Originally posted by teropa
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista III
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
HE 33/2015
Käytettynä ennen tämän lain voimaantuloa maahantuodun ajoneuvon verotus voidaan hakemuksesta oikaista tämän lain mukaiseksi, jos verotus on toimitettu 1 päivänä tammikuuta 2012 tai sen jälkeen. Hakemuksen veron oikaisemiseksi voi tehdä se, joka on verovelvollisena suorittanut ajoneuvosta veron. Määräaika oikaisuvaatimuksen tekemiselle on kolme vuotta veron määräämistä seuranneen kalenterivuoden alusta, kuitenkin vähintään 31 päivään joulukuuta 2016.
Eli ei hätää, 2012 USA ja Japani tuonneista saa myös rahat takaisin valituksella siinä missä kaikista muistakin 1.1.2012 jälkeen verotetuista. Jäljellä jää 1.1.2008-31.12.2011 CO2-verotetut jotka on myös voineet olla väärin. Niistä sitten vahingonkorvaus hakemuksia käräjille samalla tavalla kun ELV:stä. Etenkin 1.4.2009-31.12.2011 oli lähes kaikki tehdyt päätökset liian suurella prosentilla. Vain 1.4.2009 ja uudemmat tuohon aikaan tuodut oli oikein.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostOn muuttunut 28.9. Jos valitusaika on voimassa niin 27-22,1% napsahtaa tilille.
Voinko hakea muihinkin autoihin, joissa löytyisi jostain taulukosta matalampi prosentti, kunhan ne on ensirekisteröity 1.3.2012 mennessä jossain EU maassa?
Minkälaista pohjaa tai valituslausetta näihin voi käyttää?
Taas tulee foorumille iso peukku, jumalauta nämä on rahanarvoisia viestejä!
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Nyt vasta itsekin herännyt tähän Tullin verotuspäätöksen muutoksenhakuun KHO:n päätöksen perusteella. Vaikuttaako tämä myös maahantuomaani sigun E36 M3:een? Vai onko kyse vain uudempien ajoneuvojen verotuspäätöksistä? Tähän jos joku tietäisi vastauksen niin todella hienoa. Hieman tietoa verotuspäätöksestä:
Yleinen vähittäismyyntiarvo 8513,00€
Autoveroprosentti 37% eli 3149,00€
Päätöspäivä 8.11.2012
Ajoneuvon 1. käyttöönottopäivä 18.12.1996
Comment
-
-
Originally posted by Paha Arkkitehti View PostNyt vasta itsekin herännyt tähän Tullin verotuspäätöksen muutoksenhakuun KHO:n päätöksen perusteella. Vaikuttaako tämä myös maahantuomaani sigun E36 M3:een? Vai onko kyse vain uudempien ajoneuvojen verotuspäätöksistä? Tähän jos joku tietäisi vastauksen niin todella hienoa. Hieman tietoa verotuspäätöksestä:
Yleinen vähittäismyyntiarvo 8513,00€
Autoveroprosentti 37% eli 3149,00€
Päätöspäivä 8.11.2012
Ajoneuvon 1. käyttöönottopäivä 18.12.1996
Comment
-
-
Originally posted by Paha Arkkitehti View PostNyt vasta itsekin herännyt tähän Tullin verotuspäätöksen muutoksenhakuun KHO:n päätöksen perusteella. Vaikuttaako tämä myös maahantuomaani sigun E36 M3:een? Vai onko kyse vain uudempien ajoneuvojen verotuspäätöksistä? Tähän jos joku tietäisi vastauksen niin todella hienoa. Hieman tietoa verotuspäätöksestä:
Yleinen vähittäismyyntiarvo 8513,00€
Autoveroprosentti 37% eli 3149,00€
Päätöspäivä 8.11.2012
Ajoneuvon 1. käyttöönottopäivä 18.12.1996
Tulet saamaan n. reilun tonnin takaisin...EVERYTHING | WORKS
Comment
-
-
Noista oikaisuistahan on mennyt itellä valitusajat umpeen. Osa tullut kesäkuussa, ja yksi elokuun puolessavälissä.
Mitäs helvettiä tämä tarkoittaa? Sitäkö, että kun "satuin" saamaan oikaisut ennen 28.9. "uusia käytäntöjä", ja koska Tulli EI OLE tiedottanut toimintamenettelyn muutoksesta (että alhaisin prosentti etsitään), niin menetinkö nyt taas tuhansia euroja rahaa vain siksi kun en ole älynnyt kristallipallosta katsoa syytä valittaa etukäteen?
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostMitäs helvettiä tämä tarkoittaa? Sitäkö, että kun "satuin" saamaan oikaisut ennen 28.9. "uusia käytäntöjä", ja koska Tulli EI OLE tiedottanut toimintamenettelyn muutoksesta (että alhaisin prosentti etsitään), niin menetinkö nyt taas tuhansia euroja rahaa vain siksi kun en ole älynnyt kristallipallosta katsoa syytä valittaa etukäteen?
Joissain tilanteissa on siis fiksua tehdä valitus niin myöhään kun mahdollista niin tietää mistä kaikesta valittaa ja asiat on ehditty käsittelemään kuntoon ennen kun valitustie on käyty läpi. Sun tapauksessa kuitenkin kyseessä on pitkälti oma moka jos rahat jää saamatta koska olisit voinut valittaa 60 päivän kuluessa hallinto-oikeuteen. Poikkeuksellisen tästä viimeisimmästä muutoksesta tekee se ettei sitä jouduttu hakemaan KHO:sta tai jopa EUT:sta asti vaan tulli itse päätyi muuttamaan käytäntöä. Tiedotuksen hoitivat toki normaalilla tavalla eli eivät oikeastaan mitenkään.
Tullin kanssa toimiessa ei missään tilanteessa pitä jättää asia kesken ennen kun kaikki keinot ja valitustiet on käyty loppuun. Ei ne muuten siellä opi toimimaan oikein. Kaverilla on tapaus KHO:ssa jossa on väännetty veroprosentista jo yli 6 vuotta eikä loppua näy ellei tulli anna periksi. Auto tuli maahan jo 10 vuotta sitten ja myytiinkin eteenpäin jo viime vuosikymmenellä mutta vieläkään ei tiedetä paljon se tuli oikeasti maksamaan kun sen Berliinistä turkkilaiselta jobbarilta ostin. Tullin asianajajien kulut huomioiden valtion olisi ollut huomattavasti halvempaa maksaa siitä muutaman tonnin tuontipalkkio kun periä autoveroa ja ELV:iä.
Yksi mitä voit tehdä on kaivaa eduskunnan sivuilta kaikkien niiden edustajien nimet jotka on valtionvarainvaliokunnan jäseniä. Laitat jokaiselle heistä viestiä jossa selität lyhyesti tilanteen ja vaadit muuttamaan HE 33/2015 lakitekstiä niin, että tulli korjaa myös jo tekemänsä virheelliset oikaisut uudelleen viranomaistyönä. Tuo voi oikeasti olla helpoin tapa saada asia kuntoon. Lakimuutos on parhaillaan valiokunnassa käsiteltävänä joten kannattaa olla nopeasti liikkeellä jos siihen haluaa vielä vaikuttaa. Tietysti voit myös soitella tulliin Rouhiaiselle suoraan ja kysyä onko ne ihan tosissaan vai korjaako ne aiemmin tänä vuonna tekemänsä päätökset kuntoon ilman isompaa sotkua.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Ei se helvetti voi olla näin vaikeaa. Että kansalaisen pitää setviä tämmösiä asioita KESKEN oikaisumenettelyn ja tajuta valittaa koko ajan, koska muuttavat menettelytapaa kesken kaiken. Ja sitten törmätä nettifoorumilla siihen, että kappas olisi sittenkin pitänyt pyytää oikaisua "näin eikä noin". En varmasti ala kaivelemaan yhtään mitään, soitan Tulliin nyt ensin. Tämähän on aivan posketonta touhua.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostNoista oikaisuistahan on mennyt itellä valitusajat umpeen. Osa tullut kesäkuussa, ja yksi elokuun puolessavälissä.
Mitäs helvettiä tämä tarkoittaa? Sitäkö, että kun "satuin" saamaan oikaisut ennen 28.9. "uusia käytäntöjä", ja koska Tulli EI OLE tiedottanut toimintamenettelyn muutoksesta (että alhaisin prosentti etsitään), niin menetinkö nyt taas tuhansia euroja rahaa vain siksi kun en ole älynnyt kristallipallosta katsoa syytä valittaa etukäteen?
Tero
Comment
-
-
Originally posted by teropa View Postsoitan Tulliin nyt ensin.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
En nyt Rouhikselle asti ole soitellut, mutta päivän saldo:
- Tullilla ei ole itsellä vielä virallisia menettelyohjeita, miten nämä jo kertaalleen käsitellyt oikaisuvaatimukset otetaan uuteen käsittelyyn, ja otetaanko
- Jos on saanut päätöksen, ja on perustetta uuden menettelyn mukaan vielä pyytää oikaisua -> kannattaa oikaisupyyntö laittaa vaikka se 60pv olisi kulunutkin
- Kunhan saavat suorittavassa portaassa lisätietoa, alkavat sitten sen perusteella käsitellä näitä jo-käsiteltyjä tapauksia, kenties uusien oikaisuvaatimusten perusteella tai muuten, kukaan ei tiedä
Itsehän teen nyt oikaisuvaatimuksen näihin jo tehtyihin oikaisuihin ja lähetän pikimmiten Tulliin ja toivon parasta.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Lappu jätetty tulliin. Nyt jännityksellä odottamaan, koska tullin johtoryhmä tekee ohjeistuksen, miten noiden kertaalleen oikaistujen kanssa toimitaan.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
Comment