25 Jahre Jubileum "Kuka halavattu teki sedanistani kupeen!?" - Wanhoja muisteloja

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • T3
    replied
    Laitetaan lukkoon. Jospa 9313juha aloittaisi uuden topikin.

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Hienoja kuvia, eikä siitä nyt niin kauaa ole. Toimintatavat muuttuu.

    Oisko tonnin kunniaksi uuden threadin paikka?

    Leave a comment:


  • PatarautaE34
    replied
    Mielenkiintoista muisteloa kesähessuna Borbetilla ysärikaudella. Kiinnitin myös huomiota koristossuihin ja vähän muuhunkin työkostuumiin, eipä ollut juurikaan kunnon työvaatteita, tai muitakaan mellakka-asullisia turvallisuushärpäkkeitä. Eipä niitä ollut myöskään täällä koto-Suomessakaan, lähinnä oli talon puolelta lappuhaalarit ja työrukkaset. Muutoin asu vapaa. Kengätkin piti olla omasta takaa, vapaalla tyylillä nämäkin - vaikkapa sandaaleilla, jos halusi.

    Tänä päivänä on aivan toisin. Työnantaja on todella tarkka työntekijöidensä virkapuvusta, on oltava yhdenmukaiset asusteet, turvajalkineet, kypärä kuulosuojaimineen ja hanskatkin vielä talon tarjoamana. Työtapaturmien ja -turvallisuudessakin ollaan kehitytty pitkälle noista ajoista ja hyvä niin. Välillä herättää hieman hilpeyttä yltiöpäisessä yksittäisissä asioissa liittyvissä turvallisuusajattelussa, esim. "kaarisahassa terä käännetty kaaren sisäpuolelle"-ehdotuksena työsuojelupäälliköltä! tuota, mites se sahaus sit onnistuu?

    Onhan se paljon mukavampaakin päästä terveenä ja hengissä kotiin.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Mulla on yhä jäljellä tuollaiset Borbet H:t uutena osamieni 15" vanteiden laatikot jäljellä varastossa . Sisällä taitavat olla säilytyksessä RS:t nykyäään...:think

    Leave a comment:


  • 9313juha
    replied
    Originally posted by nullzwei View Post
    Ja jumaleisson nuo Karhun lenkkarit...
    Koristossut!

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Ja jumaleisson nuo Karhun lenkkarit...

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Kivaa luettavaa ja mahtavia kuvia

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Siin on pojille miettimistä

    Leave a comment:


  • 9313juha
    replied
    Kesällä 1993 työskentelin pari kuukautta Borbetin tehtaalla Saksassa. Borbet oli jo silloin melko iso nimi, mutta tuotanto oli vielä kaikki yhdessä paikassa. Nykysinhän Borbet omistaa esimerkiksi ATS:n ja on monin verroin suurempi. Tuolloin -93 Borbet A myi yhä hyvin, C oli jo markkinoilla ja B jo melko harvinainen näky tuotannossa. Malleja Borbetilla oli vain muutamia tuotannossa mikä on vaikea uskoa, kun katsoo nykyistä runsauden pulaa vannemarkkinoilla. 15" ja 16" olivat yleisimmät koot ja 17" aikansa tuning. Omassa autossa oli alla 16" Remotecit, jotka iltavuoroissa kunnostettiin firaabelina muun tuotannon seassa. Kun tuli aika kiilloittaa lippi, eli sorvata siitä maali pois ennen lakkakerrosta, löysi sorvari vanteen KBA-numeron cnc-sorvinsa tiedostoista ja sanoi, ettei käy. Olivat tehneet vanteet Remotecille aikoinaan ja niin alhaisilla toleransseilla, ettei muutaman satasen lähtö maalin mukana enää ollut mahdollista. Työskentelin siis maalaamossa/pakkaamossa, missä vanteet kulkivat rataa pitkin telineissä roikkuen kaksi kierrosta. Ensin pulverointi maalilla ja lämpöuunin läpi, sitten sama kirkaslakkapulveroinnin kautta. Jos tuli kirkas lippi, kävi vanteet jäähdyttyään sorvaamossa lipin maalinpoistossa ennen lakkausta. Hauskin tarina, jonka muista oli kun työkaverit kertoivat käyneensä Mersu-viripaja Lorinserilla Stuttgartissa komennuksella: oli mennyt koko erä vanteita väärillä venttiileillä Lorinserille. Asui pojat hienossa hotellissa ja päivät vaihtoivat tilpehöripusseja vannelaatikoihin Lorinserilla.

