Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autokorjaamo paskoi vanteen...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koo_
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2013
    • 320
    • Suomi

    Autokorjaamo paskoi vanteen...

    Moro.

    Vein tässä tänään e46 bemarin jarrupalojen vaihtoon. Kysyin samalla, voisivatko vaihtaa jokaiseen vanteeseen lukkopultin (varkausestopultti, mikälie) tilalle normaalin, koska oma avain hajosi yhtä pulttia yrittäessä avata. Ajattelin että järkevämpi näin, koska jos ostan uuden, saattaa sekin hajota heti koska pultti tuntui olevan niin piukassa ja käsillä vääntäessä saattaa tulla vääntöä johonkin muuhunkin suuntaan kun suoraan vasemmalle.

    Huollossa kysyttiin onko avainta, sanoin että ei, mutta he ovat samassa huollossa ennenkin ne saaneet auki ilman sitä? Mainitsin siis ennen huoltoa että sitä ei löydy. Huoltomies sanoi että okei, kyllä se sitten onnistuu jos ennenkin niin ollaan saatu auki, pitäis työkalut löytyä. Hän ei maininnut mitään lisäkustannuksista pyynnöstäni johtuen, mutta ajattelin että tyyliin muutaman kympin siitä parin minuutin hommasta huolto saattaisi maksimissa veloittaa. No, ei mennyt ihan niin....

    Jarrupalojen vaihdon hinnaksi sovittiin 90 euroa. Kun menin hakemaan auton äsken, ilmoitti myyjä että eivät saaneet yhtä niistä millään auki, joten joutuivat poraamaan sen ja tämän takia veloittamaan 200 euroa, joka oli jo kuulemma reilusti alennettu koska työtä oli joutunut tekemään kaksi miestä monta tuntia. Korjaamo ei missään vaiheessa soittanut että näin joudutaan tekemään ja että hinta nousee. Maksaessani hän myös mainitsi että vanteeseen tuli "muutamana pieni jälki" porauksesta johtuen. Ajattelin hänen tarkoittavan jokusta naarmua tai vastaavaa.

    Yllätys oli suuri kun maksoin ja hain auton korjaamon pihalta (firman korjaaja juuri ajoi sillä pihaan, oli käynyt koeajolla, joten en nähnyt autoa tullessani paikanpäälle.) "Muutama pieni jälki", joiden mahdollisesta synnystä ja jopa lisäkustannuksista ei siis ilmoitettu minulle missään vaiheessa tai kysytty lupaa, vasta kun hommat oli tehty ja menin hakemaan auton.



    Livenä varmaan vielä karseemman näkönen, tommosia pikku koloja löytyy vähän sieltä sun täältä ja sitten toi yks palaneelta koiran perseeltä näyttävä kraateri. Onko tää teiän mielestä ihan ok että korjaamo tekee näin, vieläpä mitään ilmoittamatta että näin saattaa käydä? Vanne oli ennen korjaamon toimenpiteitä lähes virheetän. Huolto oli vieläpä bemareihin erikoistunut huolto eikä mikään halvin tuntitaksa.

    Mennessäni sisään valittamaan asiasta ja näyttäessäni tiskillä olleelle ukolle kuvaa, että onko nämä sun mielestä "muutama pieni jälki" jotka voi tehdä ihan noin vain, oli jätkän vastaus luokkaa "Voiii vitt.... no ois varmaan sitten vittu pitäny jättää ne pultit paikalleen?!" Olin että kyllä mun mielestä jos tässä on ainoa tapa ne vaihtaa niin olisi, tai ainakin kysyä että näin saattaa käydä ja mainita lisäkustannuksista. Jätkän vastaus oli luokkaa "No näin ne kuule vaan avataan, me ei olla se kuka sen avaimen hukkas/pasko : )". Vittu että alko keittää tohon jätkään tossa vaiheessa. Itellä ainakin sellainen käsitys että jos pultin joutuu poraamaan niin sen saa todella paljon nätimminkin tehtyä ja että jos kustannukset nousevat yli tuplaksi (porauksen oikea hinta vielä enemmän, 110e lisää oli "tosi paljon alennettu") niin tästä pitäisi asiakkaalle ilmoittaa? Mitä mieltä olette ja mitä tässä nyt kannattaa tehdä, vai onko tää jonkun mielestä ihan oikein toimittu ja normaali lopputulos? Huollon mielestä he tekivät juuri oikein ja mennessäni valittamaan tuli aika tylyä kommenttia.
  • N.u.t
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2008
    • 202
    • Seinäjoki

    #2
    Uusi vanne vain huoltoliikkeen pussista, mitäs tuossa muutakaan.

