Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 928 GTS
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1559
    • Helsinki

    Originally posted by teropa View Post
    Onko jokin muuttunut, että nyt voisinkin tästä autosta saada verotuksen tuon halvimman taulukon mukaan eli 1/2008-3/2009 voimassaollut matalin vertailuprosentti 22,1%?
    On muuttunut 28.9. Jos valitusaika on voimassa niin 27-22,1% napsahtaa tilille.
    -92 928 GTS
    -98 550 Maranello

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      Originally posted by teropa View Post

      ==> Onko jokin muuttunut, että nyt voisinkin tästä autosta saada verotuksen tuon halvimman taulukon mukaan eli 1/2008-3/2009 voimassaollut matalin vertailuprosentti 22,1%?


      Tero
      Uskomatonta mutta totta.

      Comment

      • 928 GTS
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1559
        • Helsinki

        HE 33/2015

        Käytettynä ennen tämän lain voimaantuloa maahantuodun ajoneuvon verotus voidaan hakemuksesta oikaista tämän lain mukaiseksi, jos verotus on toimitettu 1 päivänä tammikuuta 2012 tai sen jälkeen. Hakemuksen veron oikaisemiseksi voi tehdä se, joka on verovelvollisena suorittanut ajoneuvosta veron. Määräaika oikaisuvaatimuksen tekemiselle on kolme vuotta veron määräämistä seuranneen kalenterivuoden alusta, kuitenkin vähintään 31 päivään joulukuuta 2016.

        Eli ei hätää, 2012 USA ja Japani tuonneista saa myös rahat takaisin valituksella siinä missä kaikista muistakin 1.1.2012 jälkeen verotetuista. Jäljellä jää 1.1.2008-31.12.2011 CO2-verotetut jotka on myös voineet olla väärin. Niistä sitten vahingonkorvaus hakemuksia käräjille samalla tavalla kun ELV:stä. Etenkin 1.4.2009-31.12.2011 oli lähes kaikki tehdyt päätökset liian suurella prosentilla. Vain 1.4.2009 ja uudemmat tuohon aikaan tuodut oli oikein.
        -92 928 GTS
        -98 550 Maranello

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          Originally posted by 928 GTS View Post
          On muuttunut 28.9. Jos valitusaika on voimassa niin 27-22,1% napsahtaa tilille.
          Eli jos on saanut nyt kesäkuussa päätökset valituksiin tuon 19.12. mukaan, niin eikös niissä järjen mukaan ole valitusaikaa jäljellä?

          Voinko hakea muihinkin autoihin, joissa löytyisi jostain taulukosta matalampi prosentti, kunhan ne on ensirekisteröity 1.3.2012 mennessä jossain EU maassa?

          Minkälaista pohjaa tai valituslausetta näihin voi käyttää?

          Taas tulee foorumille iso peukku, jumalauta nämä on rahanarvoisia viestejä!

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            Tullin näkemys asiakkaastaan...
            Last edited by nullzwei; 03-05-2016, 16:03.

            Comment

            • Paha Arkkitehti
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2012
              • 836
              • World

              Nyt vasta itsekin herännyt tähän Tullin verotuspäätöksen muutoksenhakuun KHO:n päätöksen perusteella. Vaikuttaako tämä myös maahantuomaani sigun E36 M3:een? Vai onko kyse vain uudempien ajoneuvojen verotuspäätöksistä? Tähän jos joku tietäisi vastauksen niin todella hienoa. Hieman tietoa verotuspäätöksestä:

              Yleinen vähittäismyyntiarvo 8513,00€
              Autoveroprosentti 37% eli 3149,00€
              Päätöspäivä 8.11.2012
              Ajoneuvon 1. käyttöönottopäivä 18.12.1996

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                Originally posted by Paha Arkkitehti View Post
                Nyt vasta itsekin herännyt tähän Tullin verotuspäätöksen muutoksenhakuun KHO:n päätöksen perusteella. Vaikuttaako tämä myös maahantuomaani sigun E36 M3:een? Vai onko kyse vain uudempien ajoneuvojen verotuspäätöksistä? Tähän jos joku tietäisi vastauksen niin todella hienoa. Hieman tietoa verotuspäätöksestä:

                Yleinen vähittäismyyntiarvo 8513,00€
                Autoveroprosentti 37% eli 3149,00€
                Päätöspäivä 8.11.2012
                Ajoneuvon 1. käyttöönottopäivä 18.12.1996
                Etsi tuolta alhaisin vero%

                Comment

                • bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4181

                  Originally posted by Paha Arkkitehti View Post
                  Nyt vasta itsekin herännyt tähän Tullin verotuspäätöksen muutoksenhakuun KHO:n päätöksen perusteella. Vaikuttaako tämä myös maahantuomaani sigun E36 M3:een? Vai onko kyse vain uudempien ajoneuvojen verotuspäätöksistä? Tähän jos joku tietäisi vastauksen niin todella hienoa. Hieman tietoa verotuspäätöksestä:

