
                        BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                        Comment

                        • Aguél
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2006
                          • 515
                          • Siuntio/Lohja

                          #27
                          Originally posted by K2Ri View Post
                          Kiitokset vastauksista.
                          Ei ole kuin tuo yksi vahvistin. Kokeilen nyt aluksi liittää tuohon erilliselle paikalle, kun kerta vahvistimeen on sellainenkin hienous tehty.

                          Onko kondensaattorin lataus välttämätön ennen sen käyttöönottoa ja kuinka kauan konkka pitää varaustaan, jos se ei ole liitettynä mihinkään?
                          Ei ole pakollista toi lataaminen, ei vaan kipinöi niin paljon kun kytkee virtapiuhan.
                          Varaus ei kovin pitkään konkassa pysy kun se tosiaan ei toimi niinkuin akku.
                          325i Coupe
                          Ex BMW:t
                          E34 530iA V8 touring
                          E36 316i
                          E34 535i
                          E30 316i

                          Comment

                          • K2Ri
                            BTCF Member
                            • Oct 2007
                            • 1829
                            • London, UK & Germany

                            #28
                            Originally posted by Aguél View Post
                            Ei ole pakollista toi lataaminen, ei vaan kipinöi niin paljon kun kytkee virtapiuhan.
                            Varaus ei kovin pitkään konkassa pysy kun se tosiaan ei toimi niinkuin akku.
                            Ok!
                            Viikonloppuna pääsee varmaankin asentelemaan noita edellä mainittuja vehkeitä. Näillä mennään..
                            sigpic
                            BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                            Comment

                            • K2Ri
                              BTCF Member
                              • Oct 2007
                              • 1829
                              • London, UK & Germany

                              #29
                              Jatketaan nyt vaikka tähän säikeeseen..

                              Nyt olis kaikki siis paikallaan ja tullut testailtua jonkun verran. Konkka kait pelaa ihan niin kuin pitääkin. Ainakin konkan ja vahvistimenkin jännitenäytöissä lukemat pysyy hyvinkin tasaisina.

                              Ongelmista suurin lienee kuitenkin tässä vaiheessa tuo basson kuuluminen. Siis ääni kyllä kuuluu ja tulee hyvin kabiiniin silloin kun on tullakseen, mutta..

                              1. Subbareista ei saa millään irti sellaista kunnon potkua taikka iskua. Olen kokeillut vääntää vahvistimen namiskoita vaikka mihin asentoon, aina vain basso tulee sellaisena tasaisena huminana ulos. Ja muutenkin tuntuu että ei tapahdu oikeastaan mitään muutosta noitten namiskoiden vääntelystä. Paitsi tietysti olikohan se input -level, niin saa subbarin kokonaan hiljaiseksi tai vastaavasti enemmän ääntä. Ei kuitenkaan saa millään soimaan niin kovaa kuin tuollaisella kokoonpanolla luulisi olettavan. Mutta siis kaikilla taajuuksiensäätö ym ei saa mitään huomattavaa aikaan.

                              2. Mulla on cd-boxissa 6 cd:tä ja vain yksi niistä on itse poltettu, loput alkuperäisiä. Tuntuu että lähes joka levyllä basso tulee eri voimakkuudella. Jollain levyllä tuntuu että saa laittaa basson säädön mankasta miinukselle, seuraavalla ei taas kuulu juuri minkäänlaista ääntä kontista vaikka laittaisi nupit kaakkoon.

                              Ei ymmärrä ei. Joissain edellisissä autoissani mulla on ollut subbari + vahvistin, eikä minkäänlaisia ongelmia ollut. Kaikki toimi hyvin ja ennenkaikkea yksinkertaisesti ja helposti. Silloin tosin mulla oli aina käytössä kunnon Pioneerin soittimet ja vahvistimelle mentiin rca-piuhojen avulla. Nyt on siis joku merkitön linjamuunnin, mistä päästääkin kysymykseen olisiko linjamuuntimilla mahdollisesti jonkinlaista osuutta ongelmiini? Vai onko vakiosoitinta (nuolinavi) mitenkään edes mahdollista saada soittamaan edes kohtalaisesti ulkopuolisia subbareita?

                              EDIT: En tiedä saiko tuosta selostuksestani miten hyvin selvää.. Mutta siis karkesti sanottuna subbarit toistavat tällä hetkellä enemmänkin midbasso aluetta, kuin että antaisi biittiä. Siis suurimmalla osalla levyistä ja biiseistä.
                              Last edited by K2Ri; 13-04-2010, 15:22.
                              sigpic
                              BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                              Comment

                              • Läppä
                                Newbiemmer
                                • Mar 2010
                                • 28
                                • Lahti

                                #30
                                Nyt tilaan noita kamoja. Päädyin lopulta DLS UP5 erkkasarjaan http://www.fanaticaudio.com/tuotteet...=91&tuote=1423 ja sellainen ongelma on että kumman vahvistimen tolle sarjalle ostaisin ? tämän http://www.fanaticaudio.com/tuotteet...ja=4&tuote=708 vaiko tämän http://www.fanaticaudio.com/tuotteet...=61&tuote=1093 ??

                                Ground Zerosta noita watteja lähtis enemmän, mutta tuo Helixin vahvistin taitaa olla vähän laadukkaampi ?
                                Vai miten on ? Nyt joku tietävä kertoo, Kiitos !

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