    Comment

    • Rockford
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 8028
      • Pinsiö

      #3
      ...oli miten oli, mutta onhan tuo vanne nyt jäätävässä kondiksessa Vähän on sen näköinen, että jollain kaasulla lämmitetty ja/tai hitsattu.
      Sanomattakin selvää, että ei asiakkaalle tuollaista voi antaa.
      -Dodge Charger -73
      -Mercedes-Benz GLK
      -VW Transporter

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14353
        • Oulu

        #4
        On kyllä karsean näköistä jälkeä, itse en edes uskaltaisi noin pitkälle mennä asiakkaan auton lukkopultin irroituksessa että järsisin tuon pultin kolon reiän poranterällä. Voe voe, eihän ihan oikealta tunnu.
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          #5
          En nyt varmaksi muista, mutta korjaamoilla on tietääkseni velvoite noudattaa sovittua hintatasoa, jonka saa ylittää vain 10 %:lla, ellei asiakkaan kanssa sitten myöhemmin erikseen sovita lisäveloituksesta ja lisätyöstä.

          Mutta tuon vanteen kohdalla on selkeästi homma ryssitty ja huolella. En tiedä mitä taktiikkaa irroituksessa on käytetty, mutta selkeästi heillä ei ole ollut mitään käsitystä, miten homma olisi kuulunut hoitaa. Lukkopultteja kun saa ammattitaitoisissa rengasliikkeissä irrotettua ilman minkäänlaisia vahinkoja vanteelle.

          Toinen virhe on tapahtunut siinä, että jos kerran oikeita työkaluja tai ammattitaitoa ei pultin irroittamiseen ole ollut, olisi siitä pitänyt ilmoittaa asiakkaalle. Eli asiakkaalta olisi vähintään pitänyt saada lupa hommalle, jos riskinä oli, että vanne joiltakin osin vahingoittuu. Järkevintä korjaamon kannalta olisi ollut kieltäytyä hommasta kokonaan, jos kerran resursseja siihen ei ollut. Se nyt on ainakin selvää, että jos vanne on murjottu asiakasta konsultoimatta ja erikseen varoittamatta, niin korjaamo joutuu silloin aiheuttamansa vahingon korvaamaan.

          Yleisestä asiakaspalvelun tasosta en uskalla sanoa mitään, koska siihen vaikuttaa myös asiakkaan asenne aika paljon. Jos asiakas on mennyt ensimmäisenä aukomaan päätään korjaamon työntekijöille, niin vastaukset eivät välttämättä ole niitä miellyttävimpiä.

          Comment

          • KmO
            Bimmer Rookie
            • May 2011
            • 147
            • Joensuu, Kuopio

            #6
            Aika karmeeta jälkea

            Eiku vaan takasin liikkeeseen vaatimaan uutta vannetta tilalle. Jos eivät rupea maksumiehiksi niin sanot vieväsi asian kuluttaja-asiamiehelle.
            Ja tosta lisätyöstä/veloituksesta ois mun mielestä pitänyt jo yleisten korjausehtojen pykälien mukaan ilmoittaa ja kysyä asiakkaalta että voiko tehdä.

            Tuolta lisätietoa miten olisi tullut toimia:


            Voit tuon vaikka tulostaa ja viedä sinne että lukekaapa tosta ja maksakaa se perkeleen vanne

            EX:e46 320d touring, 2X e36 320i Touring-95, Vw Polo 6N-96.
            Myynnissä:
            Maaliruiskuja!!

            Comment

            • mikkis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 1900
              • Vantaa

              #7
              Ihan selvä hommahan tuo on että uuden vanteen tuohon joutuvat korvaamaan!

              Hyvä asenne tuolla korjaamon jäbällä tuohon

              Mikäs korjaamo oli kyseessä?

              Comment

              • |foder|
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2006
                • 7045
                • Forssa

                #8
                Tästä tulikin mieleen. Kavein autoon tehtiin huoltoa. Monenlaista tehtiin ensin ja samalla törpöteltiin kaljaa. Alkoholi alkoi nousta jo melkoisen hyvin hattuun. Enää pitäisi jarrupalat vaihtaa. Auto pukeille ja pultteja aukomaan. Yhdessä vanteessa oli hieman nylpätty pultti, se tiedettiin jo etukäteen. Eikä se sitten lähtenyt nätisti. Melkoisessa tuiskeessa pultti porattiin sitten pois. Aikaa porailuihin kului puoli tuntia, juomataukoineen. Vanteeseen ei saatu aikaiseksi ainuttakaan jälkeä.
                Tästä yhteenvetona että kuinka saatanan päissään on ollut tämän ketjun aloitaneen autoon remontin suorittanut asentaja?

                Ehdottomasti otat yhteyttä lafkan pomoon ja pistät kirjalliset vaateet menemään.
                Last edited by |foder|; 25-03-2014, 18:15.
                Nyt:
                E82 135i -11

                Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                Comment

                • Koo_
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2013
                  • 320
                  • Suomi

                  #9
                  Unohtu mainita, että huollon mukaan kuulemma ei meinannut poraamallakaan lähteä vaan "terät katkeilivat ja sulivat kun oli niin kovaa ja pyöreää(?) materiaalia". Ehkä vittu siinä vaiheessa kannattaisi jo jotain ilmotella asiakkaalle eikä vaan jatkaa tuhoamista keinolla millä hyvänsä? On tainnut sen lisäksi ettei terät kestäneet niin vähän pomppoilla pultista vanteeseenkin se poranterä...