                  Yleinen vähittäismyyntiarvo 8513,00€
                  Autoveroprosentti 37% eli 3149,00€
                  Päätöspäivä 8.11.2012
                  Ajoneuvon 1. käyttöönottopäivä 18.12.1996
                  Just tänään olin samaisen auton kanssa prosentteja pyörittelemäsdä. Mulla oli 1997 m3 ja keväällä tulli oikaisi prosentin 26%. Pienin tulee kuitenkin 2007 taulukosta co2 päästöjen (kokonaismassan) mukaan joka oli minun kohdalla 25.1%.


                  Tulet saamaan n. reilun tonnin takaisin...
                  EVERYTHING | WORKS

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    Noista oikaisuistahan on mennyt itellä valitusajat umpeen. Osa tullut kesäkuussa, ja yksi elokuun puolessavälissä.

                    Mitäs helvettiä tämä tarkoittaa? Sitäkö, että kun "satuin" saamaan oikaisut ennen 28.9. "uusia käytäntöjä", ja koska Tulli EI OLE tiedottanut toimintamenettelyn muutoksesta (että alhaisin prosentti etsitään), niin menetinkö nyt taas tuhansia euroja rahaa vain siksi kun en ole älynnyt kristallipallosta katsoa syytä valittaa etukäteen?

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • 928 GTS
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1559
                      • Helsinki

                      Originally posted by teropa View Post
                      Mitäs helvettiä tämä tarkoittaa? Sitäkö, että kun "satuin" saamaan oikaisut ennen 28.9. "uusia käytäntöjä", ja koska Tulli EI OLE tiedottanut toimintamenettelyn muutoksesta (että alhaisin prosentti etsitään), niin menetinkö nyt taas tuhansia euroja rahaa vain siksi kun en ole älynnyt kristallipallosta katsoa syytä valittaa etukäteen?
                      Pahimmillaan menee ja vaihtoehdoksi jää vain vahingonkorvauksen hakeminen. Jos yhtään lohduttaa niin löytyy monia tapauksia missä 2003-2009 välillä haettiin ELV:iä takaisin ja asiat ehdittiin käsitellä hallinto-oikeudessakin paljon ennen EUT:n ELV-päätöstä. Nekin oli ja on edelleen oikeuden mielestä täysin lainvoimaisia päätöksiä vaikka ainoa ero muihin vastaaviin tapauksiin joille ELV palautettiin takaisin on se, että nuo ehdittiin käsitellä liian nopeasti.

                      Joissain tilanteissa on siis fiksua tehdä valitus niin myöhään kun mahdollista niin tietää mistä kaikesta valittaa ja asiat on ehditty käsittelemään kuntoon ennen kun valitustie on käyty läpi. Sun tapauksessa kuitenkin kyseessä on pitkälti oma moka jos rahat jää saamatta koska olisit voinut valittaa 60 päivän kuluessa hallinto-oikeuteen. Poikkeuksellisen tästä viimeisimmästä muutoksesta tekee se ettei sitä jouduttu hakemaan KHO:sta tai jopa EUT:sta asti vaan tulli itse päätyi muuttamaan käytäntöä. Tiedotuksen hoitivat toki normaalilla tavalla eli eivät oikeastaan mitenkään.

                      Tullin kanssa toimiessa ei missään tilanteessa pitä jättää asia kesken ennen kun kaikki keinot ja valitustiet on käyty loppuun. Ei ne muuten siellä opi toimimaan oikein. Kaverilla on tapaus KHO:ssa jossa on väännetty veroprosentista jo yli 6 vuotta eikä loppua näy ellei tulli anna periksi. Auto tuli maahan jo 10 vuotta sitten ja myytiinkin eteenpäin jo viime vuosikymmenellä mutta vieläkään ei tiedetä paljon se tuli oikeasti maksamaan kun sen Berliinistä turkkilaiselta jobbarilta ostin. Tullin asianajajien kulut huomioiden valtion olisi ollut huomattavasti halvempaa maksaa siitä muutaman tonnin tuontipalkkio kun periä autoveroa ja ELV:iä.

