Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaanvaihdon ylivoimainen vaikeus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mapa
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 518
    • Turku

    #46
    Originally posted by PatarautaE34 View Post
    Pakosta oli tässäkin luottaa omiin käsiin, kun momenttiavain porsi käteen satasen loppukirityksessä. Momenttiavaimiakin on moneen lähtöön, alkaen Mate In Taivas-romuista luksukseen. Suosituksia käyttöystävällisestä ja -varmasta momenttiavaimesta?
    Stahlwille.
    Vesileikkuu ja laser osia/ Kuvien piirto
    Tig hitsausta, myös alumiini

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #47
      Originally posted by mapa View Post
      Stahlwille.
      Tämä.
      Niissä saa näyttämän kalibroitua oikeesti kohdalleen. Pitää vaan löytää se joka sen kalibroi kerran kaksi vuodessa .

      Pyörän kiristäminen ei oo tekemätön paikka käsityökaluin. Jos varsi on vaikka puolimetriä ja pitää kiristää 100Nm, niin vetää vänkävarren päästä ylöspäin ~20kg:n voimalla ni ollaan tontilla. Joo-o, se on ihan pirun vähän. Mutta sillä ne pysyy ja kovempaa vetämisestä ei ole kuin haittaa.
      Last edited by petrolhead; 22-11-2015, 12:53.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • zeniitti
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2011
        • 575
        • 127.0.0.1

        #48
        Miksei kukaan ole vielä kirjoittanut tähän tyyliin: Miksi vaihtaa renkaita, kun voi ajaa kitkoilla ympäri vuoden. Rengasliikkeestä uudet kitkat alle, kun vanhat on loppu. Kahvia juoden

        Noh ite oon vaihtanut ny 5 autoon talvirenkaat. Kolmen auton renkaat tuli omaan säilöön, joten ne on jo paineella pesty. Vahaus sitten joskus talven aikana, kun on paremmin aikaa. Perus motonetin tunkki, calsun isompi sähköpulttipyssy, lidlin momenttiavain ja kuparisprayta. Tallikin olis, mutta katoksessa vaihdoin, koska kovuutta Tähän väliin voiskin todeta kun vaihto peräkkäin qashqain ja corsan renkaat, että on ihan vähän sitä kuuluisaa kokoeroa renkaissa

        Comment

        • 523i
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2009
          • 319
          • Iisalmi

          #49
          Originally posted by zeniitti View Post
          Miksei kukaan ole vielä kirjoittanut tähän tyyliin: Miksi vaihtaa renkaita, kun voi ajaa kitkoilla ympäri vuoden. Rengasliikkeestä uudet kitkat alle, kun vanhat on loppu. Kahvia juoden

          Noh ite oon vaihtanut ny 5 autoon talvirenkaat. Kolmen auton renkaat tuli omaan säilöön, joten ne on jo paineella pesty. Vahaus sitten joskus talven aikana, kun on paremmin aikaa. Perus motonetin tunkki, calsun isompi sähköpulttipyssy, lidlin momenttiavain ja kuparisprayta. Tallikin olis, mutta katoksessa vaihdoin, koska kovuutta Tähän väliin voiskin todeta kun vaihto peräkkäin qashqain ja corsan renkaat, että on ihan vähän sitä kuuluisaa kokoeroa renkaissa
          Yllättävän hyvä tuo Lidlin momenttiavain, pitäs joskus vaan kokeilla kalliimmalla onko ne varmasti samassa momentissa.

          Comment

          • Woke
            Bimmer Rookie
            • Sep 2004
            • 170
            • Kemi

            #50
            Niin. Joillekkin se tuntuu olevan joku miehuuden(tai naiseuden) mitta että vaihtaa itse autoon renkaat.Tai että sillä jopa määriteltäisiin se että onko joku autoharrastelija vai ei.Kyllä minusta mikä tahansa autoon liittyvä remppa/huoltohomma on mielenkiintoisempi tehdä kuin joku renkaitten vaihto. Hommana sinänsä hyvin yksinkertainen ja aika tylsäkin homma tehä joten aivan hyvin tuon voi kohtuullista korvausta vastaan teetättää jollain muulla.
            Itsekkin kyllä pääsääntöisesti vaihtelen itse autoni renkaat mutta olen monesti käyttänyt myöskin rengasliikkeen palveluja. Ihan tilanteesta riippuen. Hyvä on palvelujakin välillä käyttää.Eihän siitä mitään tulis jos kaikki tekis aina kaikki ite.
            BMW E60 520da -2008

            Comment

            • huupi
              BTCF Member
              • Aug 2007
              • 1199
              • Tyrnävä

              #51
              Originally posted by 523i View Post
              Yllättävän hyvä tuo Lidlin momenttiavain, pitäs joskus vaan kokeilla kalliimmalla onko ne varmasti samassa momentissa.
              Vertasin joskus Lidlin avainta johonkin Wurthin "professionaalimalliin" ja hyvin lähellä samaa momenttia olivat, niin isommalla (~100Nm) kuin pienemmälläkin momentilla (~25Nm), kun testasin. Tuolla lidliläisellä tuli sitten kiristeltyä Almeran kuningaspultista kannenpultteihin ja ihan hyvin on auto toiminut.

