Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista III
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Laku View PostSe on ÄO eli älykkyysosamäärä .e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View Postja nyt kun luin ajatuksella tuon HE 33/2015, niin siellähän on seuraava lause: "EU -tuomioistuimen ratkaisulla ei ole välitöntä oikeudellista vaikutusta niiden ajoneuvojen verotukseen, jotka tuodaan Suomeen ETA – alueen ulkopuolelta. Koska autovero kuitenkin on rekisteröintivero, eikä tuontivero, lähtökohtana on se, että samat periaatteet, joita sovelletaan ETA-alueelta Suomeen tuotavien ajoneuvojen verotukseen, koskisivat myös kolmansista maista tuotavia ajoneuvoja."
Kysymyshän siis käytännössä kuuluu, että milloin tämä lakiesitys menisi läpi, sitten tulisi lainvoimaiseksi ja vielä kaiken lisäksi pitäisi sisällään yllä olevan ajatuksen.
Ennen kuin tuo toteutuu oikeasti, niin isokoneisten tuonti ETA-alueen ulkopuolelta on aika kallista noin verojen puolesta. Esim FL 760Li ETA-alueelta tuotuna verot on nyt n. 7k€ kun ulkopuolelta tuotuna n. 13k€.
Eduskunnan sivuilta katsottuna tuo on vasta jaostokäsittelyssä/"asiantuntija"kuulemisessa, joten aika pitkä aika menee vielä ennen kuin tähän voidaan sanoa mitään varmaa.
pitänee pidellä hevosta vielä vähän aikaa noiden uudempien ETA-alueen ullkopuolisten tuontien kanssa.Originally posted by 928 GTS View PostEi noita esityksiä yleensä montaa kuukautta pyöritellä. Etenkin kun asia liittyy vuoden 2016 budjettiin. Lisäksi tuo ETA:n ulkopuolelta juttu on sellainen asia mihin edustajat tuskin koskaan puuttuu ainakaan säädöstä kiristävästi. Eli kyllä tuolle 1.1.2016 voi vähintään 95% varmuuden antaa. En ainakaan menisi veikkaamaan sitä vastaan. 100% varmuutta ei tietenkään voi koskaan taata.
"Valtiovarainvaliokunnan päätösehdotus:
Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 33/2015 vp sisältyvät 1. ja 2. lakiehdotuksen."
sisältöquote: "Valiokunta hyväksyy ehdotetun lainmuutoksen, joka on onnistuttu toteuttamaan lainsäädäntöteknisesti varsin yksinkertaisesti. Uusi säännös (autoverolain 8 a§) takaa, ettei käytetystä tuontiautosta kanneta veroa enempää kuin vastaavan Suomessa jo aiemmin rekisteröidyn ajoneuvon arvossa on jäljellä. Valiokunnalla ei ole muuta huomautettavaa itse ehdotukseen."
seuraavaksi tää menee eduskunnan käsittelyyn ja jos ei mutkia tule niin Saulin allekirjoitettavaksi. Nyt taitaa vaikein osuus olla ohi kun virkamiehiä on jo kuultu asiassa ja ehdotus menee silti muuttumattomana läpi valiokuntakäsittelystä. Vassarithan oli tietty taas äänestäneet vastaan että ko. ale ohjautuu vain hyvätuloisille .
quote: "Kaiken kaikkiaan Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä ei pidä perusteltuna alentaa autoveroa yksittäisenä toimenpiteenä."
ehkä tää tästä noiden japanin/usa:n/muiden maiden tuontien kanssa helpottuu, ainakin rahallisestiF46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View Postehkä tää tästä noiden japanin/usa:n/muiden maiden tuontien kanssa helpottuu, ainakin rahallisestiNäillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View Post
Comment
-
-
Joskus tullut mainittua palstalla kaverin E39 528i:n veroprosentin säädöstä tullin kanssa. Nyt näyttäisi, että tämä tapaus on saatu vihdoinkin päätökseen 8 vuoden väännön jälkeen. Tulli oli jo kanveesissa mutta kello pelasti sen täystyrmäykseltä. Olivat tämän HE 22/2015 jne perusteella kaivaneet 1.1.2008-31.3.2009 painoperusteisen CO2:n 25,9% kun niiltä viimeksi saadussa 70 Suomi-auton aineistossa alin löydetty prosentti oli varusteet huomioiden 26%. Jostain voisi periaatteessa vielä löytyä suunnilleen saman ikäinen 5-sarjalainen jonka prosentti on ollut pienempi. Sen kaivamiseksi pitäisi periaatteessa tietää Suomi-autojen VIN:jä joita ei ole vielä tiedossa.
Eniten tässä harmittaa, että jos edes yksi noista 70 autosta olisi ollut 25,8% olisi sinä samalla kaatanut periaatteessa kaikki 1995-2002 yksilölliset veroprosentit. Niissä olisi jo alunperin pitänyt huomioida lisävarusteiden vaikutus. Jossain toisessa tapauksessa samalla kaavalla toimimalla voi tämän kaadon vielä tehdä jos jollain on mielenkiintoa vääntää asiasta.
