Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ajoneuvotekninen (vero)luottamus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    Ajoneuvotekninen (vero)luottamus

    Pitkään pohdin miten sitoisin ajatukseni jo aiemmin avattuihin threadeihin. Kun en sopivaa löytänyt niin tavoistani poiketen päädyin avaamaan uuden.

    Jokainen? on lukenut miten Volkswagen on päästöissä huijannut?

    Yllättäen? suomalainen VTT on omien havaintojensa mukaan tullut linkin mukaiseen johtopäätökseen:

    Suurin osa VW:n päästöskandaaliautoista korjataan ehkä turhaan?

    Pohtimatta VTT:n tulosta sen enempää on lienee syytä luoda pieni ajatus lyhenteelle VTT :think.

    Jatkumona pohdinnalle: Miten ihmeessä VTT on mm VW:n osalta on päätynyt jopa päinvastaisiin tuloksiin kuin esimerkiksi USA:ssa ja Saksassa?

    Siksikö että meillä ei päästöjen manipulointi vaikuttaisi autoverotukseen...

    ... missä Trafin osastopäällikkö Pallaspuro vastaa kysymykseen: Onko kaikkien autoilijoiden nyt syytä epäillä omien autojensa ilmoitettuja päästöjä?

    näin; "Tässä vaiheessa ei. Asialla ei ole suoraa vaikutusta auton omistajan tai haltijan arkiseen auton käyttöön, koska asia ei tämän hetken tiedon valossa kosketa polttoaineenkulutusta. Mutta nyt selvitetään faktoja, ja sen jälkeen palataan näihin kysymyksiin. Tässä vaiheessa itse rauhoittelisin kansalaisia."

    Samaan aikaan esimerkiksi Kuningaskuluttaja tuli johtopäätöksiin, joista oheinen leike:

    "Tutkimusjärjestö ICCT:n mukaan vuonna 2014 uusien yksityisautojen todelliset hiilidioksipäästöt olivat 36 prosenttia suuremmat kuin valmistajien antamat päästöluvut; Hiilidioksidipäästö on suoraan verrannollinen polttoaineen kulutukseen."



    Kuules Pallaspuro. Niin. Pallaspuro. Haista nyt vaikka... ...kukkanen

    Niin. VTT on jo pitkään ollut vakavasti otettavissa tiedepiireissä naurettava liekanaruhölmö.
    Last edited by nullzwei; 11-03-2016, 02:03.
  • HC91
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 998
    • 29100/310053

    #2
    Uusi mittaustapa näyttäisi tuottavan realistisempia lukemia: http://www.goauto.com.au/mellor/mell...257F6C001CA953

    Nouseeko autovero sitten vastaavasti kun mittaustapa ja grammalukevat alkavat muuttua :think

    Kiukku nousee väkisinkin pintaa kun erehtyy muistelemaan miten jotkut poliitikot hehkuttivat tätä "maailman parasta" autoverosysteemiä.
    92' ///M5 3.8 individual
    09' 320d xDrive
    16' NIU N1 Sport
    19' NIU U+ Sport

    Comment

    • 928 GTS
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1559
      • Helsinki

      #3
      Kyllä, autovero nousee kun mittaustapa muuttuu. Nousu tapahtuu käytännössä moottorin mallin vaihdon yhteydessä. Niin kauan kun vanha "matalan" veron malli on kaupan pysyy vero pienenä. Kun tehdas esittelee uuden mallin joutuu se hakemaan sille uuden tyyppihyväksynnän. Samalla syntyy uusi "korkean" veron malli jonka prosentti on suurempi kun vanhalla mallilla. Siis vaikka uusi malli kuluttaa todellisuudessa vähemmän joutuu siitä maksamaan veroa enemmän.

      Eli Suomeen tuodaan vanhaa todellisuudessa enemmän kuluttavaa ja huonommilla turvavarusteilla olevaa jne. huonompaa mallia niin pitkään kun sitä on mahdollista tehtaalta saada vaikka sen tehdashinta olisi jopa suurempi kun uudessa mallissa. Näin autovero ohjaa siis ostamaan kaikin tavoin huonompia autoja vaikka virallisen totuuden mukaan se on maailman paras autovero systeemi. Se on kuitenkin kokonaishinta joka ratkaisee mitä kannattaa myydä.
      -92 928 GTS
      -98 550 Maranello

      Comment

      • MikeDry
        BTCF Member
        • May 2006
        • 6166
        • Helsinki

        #4
        toi 928 GTS kommentti, ei saatana jos oikeasti on näin, kunnon kusettamista.
        Mutta loppujen lopuksi ei ole yllätys
        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

        Comment

        • 205/65-15H
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1422

          #5
          Täytyy yrittää ajatella positiivisesti. Hybridejä ja varsinkaan sähköautoja nämä uudet päästönormit eivät rokota ja niiden tuonti ulkomailta pari vuotta käytettynä on tulevaisuudessa lähes verovapaata. Ainakin niin kauan kuin ollaan mukana EU:ssa.
          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
          Ioniq5 AWD -22
          Leaf 40kwh -18

          Comment

          • Convertible
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2003
            • 2638
            • Turku

            #6
            Voittaja näissä geimeissä on jenkkivehkeet, kun ne lasketaan totuudenmukaisemmin jo nyt, eli gäppi muihin pienenee.
            F25 X3 35d
            E87 118i
            E46 330ti
            E46 M3
            E30 M3
            E30 M3 Convertible
            Z3 Roadster

