Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kuorma-auton hankinta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3019
    • Kuopio

    Kuorma-auton hankinta

    Hieman tullut mietittyä jos hankkisi keskikokoisen kuorma-auton harrastusten yms. kuskaamiseen. Autoja saisi ihan kohtuu hintaan, mutta onko tuollaista varaa pitää jos ajot ei ole edes viikottaisia? Ihan helpolla en netistä löytänyt selkeää tietoa kokonaiskäyttökuluista. Auto kannattaisi tietenkin ottaa liikennekäytöstä pois kun ajolle ei ole tarvetta, mutta kuinka paljon esimerkiksi katsastus maksaa ja mitä kaikkea se sisältää? Pitääkö esimerkiksi jarrutestistä maksaa erikseen ja pitääkö perälautanostin katsastaa vuosittain? Entä nopeudenrajoitin tai piirturi? Onko näiden lisäksi vielä jotain muita yllättäviä kuluja joita henkilöautoihin tottunut ei osaa ottaa huomioon? Miten vaikeita myytäviä tuollaiset on eteenpäin?
    BMW 530iA Touring -05
  • Tojopa
    BTCF Member
    • Mar 2004
    • 1592
    • Kuopio

    #2
    Hieman OT, mutta vanhoista linja-autoista tehtyjä harrastekuljettimia näkee usein esim. rallien huolloissa. Osa noista on kyllä todella hienosti toteutettuja. Miten lie sitten kulut, jos vertaa kuorma-autoon.

    Comment

    • leksii
      BTCF Member
      • May 2012
      • 1034
      • Turku

      #3
      Bussihan on kaikkein edullisin pitää kun siinä ei oo käyttövoimaveroa ja maksaa vaan vakuutukset + et saa nukkua ajon aikana ja voi ottaa sen parikymmentä tyyppiä kyytiin, tosin harvemmalla on korttia siihen.

      Perus kuorma-autossahan on vuotunen vero määräytyy painon/käyttöpäivän mukaan. Piirturi tarkastetaan kahden vuoden välein ja jarrujahan kuorma-autoista saa rempata vaan luvallinen henkilö ja nehän maksaa ku teetätät aina jossain ulkopuolisella. Perälaudoissa ei oo tarkastuksia ja leimaus maksaa jarruajon kanssa varmaan sen muutaman satasen?

      Jos vaan yks auto on tarkotus kuljettaa niin ostaa mielummin kevytkuorma-auton, joku vanha pulla-auto, siitä koppa helvettiin ja tekee autolle rampit
      e28 535i Touring
      e28 m535i + s38
      e34 535i --> ?


      Ei se ole harrastus eikä mikään mihin ei kaikki aika ja rahat menisi

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Meille Hankittiin kevyt Isutzun kevytK-A.

        Oikein näppärää kun saa lavalle vedetyksi vinssin ja ramppien avulla auton.
        Aika paljon miellyttävämpää liikkua tuollaisella kuin trailerin kanssa.

        Vakuutukset tuossa on ilman bonuksia aika julmat mutta seisottamalla niistä selviää.

        Comment

        • tuomkiti81
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2005
          • 1162
          • Seinäjoki

          #5
          Kulujahan näissä on..enemmän ku riittävästi Jos(ja kun) rekisteröit auton yksityiskäyttöön niin vakuutukset on halvemmat kuin mitä luvanvaraisessa käytössä(ammattiliikenne). En toki kyllä osaa sanoa että paljonko ne yksityiskäytössä on. Verot menee kokonaispainon mukaan niin ku edellä jo mainittiin.

