Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaanvaihdon ylivoimainen vaikeus?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6938
    • N/A

Onhan siinä oma hommansa tehdä 3 autoon mitä lähipiiristä löytyy syksyllä ja keväällä.

Omat työvaiheet:

-Auton pesu käsin
    -Auto ylös yksi kylki kerrallaan hallitunkilla
    -Pulttikoneella auki ja kiinni
    -Auto alas ja momentin tarkastus avaimella
    -Rengassarjan pesu käsin huolella ja varastointi.

Lämpimässä pääsee tekemään missä on lämmintä vettä pesuun ja hyvä valaistus.

Sitten kun ei jaksa ja viitsi olen harkinnut että siirrän tuon rulianssin rengashotellin tehtäväksi. Tietysti hieman mietityttää miten huolella ne nuo vanteet pesee ja käsittelevät ettei tule naarmuja tms.

Millaista hintaluokkaa se on jos tehdään 2 kertaa vuodessa tuo renkaitten vaihto, pesu, tasapainotus ja varastointi rengashotelleissa?
    Last edited by Antti O; 24-11-2015, 08:46.

Comment

• Kanerv4
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2009
      • 983
      • Tampere

Originally posted by Woke View Post
      Niin. Joillekkin se tuntuu olevan joku miehuuden(tai naiseuden) mitta että vaihtaa itse autoon renkaat.Tai että sillä jopa määriteltäisiin se että onko joku autoharrastelija vai ei.Kyllä minusta mikä tahansa autoon liittyvä remppa/huoltohomma on mielenkiintoisempi tehdä kuin joku renkaitten vaihto. Hommana sinänsä hyvin yksinkertainen ja aika tylsäkin homma tehä joten aivan hyvin tuon voi kohtuullista korvausta vastaan teetättää jollain muulla.
      Itsekkin kyllä pääsääntöisesti vaihtelen itse autoni renkaat mutta olen monesti käyttänyt myöskin rengasliikkeen palveluja. Ihan tilanteesta riippuen. Hyvä on palvelujakin välillä käyttää.Eihän siitä mitään tulis jos kaikki tekis aina kaikki ite.
      Minun mielestäni tuo renkaanvaihto pitäisi opetella jo autokoulussa sekä nesteiden tarkistaminen. Useampaa frendiä oon käyny tienpäällä jeesaamassa kun eivät yksinkertaisesti osaa vaihtaa edes yhtä rengasta. Ja sormi suussa ihmetellään e36 muovihelmoille että minne se tunkki laitetaan. Toki se nyt ei helpoin tunkki olekaan verrattuna vaikka 4 korin golffiilis mutta kuitenkin. Itse olen jo näinä viikkoina 20 autoon vaihtanut ja vielä olis muutaman jäljellä hyvää hyötyliikuntaa!

Comment

• Turder
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2008
        • 465
        • Suomi

Originally posted by jr66 View Post
        Kukas ne renkaat ajaa sieltä varastosta tallille ?
        Kappas, unohtui, A tai B.

Comment

• smpovers
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 2371
          • Tammela

Originally posted by Antti O View Post
          Sitten kun ei jaksa ja viitsi olen harkinnut että siirrän tuon rulianssin rengashotellin tehtäväksi. Tietysti hieman mietityttää miten huolella ne nuo vanteet pesee ja käsittelevät ettei tule naarmuja tms.

Millaista hintaluokkaa se on jos tehdään 2 kertaa vuodessa tuo renkaitten vaihto, pesu, tasapainotus ja varastointi rengashotelleissa?
          Kyllä tuo lysti taitaa reilusti yli 200e mennä. Ei nyt ihan tarkkaa hintatietoa ole.

Sesonkiaikaan on kaikennäköistä Esaa mitkä eivät ole autoa nähneetkään siellä töissä ja joka rengasliikkeestä muutenkin löytyy se yksi välinpitämätön kaveri joten vähä tuurista kiinni miten homma toimii. Jos liikkeessä on se kuulapesukone, niin kyllä se vanne on vähän sen näköinen kuin lehmä olisi nuoleskellut sen "puhtaaksi". Monelle se pesujälki riittää, mutta tarkoille ihmisille ei..
          BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
          BMW 330d touring e46 -05
          Ford Cortina Mk2 1600 -70
          ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

Comment

• Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6938
            • N/A

Originally posted by smpovers View Post
            Kyllä tuo lysti taitaa reilusti yli 200e mennä. Ei nyt ihan tarkkaa hintatietoa ole.

