Etuoviin originaali pömpeleihin tööttäsin 5,25" focal-erillissarjan jakosuotimineen, hattuhyllylle orggispaikoille 5,25" koaksiaalit ja konttiin 10" subbarin sekä vararenkaan tilalle 2 x vahvistin + 1 x konkka (1F).
Perussettiä.
Ihan mukavasti toimii. "Tyyppivika" tässä ajoneuvossa vaan on se että radion kuuluvuus on melko heikkoa.
Tossa 39:ssä on ihan mukavasti tilaakin tehdä ja vetää kaapeleita.
Tarttis varmaan kirjotella projekti-sepustus ja näpsiä joitain photoja?
Alla kaaviokuvat peruslähtökohdasta set-upille (soittimen olin vaihtanut jo joskus taannoin 1-din soittimeksi; ei oo ajotietokonetta, webastoa tms.) sekä nykyrakenteesta.
Miten toteutit subbarin, jos siis sedan-mallista kyse (tuleeko basso hyvin hytin puolelle)? Ja jos vielä kerrot tosiaan siitä kaapelinvedosta, mitä kautta kannattaa tehdä? Sama homma olisi edessä itsellä viimeistään kesällä.
Tuossa näyttäisi olevan käytössä vielä MID-toiminnot. Ymmärsin, että jos mankan vaihtaa niin automaagisesti MID:stä täytyisi luopua vai luenko tuota kuvasarjaa vain väärin?
Miten toteutit subbarin, jos siis sedan-mallista kyse (tuleeko basso hyvin hytin puolelle)? Ja jos vielä kerrot tosiaan siitä kaapelinvedosta, mitä kautta kannattaa tehdä? Sama homma olisi edessä itsellä viimeistään kesällä.
Sedani kyseessä.
Takapoksissa majailee ite tehty refleksi-subbarilaatikko, mallia "loota". Se on viritetty paikalleen kahden räikkäliinan kanssa notta ei kolise.
Turhan paljon tilaa viepi, täytyy kehitellä jotain... :think
Basso tulee kyllä kajuuttaan, mutta sais tulla paremmin. Siksi juuri kymppituumanen että on tuo iskubasso melkosta napakka. Kehitysasteella myös tämä asia.
Last edited by R.I.P; 08-04-2010, 21:28.
Reason: tarkennusta
Itse 5kpl e39 korista sedania omistaneena, voin sanoa, että jos topiikin aloittajalla on kiinteet takapenkit. Niin on hankalampi tuoda tuota bassoa kabiinin puolelle. Jos suksiluukku löytyy niin se auttaa jo jonkin verran.
Tosiaan hattuhyllylle ei välttämättä tarvitse laittaa mitään uusiks. Etupäähän vaan tarpeeksi laadukas erillissarja ja subbari takakonttiin sekä soitin jossa hyvät säädöt, niin se on siinä.
Merkeistä en osaa tarkemmin sanoa, itselläni on ollut MTX Audio, Hertz, Rainbow ja Pioneerin erillissarjaa. Puhtaimmin soi Rainbow ja MTX. Hertz ja Pioneer on enemmän lisäbasso painotteisia.
Itse 5kpl e39 korista sedania omistaneena, voin sanoa, että jos topiikin aloittajalla on kiinteet takapenkit. Niin on hankalampi tuoda tuota bassoa kabiinin puolelle. Jos suksiluukku löytyy niin se auttaa jo jonkin verran.
Tosiaan hattuhyllylle ei välttämättä tarvitse laittaa mitään uusiks. Etupäähän vaan tarpeeksi laadukas erillissarja ja subbari takakonttiin sekä soitin jossa hyvät säädöt, niin se on siinä.
Merkeistä en osaa tarkemmin sanoa, itselläni on ollut MTX Audio, Hertz, Rainbow ja Pioneerin erillissarjaa. Puhtaimmin soi Rainbow ja MTX. Hertz ja Pioneer on enemmän lisäbasso painotteisia.
Moi, meinaatko siis suksiluukulla, että subbarin laittaisi sen aukosta soimaan? Itselläni oli ajatuksena laittaa subbari siihen akun yläpuolella olevaan koloon verhoiltuna mutta toiselle puolelle kuin akku. Lieneekö jeesiä jos pitäisi suksiluukkua auki tuollaisella setillä?
Suksiluukun paikalle en kovin mielelläni laittaisi audiota, kun itselläni on silloin tällöin tarve kaataa penkit tavarankuljetuksen takia.
Moi, meinaatko siis suksiluukulla, että subbarin laittaisi sen aukosta soimaan? Itselläni oli ajatuksena laittaa subbari siihen akun yläpuolella olevaan koloon verhoiltuna mutta toiselle puolelle kuin akku. Lieneekö jeesiä jos pitäisi suksiluukkua auki tuollaisella setillä?
Suksiluukun paikalle en kovin mielelläni laittaisi audiota, kun itselläni on silloin tällöin tarve kaataa penkit tavarankuljetuksen takia.
En tarkoittanu, että suoraan suksi luukun kohdalle laittaa subbaria. Vaan ottaa esim, suksiluukun väliaikaisesti pois. Itse tein ainakin näin. Muuten matalat äänet jää kaikki konttiin. Joutuu aika kovalla soittamaan jotta kuuluis edes jonkillainen basso kabiiniin. Auton ulkopuolella se taas kuullostaa tyhmältä. Kun subbari hakkaa niin kovaa ja kabiiniin ei kuulu mitään.
