Hieman tullut mietittyä jos hankkisi keskikokoisen kuorma-auton harrastusten yms. kuskaamiseen. Autoja saisi ihan kohtuu hintaan, mutta onko tuollaista varaa pitää jos ajot ei ole edes viikottaisia? Ihan helpolla en netistä löytänyt selkeää tietoa kokonaiskäyttökuluista. Auto kannattaisi tietenkin ottaa liikennekäytöstä pois kun ajolle ei ole tarvetta, mutta kuinka paljon esimerkiksi katsastus maksaa ja mitä kaikkea se sisältää? Pitääkö esimerkiksi jarrutestistä maksaa erikseen ja pitääkö perälautanostin katsastaa vuosittain? Entä nopeudenrajoitin tai piirturi? Onko näiden lisäksi vielä jotain muita yllättäviä kuluja joita henkilöautoihin tottunut ei osaa ottaa huomioon? Miten vaikeita myytäviä tuollaiset on eteenpäin?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kuorma-auton hankinta
Collapse
X
-
Bussihan on kaikkein edullisin pitää kun siinä ei oo käyttövoimaveroa ja maksaa vaan vakuutukset + et saa nukkua ajon aikana ja voi ottaa sen parikymmentä tyyppiä kyytiin, tosin harvemmalla on korttia siihen.
Perus kuorma-autossahan on vuotunen vero määräytyy painon/käyttöpäivän mukaan. Piirturi tarkastetaan kahden vuoden välein ja jarrujahan kuorma-autoista saa rempata vaan luvallinen henkilö ja nehän maksaa ku teetätät aina jossain ulkopuolisella. Perälaudoissa ei oo tarkastuksia ja leimaus maksaa jarruajon kanssa varmaan sen muutaman satasen?
Jos vaan yks auto on tarkotus kuljettaa niin ostaa mielummin kevytkuorma-auton, joku vanha pulla-auto, siitä koppa helvettiin ja tekee autolle rampite28 535i Touring
e28 m535i + s38
e34 535i --> ?
Ei se ole harrastus eikä mikään mihin ei kaikki aika ja rahat menisi
Comment
-
-
Kulujahan näissä on..enemmän ku riittävästi Jos(ja kun) rekisteröit auton yksityiskäyttöön niin vakuutukset on halvemmat kuin mitä luvanvaraisessa käytössä(ammattiliikenne). En toki kyllä osaa sanoa että paljonko ne yksityiskäytössä on. Verot menee kokonaispainon mukaan niin ku edellä jo mainittiin.
Katsastuksen hinta riippuu paljonko autossa on aksiloita ja teetätkö jarrusovituksen samalla siinä konttorilla vai et.Samalla toki nopeudenrajoitin pitää tarkastuttaa. Itsellä 4-akselisen katsastus em.mausteilla on maksanut n.350€.Ja se piirturi pitää tarkastuttaa joka toinen vuosi,maksaa liikkeestä riippuen 100-150€. Perälauta pitää/pitäisi katsastaa kerran vuodessa, mutta sen katsastusta ei valvo kuin työsuojeluviranomainen eli yksityiskäytössä sillä saa heittää vesilintua.Mercedes Benz Cls 350cdi W218
Opel Insignia 2.0 Cdti
Scania R560 8x4
Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
Ex. E60 530dA -05
Ex. E39 530dA -01
Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
Ex. Opel Vectra 1.6i -99
Comment
-
-
Bussin saa myös rekisteröityä matkailuautoksi, jolloin saa ajaa b-kortilla. Matkailuauton vakuutukset ja verot tietääkseni verrattavissa kevytkuorma-autoihin?
Esim: http://www.nettikaravaani.com/muu-me...loauto/1445477
Välillä näitäkin huutokaupat.com myynnissä kohtalaisen halvalla, projektikuntoisia sisältä mutta saapahan rakennettua mieleisensä...ex:e39 540ia m-sport -01, e34 525i turbo,e30 M50 touring, e30 324td, e46 330xda m-sport....