              On topikkia sen verran, että omassa lämpimässä tallissa autoa nosturilla nostaen on kiva touhuta renkaiden vaihdossa. Kolmeen autoon tuli vaihdeltua tänä syksynä.
              I01 i3s 94

              Comment

              • Vuarine
                Bimmer Rookie
                • Dec 2011
                • 121
                • Kokemäki

                #52
                Eipä tuo nyt nii ylivoimasen kamalaa hommaa ole ollenkaan. Viiteen autoon tänä syksynä ja kolmeen niistä pitemmän kaavan mukaan eli uudet kumit vanteille. Toki asian mukaisilla vermeillä
                e46 330d touring kauppakassi
                e30 375hp/519nm

                Comment

                • ka00z
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 1805
                  • Varsinais-Suomi

                  #53
                  Ymmärrän, että joku haluaa vaihdattaa ja säilöä renkaansa pois kotoa. Se legendaarinen "15min ja homma valmis" vaan ei ihan pidä paikkaansa aina. Ajat molemmat suunnat ja odottelet, jos vaikka Arska heittäisi hanskat käteen ja junttaisi vanteet paikalleen. Molemmissa puolensa.
                  W124 voll, markalla pidemmälle

                  Comment

                  • Turder
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2008
                    • 464
                    • Suomi

                    #54
                    Renkaanvaihto menee hyvin kun ottaa sen pienenä talkootyönä. Vaihdoimme neljästään neljään autoon renkaat siten, että:
                    - A ajaa autot halliin ja pois
                    - A ja B tunkkaa auton ja vaihtaa renkaat, sekä tarkistaa paineet. Hallitunkki, pulttipyssy ja tehokas kompura on pop.
                    - C samalla imuroi sisustat
                    - D kantaa renkaat paikoilleen ja pesee likaiset vanteet, autojen lipuessa ohi pyyhkäisee painepesurilla pahimmat kurat pois autoista jne.
                    - B ja D kantaa/nostaa renkaat trukkilavalle, ja A ajaa renkaat säilöön varastoon.
                    Last edited by Turder; 23-11-2015, 16:15.

                    Comment

                    • Convertible
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2003
                      • 2638
                      • Turku

                      #55
                      Lol, en kyllä missään pihalla tai kylmässä katoksessa vaihtaisi enää mitään.. Ajaisin mielummin kitkoilla ympärivuoden.
                      F25 X3 35d
                      E87 118i
                      E46 330ti
                      E46 M3
                      E30 M3
                      E30 M3 Convertible
                      Z3 Roadster

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16464
                        • Asikkala

                        #56
                        Originally posted by Turder View Post
                        Renkaanvaihto menee hyvin kun ottaa sen pienenä talkootyönä. Vaihdoimme neljästään neljään autoon renkaat siten, että:
                        - A ajaa autot halliin ja pois
                        - A ja B tunkkaa auton ja vaihtaa renkaat, sekä tarkistaa paineet. Hallitunkki, pulttipyssy ja tehokas kompura on pop.
                        - C samalla imuroi sisustat
                        - D kantaa renkaat paikoilleen ja pesee likaiset vanteet, autojen lipuessa ohi pyyhkäisee painepesurilla pahimmat kurat pois autoista jne.
                        - B ja D kantaa/nostaa renkaat trukkilavalle, ja A ajaa renkaat säilöön varastoon.
                        Kukas ne renkaat ajaa sieltä varastosta tallille ?

                        Comment

                        • touring39
                          BTCF Member
                          • May 2005
                          • 3901
                          • Kaarina

                          #57
                          Onko vissiin niin, ettei peltivanne tarvi soviterengasta, vaikka keskireikä on muutaman millin napaa suurempi? Peräkärryn talvivanteista kysymys.

                          Vanne vaan paikalleen ja vähitellen kiristän kaikkia pultteja ja hyvä tulee, vai?

                          (Hyvä kysymys itseltä, kun oikein aloitin tän topikin, että kuinka saamattomia äijät on nykyään... )
                          Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                          Ex:
                          e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                          Comment

                          • Touniks
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 6684
                            • Muurame

                            #58
                            Kyllä ite tulee aina vaihdettua kesä/talvirenkaat alle ,kotipihassa ja tunkilla auto ylös. Tapansa kullakin,ehkä joskus kyllästyn ja nautin kahvia samalla kun rengasliikkeen duunarit vaihtaa pyörät alle,tai sit teen työn ite ja haen sillä rahalla keissin keppanaa kaupasta
                            E30 cabriolet -92 M-Tech II
                            E46 sedan -01
                            Corolla

                            Comment

                            • Jax_KiBez
                              BTCF Member
                              • Jan 2010
                              • 2061
                              • Pirkanmaa

                              #59
                              Originally posted by touring39 View Post
                              Onko vissiin niin, ettei peltivanne tarvi soviterengasta, vaikka keskireikä on muutaman millin napaa suurempi? Peräkärryn talvivanteista kysymys.

                              Vanne vaan paikalleen ja vähitellen kiristän kaikkia pultteja ja hyvä tulee, vai?

                              (Hyvä kysymys itseltä, kun oikein aloitin tän topikin, että kuinka saamattomia äijät on nykyään... )
                              Juu pulteilla tasaisesti kiristäen keskität vanteet napaan, kärryissä harvemmin 1:1 keskireikä ja napa.
                              Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                              Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                              _____________________________________
                              Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                              Tästä mun kaluston showroomiin
                              Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                              Comment

                              • touring39
                                BTCF Member
                                • May 2005
                                • 3901
                                • Kaarina

                                #60
                                Originally posted by Jax_KiBez View Post
                                Juu pulteilla tasaisesti kiristäen keskität vanteet napaan, kärryissä harvemmin 1:1 keskireikä ja napa.
                                Kiitos tiedosta. Näinhän mä sit teen, enkä ammu pyssyllä ekaa pulttia kiinni.
                                Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                                Ex:
                                e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