          Katsastuksen hinta riippuu paljonko autossa on aksiloita ja teetätkö jarrusovituksen samalla siinä konttorilla vai et.Samalla toki nopeudenrajoitin pitää tarkastuttaa. Itsellä 4-akselisen katsastus em.mausteilla on maksanut n.350€.Ja se piirturi pitää tarkastuttaa joka toinen vuosi,maksaa liikkeestä riippuen 100-150€. Perälauta pitää/pitäisi katsastaa kerran vuodessa, mutta sen katsastusta ei valvo kuin työsuojeluviranomainen eli yksityiskäytössä sillä saa heittää vesilintua.
          Mercedes Benz Cls 350cdi W218
          Opel Insignia 2.0 Cdti
          Scania R560 8x4

          Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
          Ex. E60 530dA -05
          Ex. E39 530dA -01
          Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
          Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
          Ex. Opel Vectra 1.6i -99

          Comment

          • TuKeZii
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 79
            • Hämeenlinna

            #6
            Bussin saa myös rekisteröityä matkailuautoksi, jolloin saa ajaa b-kortilla. Matkailuauton vakuutukset ja verot tietääkseni verrattavissa kevytkuorma-autoihin?

            Esim: http://www.nettikaravaani.com/muu-me...loauto/1445477

            Välillä näitäkin huutokaupat.com myynnissä kohtalaisen halvalla, projektikuntoisia sisältä mutta saapahan rakennettua mieleisensä...
            ex:e39 540ia m-sport -01, e34 525i turbo,e30 M50 touring, e30 324td, e46 330xda m-sport....

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3019
              • Kuopio

              #7
              Tännehän on tullut paljon hyvää tietoa. Onko joku kokonaispainoraja jota kevyemmillä autoilla kulut olisi pienemmät? Tuo tuli yllätyksenä, että jarrutyöt ovat luvanvaraisia. Onko nämä muuten kalliita huollettavia varaosien hinnan puolesta ja onko 500tkm ajettu pienehkö kuorma-auto jo loppuun ajettu? Harkinnassa olisi siis kaksi akselinen kontillinen auto, jonka konttiin kuitenkin tarvittaessa henkilöautokin mahtuisi. Tähänkin saa antaa mielipiteitä onko henkilöauton lastaaminen tuollaiseen umpikonttiin järkevästi toteutettavissa? Autossa pitäisi kuitenkin olla kontti kun autojen kuskaus ei olisi pääasiallinen tarkoitus.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • Esko
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 11680
                • Kouvola

                #8
                Originally posted by TuKeZii View Post
                Bussin saa myös rekisteröityä matkailuautoksi, jolloin saa ajaa b-kortilla. Matkailuauton vakuutukset ja verot tietääkseni verrattavissa kevytkuorma-autoihin?

                Esim: http://www.nettikaravaani.com/muu-me...loauto/1445477

                Välillä näitäkin huutokaupat.com myynnissä kohtalaisen halvalla, projektikuntoisia sisältä mutta saapahan rakennettua mieleisensä...
                Saa kyllä rekisteröityä vaikka miksi, mutta et sinä mitään 11000kg matkailuautoa saa B-kortilla ajaa. Jos kokonaismassa on yli 3500kg, niin menee automaattisesti C-kortille. Matkailuauton verot menee normaalisti päästöjen tai painon mukaan, vakuutukset riippuu ihan autosta, iästä ja vakuutusyhtiöstä.

                Jotenkin tuntuisi topicin aloittajan kannalta fiksummalta, kun hommaa kunnon kopillisen autonkuljetustrailerin ja siihen vetoautoksi pitkä Sprinter asuntoautoksi muutettuna esim. 5 paikkaisena. Perään jää vielä mukavasti tilaa esim. crossipyörille tai huoltokamoille. Tuollaisella Sprinterillä nyt ajelee vaikka arkiajojakin ihan mielellään ja löytyy varmasti muutakin käyttöä enemmän kuin kopilliselle kuorma-autolle plus tietysti käyttö- ja huoltokustannukset huomattavasti edullisemmat.