Muistaakseni joku kokeili foorumilla sitä, että asensi tälläsen litteen aktiivi subin käsinojan paikalle. Sellanenkin saattaa toimia yllättävän hyvin.
Mulla ei ollu suksiluukkua mut puraisin siihen sellaisen :think Itsellä ollut 10" kontissa DLS joku pikkunen ja nyt 12" subi.. En kyllä huomannut mainittavaa hyötyä tuon suksipussinreijän teosta. Tyytyväinen ollut kuitenkin paineen määrästä ja laadusta. Tuon 10" asennuksen yhteydessä jo huomasin että takaluukun kansi on pakko eristää, kun ei tupakkiaski pysynyt paikoillaan vaikka hiljaa humputteli. Bitumimattoa laitoin ja on kestänyt melkein 2v paikoillaan.
535xd f11 -11
Ex.
550iA Touring -06
-545i A -04
-535i sedan -88-
-540i -10/97- 6-speed sedan
-525i -89-
-320i -98 4d-
-535i sedan -88-
-525tdsa touring -93-
Olen nyt päätynyt pariin vaihtoehtoon. Osaako kukaan kokeneempi potkaista oikeaan suuntaan? Budjettia ei ole töineen kuin tonnin verran
Allaolevat siis SK-autosoundin ehdotuksia:
1. Laitatan takaboksiin Focalin yksikanavaisen Solid 1 -vahvarin ja sen perään Kenwoodin KFC-WPS1000F 10" (1000w) subbarin, joka muotoillaan takakontin vasemman laidan koloon.
2. Laitatan hattuhyllylle Focalin aktiivi-subbarin (linkki) ja vaihdan etuovien 5,25" ja tweetter -elementit esim Rainbow:n autokohtaiseen sarjaan. Tuossa hinta menisi skidisti 1000€:n kallimmalle puolelle.
SK-Autosoundista suositeltiin vaihtoehtoa 1. Sillä saisi OEM-saundiin eniten parannusta, sen sijaan että lähtisi vaihtamaan vakio-kaiuttimia.
Onko kenelläkään pk-seudulla paranneltu noita E39:n vakiokaiuttimia pelkästään etuovista? tulisin mielellään kuuntelemaan eroa omaan ei-hifi/OEM-versiooni verrattuna.
Samoin, jos jollain on pk-seudulla subbarin virkaa tekemässä pelkkä aktiivi-subbari niin sitäkin olisi hauska kuunnella.
Olen nyt päätynyt pariin vaihtoehtoon. Osaako kukaan kokeneempi potkaista oikeaan suuntaan? Budjettia ei ole töineen kuin tonnin verran
Allaolevat siis SK-autosoundin ehdotuksia:
1. Laitatan takaboksiin Focalin yksikanavaisen Solid 1 -vahvarin ja sen perään Kenwoodin KFC-WPS1000F 10" (1000w) subbarin, joka muotoillaan takakontin vasemman laidan koloon.
2. Laitatan hattuhyllylle Focalin aktiivi-subbarin (linkki) ja vaihdan etuovien 5,25" ja tweetter -elementit esim Rainbow:n autokohtaiseen sarjaan. Tuossa hinta menisi skidisti 1000€:n kallimmalle puolelle.
SK-Autosoundista suositeltiin vaihtoehtoa 1. Sillä saisi OEM-saundiin eniten parannusta, sen sijaan että lähtisi vaihtamaan vakio-kaiuttimia.
Onko kenelläkään pk-seudulla paranneltu noita E39:n vakiokaiuttimia pelkästään etuovista? tulisin mielellään kuuntelemaan eroa omaan ei-hifi/OEM-versiooni verrattuna.
Samoin, jos jollain on pk-seudulla subbarin virkaa tekemässä pelkkä aktiivi-subbari niin sitäkin olisi hauska kuunnella.
no ei helvetissä ainakaan hattuhyllylle tuota pömpeliä noista pikku penkin alus subbareista ei tule kyllä muutenkaan kuin paha mieli...
Etkös sä BEMU laittanu/koittanu sillon siihen kyynärnojan välikköön sitä 8" tollasta penkin alus bassoa? Vai muistanko ihan väärin...:think
se oli peräluukussa. nykyään on jo kohtuulliset kajarit vakiona autoissa, niin eipä noista paljon hyötyä ole. kamalat kumisevat yläbassot vaan saa. johonkin täysin paskaan systeemiin saa vähän potkua, mutta E39 luokan systeemeihin siitä ei kyllä on pahemmin hyötyä...
se oli peräluukussa. nykyään on jo kohtuulliset kajarit vakiona autoissa, niin eipä noista paljon hyötyä ole. kamalat kumisevat yläbassot vaan saa. johonkin täysin paskaan systeemiin saa vähän potkua, mutta E39 luokan systeemeihin siitä ei kyllä on pahemmin hyötyä...
Thanks, eiköhän tuo auttanut valinnassa
Eikai sitä ois koskaan ostanut bemariakaan jos olisi alkanut laadussa tinkimään.
mulla on omassa e39 farkussa vastaavanlainen setti:
etuovissa vakiopaikoilla http://www.audioimport.fi/?tuotteet&...ksti=SAC265.25, jakosuodin piti jättää tuosta sarjasta näkyville ( iski kait laiskuus asentaa sitä mihinkään piiloon )
Saisiko TÄLLAISET asenneltua etukaiuttimien paikalle ilman modaamisia? Hinta houkuttelee, enkä usko että huonompaan suuntaan muuttuisi vakioihin nähden.
Comment