Sesonkiaikaan on kaikennäköistä Esaa mitkä eivät ole autoa nähneetkään siellä töissä ja joka rengasliikkeestä muutenkin löytyy se yksi välinpitämätön kaveri joten vähä tuurista kiinni miten homma toimii. Jos liikkeessä on se kuulapesukone, niin kyllä se vanne on vähän sen näköinen kuin lehmä olisi nuoleskellut sen "puhtaaksi". Monelle se pesujälki riittää, mutta tarkoille ihmisille ei..
            Eli voisin ajatella vuodessa säästäväni 600€ kun itse jumppaa, pesee yms.. tasapainotus tosin jää tekemättä kun en omista konetta.

Comment

• 523i
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2009
              • 319
              • Iisalmi

Viime kuussa lähti eräästä uudemmasta mersusta rengas irti kun oli kerennyt 5km ajaa rengasliikkeeltä. Ei viitsi paikkakuntaa tai liikettä mainita mutta eräs aika iso ketju Suomessa.. Tottakai liikeellä on vakuutus näissä, mutta oma riesansa tapella vakuutusyhtiöiden kanssa.

Comment

• jori
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 1011
                • Vantaa

Aina olen itse vaihtanut renkaat vaikka onkin tylsää puuhaa mutta hyvää höytyliikuntaa hyvällä kelillä.
                Eilen paistoi pääkaupungissa aurinko ja aloin hommaan.
                Vintiltä yksi rengas oikea käteen kantoon ja vasempaan tunkki.
                Pääsin ulkoovelle ja laskin tunkin maahan niin kuului naks, vasemmalla jalalla ei saa varattua painoa ja alaselkä aivan jumissa.
                Nyt sitten sairaslomalla ja rengashotelliin varattu aika.
                Hyvinhän se meni omasta mielestä.
                Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

Comment

• Muurahainen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

Originally posted by Kanerv4 View Post
                  Minun mielestäni tuo renkaanvaihto pitäisi opetella jo autokoulussa sekä nesteiden tarkistaminen. Useampaa frendiä oon käyny tienpäällä jeesaamassa kun eivät yksinkertaisesti osaa vaihtaa edes yhtä rengasta. Ja sormi suussa ihmetellään e36 muovihelmoille että minne se tunkki laitetaan. Toki se nyt ei helpoin tunkki olekaan verrattuna vaikka 4 korin golffiilis mutta kuitenkin. Itse olen jo näinä viikkoina 20 autoon vaihtanut ja vielä olis muutaman jäljellä hyvää hyötyliikuntaa!
                  Jos en ihan väärin muista meillä autokoulussa opettaja sentään näytti mittatikut yms. pellin alta.

Ei taida kuulua nykypäivänä kuvioon. Eihän näissä kaikissa ole enään edes öljyn mittatikkua.

Comment

• Timelord
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 504
                    • Loimaa

Originally posted by Antti O View Post

Loimaalla 100e vuodessa, tasapainoitus on ainoa mikä jää tuolla hintaa saamatta. Mutta mitä olen joskus alla olevia takarenkaita jälkeenpäin tasapainottanut niin kympillä selvittiin. Paikallinen yrittäjä ja käytän jatkossakin.

X5 jäi viimeiseksi mihin itse vaihtanut renkaat ja ei se mitään herkkua enää ollut. Siihen ikään mennessä tulikin vaihdettua ~20v omiin autoihin renkaita. Ja niitä autoja on matkan varrella ollut...
                    W201 2,5D
                    W123 280ce
                    E21 316
                    ex-E60 530ia
                    ex-E53 4,4i
                    ex-E39 523i
                    ex-E34 520ia
                    ex-E21 318i

Comment

• JH.
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2007
                      • 794
                      • PKS

Turha tästäkään asiasta on tehdä mitään elämää suurempaa linjanvetoa. Eiköhän tämäkin asia mene aikalailla jokaisen kohdalla sen mukaan minkälaiset tilat on käytettävissä ja miten priorisoi ajankäyttöä suhteessa rahankäyttöön. Olen aina ollut "autoharrastaja", mutta tilanteet ja prioriteetit muuttuu elämän mukana. Kokemusta on ainakin seuraavista tavoista: .

1) Kun asuin vanhempien luona maalla renkaat säilytettiin ja vaihdettiin konehallissa. "30 min homma".

