Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kondensaattorin toiminnasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Infinity Beta
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 445
    • Alavus

    Kondensaattorin toiminnasta

    Miten on tyhjeneekö konkan varaus samalla kun itsellä muutaman kerran akku menny tyhjäksi niin pitääkö konkkakin ladata uudelleen tai jotain?
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17855
    • PKS

    #2
    Konkkahan "latautuu" aina kun se on kytketty kiinni kaapeleilla akkuun. Mikäli varaus on sieltä kadonnut (niinkun se yleensä onkin, koska vaikka akun navat olisi irti, syö jokin laite virtaa ja konkka tyhjenee) saattaa hieman kipinöintiä ilmetä kun akun navan liittää takaisin kiinni.
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
    ½
    G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • Jannu
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 221
      • Klaukkala

      #3
      Kondensaattori pitää ladata latausvastuksen kautta AINA uudestaan jos akku on tyhjentyny...
      i4 M50-23

      EX:
      318,320i,318is,328i,M3,530d,330e,545e

      Comment

      • antti79
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 2499
        • Littoinen

        #4
        Originally posted by Jannu
        Kondensaattori pitää ladata latausvastuksen kautta AINA uudestaan jos akku on tyhjentyny...
        nääh, kyllä se konkka latautuu heti kun akussa on virtaa. Ei vaadi latausta.
        sigpic
        Originally Posted by jari kihlman
        "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

        Comment

        • Jannu
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2003
          • 221
          • Klaukkala

          #5
          Originally posted by antti79
          Originally posted by Jannu
          Kondensaattori pitää ladata latausvastuksen kautta AINA uudestaan jos akku on tyhjentyny...
          nääh, kyllä se konkka latautuu heti kun akussa on virtaa. Ei vaadi latausta.
          Kukin tavallaan... :wink:
          i4 M50-23

          EX:
          318,320i,318is,328i,M3,530d,330e,545e

          Comment

          • Scitso
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 2817
            • Kuusankoski

            #6
            ei se vaadi latausta, mutta parhaan toimivuuden saat kun lataat sen latausvastuksen avulla näin konkan varaus latautuu hiljalleen eikä ainakaan laske kondensaattorin käyttöikää...
            E34 525i Touring -96 "Iris"
            E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
            E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
            E46 328ia Sedan -98 "HOI"
            E61 530d Touring -04

            ex. E39 520ia Touring -98
            ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
            ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
            ex. E28 520i -82

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6768
              • PK-seutu

              #7
              Kaapelit kiinni ja musa soimaan. Ei se sen kummempi ole. Koskaan en oo vastuksilla konkkia ladannu, enkä lataa

              Jos pientä kipinöintiä pelkää, niin kannattaa varmaan viettää uudet vuodetkin sisällä ja verhot kiinni :lol:

              EDIT: Tosin konkan irroitettuani tyhjennän sen yleensä lampulla tms.
              S65, S85, H1, N63TU, IB1

              Comment

              • Zgiba
                Bimmer Rookie
                • Apr 2003
                • 140
                • Nurmijärvi

                #8
                Kuuluuko kondensaatorin säilyttää siihen ladattu varaus?

                Itselläni alkoi akku (vuosimallia 2000) olemaan jatkuvasti tyhjä ja viimeisenä keinona piti hankkia sitten kunnon uusi akku. Ostinkin heti suosiolla Optiman Yellow Topin, joten nyt ei luulisi akun tyhjäksikäyttämisestäkään olevan akulle haittaa. Latasin uuden akun illalla, jonka jälkeen akku näytti lukemaa 12,2 volttia. Aamulla sitten mittailin varmuuden vuoksi uudemman kerran ja uusi akku näytti lukemaa 11,6 volttia . Ilmeisesti näin ei piäisi olla ja aloin nyt vasta epäilemaan että jossakin on "vuoto" .

