25 Jahre Jubileum "Kuka halavattu teki sedanistani kupeen!?" - Wanhoja muisteloja
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Hienoja kuvia, eikä siitä nyt niin kauaa ole. Toimintatavat muuttuu.
Oisko tonnin kunniaksi uuden threadin paikka?
Leave a comment:
-
Mielenkiintoista muisteloa kesähessuna Borbetilla ysärikaudella. Kiinnitin myös huomiota koristossuihin ja vähän muuhunkin työkostuumiin, eipä ollut juurikaan kunnon työvaatteita, tai muitakaan mellakka-asullisia turvallisuushärpäkkeitä. Eipä niitä ollut myöskään täällä koto-Suomessakaan, lähinnä oli talon puolelta lappuhaalarit ja työrukkaset. Muutoin asu vapaa. Kengätkin piti olla omasta takaa, vapaalla tyylillä nämäkin - vaikkapa sandaaleilla, jos halusi.
Tänä päivänä on aivan toisin. Työnantaja on todella tarkka työntekijöidensä virkapuvusta, on oltava yhdenmukaiset asusteet, turvajalkineet, kypärä kuulosuojaimineen ja hanskatkin vielä talon tarjoamana. Työtapaturmien ja -turvallisuudessakin ollaan kehitytty pitkälle noista ajoista ja hyvä niin. Välillä herättää hieman hilpeyttä yltiöpäisessä yksittäisissä asioissa liittyvissä turvallisuusajattelussa, esim. "kaarisahassa terä käännetty kaaren sisäpuolelle"-ehdotuksena työsuojelupäälliköltä! tuota, mites se sahaus sit onnistuu?
Onhan se paljon mukavampaakin päästä terveenä ja hengissä kotiin.
Leave a comment:
-
Mulla on yhä jäljellä tuollaiset Borbet H:t uutena osamieni 15" vanteiden laatikot jäljellä varastossa. Sisällä taitavat olla säilytyksessä RS:t nykyäään...:think
Leave a comment:
-
Kesällä 1993 työskentelin pari kuukautta Borbetin tehtaalla Saksassa. Borbet oli jo silloin melko iso nimi, mutta tuotanto oli vielä kaikki yhdessä paikassa. Nykysinhän Borbet omistaa esimerkiksi ATS:n ja on monin verroin suurempi. Tuolloin -93 Borbet A myi yhä hyvin, C oli jo markkinoilla ja B jo melko harvinainen näky tuotannossa. Malleja Borbetilla oli vain muutamia tuotannossa mikä on vaikea uskoa, kun katsoo nykyistä runsauden pulaa vannemarkkinoilla. 15" ja 16" olivat yleisimmät koot ja 17" aikansa tuning. Omassa autossa oli alla 16" Remotecit, jotka iltavuoroissa kunnostettiin firaabelina muun tuotannon seassa. Kun tuli aika kiilloittaa lippi, eli sorvata siitä maali pois ennen lakkakerrosta, löysi sorvari vanteen KBA-numeron cnc-sorvinsa tiedostoista ja sanoi, ettei käy. Olivat tehneet vanteet Remotecille aikoinaan ja niin alhaisilla toleransseilla, ettei muutaman satasen lähtö maalin mukana enää ollut mahdollista. Työskentelin siis maalaamossa/pakkaamossa, missä vanteet kulkivat rataa pitkin telineissä roikkuen kaksi kierrosta. Ensin pulverointi maalilla ja lämpöuunin läpi, sitten sama kirkaslakkapulveroinnin kautta. Jos tuli kirkas lippi, kävi vanteet jäähdyttyään sorvaamossa lipin maalinpoistossa ennen lakkausta. Hauskin tarina, jonka muista oli kun työkaverit kertoivat käyneensä Mersu-viripaja Lorinserilla Stuttgartissa komennuksella: oli mennyt koko erä vanteita väärillä venttiileillä Lorinserille. Asui pojat hienossa hotellissa ja päivät vaihtoivat tilpehöripusseja vannelaatikoihin Lorinserilla.
Kuvassa tuotannon pienin Skodan 14" OEM ja tuotannon suurin Lorinserin 18" (tai 19" v. -93?) suomalaisen kesäpojan käsissä.
Vanteet riippuivat telinessä liukuhihnalla maalaamokierrosten ajan. Yksi osa kesäduuniani oli laitaa Earin kaltaisia tulppia pultinreikiin maalauksen ajaksi. Nelipulttisten kanssa kun mokasi ja joku jäi välistä, pystyi sen vielä paikaamaan, mutta viisipulttisten kanssa oli kohta ilma täynnä käsiä kun koitti päästä tilanteen herraksi.
Borbet oli jo melko suuri paja 1993, mutta koko ha-tuotanto meni tämän kahden miehen pakkauslinjan läpi. Laatikot taiteltiin auki käsin. Suoraan autotehtaille, esim Ford, menevät OEM-vanteet toimitettiin lautakehikoihin pakattuina ks. viimeinen kuva.
Last edited by 9313juha; 12-11-2016, 10:34.
Leave a comment:
-
Suurimman osan topicista lukenut läpi, vaikka (mitä ilmeisimmin) edustan hyvin eri sukupolvea "pääkirjoittajien" kanssa. Kuitenkin todella makeaa tarinaa ja komeita autoja
Sen verran pakko kysyä, että tietääkö joku Jyväskylän seudun 70-luvun lopun tai 80-luvun alun bemari-skenestä enemmänkin?
Mikäli sukulaisten muistelut pitävät paikkaansa, olisi nyttemmin edesmenneessä lähisuvussa nimittäin aikanaan ollut yksi e24 635. En kuitenkaan suoraan luottaisi heidän puheeseensa, eivät ole niin "autoihmisiä", jotta välttämättä muistaisvat mallin oikein. (Iso BMW-coupe kuulemma, 70-luvun loppu / 80-luvun alku. Kuvan googletettuani kommentit; "joo-o saattoi se olla tuommoinen")
Nämä olivat tuohon aikaan ilmeisesti kuitenkin sellaisia, että ne erottuivat joukosta siinä määrin, että paikalliset "autoihmiset" suunnilleen tiesivät, kelle autot kuuluvat.
Leave a comment:
-
Tuo kupari 528 trx vanteillaIkävä kyllä e28sit ei enää näytä noin hyvältä.
Leave a comment:
-
Vihdoin sain aikaiseksi skannata nuo viime vuonna saamani E28in esitteet.
Mukavia lukuhetkiä vanhojen muistelijoille.
-Timo
Leave a comment:
-
Originally posted by Axe27 View PostNo juu, ikävä kyllä Kallesta on ihan liian vähän tarinaa jälkipolville...
Yritän jossain vaiheessa tehdä jotain yhteenvetoa kuvísta ja tarinoista joita mulla on hänestä.
https://www.dropbox.com/s/gib6f65dgk...74000.jpg?dl=0
Leave a comment:
Leave a comment: