Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    no niin, ensimmäinen päätös tuli kielteisenä takaisin: 39,4% pysyy 39,4%:na.

    perustelu: KHO:n päätös 182:2014 koskee vain EU/ETA-alueelta tuotuja autoja, ei japanintuonteja.

    olisko kellään ideoita, vai oliko tämä tässä?
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17477
      • Turku

      Kiva tieto, kun minullakin yksi valituksista Japanintuonti .
      Näillä mennään:
      - BMW E81 118i since 2017
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • Zoui
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 6345
        • Tampere

        Originally posted by Laku View Post
        Kiva tieto, kun minullakin yksi valituksista Japanintuonti .
        Niin vaikka molemmat olette autonne EU/ETA maasta ostaneetkin, mutta olisi tullin mielestä pitänyt rekisteröidä vaikka viroon ensin ja sitten suomeen sen jälkeen.

        Käytetyn auton maahantuomista yksinkertaisempaa on suomessa vain sen rekisteröinti ja verotus, vai onko sittenkään...
        Elämä on pihakivestä.

        Comment

        • Juice
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 815

          Min 170 e katsastus + 120e coc + kilvet (miksi ei eu std?) uusin alustoin, ruuvein ja peitelapuin = yli 300e turhasta + ne verot.
          Last edited by Juice; 24-07-2015, 23:06.

          Comment

          • jussi_r
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 1655
            • Nurmijärvi

            Auto 1:
            - Verotettu Turussa 1/2012
            - Valitettu spostilla 12/2014
            - 7%-yksikön oikaisu Turusta 4/2015

            Auto 2:
            - Verotettu Helsingissä 12/2013
            - Valitettu spostilla 9/2014
            - 19%-yksikön oikaisu Maarianhaminasta 5/2015

            Auto 3:
            - Verotettu Helsingissä 6/2014
            - Valitettu spostilla 9/2014
            - 15%-yksikön oikaisu Maarianhaminasta 5/2015

            Melko nopeasti tulivat ilmeiseen valitusruuhkaan suhteutettuna. Yritin tehdä valituksista mahdollisimman selkeitä ranskalaisin viivoin yms., enkä kirjoittanut itkuromaania tai aukonut saatesanoiksi päätäni.
            M3 Cabrio Individual
            530d GT xDrive
            GL420 CDI
            ZX-12R

            Comment

            • Cunttory
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1772
              • Kuopio

              Kertokaas ketkä olette oikaisun saaneet, oletteko lähettäny oikaisuvaatimuksen postissa vai sähköisesti?

              Omat 12/14 sähköisesti lähetetyt odottaa vielä käsittelyä. Liekkö sitten nopeampaa, jos postitse lähettää tiettyyn toimipisteeseen.
              Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17477
                • Turku

                Originally posted by Cunttory View Post
                Kertokaas ketkä olette oikaisun saaneet, oletteko lähettäny oikaisuvaatimuksen postissa vai sähköisesti?

                Omat 12/14 sähköisesti lähetetyt odottaa vielä käsittelyä. Liekkö sitten nopeampaa, jos postitse lähettää tiettyyn toimipisteeseen.
                31.12.2013 sähköisesti ja ei vielä(kään) mitään vastausta.
                Näillä mennään:
                - BMW E81 118i since 2017
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  Originally posted by BeamR View Post
                  no niin, ensimmäinen päätös tuli kielteisenä takaisin: 39,4% pysyy 39,4%:na.

                  perustelu: KHO:n päätös 182:2014 koskee vain EU/ETA-alueelta tuotuja autoja, ei japanintuonteja.

                  olisko kellään ideoita, vai oliko tämä tässä?
                  Japanian tavarasta tulee EU-tavaraa kun se verotetaan (tulli+alv) EU-alueelle kuten Suomi.

                  Vai oletteko alkaneet uskoa kullin rehellisyyteen autoverotuksessa? Oheisissa ei suoraa vastausta kysymykseesi mutta muutama hyvä pointti, yleisesti.



                  Comment

                  • Zoui
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 6345
                    • Tampere

                    Originally posted by nullzwei View Post
                    Japanian tavarasta tulee EU-tavaraa kun se verotetaan (tulli+alv) EU-alueelle kuten Suomi.

                    Vai oletteko alkaneet uskoa kullin rehellisyyteen autoverotuksessa? Oheisissa ei suoraa vastausta kysymykseesi mutta muutama hyvä pointti, yleisesti.



                    http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoi...overoja+oikein
                    Kyllä vain, esimerkkinä näiden japanintuontien kanssa tilanne on saatu ikäänkuin käännettyä vielä kertaalleen, eli suomesta ostettu tavaraa syrjitään saksalaiseen verrattuna jo muuten syrjivän aseman lisäksi.
                    Last edited by Zoui; 26-07-2015, 17:15.
                    Elämä on pihakivestä.