                Seuraavaksi aloin tutkailemaan konkkaa, joka on mallia halpis (by Kitupiikki). Mittasin konkan navoista piuhat kiinni noin 12 voltin lukemia, jonka jälkeen irroitin konkan kokonaan autosta ja piuhoista ja lukema pysyi tuossa 12 voltissa, mutta alkoi tippumaan hiljalleen. Tässä noin vajaan puolen tunnin aikana jännitetaso on tippunut nyt 4,2 volttiin. Eli ilmeisesti konkka on kypsä.

                Huolet alkoivat uuden vahvarin asennuksen jälkeen. Vahvari kykenee antamaan maksimissaan kilowatin luokkaa tehoja eli kohtuullisesti ja paljon enemmän kuin vanha vahvari, jonka kanssa huolia ei taas ollut. Olisiko tässä tapahtunut jokin läpilyönti tjms. Voiko konkka yleensä mennä näin piloille... Ilmeisesti tässä on nyt kaiken hyvän lisäksi uuden konkankin hankinta edessä.
                BMW E30 320i 4d -86, BMW E30 316i 2d Bavaria -89, BMW E36 316i Compact -94, BMW E36 318i Sedan -90, MB W201 190 1.8 Sedan -91, BMW E36 325i Coupe -92, BMW E36 325i Coupe -94, BMW E36 325tds Touring -97, BMW E36 328i Coupe -95, MB W202 C180 1.8 Sedan -94, BMW E36 325tds Sedan -94, BMW E36 316i Compact -94 + Yamaha YZF 600R -98
                -------------------------------
                BMW E46 316i Sedan -02 + Yamaha XT 350 -98

                Comment

                • Jaksu
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 753
                  • Kempele

                  #9
                  Originally posted by Zgiba
                  Seuraavaksi aloin tutkailemaan konkkaa, joka on mallia halpis (by Kitupiikki). Mittasin konkan navoista piuhat kiinni noin 12 voltin lukemia, jonka jälkeen irroitin konkan kokonaan autosta ja piuhoista ja lukema pysyi tuossa 12 voltissa, mutta alkoi tippumaan hiljalleen. Tässä noin vajaan puolen tunnin aikana jännitetaso on tippunut nyt 4,2 volttiin. Eli ilmeisesti konkka on kypsä.
                  Tuskin on loppusissaan vaarallista tuo jännitteen tippuminen pitkällä aikavälillä jos mietitään sitä mitä varten se konkka siinä akun ja vaffin välissä on.
                  xdrive

                  Comment

                  • diorite
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2005
                    • 146
                    • Etelä-Suomi

                    #10
                    Originally posted by Zgiba
                    Seuraavaksi aloin tutkailemaan konkkaa, joka on mallia halpis (by Kitupiikki). Mittasin konkan navoista piuhat kiinni noin 12 voltin lukemia, jonka jälkeen irroitin konkan kokonaan autosta ja piuhoista ja lukema pysyi tuossa 12 voltissa, mutta alkoi tippumaan hiljalleen. Tässä noin vajaan puolen tunnin aikana jännitetaso on tippunut nyt 4,2 volttiin. Eli ilmeisesti konkka on kypsä.
                    Oliko sulla koko tuon puolen tunnin ajan mittari kiinni konkassa vai teitkö erilliset mittaukset? Jos oli kokoajan kiinni niin luultavasti mittari tyhjensi konkan varauksen.

                    Comment

                    • Bmw Dreamer
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 2762
                      • Kouvola

                      #11
                      Jännitemittarin resistanssi on niin suuri, että ei se kyllä edes puolen faradin konkkaa tyhjennä 4,2v asti. (En tiiä minkä kokoinen konkka on nyt kyseessä, mutta noin esimerkiksi)

                      Enemmänkin se vahvari sitä virtaa sieltä konkasta lypsää. Jos kerran ongelmat alkoivat vahvarin vaihdon jälkeen, tämä vielä lisää syytä epäillä sitä, että vahvistin nappaa aika paljonkin virtaa pelkästään kiinni ollessaan.

