Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 soitinpäivitys Reverse RDS -> Business CD?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rapamaha
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 683
    • -

    E39 soitinpäivitys Reverse RDS -> Business CD?

    Huomenna pitäisi olla kaikki tarvittavat palikat operaatioon kasassa eli:

    MID ja Business CD -01 autosta, oma pulkka -98 eli tarvitaan myös kasa adaptereita:
    -johtosarja MID:ille (65 12 9 405 409)
    -antenniadapteri (61 12 6 913 955)
    -radioadapteri (61 12 6 913 957)

    Päänvaivaa tuottaa tuon MID-johtosarjan asennus:
    *A1-plugi tulee MID:in kylkeen kiinni - ainoa täysin selvä asia...
    *piuhat A2, A3, A4 kohdalla diagrammissa lukee "Fan connector behind glove compartment" - hanskalokeron takana, mutta minne nuo napsitaan tarkasti ottaen kiinni ja millä?
    *piuhat A5 ja A6 - "Fuse Carrier A46" - sulakerasiaan töks kiinni ja sillä selvä?

    Vai vaatiiko piuhan nokassa käyttöä vielä lisäksi?
    Attached Files
    Last edited by Rapamaha; 17-01-2005, 12:58. Reason: "!#¤&"#& kuva unohtui... :oops:
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #2
    Originally posted by Rapamaha
    Päänvaivaa tuottaa tuon MID-johtosarjan asennus:
    *A1-plugi tulee MID:in kylkeen kiinni - ainoa täysin selvä asia...
    *piuhat A2, A3, A4 kohdalla diagrammissa lukee "Fan connector behind glove compartment" - hanskalokeron takana, mutta minne nuo napsitaan tarkasti ottaen kiinni ja millä? *piuhat A5 ja A6 - "Fuse Carrier A46" - sulakerasiaan töks kiinni ja sillä selvä? Vai vaatiiko piuhan nokassa käyttöä vielä lisäksi?
    Ei vaadi ohjelmointia. A2-4 tulee hanskalokeron takana (aika pahuksen ahtaassa paikassa syvällä/alhaalla) oleviin mustiin rasioihin, niissä on vapaita paikkoja joihin nuo abikon tapaiset liittimet kärkipihdeillä työnnetään (kannattaa työntää pohjaan asti). Noiden esille saaminen vaati ainakin minulla koko rasiankehikon irroituksen, auton johtosarjan taivutusta yms ähellystä. Värien kanssa pitää olla tarkkana, yksi on maa, ibus ja yhtä en muista. Rasioista tulevat johdot kyllä taisi vastata noita MID-johtosarjan värejä. Sulakerasia on sitten toinen juttu, minulla toinen johto vaati ryöstöliittimen (sulake oli jo käytössä) ja toinen liittimen sulakerasiaan asennuksen. Se rasiaan menevän johdon liitin ei sitten mene suoraa sinne rasiaan, vaan pitkä valkoinen lukitustappi pitää ensin poistaa, se irtoaa sulakerasian päästä vetämällä. Tuo kuvan 4. tilanne on kyllä aika optimistinen taiteilijan näkemys...
    E39 528iA

    Comment

    • Rapamaha
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2003
      • 683
      • -

      #3
      Originally posted by TJJ
      Ei vaadi ohjelmointia. A2-4 tulee hanskalokeron takana (aika pahuksen ahtaassa paikassa syvällä/alhaalla) oleviin mustiin rasioihin, niissä on vapaita paikkoja joihin nuo abikon tapaiset liittimet kärkipihdeillä työnnetään (kannattaa työntää pohjaan asti). Noiden esille saaminen vaati ainakin minulla koko rasiankehikon irroituksen, auton johtosarjan taivutusta yms ähellystä. Värien kanssa pitää olla tarkkana, yksi on maa, ibus ja yhtä en muista. Rasioista tulevat johdot kyllä taisi vastata noita MID-johtosarjan värejä. Sulakerasia on sitten toinen juttu, minulla toinen johto vaati ryöstöliittimen (sulake oli jo käytössä) ja toinen liittimen sulakerasiaan asennuksen. Se rasiaan menevän johdon liitin ei sitten mene suoraa sinne rasiaan, vaan pitkä valkoinen lukitustappi pitää ensin poistaa, se irtoaa sulakerasian päästä vetämällä. Tuo kuvan 4. tilanne on kyllä aika optimistinen taiteilijan näkemys...
      Suurkiitos asiallisesta ja ripeästä vastauksesta! Katselinkin searchilla aikaisemmin päivällä, että olit tainnut tehdä ko. manööverin omaan menopeliisi?

