Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ajovalojen vilkuttelu ja äänimerkin käyttäminen Suomen tieliikenteessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • duuk
    Moderator
    • Dec 2006
    • 10501
    • Saaressa

    #16
    Originally posted by Gemmi View Post
    Puskurissa jos roikkuu ja pitkiä vilauttaa nii välittömästi lossti kiinni. Sen verran vituttaa noi puskurissa roikkujat muutenkin. Kusipää ehkä, mut en iheetta hermoja menetä.
    Tarkoitat ilmeisesti että jarrutat äkillisesti?

    Sun tapaisilta ihmisiltä pitäisi ottaa ajokortti ja oikeus ajoneuvon omistamiseen välittömästi pois.

    VMP


    duke's garage:
    Suzuki R50
    E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
    M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
    S38 S54 S62

    instagram: _duuk

    Comment

    • Weuli
      BTCF Member
      • Feb 2008
      • 1169
      • Turku

      #17
      Suomi on kyllä kotipoliisien luvattu maa. En ymmärrä kuka on niin täydellinen, että voi kouluttaa muita äkkijarruttelemalla jonkun edessä. Myönnän että joskus, kun joku on roikkunut hyvin lähellä moottoritiellä enkä ole mihinkään päässyt kun tie on tukossa eteenpäin, niin kun vihdoin on latu auennut olen sytyttänyt takasumuvalot ja lyönyt samalla hetkellä kaasun pohjaan ja kadonnut horisonttiin.
      F10 530da xDrive -14
      ----------------
      E92 330d -09
      E93 325i -08
      E92 330d -08
      E61 535d -06
      E91 320d -08
      E46 330Ci -01
      E61 525d -06
      E90 320i -05
      E46 325i -01
      E46 318i -99
      E36 316i -91

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6709
        • PK-seutu

        #18
        Tulee myös vilkuteltua kaikenmaailman Huyuyuyiyiyuyndai i20 ja Kia kuskeille (kyllä, myös lippispäiset E34 kuskit osuu aika usein) jotka käyttää sumuvaloja 24/7 keskellä Espoota keskellä kirkasta päivää tai iltaa. Mikä siinä on että nykyään joka toisessa autossa sumarit päällä kun vastaan tulee? Ja ei, en sekoita niitä päiväajovaloihin.

        Hauska myös huomata että itestä on tulossa vanha ja kärttynen, mutta kyllähän toi nyt pistää hiertämään
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          #19
          Originally posted by pyroz View Post
          Tulee myös vilkuteltua kaikenmaailman Huyuyuyiyiyuyndai i20 ja Kia kuskeille (kyllä, myös lippispäiset E34 kuskit osuu aika usein) jotka käyttää sumuvaloja 24/7 keskellä Espoota keskellä kirkasta päivää tai iltaa. Mikä siinä on että nykyään joka toisessa autossa sumarit päällä kun vastaan tulee? Ja ei, en sekoita niitä päiväajovaloihin.

          Hauska myös huomata että itestä on tulossa vanha ja kärttynen, mutta kyllähän toi nyt pistää hiertämään
          Minä taas välkyttelen niille päiväajovaloilla ajaville spedeille. En suinkaan keskellä kirkasta päivää, vaan jos ajavat hämärässä tai voimakkaassa sumussa/sateessa pelkillä päiväajovaloilla. Kesällä näki uunoja, jotka ajoivat todella sankassa sumussa pelkillä päiväajovaloilla. Hienoa kääntyä risteyksessä, kun näet vasta kohdalla, että vittu sieltähän tulee joku. Talvella taas ongelma on se, että ajetaan sankassa lumisateessa pelkillä päiväajovaloilla, jolloin perse on pimeä.

          Comment

          • Iemel
            BTCF Member
            • Oct 2007
            • 1654
            • Muhos

            #20
            Originally posted by Hastra View Post
            Jos ajan vasenta kaistaa ja nopeammin kun oikea kaista kulkee ja näen jonkun tulevan takaa, niin annan kyllä tilaa heti kun rakoa tulee. Mutta jos tämä takaa tuleva liimaantuu puskuriin tai väläyttelee muita kun sinisiä valoja, niin meikäläisen kiire loppuu välittömästi. Yleensä tuossa motarilla tulee itsekin ajettua 130-140 mittarissa, joten nämä takaatulevat tulee jo aika reippaasti. En itse nopeudesta ala ketään syyllistämään, mutta malttia ja järkeä pitäisi olla, oli nopeus 50 tai 150!
            Itsekkin toimin juuri näin, jos näen että takaa tullaan lujempaa niin siirryn oikealle kaistalle seuraavassa mahdollisessa raossa. Eikä mua se väläyttelykään haittaa jos sen tekee tyyliin kerran hyvän matkan päästä.
            Eri asia on sitten juuri nämä pellet jotka koittavat tulla siihen n. 5m päähän "työntämään". Tällaisissa tilanteissa loppuu hyvin herkästi itselläkin kiire siihen paikkaan, kusipäistä ehkä mutta ei vain yksinkertaisesti hermo kestä sitä perässä roikkumista. Kaikkein järjettömimpiä on tilanteet jossa myös vasemmalla kaistalla menee letka mutta, jonkun pitää silti koittaa hieroa takapuskuria vaikka ihan varmasti näkee että letkassa tässä mennään eikä se roikkuminen auta tuon taivaallista.
            Hiljaisemman liikenteen aikaan tulee päästeltyä myös motarilla 10 - 20 km/h yli rajoituksen joten aika haipakkaa saa tulla perästä että olen tien tukkona. Mutta toki annan tilaa jos joku haluaa tulla lujempaa, eikä aivan perseillen töötti pohjassa roiku perseessä, en turhaa halua niuhottaa
            Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
            Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
            Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
            Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
            Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

            Comment

            • konsumies
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 1046
              • Turkkussesss

              #21
              Ainoat syyt milloin itse vilkuttelen, ovat tutka/ratsia tai elukoita jossain näköetäisyydellä.

              Olen tässä parin vuoden aikana suhannut ykköstietä sen 80tkm ja huomannut että perseessäroikkujoita ym. apinoita on maa täynnä. Yleensä teen kuten aiemmin jo mainittiin, pariksi sekunniksi pois jaloista. Ei ole suuri ele.
              Ja kyllä, ajan systemaattisesti noin 10% ylinopeutta eli tukkona tuskin olen.
              Seat Leon Cupra ST
              F20 116d
              e87 116i

              Comment

              • Masander
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2010
                • 1396
                • Dingolfing

                #22
                Originally posted by Weuli View Post
                Kyllä mun puolesta saa valoja vilkutella ja torvea soitella jos olen tiellä. Harvemmin kukaan vilkuttelee, koska katson myös peiliin ja ajan reippaasti.
                Meil samat.

                Torvea tulee soitettua lähinnä jos joku tulee kolmion/stopin takaa suoraan eteen niin pahasti että joudun itse väistämään tai jarruttamaan
                sigpic

                Comment

                • estervainaa
                  BTCF Member
                  • Jan 2008
                  • 665
                  • Kuopio

                  #23
                  Motarilla pitkien vilauttelu ainakin oman kokemuksen mukaan yleensä vaan jumittaa sen edellä ajavan auton vielä pidemmäksi aikaa siihen ohituskaistalle. Eli edessä ajava auto kiusallaan alkaa hidastelemaan ja tulppaamaan. Ja yleensä kiihyttää kyllä oikealle kaistalle siirtyessään. Monesti tosiaan jotain volvokuskeja tai vastaavia.

                  Itse pyrkinyt ajamaan sakkorajalla ja ohitan jos joku tulee perä edellä vastaan. Toisaalta jos jollain on tarve ajaa minua kovempaa, väistän oikealle kaistalle ja annan tietä, pääseehän siihen vasemmalle kaistalle takaisin kun se nopeampi on ohituksensa tehnyt. Joillekin ihmisille liikenteessä tuntuu olevan ylitsepääsemätön asia jos joku ohittaa ja sitä on pakko yrittää sabotoida kaikin keinoin
                  -89 "m5" rataprojekti
                  -02 transporter syncro
                  -01 e53 3.0i
                  -93 318is rataprojekti nro II

                  Comment

                  • rgaweer
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 1670
                    • Vantaa

                    #24
                    Jos väläyttää pitkiä kun on tulossa takaa kovaa, moni tulkitsee sen vittuiluna eikä anna tilaa kun on kyynaama kotipoliisi, mutta mielestäni se on ihan fiksu osoitus vain että: hei, täältä tullaan vähän kovempaa, voisitko antaa tietä.

