Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turvalaitetestaus avk autoon katsastusta varten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Apk
    Bimmer Rookie
    • Feb 2008
    • 106

Turvalaitetestaus avk autoon katsastusta varten

Missä olette käyttäneet autoanne turvalaitetestauksessa pk-seudulla avk:n lunastetuille autoille katsastusta varten? Kysymys koskee autoja joissa on ollut valvontaehtona turvalaitteet.
    Soitin useita korjaamoja läpi eikä kukaan niistä tehnyt turvalaitetestauksia.
    Merkkiliikkeessä (delta-auto, kia) maksaa alk. 190€.
    Tähänhän on olemassa oma lomake johon laitetaan rastit ruutuun kyllä / ei sarakkeisiin. Mistä siis löytyy halvempi vaihtoehto merkkiliikkeille?
  • kimmon
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 1461
    • Tuusulantien päässä...

Kysymys lienee enemmänkin siitä, että kuka suostuu laittamaan nimensä alle siihen paperiin autosta mitä ei ole itse tehnyt/varmistanut turvalaitteiden todellista paikallaoloa... Veikkaan, että ei ole helppoa löytää sellaista. Monellakin on toki testeri millä nähdään/todetaan vikakoodit tai niiden puuttumattomuus mutta ei siinä siitä olekaan kyse. Todistuksen kirjoittaja on nimittäin vastuussa järjestelmän toimivuudesta ja se todistus skannataan Trafin arkistoihin mistä se löytyy pitkänkin ajan päästä jos epäselvyyksiä tulee.
    Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

Comment

• Apk
      Bimmer Rookie
      • Feb 2008
      • 106

Ymmärrän kyllä että moni liike ei halua tehdä turvalaitetestauksia jos eivät ole itse korjanneet lauenneita turvalaitteita. Allekirjoituksellaan ottavat kuitenkin jonkinlaisen vastuun laitteiden toimivuudesta onnettomuustilanteessa.
      Siksi näitä mittauksia tekeviä korjaamoja onkin niin vaikea löytää.
      Yhdellä korjaamolla käytin aikaisemmin jotka ottivat muutaman kympin, ajan sai heti ja homma onnistui odottaessa. Viime kerralla ajan sai kuitenkin vasta kuukauden päähän ja auto piti jättää heille. Hinta oli myös noussut 150 euroon. Tulkitsin tämän niin etteivät enää halua tehdä turvalaitetestauksia.
      Siksi otan mielellään vinkkejä vastaan vaihtoehtoisista korjaamoista jotka tekevät merkkiliikkeitä edullisemmin ja nopeammin.

Otan myös vinkkejä vastaan korjaamoista jotka tekevät pk-seudulla alustamittauksia ja korinmittauksia.

Privana voi myös laittaa jos täällä ei saa mainostaa.

Comment

• Rumilus
        BTCF Member
        • Jan 2010
        • 366
        • Tuusula

Esitä asia jollekkin pienemmälle korjaamolle siten, että työmääräykseen voi kirjoittaa korjaamolle vastuunvapautuksen turvalaitteiden toiminnasta. Testeristä tulostaa lapun, ettei turvalaitteissa ole vikakoodeja ja firman leima puoliksi testerin kuitin ja työkkärin päälle ja nitoo laput yhteen. Näin on itsellä laput kelvannu konttorilla, eikä korjaamon tarvii ressata niistä vastuista.

Korjaamoilta saattaa vähän nihkeästi saada noita lappuja, johtuen pelkästään itse avk:n touhuista. Korjaamojen laatu ei kelpaa, mutta kyläseppien paskakasat on iha ookoo. En tarkoita sitä, että kaikki ois huonosti tehtyjä, mutta aikamoisia vehkeitä tossa käy just näitä samoja papereita kyselemässä.
        Ikinä ei ole aikaa tehdä mitään kerralla kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä kahteen kertaan.

Comment

• bmw 540
          Bimmer Rookie
          • Jun 2009
          • 47
          • Kankaanpää Finland

turvalaitteet

Ton turvalaite lapun voi ihan itte ruksia ja allekirjoittaa .