    Kuvassa tuotannon pienin Skodan 14" OEM ja tuotannon suurin Lorinserin 18" (tai 19" v. -93?) suomalaisen kesäpojan käsissä.



    Vanteet riippuivat telinessä liukuhihnalla maalaamokierrosten ajan. Yksi osa kesäduuniani oli laitaa Earin kaltaisia tulppia pultinreikiin maalauksen ajaksi. Nelipulttisten kanssa kun mokasi ja joku jäi välistä, pystyi sen vielä paikaamaan, mutta viisipulttisten kanssa oli kohta ilma täynnä käsiä kun koitti päästä tilanteen herraksi.



    Borbet oli jo melko suuri paja 1993, mutta koko ha-tuotanto meni tämän kahden miehen pakkauslinjan läpi. Laatikot taiteltiin auki käsin. Suoraan autotehtaille, esim Ford, menevät OEM-vanteet toimitettiin lautakehikoihin pakattuina ks. viimeinen kuva.



    Last edited by 9313juha; 12-11-2016, 10:34.

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Originally posted by sierra4x4tbo View Post
    Jos kysymys oli minulle osoitettu, nii ei kyllä ollut tarkoitus. Mistä tälläinen ajatus..?

    -Timo
    "Autolla on ajettu viimeksi talvella -95."
    Ajattelin että nyt taas aiotaan ajaa, ja pudistelin vähän päätäni.

    Leave a comment:


  • Jii_Koo
    replied
    Suurimman osan topicista lukenut läpi, vaikka (mitä ilmeisimmin) edustan hyvin eri sukupolvea "pääkirjoittajien" kanssa. Kuitenkin todella makeaa tarinaa ja komeita autoja

    Sen verran pakko kysyä, että tietääkö joku Jyväskylän seudun 70-luvun lopun tai 80-luvun alun bemari-skenestä enemmänkin?
    Mikäli sukulaisten muistelut pitävät paikkaansa, olisi nyttemmin edesmenneessä lähisuvussa nimittäin aikanaan ollut yksi e24 635. En kuitenkaan suoraan luottaisi heidän puheeseensa, eivät ole niin "autoihmisiä", jotta välttämättä muistaisvat mallin oikein. (Iso BMW-coupe kuulemma, 70-luvun loppu / 80-luvun alku. Kuvan googletettuani kommentit; "joo-o saattoi se olla tuommoinen")
    Nämä olivat tuohon aikaan ilmeisesti kuitenkin sellaisia, että ne erottuivat joukosta siinä määrin, että paikalliset "autoihmiset" suunnilleen tiesivät, kelle autot kuuluvat.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Tuo kupari 528 trx vanteilla Ikävä kyllä e28sit ei enää näytä noin hyvältä.

    Leave a comment:


  • sierra4x4tbo
    replied
    Vihdoin sain aikaiseksi skannata nuo viime vuonna saamani E28in esitteet.



    Mukavia lukuhetkiä vanhojen muistelijoille.

    -Timo

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Axe27 View Post
    No juu, ikävä kyllä Kallesta on ihan liian vähän tarinaa jälkipolville...
    Yritän jossain vaiheessa tehdä jotain yhteenvetoa kuvísta ja tarinoista joita mulla on hänestä.

    https://www.dropbox.com/s/gib6f65dgk...74000.jpg?dl=0
    Hieno homma!

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    ^ Viritän kuolalapun...

    Leave a comment:

Working...
X