                      Otappa nyt vaikkapa vahvistimen + napa irti konkasta, pistät konka ja kaikki muut piuhat normaalisti kiinni, ja sitten kun sulla vahvistin EI ole päällä, niin mittaat mittarilla paljonko se vie virtaa. Jos näyttää nollaa tai erittäin vähän, joitankin milliampeereja, niin kaikki varmasti kunnossa, sitte joku muu pissii siellä ja imee virtaa. Kokeile vaikka mittaa se konkkakin, että otat konkasta kaikki sen jälkeen olevat virtaa syövät laitteet irti, ja mittaat pelkän konkan virransyönnin.
                      Mutta älä mittaa sitä paljonko tyhjä konkka imasee virtaa..
                      BMW 520d Touring '06 314tkm
                      BMW 530D Touring '99 552tkm
                      BMW 320da Touring '02 427tkm
                      Volvo V70 D5 '02
                      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                      Case IH 5140 Maxxum

                      Comment

                      • Zgiba
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2003
                        • 140
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Konkka ei ollut missään piuhoissa taikka mittarissa kiinni. Katoin ihan erillisinä mittauksina jännitelukemat...

                        Originally posted by diorite
                        Oliko sulla koko tuon puolen tunnin ajan mittari kiinni konkassa vai teitkö erilliset mittaukset? Jos oli kokoajan kiinni niin luultavasti mittari tyhjensi konkan varauksen.
                        Konkka on 1 Faradin konkka. Kokeilin myös juuri mainitsemallasi tavalla tuota virran mittausta konkan + ja akun + napojen välistä ja virtaa meni ehkä noin 6 milliampeeria.

                        Originally posted by Bmw Dreamer
                        Jännitemittarin resistanssi on niin suuri, että ei se kyllä edes puolen faradin konkkaa tyhjennä 4,2v asti. (En tiiä minkä kokoinen konkka on nyt kyseessä, mutta noin esimerkiksi)

                        Enemmänkin se vahvari sitä virtaa sieltä konkasta lypsää. Jos kerran ongelmat alkoivat vahvarin vaihdon jälkeen, tämä vielä lisää syytä epäillä sitä, että vahvistin nappaa aika paljonkin virtaa pelkästään kiinni ollessaan.

                        Otappa nyt vaikkapa vahvistimen + napa irti konkasta, pistät konka ja kaikki muut piuhat normaalisti kiinni, ja sitten kun sulla vahvistin EI ole päällä, niin mittaat mittarilla paljonko se vie virtaa. Jos näyttää nollaa tai erittäin vähän, joitankin milliampeereja, niin kaikki varmasti kunnossa, sitte joku muu pissii siellä ja imee virtaa. Kokeile vaikka mittaa se konkkakin, että otat konkasta kaikki sen jälkeen olevat virtaa syövät laitteet irti, ja mittaat pelkän konkan virransyönnin.
                        Mutta älä mittaa sitä paljonko tyhjä konkka imasee virtaa..
                        Itse epäilen yhä tuota konkkaa eli että se olisi mennyt rikki. Eilisen illan aikana se jännitetaso laski jatkuvasti mutta hidastui koko ajan. Yöhön mennessä se oli käytännössä jo tyhjä (alle 1 volttia). Mutta onko mahdollista että konkka tuolla tavalla vain hajoaisi? Itse olen kuullut joskus ainakin puhuttavan läpilyönnistä. Vanhalla vahvarilla ohjasin ehkä noin 500 Watilla hifejä ja nyt uusi vahvari pystyy tosiaan antamaan melkein kaksinkertaisen määrän...
                        Last edited by Zgiba; 10-12-2005, 16:11.
                        BMW E30 320i 4d -86, BMW E30 316i 2d Bavaria -89, BMW E36 316i Compact -94, BMW E36 318i Sedan -90, MB W201 190 1.8 Sedan -91, BMW E36 325i Coupe -92, BMW E36 325i Coupe -94, BMW E36 325tds Touring -97, BMW E36 328i Coupe -95, MB W202 C180 1.8 Sedan -94, BMW E36 325tds Sedan -94, BMW E36 316i Compact -94 + Yamaha YZF 600R -98
                        -------------------------------
                        BMW E46 316i Sedan -02 + Yamaha XT 350 -98