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3019
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by Esko View Post
                  Jotenkin tuntuisi topicin aloittajan kannalta fiksummalta, kun hommaa kunnon kopillisen autonkuljetustrailerin ja siihen vetoautoksi pitkä Sprinter asuntoautoksi muutettuna esim. 5 paikkaisena. Perään jää vielä mukavasti tilaa esim. crossipyörille tai huoltokamoille. Tuollaisella Sprinterillä nyt ajelee vaikka arkiajojakin ihan mielellään ja löytyy varmasti muutakin käyttöä enemmän kuin kopilliselle kuorma-autolle plus tietysti käyttö- ja huoltokustannukset huomattavasti edullisemmat.
                  Tuollaisessa yhdistelmässä tulee sitten kortti vastaan. Ei ole edes pikku E:tä, mutta eihän sen hankkiminen tietysti mikään mahdottomuus olisi.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • AnttiR
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 819
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by markok View Post
                    Tuollaisessa yhdistelmässä tulee sitten kortti vastaan. Ei ole edes pikku E:tä, mutta eihän sen hankkiminen tietysti mikään mahdottomuus olisi.
                    Ja sitten jos on kuorma-autoksi rekisteröity sprinter veto-autona niin pitääkin olla jo C1E kortti.
                    E61 535d -04

                    Comment

                    • TuKeZii
                      BTCF Member
                      • Sep 2012
                      • 79
                      • Hämeenlinna

                      #11
                      Originally posted by Esko View Post
                      Saa kyllä rekisteröityä vaikka miksi, mutta et sinä mitään 11000kg matkailuautoa saa B-kortilla ajaa. Jos kokonaismassa on yli 3500kg, niin menee automaattisesti C-kortille. Matkailuauton verot menee normaalisti päästöjen tai painon mukaan, vakuutukset riippuu ihan autosta, iästä ja vakuutusyhtiöstä.
                      Näin taitaakin olla, onneksi fiksummat tietää!

                      Itsellä käytössä kevyt ka sprintteri 3+4 paikkaisena, väliseinän taakse mahtuu vielä kyytiin 3 crossipyörää tai moottorikelkka. Kärryyn saa tietysti otettua loput tavarat.
                      ex:e39 540ia m-sport -01, e34 525i turbo,e30 M50 touring, e30 324td, e46 330xda m-sport....

                      Comment

                      • Esko
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 11680
                        • Kouvola

                        #12
                        Originally posted by markok View Post
                        Tuollaisessa yhdistelmässä tulee sitten kortti vastaan. Ei ole edes pikku E:tä, mutta eihän sen hankkiminen tietysti mikään mahdottomuus olisi.
                        Originally posted by AnttiR View Post
                        Ja sitten jos on kuorma-autoksi rekisteröity sprinter veto-autona niin pitääkin olla jo C1E kortti.
                        Sen takia sanoinkin, että matkailuautoksi muutettu pitkä Sprinter, niin tuon saa vielä 3500kg kokonaispainolla (eli B-kortilla), kun tavaratila kutistuu puoleen. Silti mahtuu mainiosti kamaa vielä kyytiin! Tuollaisella saa vetää helposti 2500kg traileria perässä ja tarvit tosiaan pikku E-kortin, mutta sen hankkiminen ei nyt pitäisi olla kynnyskysymys? En muista tarkkaa hintaa tähän hätään, mutta 50-100€ välissä kustannukset ja sisältää kirjallisen kokeen, käsittelynäytteen ja ajonäytteen liikenteessä. Konttorilta saat 4 sivuisen teoriatarjoitus lapun, jonka opettelemalla pääset varmasti teoriakokeesta läpi.

                        Comment

                        • leksii
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 1034
                          • Turku

