memebuy23buy

Turvalaitetestaus avk autoon katsastusta varten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • S38B36
    Newbiemmer
    • Feb 2005
    • 8
    • Lempäälä

    #46
    Vuosi sitten selvittelin turvalaitteiden testausta Jaguarin merkkihuollosta. Huolto ehdotti, että pitäisi kaikki turvalaitteet tarkastaa ettei bagin paikalle ole esimerkiksi laitettu vastusta. Pitäisi kuulemma purkaa ratit, kattoverhoilut ja kojelaudan paneeleita, jotta tarkastuksen pystyisi luotettavasti tekemään

    Tenttasin sitten huoltohmmoa, että kuka rakettipää tällaista on keksinyt. Vastaus oli, että AKEsta on näin ohjeistettu. Seuraavaksi kysyin AKEn henkilön nimeä jotta olisin voinut tarkistaa asian. No eipä sitä sitten AKEsta oltukaan ohjeistettu vaan korjaamopäällikkö oli ottanut tällaisen kannan. Poistuin paikalta todeten samalla, että ostakaa edes kamera-endoskooppi, että tulee asiakkaalle hieman halvemmaksi

    Soitin asiasta sitten AKEen. Vastaus oli, että asiantuntevan korjaamon/yrityksen tekemä tarkastus ja asianmukaisella laitteistolla todennettuna riittää. Sen tarkempia laitteisto- tai pätevyysvaatimuksia ei ainakaan tuolloin ollut. Kirjoitin lapun yrittäjänä sitten itse. Testeri löytyi ja itse olin bagit sekä ohjainyksikön uusinut niin mikäs siinä kirjoitellessa.

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      #47
      Siinäpä mutuilulle vastaus.
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • ThemeJ
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 997
        • Turku/Raahe

        #48
        Originally posted by Thuppu View Post
        Siinäpä mutuilulle vastaus.
        Mille mutuilulle?
        Bmw E30
        Bmw 2000Touring Scrap
        Ex. Bmw E30 316
        Ex. Bmw E36

        Comment

        • Janzki
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 4947
          • Lohja

          #49
          Originally posted by S38B36 View Post
          Vuosi sitten selvittelin turvalaitteiden testausta Jaguarin merkkihuollosta. Huolto ehdotti, että pitäisi kaikki turvalaitteet tarkastaa ettei bagin paikalle ole esimerkiksi laitettu vastusta. Pitäisi kuulemma purkaa ratit, kattoverhoilut ja kojelaudan paneeleita, jotta tarkastuksen pystyisi luotettavasti tekemään

          Tenttasin sitten huoltohmmoa, että kuka rakettipää tällaista on keksinyt. Vastaus oli, että AKEsta on näin ohjeistettu. Seuraavaksi kysyin AKEn henkilön nimeä jotta olisin voinut tarkistaa asian. No eipä sitä sitten AKEsta oltukaan ohjeistettu vaan korjaamopäällikkö oli ottanut tällaisen kannan. Poistuin paikalta todeten samalla, että ostakaa edes kamera-endoskooppi, että tulee asiakkaalle hieman halvemmaksi

          Soitin asiasta sitten AKEen. Vastaus oli, että asiantuntevan korjaamon/yrityksen tekemä tarkastus ja asianmukaisella laitteistolla todennettuna riittää. Sen tarkempia laitteisto- tai pätevyysvaatimuksia ei ainakaan tuolloin ollut. Kirjoitin lapun yrittäjänä sitten itse. Testeri löytyi ja itse olin bagit sekä ohjainyksikön uusinut niin mikäs siinä kirjoitellessa.
          Originally posted by Thuppu View Post
          Siinäpä mutuilulle vastaus.
          Tästähän on sitten hyvä muidenkin yrittäjien ottaa lainaus kun vie papruja itse testaamastaan autosta konttorille, jos vielä saisi konttorin nimen missä mennyt läpi niin josko saisi kivammin menemään muutenkin läpi.
          Sähköposti.
          IG: janzki_

          Comment

          • Janzki
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 4947
            • Lohja

            #50
            Originally posted by BeamR View Post
            ok, tein virheen kun en yksilöinyt korimallia, mutta ihan samaan miinaan lankesit itsekin.

            toisekseen, jargonilla tarkoitetaan ammattisanastoa, sitä et varmaankaan ihan hakenut tuolla viimeisellä lauseellasi.
            Olisit lukenut hieman pitemälle jossa mainitsin ensimmäiset cooperit (R50) jne. kuten sanoin myös omaasi lainatessani. R55 / 56 ei todellakaan ole ensimmäisiä uuden sukupolven Minejä.