                        Comment

                        • Bmw Dreamer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 2762
                          • Kouvola

                          #13
                          Joo no 6 milliampeeria ei todellakaan pitäis sitä auton akku tyhjentää. Mutta ymmärsinkö oikein, että se oli sulla autossa kiinni? Eikös autossa nyt ole aika paljon kaikennäköistä mikä vie virtaa?

                          Mut jos se sul oli latauksen jälkeen 12,2v, niin joku pissii, joko laturi tai mittari, koska täyden akun varaus pitäis olla 13v ja risat...
                          BMW 520d Touring '06 314tkm
                          BMW 530D Touring '99 552tkm
                          BMW 320da Touring '02 427tkm
                          Volvo V70 D5 '02
                          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                          Case IH 5140 Maxxum

                          Comment

                          • Zgiba
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2003
                            • 140
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Konkka oli vielä tuolloin autossa kiinni. Mutta mittasin virtaa akulta konkalle (jonkä jölkeen tulee vasta vahvari, mikä taas ei ollut tuolloin kiinni). Eli pelkkä konkka söi tuon 6 mA.

                            Tosiaan se 12,2 Volttiakin vielä ihmetyttää. Pitääpä käydä tänään illalla vaikka vielä mittaamassa uudemman kerran kun on nyt ajeltu ilman koko konkkaa...

                            Originally posted by Bmw Dreamer
                            Joo no 6 milliampeeria ei todellakaan pitäis sitä auton akku tyhjentää. Mutta ymmärsinkö oikein, että se oli sulla autossa kiinni? Eikös autossa nyt ole aika paljon kaikennäköistä mikä vie virtaa?

                            Mut jos se sul oli latauksen jälkeen 12,2v, niin joku pissii, joko laturi tai mittari, koska täyden akun varaus pitäis olla 13v ja risat...
                            BMW E30 320i 4d -86, BMW E30 316i 2d Bavaria -89, BMW E36 316i Compact -94, BMW E36 318i Sedan -90, MB W201 190 1.8 Sedan -91, BMW E36 325i Coupe -92, BMW E36 325i Coupe -94, BMW E36 325tds Touring -97, BMW E36 328i Coupe -95, MB W202 C180 1.8 Sedan -94, BMW E36 325tds Sedan -94, BMW E36 316i Compact -94 + Yamaha YZF 600R -98
                            -------------------------------
                            BMW E46 316i Sedan -02 + Yamaha XT 350 -98

                            Comment

                            • Bmw Dreamer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 2762
                              • Kouvola

                              #15
                              Joo no mittaa vielä se paljonko vaffi syö virtaa kun se ei ole "päällä". Ei se käsittääkseni pitäisi paljoa syödä...

                              Mittarin "oikein" näyttävyyden voit helposti testata... Joko mittaamalla paljonko akun jännite on auton käydessä, eli jotain 14v paikkeilla, olettaen että laturi toimii, tai sitte törkit 300v AC kohdassa pistorasiaa, niin sieltä pitäis jotain 230v lukemia suunnilleen tulla... Olettaen että sähköt on ok, meillä oli yks yö varmasti jotain 150v pintaan, lamput pirun himmeinä eikä kaikki säästölamput edes syttyny, sitte sähköt katkeskin ennenkö ehittiin mitata
                              BMW 520d Touring '06 314tkm
                              BMW 530D Touring '99 552tkm
                              BMW 320da Touring '02 427tkm
                              Volvo V70 D5 '02
                              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                              Case IH 5140 Maxxum

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