                          #13
                          Originally posted by markok View Post
                          Onko nämä muuten kalliita huollettavia varaosien hinnan puolesta ja onko 500tkm ajettu pienehkö kuorma-auto jo loppuun ajettu? Harkinnassa olisi siis kaksi akselinen kontillinen auto, jonka konttiin kuitenkin tarvittaessa henkilöautokin mahtuisi. Tähänkin saa antaa mielipiteitä onko henkilöauton lastaaminen tuollaiseen umpikonttiin järkevästi toteutettavissa? Autossa pitäisi kuitenkin olla kontti kun autojen kuskaus ei olisi pääasiallinen tarkoitus.
                          Kattoo mahdollisuuksien mukaan vaik vaihtolava-auton niin se lastaus sit ei oo ongelma, toki jos pienen kaks akselisen ostaa nii ottaa pikkupyöräsen auton ja ellei mitään madallettua ratapeliä niin kyllä se nätisti tulee kyytiin jos on perälauta, lauta auki, rapit siihen ja ajaa sisälle tai asentaa keulaan vinssin ja vetää kyytiin. Varaosat on varmaan vähän kalliimpia mitä henkilöautoissa, esim. Scaniaan etujarrupalat ja levyt alkaen 900e alv 0, mut siinä onkin marmoritiskin lisä + et uus ja iso auto niin kalliimpaa
                          Kannattaa kans ulkomailta kattella valmiita autoja, kuorma-autosta ei tartte autoveroja maksella nii voi jopa löytyä edullisesti valms peli suoraan ajoon
                          Last edited by leksii; 27-02-2016, 13:42.
                          e28 535i Touring
                          e28 m535i + s38
                          e34 535i --> ?


                          Ei se ole harrastus eikä mikään mihin ei kaikki aika ja rahat menisi

                          Comment

                          • markok
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 3019
                            • Kuopio

                            #14
                            Täytyy laittaa harkintaan tuo umpitraileri+veturi yhdistelmä, mutta palataan vielä alkuperäiseen aiheeseen niin helpottaa vaihtoehtojen mietintää. Hankintahinnaltaan tämä yhdistelmä olisi kuitenkin kalliimpi.

                            Onko kuorma-autoihin saatavissa tarvikeosia vai onko aina marssittava merkkiliikkeeseen osia ostamaan? Onko joku merkki osien osalta selvästi halvempi kuin joku toinen?

                            Tuossa olisi linkki siihen minkä kokoluokan autoa olen katsellut http://www.nettikone.com/mitsubishi/canter/1491470 En siis kyseistä yksilöä sen enempää, mutta tuo tuli ensimmäisenä vastaan. Kantavuutta tuossa ei kerrota, mutta voisi olettaa, että autonkin tarvittaessa saisi kyytiin. Mitä mieltä porukka on onko tuollainen jo loppuun poljettu vai vieläkö tällaisella tai vastaavalla olisi kilometrejä edessä? Miten vaikeita nämä on myydä joskus eteenpäin vai onko jätettävä pihan perälle maatumaan? Toisaalta saahan tuollaisesta romurautanakin muutaman satasen

                            Edit. Onko tuo nyt vielä kevyt kuorma-auto? Missä painossa se raja menee ja onko käyttökuluissa iso ero raskaalla ja kevyellä kuorma-autolla?
                            Last edited by markok; 27-02-2016, 15:06.
                            BMW 530iA Touring -05

                            Comment

                            • AnttiR
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 819
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Esko View Post
                              Sen takia sanoinkin, että matkailuautoksi muutettu pitkä Sprinter, niin tuon saa vielä 3500kg kokonaispainolla (eli B-kortilla), kun tavaratila kutistuu puoleen. Silti mahtuu mainiosti kamaa vielä kyytiin! Tuollaisella saa vetää helposti 2500kg traileria perässä ja tarvit tosiaan pikku E-kortin, mutta sen hankkiminen ei nyt pitäisi olla kynnyskysymys? En muista tarkkaa hintaa tähän hätään, mutta 50-100€ välissä kustannukset ja sisältää kirjallisen kokeen, käsittelynäytteen ja ajonäytteen liikenteessä. Konttorilta saat 4 sivuisen teoriatarjoitus lapun, jonka opettelemalla pääset varmasti teoriakokeesta läpi.
                              Juu ihan sillä minä tuon kommentin väliin heitin ettei tule epäselvyyksiä kun niitä samoja jatko-ohjaamo sprintereitä voi olla myös kuorma-autoksi rekisteröitynä.

                              Ajokortin korottaminen aiheuttaa tänäpäivänä sitten sen että jos nyt on kortti sinne 2033 asti voimassa niin korotuksen jälkeen on enää viisi vuotta kerrallaan.
                              E61 535d -04

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