Comment
-
-
Tännehän on tullut paljon hyvää tietoa. Onko joku kokonaispainoraja jota kevyemmillä autoilla kulut olisi pienemmät? Tuo tuli yllätyksenä, että jarrutyöt ovat luvanvaraisia. Onko nämä muuten kalliita huollettavia varaosien hinnan puolesta ja onko 500tkm ajettu pienehkö kuorma-auto jo loppuun ajettu? Harkinnassa olisi siis kaksi akselinen kontillinen auto, jonka konttiin kuitenkin tarvittaessa henkilöautokin mahtuisi. Tähänkin saa antaa mielipiteitä onko henkilöauton lastaaminen tuollaiseen umpikonttiin järkevästi toteutettavissa? Autossa pitäisi kuitenkin olla kontti kun autojen kuskaus ei olisi pääasiallinen tarkoitus.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by TuKeZii View PostBussin saa myös rekisteröityä matkailuautoksi, jolloin saa ajaa b-kortilla. Matkailuauton vakuutukset ja verot tietääkseni verrattavissa kevytkuorma-autoihin?
Esim: http://www.nettikaravaani.com/muu-me...loauto/1445477
Välillä näitäkin huutokaupat.com myynnissä kohtalaisen halvalla, projektikuntoisia sisältä mutta saapahan rakennettua mieleisensä...
Jotenkin tuntuisi topicin aloittajan kannalta fiksummalta, kun hommaa kunnon kopillisen autonkuljetustrailerin ja siihen vetoautoksi pitkä Sprinter asuntoautoksi muutettuna esim. 5 paikkaisena. Perään jää vielä mukavasti tilaa esim. crossipyörille tai huoltokamoille. Tuollaisella Sprinterillä nyt ajelee vaikka arkiajojakin ihan mielellään ja löytyy varmasti muutakin käyttöä enemmän kuin kopilliselle kuorma-autolle plus tietysti käyttö- ja huoltokustannukset huomattavasti edullisemmat.
Comment
-
-
Originally posted by Esko View PostJotenkin tuntuisi topicin aloittajan kannalta fiksummalta, kun hommaa kunnon kopillisen autonkuljetustrailerin ja siihen vetoautoksi pitkä Sprinter asuntoautoksi muutettuna esim. 5 paikkaisena. Perään jää vielä mukavasti tilaa esim. crossipyörille tai huoltokamoille. Tuollaisella Sprinterillä nyt ajelee vaikka arkiajojakin ihan mielellään ja löytyy varmasti muutakin käyttöä enemmän kuin kopilliselle kuorma-autolle plus tietysti käyttö- ja huoltokustannukset huomattavasti edullisemmat.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostTuollaisessa yhdistelmässä tulee sitten kortti vastaan. Ei ole edes pikku E:tä, mutta eihän sen hankkiminen tietysti mikään mahdottomuus olisi.E61 535d -04
Comment
-
-
Originally posted by Esko View PostSaa kyllä rekisteröityä vaikka miksi, mutta et sinä mitään 11000kg matkailuautoa saa B-kortilla ajaa. Jos kokonaismassa on yli 3500kg, niin menee automaattisesti C-kortille. Matkailuauton verot menee normaalisti päästöjen tai painon mukaan, vakuutukset riippuu ihan autosta, iästä ja vakuutusyhtiöstä.
Itsellä käytössä kevyt ka sprintteri 3+4 paikkaisena, väliseinän taakse mahtuu vielä kyytiin 3 crossipyörää tai moottorikelkka. Kärryyn saa tietysti otettua loput tavarat.ex:e39 540ia m-sport -01, e34 525i turbo,e30 M50 touring, e30 324td, e46 330xda m-sport....