      A2, A3, A4 funktionaalilista merkityksistä mainitaan vain seuraavaa:
      A2 I-K bus white/gray/yellow
      A3 58g grey/red
      A4 31 brown/black

      Tuossa adapteri-pussukassa oli parikin kappaletta erivahvuisia sulakkeita, mutta EBA ei kerro mitään niiden ampeerilukemista. Siinä todetaan vaan tylsästi että: "Connect branches A5/A6 in fuse carrier A46 (1) as follows:

      Branch Cable Colour Plug-In Station
      A5 violet/brown X10015/88
      A6 red/blue/yellow X10015/50

      If connections X10015/50 and X10015/88 are already assigned in fuse carrier A46, branches A5/A6 must be connected with the loose cut/clamp connectors provided."

      Onko noista sulakkeista muistikuvaa?

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Joo, tuo asennus tuli tehtyä viime talvena, kylmässä ja pimeässä tallissa, joten osa vaikeudesta selittyy tuolla... :(

        Jos nyt oikein muistan, niin siinä sulakerasiassa lukee jossain niiden johtojen juuressa pinnien numerot joten niistä näkee nuo 50 ja 88. Mutta tässä kuitenkin tiedot: 50 menee sulakkeelle F25 7,5A ja 88 on sulakkeelle F44 5A.

        Kyllä nuo johtojen värit täsmää niistä rasioista lähteviin joten sitten vaan olet tarkkana, että johto varmaan menee oikeaan rasiaan ja lukittuu. Ne rasiat lähtee myös irti siitä pohjamuovista jolloin asennus voi olla vähän helpompi.
        E39 528iA

        Comment

        • Rapamaha
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 683
          • -

          #5
          Originally posted by TJJ
          Joo, tuo asennus tuli tehtyä viime talvena, kylmässä ja pimeässä tallissa, joten osa vaikeudesta selittyy tuolla... :(

          Jos nyt oikein muistan, niin siinä sulakerasiassa lukee jossain niiden johtojen juuressa pinnien numerot joten niistä näkee nuo 50 ja 88. Mutta tässä kuitenkin tiedot: 50 menee sulakkeelle F25 7,5A ja 88 on sulakkeelle F44 5A.

          Kyllä nuo johtojen värit täsmää niistä rasioista lähteviin joten sitten vaan olet tarkkana, että johto varmaan menee oikeaan rasiaan ja lukittuu. Ne rasiat lähtee myös irti siitä pohjamuovista jolloin asennus voi olla vähän helpompi.
          Jees ja just, kiitokset neuvoista! Perjantaina olis meininki ottaa asennussavut Pitää napsia kuvia vastaisuuden varalle jos jollekulle sattuu sama projekti eteen.

          Comment

          • 5er
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2005
            • 208
            • Savo

            #6
            Mitäs eroa on näillä e39:n soittimilla?
            ex E60 530iA -07 M-Sport
            ex E39 528iA -99

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by 5er
              Mitäs eroa on näillä e39:n soittimilla?
              Tuolla on kuvia:

              Soittimia siis on kolme erilaista perustyyppiä: Reverse, Business ja Professional. Reverse-mallissa ei ole CD-vaihtajan ohjausta. Kaikista on kasettiversiot, Business ja Pro myös CD-versiona (ja minidisk?). Eroja on äänenlaadussa, stereokuvassa, radio-osassa (Prossa on 2 viritintä) lisäksi näytöissä on eroja eli Reversessä (ja joissain Business kasettimalleissa) on kiinteä yksirivinen näyttö (IRIS), tosin IRIS-näyttökin voi olla erillinen. Business CD:ssä yleensä ja Prossa on aina tuo erillinen 2-rivinen MID-näyttö.
              E39 528iA

              Comment

              • Ago
                Newbiemmer
                • Oct 2004
                • 1

                #8
                Originally posted by Rapamaha
                Jees ja just, kiitokset neuvoista! Perjantaina olis meininki ottaa asennussavut Pitää napsia kuvia vastaisuuden varalle jos jollekulle sattuu sama projekti eteen.
                Kiitos kuvista jo etukäteen, toivotaan ettei sitä savua ja kipinäsuihkua kuitenkaan ilmaannu. Itsellä olisi samansuuntaista asennusta edessä keväämmällä (lue; lämpimämmällä). Kerro myös muista asennuksessa mahd. eteen tulevista ongelmista ja ihmettelyistä...
                Ja kaikki muutkin aiheen parissa painineet, kertokaa jos tulee jotain mieleen...

                Comment

                • Rapamaha
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2003
                  • 683
                  • -

                  #9
                  Poppikone saatiin perjantaina asennettua ilman sinisen savun karkaamista ja korvinkuultava ero orkkiskaiuttimillakin entiseen verrattuna on huikea. Vielä kerran suurkiitos TJJ:lle vinkeistä - ilman niitä olis jäänyt vermeet asentamatta...