            Kieliopista jne. bs:stä voi huomattaa vaikka privalla jos ahistaa, veikkaan kuitenkin että ensimmäistäkään turvalaitetestausta vaativaa autoa et ole korjannut johon tässä topikissa vastauksia haettiin.
            Sähköposti.
            IG: janzki_

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #51
              Originally posted by S38B36 View Post
              Vuosi sitten selvittelin turvalaitteiden testausta Jaguarin merkkihuollosta. Huolto ehdotti, että pitäisi kaikki turvalaitteet tarkastaa ettei bagin paikalle ole esimerkiksi laitettu vastusta. Pitäisi kuulemma purkaa ratit, kattoverhoilut ja kojelaudan paneeleita, jotta tarkastuksen pystyisi luotettavasti tekemään
              Viisasti vastattu tiedusteluun.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • walde
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2008
                • 947
                • Melkein Espoo

                #52
                Originally posted by petrolhead View Post
                Viisasti vastattu tiedusteluun.
                Samaa mieltä.
                E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                Comment

                • S38B36
                  Newbiemmer
                  • Feb 2005
                  • 8
                  • Lempäälä

                  #53
                  Perustelu oli ihan pätevä. Mielestäni turvalaitteiden kanssa ei saa pelleillä ja jos niitä korjataan nin korjataan sitten kunnolla.

                  Omaan caseen liittyi kyllä kaksi kertaa turha käynti siirtokilvillä ko. huollossa. Ensin asian piti olle läpihuutojuttu mutta ekalla kerralla aika ei riittänyt ja toisella kerralla sain sitten em. vastauksen.

                  Päälimmäsieksi jäi sellainen fiilis, että pikkuyrittäjän korjaamaa autoa ei haluttu tarkastaa. Testerillä kyllä näkee mikä onko järjestelmä kunnossa ja bagit olisi saanut tarkastettua vartissa ilman suurempia purkamisia. Toisaalta vastuukysymys saattaa olla linjauksen syynä mutta sen olisi voinut kertoa jo heti tarkastusaikaa tiedustellessani.

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #54
                    Originally posted by S38B36 View Post
                    Perustelu oli ihan pätevä. Mielestäni turvalaitteiden kanssa ei saa pelleillä ja jos niitä korjataan nin korjataan sitten kunnolla.

                    Omaan caseen liittyi kyllä kaksi kertaa turha käynti siirtokilvillä ko. huollossa. Ensin asian piti olle läpihuutojuttu mutta ekalla kerralla aika ei riittänyt ja toisella kerralla sain sitten em. vastauksen.

                    Päälimmäsieksi jäi sellainen fiilis, että pikkuyrittäjän korjaamaa autoa ei haluttu tarkastaa. Testerillä kyllä näkee mikä onko järjestelmä kunnossa ja bagit olisi saanut tarkastettua vartissa ilman suurempia purkamisia. Toisaalta vastuukysymys saattaa olla linjauksen syynä mutta sen olisi voinut kertoa jo heti tarkastusaikaa tiedustellessani.
                    Uudemmissa bageja on sen verran ettei vartissa saa kyllä tarkistettua ovatko fyysisesti siellä paikallaan, testeri ei pysty kertomaan onko johtojen päässä fyysinen airbag räjähdyspanoksen nalli vaiko saman resistanssiarvon vastus. Bemarissa ratin bagin tsekkaa vartissa kyllä, mutta hanttarin bagille pitää ottaa hanskalokero pois ja ovibageille purkaa oviverhoilu, joka ovesta missä bagi on...

                    Comment

                    • S38B36
                      Newbiemmer
                      • Feb 2005
                      • 8
                      • Lempäälä

                      #55
                      Vartin aika on ehkö hieman kärjistetty ja aikaa saa menemään automallista ja tarkastustarkastustavasta riippuen useitakin tunteja. Tässä tapauksessa (X-Type -01) oli tasan neljä bagia joista hankalin on kahdella torxilla kiinni oleva kuljettajan bagi. Muut saa tarkastettua purkamatta mitään, jos nyt ovitiivisteen yläreunan irrottamista ei lasketa purkamiseksi. Ja eihän sitä toimintakuntoa visuaalisesti voi varmentaa. Ei myöskään täysin testerillä. Mikäli toimintakunto haluttaisiin todentaa aukottomasti niin silloinhan bagi auto pitäisi ajaa seinään Aina on vilpin mahdollisuus, joten tarkastus tavalla tai toisella on jonkinasteinen todennäköisyys järjestelmän toimivuudesta.

                      Pointtini oli lähinnä se, että byrokratia menee mahdottomaksi mikäli edellyttäisiin merkkiliikkeen tarkastusta ja merkkiliike ei sitten haluakaan tarkastaa. Pattitilanne

                      Comment

                      • ThemeJ
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 997
                        • Turku/Raahe

                        #56
                        Originally posted by S38B36 View Post
                        Pointtini oli lähinnä se, että byrokratia menee mahdottomaksi mikäli edellyttäisiin merkkiliikkeen tarkastusta ja merkkiliike ei sitten haluakaan tarkastaa. Pattitilanne
                        Merkkiliike vaan noudattaa Trafin "ohjeita". Tätä turvalaitehässäkkää on varmaankin se pari vuotta kuulemma jo pohdittu että miten se oikein pitäs toteuttaa. Vielä ei ole Trafi, vakuutusyhtiöt ja AVK/SVT päässy asiasta mihinkään lopputulokseen.
                        Bmw E30
                        Bmw 2000Touring Scrap
                        Ex. Bmw E30 316
                        Ex. Bmw E36

                        Comment

                        Working...
                        X