Comment

• Apk
            Bimmer Rookie
            • Feb 2008
            • 106

Originally posted by bmw 540 View Post
            Ton turvalaite lapun voi ihan itte ruksia ja allekirjoittaa .
            Missä konttorilla itse täytetty ja allekirjoitettu lappu kelpaa?
            Tätäkin olen joskus yrittänyt ja kerran meni läpi itse täytetty lomake.
            Seuraavalla kerralla vaativatkin jo asianmukaisen korjaamon allekirjoittaman lapun.

Comment

• bmw 540
              Bimmer Rookie
              • Jun 2009
              • 47
              • Kankaanpää Finland

Kpää

Originally posted by Apk View Post
              Missä konttorilla itse täytetty ja allekirjoitettu lappu kelpaa?
              Tätäkin olen joskus yrittänyt ja kerran meni läpi itse täytetty lomake.
              Seuraavalla kerralla vaativatkin jo asianmukaisen korjaamon allekirjoittaman lapun.
              Kankaanpään Autokatsastuksessa parikin käynyt tollain näyttämässä.

Comment

• bimmerE34
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 6208
                • Gotham

Jos jätetään laput itse täyttämättä ainakin siihen asti kun on käyty nykyisin lain vaatima pyroteknisten turvalaitteiden koulutus alta pois hyväksytysti.

Sen koulutuksen hinnalla aika moneen romuun ne laput maksaa.

///Pumppu Pojat Racing Team
                Metaline sport #40

Comment

• bmw 540
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2009
                  • 47
                  • Kankaanpää Finland

Vai oon tostakin tullut rakettitiedettä,anna mun kaikki kestää

Comment

• intfreak
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 2966
                    • Uusikaupunni

Ajoneuvojen hyväksynnästä annetun asetuksen 24 §:n 1 momentin f-kohdan mukaisten turvalaitteiden toimintakunnosta annetusta kirjallisesta selvityksestä tulee ilmetä, että turvalaite (turvajärjestelmä) on testattu ja todettu testauksessa toimintakuntoiseksi. Selvityksen antajana voidaan hyväksyä kyseisten turvalaitteiden alkuperäinen varustaja, ajoneuvolain 3 §:n 21 momentissa tarkoitettu ajoneuvovalmistajan edustaja tai muu asiantunteva turvavarustekorjaamo. Asiantuntevana turvavarustekorjaamona pidetään sellaista korjaamoa, jolla on turvavarusteiden korjaustoimintaan hankittu koulutus ja käytössään asianmukaiset testilaitteet kyseessä olevan automerkin turvavarusteiden toiminnan testaamiseksi.
                    http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581752/94b21b7397a31b340ba1154006c42213/15747-Vaurioituneen_ja_kunnostetun_tai_osista_kootun_ajo neuvon_katsastus.pd
                    N62 Money Spender Club

Comment

• ThemeJ
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2005
                      • 997
                      • Turku/Raahe

Kokeileppa korjailla uus keulakolaroitu arvokkaampi äs mersu tai vaikkapa 7 BMW, joka on vedetty sen verran kovaa päin rekkaa että on runkoaisa vääntyny. Vaikka säksättimessä olis ollu pelkkä kuski sisällä niin sielä on sen verran sitä rakettitiedettä hytissä että sitä ei enää kankaanpään kovinkaan kyläseppä niputa toimivana kasaan.
                      En tiedä millasten autojen turvalaitteet oot ite vaihtanu ja korjannu, mutta veikkaan että menee sormi suuhun heti kun autossa on enemmän kuin yksi bägi ratissa.

Ns. oikeat kolarikorjaamot ei viitti ottaa vastuuta muiden korjauksesta ja syy on varmaankin se että heidän pitäs purkaa kaikki bägit esille, tarkistaa nastat joka patruunasta ja varmistaa ettei se kyläseppä ole laittanu mitään vastusta mihinkään väliin vaan sen takia kun joku vitun sivutyynyn tai kattoverhon kunnostus ei enää onnistukkaan pelkän uuden tyynyn tai verhon vaihdolla. Koska siinä lausunnossahan pitää olla nimenomaan se että komponentit on tarkistettu muullakin tavalla kuin pelkästään sähköjärjestelmä testaamalla testerillä. Jos joku katsastusasema sen hyväksyy nii se on aseman moka. Joku tampio ajaa autolla vaikka 10v korjauksen jälkeen kolarin niin että joku bägi ei laukeekkaan niin siinäpä haetaan sitä syyllistä joka maksaa pikku Petterin loppuelämän kun se halvautuu kaulasta alaspäin kun ei laitteet toiminu niinkun olis pitäny ja viaksi paljastuu joku pikku patentti mikä on korjaushetkellä tuntunu hyvältä ajatukselta.
                      Bmw E30
                      Bmw 2000Touring Scrap
                      Ex. Bmw E30 316
                      Ex. Bmw E36