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostTuollaisessa yhdistelmässä tulee sitten kortti vastaan. Ei ole edes pikku E:tä, mutta eihän sen hankkiminen tietysti mikään mahdottomuus olisi.Originally posted by AnttiR View PostJa sitten jos on kuorma-autoksi rekisteröity sprinter veto-autona niin pitääkin olla jo C1E kortti.
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostOnko nämä muuten kalliita huollettavia varaosien hinnan puolesta ja onko 500tkm ajettu pienehkö kuorma-auto jo loppuun ajettu? Harkinnassa olisi siis kaksi akselinen kontillinen auto, jonka konttiin kuitenkin tarvittaessa henkilöautokin mahtuisi. Tähänkin saa antaa mielipiteitä onko henkilöauton lastaaminen tuollaiseen umpikonttiin järkevästi toteutettavissa? Autossa pitäisi kuitenkin olla kontti kun autojen kuskaus ei olisi pääasiallinen tarkoitus.
Kannattaa kans ulkomailta kattella valmiita autoja, kuorma-autosta ei tartte autoveroja maksella nii voi jopa löytyä edullisesti valms peli suoraan ajoonLast edited by leksii; 27-02-2016, 13:42.e28 535i Touring
e28 m535i + s38
e34 535i --> ?
Ei se ole harrastus eikä mikään mihin ei kaikki aika ja rahat menisi
Comment
-
-
Täytyy laittaa harkintaan tuo umpitraileri+veturi yhdistelmä, mutta palataan vielä alkuperäiseen aiheeseen niin helpottaa vaihtoehtojen mietintää. Hankintahinnaltaan tämä yhdistelmä olisi kuitenkin kalliimpi.
Onko kuorma-autoihin saatavissa tarvikeosia vai onko aina marssittava merkkiliikkeeseen osia ostamaan? Onko joku merkki osien osalta selvästi halvempi kuin joku toinen?
Tuossa olisi linkki siihen minkä kokoluokan autoa olen katsellut http://www.nettikone.com/mitsubishi/canter/1491470 En siis kyseistä yksilöä sen enempää, mutta tuo tuli ensimmäisenä vastaan. Kantavuutta tuossa ei kerrota, mutta voisi olettaa, että autonkin tarvittaessa saisi kyytiin. Mitä mieltä porukka on onko tuollainen jo loppuun poljettu vai vieläkö tällaisella tai vastaavalla olisi kilometrejä edessä? Miten vaikeita nämä on myydä joskus eteenpäin vai onko jätettävä pihan perälle maatumaan? Toisaalta saahan tuollaisesta romurautanakin muutaman satasen
Edit. Onko tuo nyt vielä kevyt kuorma-auto? Missä painossa se raja menee ja onko käyttökuluissa iso ero raskaalla ja kevyellä kuorma-autolla?Last edited by markok; 27-02-2016, 15:06.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by Esko View PostSen takia sanoinkin, että matkailuautoksi muutettu pitkä Sprinter, niin tuon saa vielä 3500kg kokonaispainolla (eli B-kortilla), kun tavaratila kutistuu puoleen. Silti mahtuu mainiosti kamaa vielä kyytiin! Tuollaisella saa vetää helposti 2500kg traileria perässä ja tarvit tosiaan pikku E-kortin, mutta sen hankkiminen ei nyt pitäisi olla kynnyskysymys? En muista tarkkaa hintaa tähän hätään, mutta 50-100€ välissä kustannukset ja sisältää kirjallisen kokeen, käsittelynäytteen ja ajonäytteen liikenteessä. Konttorilta saat 4 sivuisen teoriatarjoitus lapun, jonka opettelemalla pääset varmasti teoriakokeesta läpi.
Ajokortin korottaminen aiheuttaa tänäpäivänä sitten sen että jos nyt on kortti sinne 2033 asti voimassa niin korotuksen jälkeen on enää viisi vuotta kerrallaan.E61 535d -04
Comment
-
Comment