No seuraavaksi sitten valitusta sisään Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen tuosta liian pitkästä valitusajasta. Kun VM:n ja tullin kanta on ollut jo vuosia "asia katsotaan loppuun asti" niin ei verovelvollisella ole syytä myöskään antaa periksi pätkääkään.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostAsian käsittelyn yhteydessä on noussut kuitenkin esiin kysymys jo toimitettua verotusta koskevien virheellisten päätösten oikaisemisesta viran puolesta. Valtiovarainministeriö on selvittänyt tätä mahdollisuutta Tullin kanssa, mutta se on osoittautunut käytännössä varsin hankalaksi. Oikaistavat tapaukset voitaisiin nimittäin löytää vain käymällä läpi koko laaja verotusaineisto, osin myös manuaalisesti. Tullilla ei ole myöskään verovelvollisten tiliyhteystietoja, joten palautuksen maksatus olisi sekin ongelmallista. Hakemusmenettely on siksi tällä hetkellä nopein ja yksinkertaisin tapa oikaista verotuksia. Oikaisuvaatimukseksi riittää täysin vapaamuotoinen hakemus-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by Dualfun View Post2) Kyseenalaistaa koko MAHTI-järjestelmä ja sen tuottama hinta juuri sinun yksilöllesi, sinun autohan ei vastaa toki millään tavalla sitä vertailuautoa jonka MAHTI tuotti ja tulisi olla ainakin 2000€ edullisempi koska on niin surkea tuontipommi jossa saattaa olla mittariakin ruuvattu Ja toki samaan syssyyn perinteiset kysymykset: Tullin aineisto pohjautuu yksityisen autokaupan osalta pyyntihintoihin ja ei ole tietoinen todellisesta myyntihinnasta.
Nyt on Tullissa tunnustettu että verot on laskettu kauttaaltaan väärin, tästähän seuraa loogisesti se että mikäli tuo fakta olisi ollut käytössä alusta asti niin Suomen ja Saksan hintojen välille olisi syntynyt "hinta-arbitraasi" mikäli Suomessa olisi yritetty pyytää autosta sellaisia hintoja kuin on pyydetty ja autovero olisi ollut sellainen kuin se _nyt_ on. Tuosta hinta-arbitraasista olisi seurannut se että Suomeen olisi laivattu autoja niin kauan kunnes "yleinen vähittäismyyntihinta" olisi ollut taas se saksan_hinta+ne_pienemmät_verot.
Itse vaadin tuolla perusteella yleiseen vähittäismyyntihintaan saman suuruista pudotusta kuin Tulli on maksamassa minulle veroja takaisin päin eli sigun autosta ~1,5ke.
Lisäksi vaadin ihan huvikseni vähän muutakin jotta byrokratian rattaat pysyvät rasvattuina, kuten yksityisenä tuojana virhevastuun "puuttumista" vs. kaupallinen tuoja eli auton "yleinen vähittäismyyntihinta" pitäisi teoriassa olla erilainen. Tästä heitin nopalla arvon X joka pitäisi vielä tiputtaa tai vaihtoehtoisesti käyttää hintahavaintona vain yksityisten ilmoituksia... Tämän lisäksi vaadin käytettäväksi vain e60/61 autoja sillä seassa oli mm. 1kpl e34-koppaa ja 783kpl e39 (yhteensä havaintoja oli 1521, joista 423kpl e60 ja 314 e61), sillä banaanin värin määritys ei takuulla onnistu paremmin jos analyysikoneeseen laittaa omenoitakin varsinkin jos niitä banaaneja on _riittävä_ määrä.
HO valitukseen tuli sopivasti viime viikolla "lausuntopyyntö" ja mahdollisuus antaa vastaselitys tullin vastineeseen. Eli Tulli korjaa veroprosenttia alimpaan eli 22%, mutta *rumpujen pärinää* koko hinta-arbitraasi puuttuu tullin vastineesta kokonaan ja sen lisäksi Tulli vänkää että mm. e34 havainnon käyttö on ihan jees koska kho2008:67 eli vissiin sama malli/tyyppisarja/merkki/neljä pyörää/ratti... Lisäksi hakijan pitää kuulemma osoittaa miksi mahdin hinta ei ole oikea, vaikka ei edes kaavoja ole tarjolla eli ehdottavat kaikkien muiden kohtien hylkäämistä paitsi tuota 22% veroa... Tätä ennen Tulli on päätöksissään sekoittanut virhevastuun tehokkaasti takuuseen (vetosivat että samanikäisellä autolla ei ole Suomessa (tehdas)takuuta)...
