Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vahvistimen tehot oikeat subwooferille

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • riuska
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2008
    • 1160
    • Lahti

    #31
    Eihän näissä hommissa muusta pidä puhukkaan kun RMS tehoista...
    F30 320d
    F30 320i
    E46 320i
    E36 325i
    E30 316

    Comment

    • Tomson
      Bimmer Fanatic
      • May 2010
      • 251
      • Finland

      #32
      Originally posted by M-Lead View Post
      Sulakkeen jälkeen joo ja kondensaattorille oma maadoituspiste. 1F kondensaattoriki riittänee, kun tarkoitus on vain tasoittaa vahvistimille syötettävää jännitettä. Hyvä sääntö on 1000W:a kohti 1F.
      Selvä homma Pitääpi lähteä ihmettelemään hintoja lähimpiin liikkeisiin.. kannattaako se konkka olla mahdollisimman lähelle sulaketta, vaiko vahvistinta?

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        #33
        Originally posted by bemu2000 View Post
        kyllä tollasilla tehoilla konkka on jo ihan pakollinen, jos kovempaa kuuntelee. virta loppuu muuten taatusti. Optiman akku auttaa vähän asiaa.
        Konkan vaihtoehtona saa nykyään sellaisia pieniä akkuja, joilla virranantokyky on jopa parempi, kuin monella halvemmalla konkalla. Asensin veljeni autoon juuri tuollaisen akun, kun hän tykkää noista hifeistä. Toimii varsin hyvin ja ei tarvitse konkkaa rinnalleen. Subbarin vahvarina on DLS A6 (olisko ollut reilu 1000 wattia yhteen ohmiin) ja aktiivisen etupään tehoista vastaa DLS A4. Käytännössä siis samat vahvistimet, kuin tässä Powersetin Kalliojärven näyttelyvehkeessä. Ja siinäkin keksinnössä käytetään tuota akkua.

        Originally posted by M-Lead View Post
        Piuhoista niin aika kovaa metrihintaa pitävät noista virtakaapeleista. Onhan ne tietenkin näyttäviä ja saa näköä, mutta suosin halvempaa hitsauskaapelia ja ajaa saman asian. Ei ehkä niin taipuisaa kuin hifipiuha, mutta kuori on kestävämpää. Piuhan ominaisresistanssissa tuskin eroa on taikka äänenlaatuun. ...jos on niin helvetin vähän näissä amatöörivermeissä.
        Eipä tosiaan kannata missään nimessä mennä maksamaan itseään kipeäksi noista virtakaapeleista. Jotkut paikat veloittavat noista virtakaapeleista aivan tajuttomia metrihintoja. Kun tein noita hifiasennuksia, niin kaapeli tilattiin Finnparttiasta ja metrihinta oli reippaasti halvempi, kuin näissä hifiliikkeissä. Toki kaapelin ulkonäkö ei ole kaksinen, mutta tuossakin tapauksessa se jäi lattiaverhoilun alle, joten sillä ei ollut edes merkitystä. Bemareissa toki yleensä se mukavuus, että akku on takana, jolloin edes itse virtakaapelien ei välttämättä tarvitse olla sitä paksuinta mahdollista ja vaikka tarvitsisikin järeämpää kaapelia, niin sitä ei kulu samaan malliin, kuin monessa muussa autossa, missä kaapeli täytyy tuoda auton keulasta asti. Maakaapeli kannattaakin vetää sitten sinne perään jonnekkin, mistä saa hyvin maita. Ei missään nimessä kannata alkaa tuomaan erillistä kaapelia sillekin auton omalta akulta.
        Last edited by Ramzez; 01-06-2011, 23:50.

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          #34
          Originally posted by Tomson View Post
          Selvä homma Pitääpi lähteä ihmettelemään hintoja lähimpiin liikkeisiin.. kannattaako se konkka olla mahdollisimman lähelle sulaketta, vaiko vahvistinta?
          Sulake mielellään hyvin lähelle akkua ja konkka sitten mielellään hyvin lähelle vahvistinta.

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            #35
            Originally posted by Tomson View Post
            Selvä homma Pitääpi lähteä ihmettelemään hintoja lähimpiin liikkeisiin.. kannattaako se konkka olla mahdollisimman lähelle sulaketta, vaiko vahvistinta?