Comment

• Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

Eiköhän toi selviä ihan testisoftalla jos kaikki bägit ei oo toiminnassa. Mikäs sen parempi softa tohon hommaan ku bemarin tehdassofta? Tuskin kukaan instanssi joka noita lappuja tekee purkaa autoa sen takia..? Ja ylipäätään, miksikä se liitin tai kytkentä katsomalla muuttuu?
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

Comment

• bimmerE34
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 6208
                          • Gotham

Originally posted by Thuppu View Post
                          Eiköhän toi selviä ihan testisoftalla jos kaikki bägit ei oo toiminnassa. Mikäs sen parempi softa tohon hommaan ku bemarin tehdassofta? Tuskin kukaan instanssi joka noita lappuja tekee purkaa autoa sen takia..? Ja ylipäätään, miksikä se liitin tai kytkentä katsomalla muuttuu?
                          Onko bemarin omassa softassa nappi jossa lukee "blowjob" ja se räjäyttää sen bägin? Ja jos bägi on poistettu, niin kinukkipoikien tinalla muljaamasta purkista nousee vaan käry tai sirkuspelle vieterin päähän?

///Pumppu Pojat Racing Team
                          Metaline sport #40

Comment

• Thuppu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2007
                            • 3626
                            • Seinäjoki

Originally posted by bimmerE34 View Post
                            Onko bemarin omassa softassa nappi jossa lukee "blowjob" ja se räjäyttää sen bägin? Ja jos bägi on poistettu, niin kinukkipoikien tinalla muljaamasta purkista nousee vaan käry tai sirkuspelle vieterin päähän?
                            Bägin räjäyttämällä tietty syntyy varmuus toiminnasta, mut luulen et toiminnan varmistamiseksi löytyy kätevämpiä keinoja.

Jos nyt ajatellaan et joku on kotkaillu kolariauton ohituspiireillä, niin eiköhän silloin se lapun täyttäminen suju siihen samaan petokseen kätevästi.
                            BMW 740iA "ALPINA"
                            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

Comment

• BeamR
                              BTCF Member
                              • Jul 2007
                              • 13363
                              • Espoon takametsät

tää on kyllä jännä juttu tää turvavarusteiden "korjaaminen". Ihan tässä lähiaikoina on kahdessa muussa threadissa oltu sitä mieltä, että "on ihan ok laittaa ohituspiirejä turvalaitteisiin", ihan jopa foorumilla aktiivisesti vaikuttavien nickien mielestä.

samaan aikaan sitten toisissa threadeissä kiroillaan kun "automyyjä huijasi kun oli pimentänyt mittaristosta airbagvalon".

huimin myynti-ilmoitus oli talvella tällä foorumilla, kun joku seppä myi ohituspiiriä penkkiin myyntitekstillä "bmw valtuutettu huoltokin suosittelee tätä" alkuperäisen, toimivan tunnistinmaton sijaan. Just, aivan varmasti joo.

mutta sitten varsinaiseen aiheeseen: Olkoonkin että asianmukainen todistus maksaa sitten jonkun satasen, mutta toimiihan se myös sitten jälleenmyydessä vakuuttavana dokumenttina siitä, että ainakin kolarikorjaus on tehty just niin kuin pitääkin, eikä vaan "laittamalla rautanaula bagin tilalle".
                              jos oikeasti on jaksanut nähdä vaivaa kunnolla korjaamiseen, ja vielä laittanut rahaa niihin turvavarusteisiin, niin onko tuo muutaman satasen lisäinvestointi nyt oikeasti enää kynnyskysymys?

asia erikseen on sitten entiset hevosmiehet jotka ennen vanhaan antoi hevosille piristettä paremman hinnan toivossa ja jotka on siirtyneet antamaan valohoitoa peltilehmille, niiltä tosin itse en ostaisi ikinä yhtään mitään muutenkaan.
                              F46 Gran Tourer -20
                              Boxster 2.5 -97

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