Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 oem subilaatikko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • espi70
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 78

    E39 oem subilaatikko

    Yritin etsiä searchillä tietoa mutta en löytänyt näihin vastauksia vaikka E39:n stereoista onkin kirjoiteltu paljon.
    Potilaana on E39 530d, valmistettu 2/99. Autossa on tehtaalta perusstereot eli CD-soitin ja peruskaiuttimet.
    Hommasin nyt E39:n oem subin (tuotenro 65138360789) ja sille kuuluvan oem vahvistimen (65124140379).
    Päällimmäinen kysymys kuuluu että pitäisikö autossa olla jotain valmiita johdotuksia noita varten? Jos on niin mistä niiden pitäisi löytyä? Katsoin pikaisesti sieltä tavaratilan vasemmasta laidasta johon vahvistin tulee mutta sieltä ei ainakaan nopealla vilkaisulla löytynyt mitään ylimääräisiä johtoja. Laitteiden mukana ei tullut mitään johtoja. Jos autossa ei ole johtoja valmiina niin miten tuo on helpoin toteuttaa? Saako tuohon jotain retrofit-kittiä jossa olisi nuo tarvittavat johdot? Vai onko helpompi ruveta itse väsäämään jotain adaptereita tms? Löytyykö tuohon vahvistimeen ja subiin kytkentäkaavioita noille pinneille? Ohjaako vahvistin vain subia vai onko sen tarkoitus syöttää myös muita kaiuttimia? Lisäksi vahvistimeen näytti tulevan joku johdonpätkä joka näytti antennijohdolta?
    Paljon kysymyksiä, kaikista tiedoista oltaisiin kovin kiitollisia.
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Ei ole ihan helppo, mun mielestä orkkissubia on saanut vaan DSP-järjestelmiin, jolloin työmäärä on melkoinen. Ohjelmointia, johtosarjojen vaihtoa ympäri autoa (olisko ollut kaikki ovet, sekä kontista keulalle tuleva) sekä kaiuttimia uusiksi ainakin. :think
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      Kun tilanne on tuo, niin helpoin tapa on unohtaa koko juttu ja asentaa nykyisen soittimen lähtöihin linjamuunnin, tavallinen vahvistin, erillissarja ja subbari (tai se alkuperäinen jos "subbari" riittää). Jos autossa olisi ollut tehtaalla asennettu hifi-vahvistin/sarja, olisi muutos ollut paljon helpompi. Nyt pitäisi vetää melkein kaikki johdotukset uusiksi: soittimelta konttiin vahvistimelle ja vahvistimelta kaiuttimille. Retrofittiä ei ole. Vahvistin syöttää kaikkia elementtejä eikä sitä voi käyttää pelkälle subbarille. Antenniliittimen tapainen johto on CD-vaihtajaa varten.

      Kytkentäkaaviot löytyy tuolta.
      E39 528iA

      Comment

      • _chris_
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 442
        • Nokia

        #4
        Originally posted by Cell View Post
        Ei ole ihan helppo, mun mielestä orkkissubia on saanut vaan DSP-järjestelmiin, jolloin työmäärä on melkoinen.
        Kyllä mun ex. E39:ssä oli Nokian valmistama orkkissubi vaikka stereoina oli 10-kaiuttiminen Hifi-järjestelmä (ei DSP:tä). Perusjärjestelmässä subia ei liene ole. Tuo orkkissubi ei ole kuitenkaan mikään kummoinen äänenlaadultaan tai -paineeltaan, joten vaihdoinkin sen aftermarket-aktiivisubiin.
        BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
        Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by _chris_ View Post
          Kyllä mun ex. E39:ssä oli Nokian valmistama orkkissubi vaikka stereoina oli 10-kaiuttiminen Hifi-järjestelmä (ei DSP:tä). Perusjärjestelmässä subia ei liene ole. Tuo orkkissubi ei ole kuitenkaan mikään kummoinen äänenlaadultaan tai -paineeltaan, joten vaihdoinkin sen aftermarket-aktiivisubiin.
          Sedanissa ei ole hifi-systeemissä subbaria.
          E39 528iA

          Comment

          • _nixu_
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 8972
            • Kellokoski

            #6
            Nykyisessä touringissa on tuo dsp hifi subbareineen ja tekisi mieli vaihtaa tuo focal sinne oem tilalle. Se vaan soi monta kertaa paremmin edellisessä autossa kuin tuo nykyinen oem. Toki sen saa joku tarvitseva ostaa, linkki tuossa sigussa
            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

            Comment

            • espi70
              Bimmer Rookie
              • Nov 2007
              • 78

              #7
              Kiitos vastauksista!
              Autossa on tällä hetkellä linjamuuntimen kanssa vahvistin ja subilaatikko, äänenlaatu on minulle ihan riittävä mutta on alkanut riepoa tuo laatikon viemä tila kun pitäisi varsinkin kesäisin kuljettaa vähän väliä kaikenlaista tavaraakin. Pitänee testata niin että unohtaa tuon tehtaan vahvistimen ja syöttää nykyiseltä vahvistimelta oem-subia ja katsoa miten se soi?