                  Yleisestä asiakaspalvelun tasosta en uskalla sanoa mitään, koska siihen vaikuttaa myös asiakkaan asenne aika paljon. Jos asiakas on mennyt ensimmäisenä aukomaan päätään korjaamon työntekijöille, niin vastaukset eivät välttämättä ole niitä miellyttävimpiä.
                  Niin no, ensiksi menin ihan asiallisesti näyttämään kuvaa ja kysymään että mainitsit pienistä jäljistä, ovatko nämä semmoisia mielestäsi ja voiko tämmösiä tehdä asiakkaalta kysymättä?
                  Last edited by Koo_; 25-03-2014, 18:16.

                  Comment

                  • Tommix
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 5402
                    • S:t Karins

                    #10
                    On minullakin yhdestä Volvosta porattu pyöränpultti pois. Vanne jäi kyllä tuolloin ihan ehjäksi. Tuossa on vissiin hitsattu joku hylsy kiinni? Ei tuollaista voi tehdä varoittamatta asiakasta etukäteen.
                    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                    Comment

                    • rizzo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2007
                      • 5418
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Ramzez View Post
                      En nyt varmaksi muista, mutta korjaamoilla on tietääkseni velvoite noudattaa sovittua hintatasoa, jonka saa ylittää vain 10 %:lla, ellei asiakkaan kanssa sitten myöhemmin erikseen sovita lisäveloituksesta ja lisätyöstä.
                      15 % - http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI...ikeudet/hinta/

                      a) Hinta-arvio (kustannusarvio)

                      Hinta- tai kustannusarvio annetaan silloin, kun yritys on voinut tutustua korjattavaan kohteeseen tai laitteeseen. Yrityksellä on oikeus vaatia maksu hinta-arvion tekemisestä. Kustannusarvion maksullisuudesta on kerrottava etukäteen asiakkaalle.

                      Yrityksen on hinta-arviota antaessaan ilmoitettava asiakkaalle selkeästi koskeeko hinta-arvio vain työn osuutta vai vain varaosia. Jos näin ei ole menetelty hinta-arvio tarkoittaa palvelusta perittävää kokonaishintaa.
                      Hinta-arviossa pitää pysyä, esimerkiksi lisätöistä pitää aina ensin sopia tilaajan kanssa. Jos lopullinen hinta jää alle hinta-arvion, ei yritys saa periä hinta-arvion mukaista hintaa. Hinta-arvion voi kuitenkin perustelluista syistä ylittää enintään 15 prosentilla.

                      Paskasta palvelusta oppineena oon aina ottanut kustannusarviot kirjallisena etukäteen jos on tehty vähänkään isompaa remppaa.


                      Ei muutakun kuluttaja-asiamieheen yhteyttä jos ei liike ala korvaamaan uutta vannetta!

                      Comment

                      • Rockford
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 8028
                        • Pinsiö

                        #12
                        Originally posted by Tommix View Post
                        Tuossa on vissiin hitsattu joku hylsy kiinni?
                        Ensin ei ole poraamalla onnistuttu, niin jotain tuohon on hitsattu, kun lämmöstä vaihtanut väriä.
                        Jännä vaan, kun noita helvatinmoisia monttuja kauempanakin pultinreikää. Ensin koitettu porata, sen jälkeen kuokalla, kirveellä ja rautakangella pari hutia. Lopuksi hitsattu jotain ja läks. Olisi varmaan kannattanut ensin kaivaa se mikki

                        Jotenkin koko jutusta huokuu Kummelista tutun Kinnulan Veljesten korjaamon tapainen paja. Ei tartte auttaa.
                        -Dodge Charger -73
                        -Mercedes-Benz GLK
                        -VW Transporter

                        Comment

                        • Gemmi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2010
                          • 3355
                          • Espoo

                          #13
                          Tota on varmaa koitattu dynamiitil räjäyttää auki?:think. Ei hitsaamallakaa saa tommosta jälkee vaikka kuinka helvetin kännissä olis, eikä kyllä poraamallakaan. Hetken tässä koitin miettiä mite ton homman pystyy noin huolel ryssiin, mut ei tullu muuta mieleen kun räjähteet ja polttopilli:think.

                          Comment

                          • eiskalt
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2012
                            • 836
                            • Hyvinkää

                            #14
                            No siinähän on ollu oikeen ammattitaitonen asentaja. Kuka helvetti tommosta edes kehtaa tehdä, jotain itsekunnioitusta edes.
                            Oliko isokin liike kyseessä?

                            Comment

                            • Koo_
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2013
                              • 320
                              • Suomi

                              #15
                              No suhteellista onko iso vai ei, noin 50 000 asukkaan kylän ainoa bemareihin "erikoistunut", ei kai kuitenkaan valtuutettu bemarihuolto. Kyllä siellä nyt ainakin yleensä autoja pihat täynnä. Ei mikään ihan jättifirma kumminkaan. Jätetään nyt vielä kuitenkin ainakin nimi mainitsematta, katotaan miten tilanne lähtee kehittymään...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