                    Comment

                    • Reeperbahn
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 601
                      • EFOU

                      Originally posted by Cunttory View Post
                      Kertokaas ketkä olette oikaisun saaneet, oletteko lähettäny oikaisuvaatimuksen postissa vai sähköisesti?

                      Omat 12/14 sähköisesti lähetetyt odottaa vielä käsittelyä. Liekkö sitten nopeampaa, jos postitse lähettää tiettyyn toimipisteeseen.
                      Postissa Tornioon 12/14. Päätös 06/15.
                      -BMW M3 -09
                      -MB E320 Coupe -94
                      -MB E250 CGI -10
                      -Husqvarna R320 -14

                      Comment

                      • BeamR
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 13363
                        • Espoon takametsät

                        Originally posted by nullzwei View Post
                        Japanian tavarasta tulee EU-tavaraa kun se verotetaan (tulli+alv) EU-alueelle kuten Suomi.

                        Vai oletteko alkaneet uskoa kullin rehellisyyteen autoverotuksessa? Oheisissa ei suoraa vastausta kysymykseesi mutta muutama hyvä pointti, yleisesti.



                        http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoi...overoja+oikein
                        EN ole juristi, mutta http://eur-lex.europa.eu/summary/cha...obsolete=false sanotaan seuraavaa:

                        Kolmansista maista tuotaviin tavaroihin sovelletaan unionin ulkorajoilla yhteistä tullitariffia, jota täydennetään Euroopan unionin yhtenäistariffilla (TARIC). Vapaasti liikkuviin tavaroihin tulee soveltaa unionin alueella sisämarkkinoita koskevien sääntöjä ja yhteisen kauppapolitiikan tiettyjä säännöksiä.

                        Eli siis kuten asian ilmaiset: kun se tulli on kertaalleen hoidettu, niin silloin tavara muuttuu sisämarkkinaa koskevien säädösten alaisiksi. Mä en vaan kertakaikkiaan nyt kykene löytämään sopivaa direktiiviä tms jossa näin sanottaisiin (vain näitä tiivistelmiä).

                        Nyt sitten, jos kerran tavara muuttuu sisämarkkinatuotteeksi, niin silloinhan tuo tullin mulle lähettämä perustelu ei toimikaan. Lisäksi, tullin omasta ohjeesta (http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/...dostot/020.pdf) löytyy seuraavaa:

                        Autoverolain mukaan ajoneuvoa pidetään käytettynä, jos se on ollut rekisteröitynä tai käytössä. Ajoneuvon käytöllä tarkoitetaan sellaista tosiasiallista käyttöä, joka vaikuttaa ajoneuvon arvoon ja jonka jälkeen ajoneuvoa ei enää voida pitää uutena. (sivu 2, luku 2).

                        Käytännössä tämä tarkoittaa että auton ei ole edes tarvinnut olla rekisteröitynä mihinkään eu-maahan, vaan se voi olla ollut jollain muulla tapaa käytössä kuten vaikkapa lentökenttäautona, jotta ei tarvitse maksaa uuden auton veroja.

                        EDIT:
                        eli kyseessä on siis käsittääkseni "vapaaseen liikkeeseen luovutus". Maksat tullit ja alvin, niin sen jälkeen ko tuote luovutetaan vapaaseen liikkeeseen tullialueella (tässä tapauksessa EU:n sisäinen tullisopimusalue). Valtiosopimus 46/1980


                        koska tullauksen on tehnyt yritys, jolta olen auton ostanut SUOMESSA, olen siis ostanut ajoneuvon EU-alueen sisämarkkinasta, jolloin tulee soveltaa syrjimättömyysperiaatteen mukaisesti samoja ehtoja kuin esim saksasta tuotuun ajoneuvoon (vrt tulliasiamies vs siilin sekä KHO:n päätös 182:2014).

                        Se, että ko. ajoneuvo EI ole ollut missään EU-maassa ei yllä mainituista syistä pitäisi minun mielestäni olla millään tavalla relevanttia, koska tullin OMAN asiakasohjeen mukaan autoverolain mukaan ajoneuvoa on pidettävä käytettynä jos se on ollut rekisteröitynä TAI käytössä niin ettei sitä voida pitää enää uutena. Entäs jos ko. käytettynä tuotu auto on ollutkin suomalaisessa autoliikkeessä esittelyssä ja koeajossa, eikös se ole sii sollut jo käytössä EU-alueella ennen kuin minä olen sen verotuksen laittanut vireille Suomessa?

                        okei... hieman menee omaan pesään vetämiseksi toi vika kappale. Mutta niinhän se tullikin tekee.