                  Sulakerasiassa oli 25 jo käytössä (20A sulake!, liekkö sitten pa-lämmittimelle?), siihen nakattiin A6 rosvolla kiinni ja A5:en paikka X10015/88 oli rimasta katsottuna kaikkein viimeisin eli F45 - tämä kyllä herätti hämmennystä, tosin liekkö tuolla väli kun molemmat F44 ja F45 olivat vapaina?

                  Ja sitten se ylivoimaisesti v-mäisin homma: liittimien A2, A3 ja A4 tökkiminen paikoilleen:
                  1) ensin ei meinannut hahmottaa mihin ne tulevat
                  2) hirveä jobi saada se musta laatikko irti (ahdasta oli)
                  3) huonossa työasennossa tiukkojen liittimien asennus repi hermoja

                  Sitten vaan adapterit kiinni ja akunkenkä paikoilleen - kaikki toimi normaalisti. Eli ei se MID:in käyttöönotto vaatinut mitään IKE:n koodausta, liekkö sitten security codea varten?

                  Otin muutaman kuvan, muttei anna tila myöten postata niitä tänne hyödyllisessä resoluutiossa, joten niitä voi kysellä pm:llä.

                  Comment

                  • karppi
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2003
                    • 132

                    #10
                    Mistä sä hommasit noi adapteri johdot bemarilta vai mistä ?
                    Last edited by karppi; 09-03-2005, 16:02.

                    Comment

                    • Rapamaha
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2003
                      • 683
                      • -

                      #11
                      Originally posted by karppi
                      Mistä sä hommasit noi adapteri johdot bemarilta vai mistä ?
                      Paikallisen merkkiliikkeen tiskiltä, tuskin löytyy piltemasta... kustansivat yhteensä muutaman kympin.

                      Comment

                      • leifeugen
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2004
                        • 144
                        • porvoo

                        #12
                        business cassette upgrade to business cd E-39

                        Vaihdoin kasetin cd:ksi jonka jälkeen radioon tuli häiriötä, onko ideoita
                        (laakkonen haukkui cd:n radion huonoksi) vaan voisiko vika olla jossain muualla?

                        Comment

                        • Rapamaha
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2003
                          • 683
                          • -

                          #13
                          Mulla tuli jo Reverse RDS -> Business RDS vaihdon myötä ajoittain huonompi radiovastaanotto, eli joko vikaa antennivahvistimessa tai TIS:ssä oli juttua että se radiolle tuleva antennikaapeli murtuu heti liittimen jälkeen.

                          Näistä E39:n radiovastaanoton häiriöistä on ollut juttua ennenkin, mutta todellistä vikaselvitystä en löytynyt äkkisiltään hakemalla.

                          Comment

                          • Kentsu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 1397
                            • Tuusula

                            #14
                            Kun on jo threadit olemassa niin ei luoda uutta...

                            Originally posted by Rapamaha
                            MID ja Business CD -01 autosta, oma pulkka -98 eli tarvitaan myös kasa adaptereita:
                            -johtosarja MID:ille (65 12 9 405 409)
                            -antenniadapteri (61 12 6 913 955)
                            -radioadapteri (61 12 6 913 957)
                            Täällä pulkka on -96 ja Reverse RDS rattiohjauksella.
                            Jos heitän tilalle Business CD:n saman ikäisestä autosta niin tarvitaanko adaptereita ja säilyykö soittimen ohjaus ratista? MP3:sta tietty himottais mutta ei taida tuon monitoimiratin kans saada mitään toimimaan...
                            Ex: 523iA '97, 520iA '89
                            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Kentsu
                              Täällä pulkka on -96 ja Reverse RDS rattiohjauksella.
                              Jos heitän tilalle Business CD:n saman ikäisestä autosta niin tarvitaanko adaptereita ja säilyykö soittimen ohjaus ratista? MP3:sta tietty himottais mutta ei taida tuon monitoimiratin kans saada mitään toimimaan...
                              Tarvitaan tuo johtosarja MID:ille ja sitten soittimen lisäksi myös IRIS tai MID eli se näyttö/ohjainosa. Nykyinen soittimesi taitaa olla yhtä osaa koko etupaneeli joten siksi tuo ohjainosa. Soittimen ohjaus ratista säilyy. Kyllä ratin saa sovittimien avulla ohjaamaan muidenkin valmistajien soittimia joten mp3-soittimen vaihtaminen on mahdollista, kojelaudan ulkonäkö tosin kärsii. Tai sitten asennat lisäksi mp3-CD-vaihtajan tai ipodin icelink-adapterilla, Reverse RDS ei niitä osaa ohjata joten soitin pitää kuitenkin vaihtaa.
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