2) Kun itse olin opiskelija ja asuin Helsingissä kerrostalossa niin säilytin renkaita kellarivarastossa ja vaihdoin pihalla tai jossain autohallissa. 2,5-4 tunnin homma siitä riippuen jaksoiko vaihtaa huonolla pihalla vai ajoiko renkaat kyydissä johonkin Prisman halliin vaihtamaan ja sitten perään ilmojen täyttö. Kahdet vanteet varastettiin kellarikomerosta. Vakuutus korvasi yli arvon, joten en jaksanut liikaa stressata tuostakaan asiasta.

3) Vakituinen töissäkäynti muutti prioriteetteja siten, että siirryin rengashotellin asiakkaaksi. Olin suht tyytyväinen. Lähinnä ketutti se, että varattu aika ei pitänyt paikaansa vaan paikalla saattoi joutua odottamaan tunnin. Voitti kuitenkin 6-0 kellarikomerohärdellin.

4) Myöhemmin asuin samassa kaupunkiasunnossa, mutta minulla oli hyvä pieni tallipaikka harrasteautolle. Käytin kuitenkin edelleen rengashotellia käyttikselle, koska en halunnut tallille ylimääräistä tavaraa. Rengashotelli kuitenkin munasi. Parikin kertaa väännettiin pultit ylikovaan ja uusittiin katkenneita pultteja myyjän piikkiin joten sai riittää.

5) Hommasin isomman tallipaikan. Ympyrä on sulkeutunut ja nyt hoidan homman taas itse. Pääsyy on nopeus & vapaus aikatauluista

Käytän myös säännöllisesti huoltopalveluja tai tämän foorumin guruja erilaisiin ajoautojen remontteihin tai johonkin erikoishommaan. Sitä aina tuppaa joku ihmettelemään kun on kuitenkin tallitilat käytössä. Tykkään kuitenkin ruuvata harrastepelejä ilman kiirettä. Käyttiksen perushuolto tai kiirekorjaus ei ole minulle osa mukavaa harrastustoimintaa.
                      MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                      Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                      BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

Käyttis i4 eDrive40
                      Kesällä E36 M3
                      Radalla E36 325i track day tool

Comment

• Woke
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2004
                        • 170
                        • Kemi

Joo se on kyllä tarpeellinen taito ihan yleisesti osata vaihtaa vararengas autoon tienpäällä ja varsinkin nimenomaan siihen omaan autoon. Eli perehtyä miten tunkkia käytetään ja varsinkin tarkistaa se vararenkaan ilmanpaine säännöllisesti että siitä on sitten tarpeen tullen jotakin hyötyäkin.
                        BMW E60 520da -2008

Comment

• MikeDry
                          BTCF Member
                          • May 2006
                          • 6220
                          • Helsinki

Pientä OT

Joo, tästä tuli mieleen kuin luin tuossa iltasanomaa, että peruskoulussa lapset ei välttämättä osaa juosta, niin siitä voisi ajatella, että tämä renkaan vaihtaminen ei välttämättä onnistu..Voi voi voi mihin nää nyky jonnet joutuu tulevaisuudessa
                          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

Comment

• Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11173
                            • Oulu

Originally posted by JH. View Post
                            Tykkään kuitenkin ruuvata harrastepelejä ilman kiirettä. Käyttiksen perushuolto tai kiirekorjaus ei ole minulle osa mukavaa harrastustoimintaa.
                            Tämä on kyllä totta. Harrasteesta tempasee vaikka moottorin irti, levittää osiin ja kasaa takasiin paikalleen oikeen mielissään, kun ei ole kiirettä ja saa nätisti hallillä näppäillä. Mut voi että vastustaa jos käyttikseen pitää jotain nopeasti tekasta, että matka jatkuu. Sisätilalämppärin asennustakin siirsin kuukauden ajan, kun ei vaan napannu.

Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

Comment

• ts18056
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2010
                              • 276
                              • Joroinen

Originally posted by Pazi88 View Post
                              Sisätilalämppärin asennustakin siirsin kuukauden ajan, kun ei vaan napannu.
                              Juurikin tänään tilailin Mätänetistä, saas nähdä, joko on seuraavana talvena käytettävissä.
                              Ja joo, kuuteenkymmeneen vuoteen sen verran monta rengassettiä vaihtanut, että tänään homman hoiti rahaa vastaan paikallinen paja.
                              E39 525i -01
                              ex 750iL -96

Comment

• Rotko_
                                Banned
                                • Jun 2011
                                • 19
                                • 00890

Mä en niinq tee mitään, mies saa hoitaa

Comment

Working...
                                X