                      Yksi mitä voit tehdä on kaivaa eduskunnan sivuilta kaikkien niiden edustajien nimet jotka on valtionvarainvaliokunnan jäseniä. Laitat jokaiselle heistä viestiä jossa selität lyhyesti tilanteen ja vaadit muuttamaan HE 33/2015 lakitekstiä niin, että tulli korjaa myös jo tekemänsä virheelliset oikaisut uudelleen viranomaistyönä. Tuo voi oikeasti olla helpoin tapa saada asia kuntoon. Lakimuutos on parhaillaan valiokunnassa käsiteltävänä joten kannattaa olla nopeasti liikkeellä jos siihen haluaa vielä vaikuttaa. Tietysti voit myös soitella tulliin Rouhiaiselle suoraan ja kysyä onko ne ihan tosissaan vai korjaako ne aiemmin tänä vuonna tekemänsä päätökset kuntoon ilman isompaa sotkua.
                      -92 928 GTS
                      -98 550 Maranello

                      Comment

                      • teropa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 3855
                        • Oulu

                        Ei se helvetti voi olla näin vaikeaa. Että kansalaisen pitää setviä tämmösiä asioita KESKEN oikaisumenettelyn ja tajuta valittaa koko ajan, koska muuttavat menettelytapaa kesken kaiken. Ja sitten törmätä nettifoorumilla siihen, että kappas olisi sittenkin pitänyt pyytää oikaisua "näin eikä noin". En varmasti ala kaivelemaan yhtään mitään, soitan Tulliin nyt ensin. Tämähän on aivan posketonta touhua.

                        Tero
                        E60 520dA M-sport
                        ---Ex
                        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                        E90 330iA, 325iA, 320dA
                        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                        PPL(A)

                        Comment

                        • kihe
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2011
                          • 174
                          • Joensuu

                          Originally posted by teropa View Post
                          Noista oikaisuistahan on mennyt itellä valitusajat umpeen. Osa tullut kesäkuussa, ja yksi elokuun puolessavälissä.

                          Mitäs helvettiä tämä tarkoittaa? Sitäkö, että kun "satuin" saamaan oikaisut ennen 28.9. "uusia käytäntöjä", ja koska Tulli EI OLE tiedottanut toimintamenettelyn muutoksesta (että alhaisin prosentti etsitään), niin menetinkö nyt taas tuhansia euroja rahaa vain siksi kun en ole älynnyt kristallipallosta katsoa syytä valittaa etukäteen?

                          Tero
                          Hmm. En nyt aivan varma ole, mutta alkaakos viimeisimmästä päätöksestä (eli oikaisuvaatimuksen käsittelystä + päätöksestä) 3 vuoden valitusaika vai lasketaanko se vain ensimmäisestä "alkuperäisestä"? Eli vaikka 60pv olisi mennyt umpeen viimeisimmästä, niin olisiko vielä 3 vuotta aikaa valittaa viimeisimmässtä päätöksestä?

                          Comment

                          • 928 GTS
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1559
                            • Helsinki

                            Originally posted by teropa View Post
                            soitan Tulliin nyt ensin.
                            Kysy Rouhikselta samalla retoorinen kysymys, eikö olisi kannattanut laittaa asia kerralla kuntoon jo tammikuussa. Jo silloin oli käytännössä tiedossa miten se tulee lopulta menemään viimeistään KHO:n ja/tai EYT:n tuomion jälkeen. Nythän muutos tehtiin ilman hallinto-oikeus kierrosta ilmeisesti vain koska ministeriön virkamiehet puhui asiasta komission virkamiesten kanssa. Komissiosta kertoivat miten se pitää hoitaa. Kotimaassa nähtiin kyllä jo heti 19.12.2014 miten asiat on mutta tullin tollot ei vielä silloin uskoneet.
                            -92 928 GTS
                            -98 550 Maranello

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              En nyt Rouhikselle asti ole soitellut, mutta päivän saldo:

                              - Tullilla ei ole itsellä vielä virallisia menettelyohjeita, miten nämä jo kertaalleen käsitellyt oikaisuvaatimukset otetaan uuteen käsittelyyn, ja otetaanko

                              - Jos on saanut päätöksen, ja on perustetta uuden menettelyn mukaan vielä pyytää oikaisua -> kannattaa oikaisupyyntö laittaa vaikka se 60pv olisi kulunutkin

                              - Kunhan saavat suorittavassa portaassa lisätietoa, alkavat sitten sen perusteella käsitellä näitä jo-käsiteltyjä tapauksia, kenties uusien oikaisuvaatimusten perusteella tai muuten, kukaan ei tiedä


                              Itsehän teen nyt oikaisuvaatimuksen näihin jo tehtyihin oikaisuihin ja lähetän pikimmiten Tulliin ja toivon parasta.

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • teropa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 3855
                                • Oulu

                                Lappu jätetty tulliin. Nyt jännityksellä odottamaan, koska tullin johtoryhmä tekee ohjeistuksen, miten noiden kertaalleen oikaistujen kanssa toimitaan.


                                Tero
                                E60 520dA M-sport
                                ---Ex
                                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                                E90 330iA, 325iA, 320dA
                                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                                PPL(A)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