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by espi70 View Post
                Pitänee testata niin että unohtaa tuon tehtaan vahvistimen ja syöttää nykyiseltä vahvistimelta oem-subia ja katsoa miten se soi?
                Siihen oem-laatikkoon ovat jotkut vaihtaneet elementit ja saaneet toistoa paremmaksi. Siellä taisi olla kaksi tuplapuhekelaista elementtiä, joten vahvistimen kytkennän kanssa kannattaa olla tarkkana.
                Yksi vaihtoehto tilaongelmaan olisi laittaa subbari freeairina, joko hattuhylly alle (kuten M5 subbarit) tai suksiluukun aukkoon.
                E39 528iA

                Comment

                • Tiku
                  BTCF Member
                  • Jan 2011
                  • 47
                  • Kainuu

                  #9
                  Taidanpa lainata vanhaa topiccia kun kysymys koskee samaa asiaa eli E39 touringin (2003) vahvistinta ja subia. En ole saanut auton alkuperäistä varustelistaa, mutta kontin vasemmassa reunassa on cd-vaihtajan takana alkuperäisen näköinen vahvistin. Toisaalta toisella puolella akun päällä on sitten ylimääräinen 12-paikkainen naaraspuolinen liitin, olisikohan niistä ollut käytössä kahdeksan. Olen jo hieman kysellyt oem-subbaria tuohon, mutta pitää vielä kysyä, että luuletteko tuon piuhan olevan todella subbarille? Jos kyllä, pitäisikö kytkemisen olla ihan plug and play?

                  Sitten vielä mielipidekysymys. Kuuluuko tuosta oem-subbarista mitään, kun tarvetta ei ole muulle kuin pienelle lisäpotkulle? Etukaiuttimista kun tuntuu puuttuvan bassotoisto kokonaan.

                  Comment

                  • NAL-E
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2010
                    • 249
                    • Kiuruvesi

                    #10
                    Originally posted by Tiku View Post
                    Sitten vielä mielipidekysymys. Kuuluuko tuosta oem-subbarista mitään, kun tarvetta ei ole muulle kuin pienelle lisäpotkulle? Etukaiuttimista kun tuntuu puuttuvan bassotoisto kokonaan.
                    Ei kuulu, ainakaan muuten kun pitämällä päätä kontissa, IMO.
                    E91 325d -07
                    Ex: E39 530daT -00

                    Comment

                    • Siankarlo
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2010
                      • 133
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by NAL-E View Post
                      Ei kuulu, ainakaan muuten kun pitämällä päätä kontissa, IMO.
                      Jätän eriävän mielipiteen. Niin kuin toiseen threadiin tänään itkin, Nokian OEM-subi touringissa mykistyi juuri. Tähän asti mun Professional Hifi DSP:llä on soinut mun makuun täysin riittävästi, en ole mikään äänenpaineihminen enkä autohifisti mutta äänentoistoihminen viimeiseen asti.

                      Kun subi on pois, ei äänen kanssa voi elää. Eli kyllä sieltä jotain kuuluu, erittäin sopivasti ja viemättä lainkaan tilaa auton varsinaiselta käyttötarkoitukselta.

                      Voi toki olla että nyt jos toi OEM subbari on kaput niin täytyy kartoittaa onko siihen olemassa jotakin plug&play tyyppistä parempaa subia. Mutta usein vaan tahtoo OEM-setin säätämisellä mennä kokonaisuuden tasapaino pieleen.
                      2012 F11 530DAt Xdrive
                      Ex 2002 E39 530DAt

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #12
                        Saisko tuohon touringin orggis subiin helposti lisää potkua? Olikos siinä samassa laatikossa jakosuotimet takakaiuttimille?

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #13
                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Saisko tuohon touringin orggis subiin helposti lisää potkua? Olikos siinä samassa laatikossa jakosuotimet takakaiuttimille?
                          Samaa taas pähkäilen. Jos vetäisi sieltä orggis elementiltä johdot ulos ja liittäisi toiseen subbariin. Onko orggis Nokian elementti kaksi puhekelainen? Eli uusikin pitäisi olla samanlainen?

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #14
                            No niin, purinpa tuon orggis muovilaatikko subbarin. Siellä on pienenpieni kaksipuhekelainen (2x4ohm) kaiutin. Liittimessä lisäksi kaksi pientä kelaa ja konkkaa. Jakosuodin, mille? Vaikka subbari on irti niin takakaiuttimet silti toistaa mökää. Etupää soi niinkuin soi ennenkin. Eli jos teen kokonaan uuden subbarin kahdella 4ohm elementtillä ja liitän tuon orggis jakosuotimen siihen. Takakajarit voisi disabloida kokonaan.
                            Last edited by Bmw Master; 29-11-2020, 13:54.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Eikös tuo ole alipäästösuodin, eli leikkaa korkeita ääniä tuolta "subbarilta". Mikä audiojärjestelmä sinulla on? Kyllähän tuohon pitäisi laittaa vahvistin ja subbari tai aktiivisubbari.
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