                        Nyt tarttis enää muotoilla tää sama asia sitten tullille; huomautusaika taitaa päättyä elokuun puolen välin haminoilla.
                        Last edited by BeamR; 27-07-2015, 13:01.
                        F46 Gran Tourer -20
                        Boxster 2.5 -97

                        Comment

                        • baku
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2006
                          • 345
                          • Kausala

                          Veropaperit sisään toukokuun lopulla ja nyt aika tarkkaan kahden kuukauden päästä päätös. Prosentti juuri sama joka löytyy taulukosta. Hinta hieman matalampi kuin MAHTIsta löysin, eli veroa muutama satanen vähemmän kuin laskin. Auto 320i -02, vielä tällaisia vanhoja mopojakin joku jaksaa Suomeen kuljetella.
                          F20 116d
                          E63 645
                          E28 528
                          F30 320d x-drive
                          F31 335d x-drive

                          ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                          KTM 1290 Super Adventure
                          K1200S
                          ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            BeamR.

                            En keksi yhtä ainoaa järjellistä selitystä miksi suolen kulli olisi oikeassa. Jos olisi, niin suomen kullilla olisi omat veroprosentit vaikkapa Israelin, Kongon, Etelä-Afrikan ja Bahamasaarten tuontiautoja varten

                            Surffasin jopa suomalaisia amerikanautosivustoja ja sekä USA-tuonteihin keskittyneiden yritysten sivustoja, missään ei ollut mainintaa siitä että amerikan autoille olisi omat veroprosentit ja ettei KHO:n päätös koskisi niitä...

                            Silkkaa vi**uilua tullilta, mitäs muutakaan.

                            Comment

                            • Zoui
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 6345
                              • Tampere

                              Originally posted by nullzwei View Post
                              BeamR.

                              En keksi yhtä ainoaa järjellistä selitystä miksi suolen kulli olisi oikeassa. Jos olisi, niin suomen kullilla olisi omat veroprosentit vaikkapa Israelin, Kongon, Etelä-Afrikan ja Bahamasaarten tuontiautoja varten

                              Surffasin jopa suomalaisia amerikanautosivustoja ja sekä USA-tuonteihin keskittyneiden yritysten sivustoja, missään ei ollut mainintaa siitä että amerikan autoille olisi omat veroprosentit ja ettei KHO:n päätös koskisi niitä...

                              Silkkaa vi**uilua tullilta, mitäs muutakaan.
                              Aivan totta, tullilla puurot ja vellit sekaisin... kuten yleensäkin, siellä kyllä pääliköt tietää että tehdään väärin, mutta tehdään silti siitä huolimatta. Vuodesta toiseen tulee toistettua sitä mantraa että kuka on tullin asioiden isoin päälikkö ja miksi siltä suunnalta asiaan ei jo puututa, rikollista toimintaa moninkertaisesti verrattuna vaikka siihen suureen huumepäälikköön.

                              Tulli saa vapaasti maahantuotaessa noita EU:n ulkopuolelta verottaa, prosenttimäärillä joihin ei ole rajoitteita, näitä prosentteja on paksut kirjat täynnä silakasta kissojen kautta kermaperunoihin, joka laadulle omat tariffinsa, lähtömaistakin riippuen.

                              Mutta kun tullit ja alvit on maksettu ja tavara on luovutettu vapaaseen liikenteeseen EU:n alueelle, niin ei siinä ole sen jälkeen enää pelinpitämistä.
                              Elämä on pihakivestä.

                              Comment

                              • Timelord
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2010
                                • 501
                                • Loimaa

                                Vuodenvaihteessa 2014- 2015 laitoin perinteisessä kirje- muodossa tullille oikaisuvaatimuksen liikaa perityistä autoveroista.

                                Eilen kysyin sähköisesti millä mallilla asia mahtaa olla kun ei mitään kuulu.

                                Vastaus:

                                "Hei, Tullin kirjaamo on vastaanottanut lähettämänne tiedustelun, eikä Tullin asianhallintajärjestelmästä löydy nimellänne vireillä olevaa oikaisuhakemusta. Eli kannattaa lähettää se uudestaan, vaikka näin sähköpostilla osoitteeseen [email protected].
                                Terveisin Sari Parviainen
                                kirjaamo"

                                Eli eikö vaan oo kukaan avannut kirjettäni vielä vai onko suomeksi sanottuna mappi öössä odottamassa eikä siksi näy. Alkaa pikkasen sapettaa jos ollaan edelleen lähtöpisteessä...
                                W201 2,5D
                                W123 280ce
                                E21 316
                                ex-E60 530ia
                                ex-E53 4,4i
                                ex-E39 523i
                                ex-E34 520ia
                                ex-E21 318i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