                    Harvemmin sitä kuitenkin tulee valoja vilkuteltua. Jos joku töhöilee oikein kunnolla tai kiilaa eteen tms niin pitää osoittaa mielipide asiaan kaikin keinoin eli töötillä ja valoilla

                    Onhan se nihkeetä jos joku roikkuu pidemmän matkan takapuskimessa, mutta yleensä jarruvalojen ja takasumarin välkyttely riittää viestiksi että jätä väliä. Tai sitten himmailee reilusti vauhtia. Äkkijarrutukset tekee korkeintaan itestä sen munakuskin
                    E34 x2, E12 x2, E30
                    E28 520i -82 & 520iA -86
                    Ex: 2xE30, 1x39, E36 318i -91, E34 530iA Touring -94

                    Comment

                    • Gemmi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2010
                      • 3355
                      • Espoo

                      #25
                      Originally posted by duuk View Post
                      Tarkoitat ilmeisesti että jarrutat äkillisesti?

                      Sun tapaisilta ihmisiltä pitäisi ottaa ajokortti ja oikeus ajoneuvon omistamiseen välittömästi pois.

                      VMP

                      eli tunnustat ajavasi puskurissa kiinni ja väläyttelet pitkiä samalla?. Kummasti se turvaväli löytyny kun jarruttanu kerran kunnolla.

                      Muuten kyll aikapljonperseilyä liikenteessä siedä, mut perseessä roikkumista en yhtään ja varsinkaan samaan aikaan pitkien vilkuttelua, se meinaa sokaisee hetkeks aikas tehokkaasti.

                      Comment

                      • duuk
                        Moderator
                        • Dec 2006
                        • 10501
                        • Saaressa

                        #26
                        Originally posted by Gemmi View Post
                        eli tunnustat ajavasi puskurissa kiinni ja väläyttelet pitkiä samalla?. Kummasti se turvaväli löytyny kun jarruttanu kerran kunnolla.

                        Muuten kyll aikapljonperseilyä liikenteessä siedä, mut perseessä roikkumista en yhtään ja varsinkaan samaan aikaan pitkien vilkuttelua, se meinaa sokaisee hetkeks aikas tehokkaasti.
                        Tunnustin?!

                        Oletko ajatellut mahdollisuus loppuelämän pyörätuolissa istuskeluun kasvaa melkoisesti jos 100km/h:n vauhdissa leikit kukkahattutätiä ja poljet jarrua.

                        Osta auto jossa on himmentyvät taustapeilit niin ei häiritse takanatulevien valot tai aja kiltisti oikealla kaistalla.


                        duke's garage:
                        Suzuki R50
                        E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                        M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                        S38 S54 S62

                        instagram: _duuk

                        Comment

                        • eiskalt
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2012
                          • 836
                          • Hyvinkää

                          #27
                          Originally posted by duuk View Post
                          Tunnustin?!

                          Oletko ajatellut mahdollisuus loppuelämän pyörätuolissa istuskeluun kasvaa melkoisesti jos 100km/h:n vauhdissa leikit kukkahattutätiä ja poljet jarrua.
                          Saman se perseessä hiihtäminen tekee, molemmille ja oikeastaan kaikille mahdollisille osapuolille.

                          Comment

                          • bmw323it
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1822
                            • N/A

                            #28
                            Originally posted by estervainaa View Post
                            Motarilla pitkien vilauttelu ainakin oman kokemuksen mukaan yleensä vaan jumittaa sen edellä ajavan auton vielä pidemmäksi aikaa siihen ohituskaistalle. Eli edessä ajava auto kiusallaan alkaa hidastelemaan ja tulppaamaan. Ja yleensä kiihyttää kyllä oikealle kaistalle siirtyessään. Monesti tosiaan jotain volvokuskeja tai vastaavia.