            konkka tosiaan niin lähelle vahvistinta kuin mahdollista

            edit: siinähän se jo tulikin aikaisemmin
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              #36
              Originally posted by Ramzez View Post
              Eipä tosiaan kannata missään nimessä mennä maksamaan itseään kipeäksi noista virtakaapeleista. Jotkut paikat veloittavat noista virtakaapeleista aivan tajuttomia metrihintoja. Kun tein noita hifiasennuksia, niin kaapeli tilattiin Finnparttiasta ja metrihinta oli reippaasti halvempi, kuin näissä hifiliikkeissä. Toki kaapelin ulkonäkö ei ole kaksinen, mutta tuossakin tapauksessa se jäi lattiaverhoilun alle, joten sillä ei ollut edes merkitystä. Bemareissa toki yleensä se mukavuus, että akku on takana, jolloin edes itse virtakaapelien ei välttämättä tarvitse olla sitä paksuinta mahdollista ja vaikka tarvitsisikin järeämpää kaapelia, niin sitä ei kulu samaan malliin, kuin monessa muussa autossa, missä kaapeli täytyy tuoda auton keulasta asti. Maakaapeli kannattaakin vetää sitten sinne perään jonnekkin, mistä saa hyvin maita. Ei missään nimessä kannata alkaa tuomaan erillistä kaapelia sillekin auton omalta akulta.


              halvat kaapelit on yleensä vahvemmasta säikeestä tehty ja jäykempiä käsitellä. siitä en osaa sanoa onko virran johtavuudessa eroja... :think

              maakaapelille paras paikka on aina akulle. joskus joutunut maadottamaan kaikki laitteen suoraan akulle, kun ei ole saanut toimimaan kunnolla. toki ensimmäisenä aina kokeillaan maadoitusta jonnekin tukevaan pisteeseen lähellä vahvistinta. ja tosiaan niin, että koko liitin on puhdasta peltiä vasten tukevasti pultattu, eikä johonkin epämääräiseen maadoituspisteeseen muitten johtojen väliin.
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • Team Eastcorner
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 1095
                • Vimpeli

                #37
                Joo ei noilla elementin tehonkestoilla oikeastaan loppujen lopuks suurta merkistystä ole. Lähinnä sen fyysinen rakenne määrää vahvistimen koon.

                Sanotaan vaikka esimerkkinä ns. normaali lyhytiskuinen, toisinsanoen kapealla yläripustuksella oleva 12" elementti soi hienosti 200-500W RMS-tehoilla. Vastaavan kokoinen pitkäiskuinen eli muhkealla yläripustuksella oleva taas vaatii sen 500-1000W jatkuvaa tehoa. Näin karkeasti.

                Monessa pitkäiskuisessa tahtoo olla sen verran jäykät ripustukset että sitä kautta herkkyys on huono ja vaatii siten enemmän tehoa. Samaten vaikuttaa jos elementille on luvattu suuret tehonkestot.

                Ja sitten vielä vaikuttaa se että mitä siltä toistolta haluaa.. Jos tuollainen 12" elementti laitetaan 30litran suljettuun koteloon niin toisto on napakkaa ja vaatii enemmän tehoa soidakseen kuin että se olisi asennettu 60litran refleksikoteloon.

                Itse kun tykkään tuosta läskibassosta ja alle 30 hertsin taajuuksista niin kilowatti jatkuvaa riittää sellaiseen kuunteluun ihan mainiosti yhdelle elementille.

                Toisin sanoen yleispätevää neuvoa ei vahvistimen tehovalintaan olekaan, mutta kuten tuolla aiemmin on sanottu laatua kannattaa ostaa ja tehoahan ei koskaan ole liikaa. Sitä saa säädettyä.

                Ei motorsportti vehkeilläkään aina ajeta läpyskä lattiassa vaikka tehoa tarvittaessa löytyy
                Rides:

                -E28 518i ´86
                -Audi A6 C5 ´99
                -VW T4 ´97

                Comment

                • Mlatvala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 3553
                  • Kuopio

                  #38
                  Opin uutta autohivistä, ehkä.

                  Oma 12" elementti ja sille pieni vahvistin, jokseensakin kovemmallaan soitettaessa ei mene kuin puoli tuntia niin vahvari vetää itsensä punahehkuun ja suojat päälle, ellei tässä vahvarissa nyt ole vikaa, opin sen että vahvistin ei voi olla kovin pieni isolle elementille kovempaa soitettaessa, ilmeisesti tuo mun paketti yksinkertaisesti on epäkelpo toisilleen,

                  Vahvari on spl dyn 2kan vanhus

                  elementti 12" infinity kp vQ

                  Aivan käsittämätöntä ettei tuon vahvistimen voimat riittäisi 4@ kuormalla ...
                  E61 535d alkuunsa viritetty.

                  Comment

                  • Aguél
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2006
                    • 515
                    • Siuntio/Lohja

                    #39
                    Originally posted by Mlatvala View Post
                    Opin uutta autohivistä, ehkä.