Kirsikkana kakussa Tulliasiamies Rauno Nissilä on lisäksi todennut että HO valituksessa ei ole allekirjoitusta (hallinnonkäyttölaki 24§ 3). Käsittääkseni e-mailin lähetys nyky-yhteiskunnassa on sähköinen allekirjoitus (ei tosin varmennettu, mutta eipä ole se kynäkään) ja ainakaan hallinkäyttölaki ei mainitse että millä se allekirjoituspitäisi tehdä ja mihin.
- kannattaa siis ihan vain varmuuden vuoksi vaikka paintilla töhertää jotakin allekirjoituksen näköistä joka paperiin niin ei jää sitten ainakaan tuosta kiinni...
Ilmeisesti tuohon nyt kannattaa vastaselitys antaa (aikaa perjantaihin), johon lisää 2 kpl allekirjoituksia ja moittii Nissilää kun ei ole antanut mahdollisuutta täydentää hakemusta sekä huomauttaa Tullia että teiltä on unohtunut kokonaan hinta-arbitraasista vaadittu ~1,5ke tiputus yleiseen vähittäismyyntiarvoon? Vai tuleeko tuosta "viranomaisaloitteisesti" korjatusta veroprosentista nyt "uusi päätös" josta voi taas aloittaa uuden HO rumban ja pistää sinne nuo kaikki samat syyt kuin ihan alkuperäiseen verovalitukseen joka on nyt menossa HO:hon, jolloin on periaatteessa ihan sama mitä nykyisellä HO valitukselle käy ja puuttuuko siitä allekirjoitus?
Onpahan ainakin pelleilyä jos ei muuta, mutta onneksi tämä ei itselle maksa kuin ropauksen kärsivällisyyttä...E61 530dA LCI 6/2007
Comment
-
-
Kun tuo Mahti on noin liipasimella niin vaadi ihmeessä tullia näyttämään tarkka laskukaava miten se noista 1521 autosta on markkina-arvoon saanut sävellettyä. Perustele vaikka, että tuojan on oltava mahdollista tarkistaa ettei tulli ole missään vaiheessa tehnyt laskuvirhettä. Kun tuottavat aineiston koneellisesti niin mikään ei takaa etteikö ohjelman koodarille ole sattunut virhettä jonka tuloksena markkina-arvon on suurempi kun oikein laskemalla olisi. Verovelvollisen pitää pystyä tämä halutessaan tarkistamaan. Siis tarkat kaavat vihdoinkin esiin. Pelkkä menetelmäkuvaus ei kerro asiasta mitään hyödyllistä. Siitä ei selviä eri kertoimet jne millä eri hinnoista päädytään markkina-arvoon.
Tuo tehdastakuu naurettavuus toistuu useammassakin tapauksessa. Yrittävät sillä hämätä tuojaa ja suojata typeriä virityksiään.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostTäällä ollaan ainakin mukana kimpassa, jos muita löytyy?All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostOikaisu vain 1.1.2012 jälkeen verotetuille. Eli kun eivät alkaneet heti noudattamaan 19.12.2013 EUT:n case X tuomiota säästyivät vuosien 2010-2011 palautuksilta. 2008-2009 oli joka tapauksessa käräjä-tapauksia. No nyt niitä on 1.1.2008-31.12.2011 joten selkeästi enemmän vahingonkorvaus kanteita sisään tullin ja VM:n riemuksi.
"Kysymys on toisaalta tavanomaisesta muutoksenhakutilanteesta, jossa verovelvollisen on helpointa ja nopeinta arvioida oma oikeussuojan tarpeensa."
Comment
-
-
"Asian käsittelyn yhteydessä on noussut kuitenkin esiin kysymys jo toimitettua verotusta koskevien virheellisten päätösten oikaisemisesta viran puolesta. Valtiovarainministeriö on selvittänyt tätä mahdollisuutta Tullin kanssa, mutta se on osoittautunut käytännössä varsin hankalaksi. Oikaistavat tapaukset voitaisiin nimittäin löytää vain käymällä läpi koko laaja verotusaineisto, osin myös manuaalisesti. Tullilla ei ole myöskään verovelvollisten tiliyhteystietoja, joten palautuksen maksatus olisi sekin ongelmallista. Hakemusmenettely on siksi tällä hetkellä nopein ja yksinkertaisin tapa oikaista verotuksia. Oikaisuvaatimukseksi riittää täysin vapaamuotoinen hakemus. "
Mahtavan hienoa. Koska ryöstösaaliin palautus on osoittautunut käytännössä varsin hankalaksi, niinpä Tulli pitää itsellään kaiken mitä ei erikseen vaadita takaisin.Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid
Comment
-
-
mulla on sellainen muistikuva niistä 2008 tehdyistä palautuksista (alv), että tulli ihan automaattisesti lähetti kirjeen jossa pyysivät lähettämään tilinumeron automaattista maksua varten. Mikäs helvetti nyt estää sen? Taulukoista vaan tehdyt päätökset esiin ja verovelvollisen sotulla nykyiset osoitetiedot ja bang, homma hoidossa.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
Comment