                            Itse pyrkinyt ajamaan sakkorajalla ja ohitan jos joku tulee perä edellä vastaan. Toisaalta jos jollain on tarve ajaa minua kovempaa, väistän oikealle kaistalle ja annan tietä, pääseehän siihen vasemmalle kaistalle takaisin kun se nopeampi on ohituksensa tehnyt. Joillekin ihmisille liikenteessä tuntuu olevan ylitsepääsemätön asia jos joku ohittaa ja sitä on pakko yrittää sabotoida kaikin keinoin
                            Nyt:
                            BMW 530e (g30)
                            BMW 335i (e90)
                            BMW 323iC (e36)
                            BMW 850i (e31)
                            Golf GTE
                            ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                            Comment

                            • Antti O
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6935
                              • N/A

                              #29
                              Monelle Suomalaiselle tekisi hyvää käydä ajamassa Saksassa vaikka 130kmh rajoituksella olevaa 3 kaistaista tietä ja seurata miten toi homma menee. Se vasen kaista on tosiaan nopeammin ajavia varten ja kun ohitetaan ohitetaan reippasti ja siirrytään omalle kaistalle siihen keskelle. Suomessa on joku ihme neronleimaus että ajetaan 2kilometriä 2kmh kovemmin kun se ohitettava ja tulpataan koko liikenne. Onko se tämä poliisin ja sakkojen pelko?
                              Ja kyllä, minäkin vilautan pitkiä jos ajan vaikka cruisella 128kmh todellista vauhtia motarilla kesällä ja joku kyyräilee 110 vasenta kaistaa sellaista kilometrin ohitusta.
                              Saksassa ne tekee monesti myös niin että tulevat perään kiinni ja vilkku päällä vasemmalle jos siihen joutuu jäämään syystä tai toisesta eteen. Rekatkin välillä harrastaa tuota että ajavat rinnakkain pitkää ja tulppaavat liikenteen jos on 2-kaistaa käytössä.
                              Last edited by Antti O; 08-12-2014, 09:01.

                              Comment

                              • bemu2000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 17799
                                • Jämsä

                                #30
                                Originally posted by Antti O View Post
                                Monelle Suomalaiselle tekisi hyvää käydä ajamassa Saksassa vaikka 130kmh rajoituksella olevaa 3 kaistaista tietä ja seurata miten toi homma menee. Se vasen kaista on tosiaan nopeammin ajavia varten ja kun ohitetaan ohitetaan reippasti ja siirrytään omalle kaistalle siihen keskelle. Suomessa on joku ihme neronleimaus että ajetaan 2kilometriä 2kmh kovemmin kun se ohitettava ja tulpataan koko liikenne. Onko se tämä poliisin ja sakkojen pelko?
                                Ja kyllä, minäkin vilautan pitkiä jos ajan vaikka cruisella 128kmh todellista vauhtia motarilla kesällä ja joku kyyräilee 110 vasenta kaistaa sellaista kilometrin ohitusta.
                                Saksassa ne tekee monesti myös niin että tulevat perään kiinni ja vilkku päällä vasemmalle jos siihen joutuu jäämään syystä tai toisesta eteen. Rekatkin välillä harrastaa tuota että ajavat rinnakkain pitkää ja tulppaavat liikenteen jos on 2-kaistaa käytössä.


                                Molemmasta kastista löytyy tosiaan idiootteja, niitä on kahteen junaan...

                                Ensimmäinen idioottiryhmä: NYSVÄRIT. Ajaa mittarin mukaan tasan rajoituksen mukaan, tai mielummin vähän alle. Lähtee silti ohittamaa ja ohituksessa nostaa nopeutta ehkä 5km/h ja nysvää siinä edessä ties kuinka pitkään, eikä edes älyä vaihtaa ajoissa kaistaa takaisin, kun on ohittanut. Sitten jos joku tulee nopeammin perään kiinni, kun on ensi itse nysvännyt siinä, niin alkaa monesti mielensä pahoittaminen ja lasketaan vauhtia entisestään, eikä päästetä ohi. Sitten kun tämän ryhmän kuskista viimein pääsee ohi, niin pahimmassa tapauksessa ne lähtee hulluna kaahaamaan perään ja vilkuttelemaan valoja.

                                Toinen idioottiryhmä: Raivopää kuskit. Ajotapa lähinnä skitsofreeninen. Tekee hulluja ohituksia, vilkuttelee valoja täysin syyttä jo kaukaa, ettei varmasti tarvisi itse hidastaa vauhtia. Tulee roikkumaan heti aivan puskuriin kiinni ja ajaa puskurissa kiinni keskiviivalla niin että valot näyttää sivupeilistä silmiin, vaikka tulisi autoja vastaan.
                                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                                Vanteet edullisesti
                                Nostureita ja rengaskoneita

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