                    Oma 12" elementti ja sille pieni vahvistin, jokseensakin kovemmallaan soitettaessa ei mene kuin puoli tuntia niin vahvari vetää itsensä punahehkuun ja suojat päälle, ellei tässä vahvarissa nyt ole vikaa, opin sen että vahvistin ei voi olla kovin pieni isolle elementille kovempaa soitettaessa, ilmeisesti tuo mun paketti yksinkertaisesti on epäkelpo toisilleen,

                    Vahvari on spl dyn 2kan vanhus

                    elementti 12" infinity kp vQ

                    Aivan käsittämätöntä ettei tuon vahvistimen voimat riittäisi 4@ kuormalla ...
                    Onko sillattuna? Missä asennossa GAIN/VOLUME on?
                    325i Coupe
                    Ex BMW:t
                    E34 530iA V8 touring
                    E36 316i
                    E34 535i
                    E30 316i

                    Comment

                    • Mäkki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2010
                      • 2190
                      • Orimattila

                      #40
                      Nuo dynyn vanhat AB:t vaan tuppaa lämpenemään kovemmilla tehoilla. Ei auta vaikka miten pienillä tehoilla soitat. Toisaalta, linkki vaffiin kelpaa kans
                      #Ilmastoahdistus

                      Comment

                      • Kuqi
                        Moderator
                        • Sep 2002
                        • 12537
                        • Oulu

                        #41
                        lisäjäähdytystä kannattaa suosia, tietokoneen vanhat puhaltimet ajaa hyvin asiaa!
                        BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
                        BMW CRUISE BIKE 2017
                        TREK POWERFLY 4 2021
                        @kukisenjussi instagram

                        Comment

                        • StreetA
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2005
                          • 296
                          • ?

                          #42
                          Originally posted by Mlatvala View Post
                          Opin uutta autohivistä, ehkä.

                          Oma 12" elementti ja sille pieni vahvistin, jokseensakin kovemmallaan soitettaessa ei mene kuin puoli tuntia niin vahvari vetää itsensä punahehkuun ja suojat päälle, ellei tässä vahvarissa nyt ole vikaa, opin sen että vahvistin ei voi olla kovin pieni isolle elementille kovempaa soitettaessa, ilmeisesti tuo mun paketti yksinkertaisesti on epäkelpo toisilleen,

                          Vahvari on spl dyn 2kan vanhus

                          elementti 12" infinity kp vQ

                          Aivan käsittämätöntä ettei tuon vahvistimen voimat riittäisi 4@ kuormalla ...
                          Onkos johdot tarpeeksi paksua ja liitokset kunnossa?

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            #43
                            Originally posted by StreetA View Post
                            Onkos johdot tarpeeksi paksua ja liitokset kunnossa?

                            jeps, mittari kiinni ja voltteja seuraamaan. varmasti lämpiää, jos ei saa virtaa.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • Mlatvala
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 3553
                              • Kuopio

                              #44
                              Originally posted by bemu2000 View Post
                              jeps, mittari kiinni ja voltteja seuraamaan. varmasti lämpiää, jos ei saa virtaa.
                              16m2, ja kaapelia on siitä akulta siihen viereen vahvarille, eli metri, puoltoista.

                              Focalin AB pääte sinne meni ja loppui lämpenemiset, antaa 4@ 300w.

                              Spl dynamiittia iltasella irrotellessa kaupungista siilinjärven kautta kotia ajellessa niin ei sitä käsin pystynyt irrottamaan kaapeleista, runkkaset piti kätösiinsä ettiä.

                              Liitokset on jee mut tiedättehän tuonkin spldynamiitin ruuvi sillat niin ei siihen paljon isoa abiko haarukkaa saa soimaan.

                              Tuohon focaliin ne menee kuusikoloruuvien alle ja oli hyvät.

                              Tuli tuon focalin kanssa miltei kuin tehdas masenteinen, sopi sinne ihan kuin silimät päähän ja se että sai samalla turboruuvin niin saa säädettyä sen kuskin penkiltä soimaankin vielä, se oli hieno.

                              Spl dynyn gain oli jos asteikko on 15, niin 2-4, eli ihan just snadisti päällä vain...
                              E61 535d alkuunsa viritetty.

                              Comment

                              • Mlatvala
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 3553
                                • Kuopio

                                #45
                                Entinen spl dyn oli sillattuna, malli kaks kanavainen hopea sieltä 10 vuoden takaa mielestäni, sinisellä plexillä jonka ruuvien alla säädöt.

                                RMS Power 4 Ohm mono(THD<1%) 1 x 360W Tuollaset sanoo spl dynamicsin uudesta mallista tehoiksi

                                Uusi focalin vahvistin on tuossa http://www.powerset.fi/autohifi/focal/solid-1.html

                                ja siinä luultavamminkin oikeat tehot on 1 x 300W/rms (4 Ohm), isompi se on fyysisilta mitoiltaan vuoden vanha ja paremmassa paikkaa kaikki liitännät..
                                E61 535d alkuunsa viritetty.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