            Comment

            • 928 GTS
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1559
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by 205/65-15H View Post
              Täytyy yrittää ajatella positiivisesti. Hybridejä ja varsinkaan sähköautoja nämä uudet päästönormit eivät rokota ja niiden tuonti ulkomailta pari vuotta käytettynä on tulevaisuudessa lähes verovapaata. Ainakin niin kauan kuin ollaan mukana EU:ssa.
              Porsche
              918
              Hinta 916 119e
              Autoveroton hinta 801 040e
              Autovero 115 079e

              Turbo S Coupé PDK
              Hinta 332 550e
              Autoveroton hinta 206 090e
              Autovero 126 460e

              Näinhän tämä menee. Tarkoittaa käytännössä, että sitä mukaa kun uusia hybridejä tulee tarjolle siirtyy mallisarjan Suomen myynti niihin ja pari vuotta myöhemmin niitä tosiaan tuodaan käytettynä nykymittapuun mukaan todella pienillä veroilla. Autoveron tulevaisuus ei siis hyvältä näytä. Ainoa keino pitää verotulot miljardissa eurossa vuodessa on nostaa veroprosentteja järjettömän suuriksi. Veron lopullinen lähtölaskenta alkoi siis jo 1.1.2008 eikä sitä moni tajunnut. Vähiten VM:n virkamiehet jotka näki CO2 verotuksen lähes täydellisenä keinona estää käytettyjen tuontia. Tekniikan kehityksen johdosta siitä tulee lähes täydellinen keino kaataa koko vero.
              -92 928 GTS
              -98 550 Maranello

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                #8
                Uusi Suomi on ajattelevan, uteliaan ja osallistuvan lukijan päivittäinen uutislehti.


                osastopäällikkö Toni Pallaspuro:

                "Päästöjen manipulointiohjelmistolla vaikutetaan ensisijaisesti haitallisiin lähipäästöihin eli typen oksidi- ja pienhiukkaspäästöihin, joilla on terveys- ja ympäristövaikutuksia. Tämänhetkisten tietojen mukaan päästöhuijaus ei liity hiilidioksidipäästöihin, joka Suomessa ohjaa auto- ja ajoneuvoverotusta, Trafi toteaa tiedotteessaan."

                Mitä sen on väliä vaikka päästöt olisivat ihmisille vaarallisia, pääasia ettei verotus vaarannu...

                Comment

                • MikeDry
                  BTCF Member
                  • May 2006
                  • 6166
                  • Helsinki

                  #9
                  Voi juma mitä noi miettii tuolla trafissa....
                  Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                  Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                  Comment

                  • vexu524tdic
                    BTCF Member
                    • Jan 2004
                    • 776
                    • Gallia = Kinnula

                    #10
                    Millään muulla ei tunnu olevan tänäpäivänä merkitystä kuin rahalla ja miten se liikkuu.

                    Kaikkea hienoa ja ei niin hienoa keksitään, mutta raha ohjaa kaikkea toimintaa...

                    Sieltä on helppo ottaa mistä varmimmin saa > autoilu ja muu polttoaineilla toimiva työnteko.
                    e70 X5 3.0sd -08
                    f30 320i xdrive -16
                    e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                    e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                    e30 316 -88 2,2TIC M10
                    e21 323i -81 ruostekasa...

                    Comment

                    • GameOver
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3026
                      • Sjundeå

                      #11
                      Originally posted by 205/65-15H View Post
                      Täytyy yrittää ajatella positiivisesti. Hybridejä ja varsinkaan sähköautoja nämä uudet päästönormit eivät rokota ja niiden tuonti ulkomailta pari vuotta käytettynä on tulevaisuudessa lähes verovapaata. Ainakin niin kauan kuin ollaan mukana EU:ssa.
                      Uuden testisyklin myötä ladattavat hybriditkin kyllä kärsii. Kun nykyisen testausmallin mukainen esim 2,5l/100km muuttuukin uuden mallin myötä esim 7l/100km lukemaksi. Täyssähköautoilla vastaavasti normin mukaiset maksimitoimintamatkat lyhenevät mutta se taas vaan on ihan tervetullut muutos.
                      -22 Lexus ES300h
                      -08 Subaru Impreza

                      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        #12
                        Haistan että Trafissa on nähty mahdollisuus saada täysin retuperällä oleva ajoneuvorekisterinsä jollain tavalla kuosiin. Trafin rekisterissä kun on kuulemma jopa satoja tuhansia ajoneuvoja joita ei ole edes olemassa?

                        Epätoivoinen tilanne mutta ei mikään yllätys vaikka Trafi paasasi takavuosina tietojärjestelmähankkeeseensa nimeltä PALKO jopa yli SATA MILJOONAA euroa, veronmaksajien rahaa tietenkin.

                        Liikennekaari on seuraava suuri kuvitelma minkä avulla trafissa nykyisin työskentelevä entinen autoverovirtuoosi herra k. taitaa haaveilla saavansa ajoneuvorekisterin kuntoon.

                        Kuralla mikä kuralla...


                        Ajattelen että kaikille niille, joilla on viimeinen ko. rekisteriin merkitty tieto haamuajoneuvon omistajuudesta tai haltijuudesta putkahtaa jossain liikennekaaren kehitysvaiheessa jos ei nyt kysely mitä ajoneuvolle kuuluu niin ainakin pikku suurinumeroinen maksulappu asian hoitamiseksi pois päiväjärjestyksestä.

                        Tiedote 17.06.2014: maailmoja syleilevä suunnitelma näytti oheiselta:


                        "Tavoitteena on, että Suomeen luodaan maailman fiksuin liikennejärjestelmä"

                        Uudet liikennepalvelut maksavat tottakai ihan hitosti koska jälleen kerran suomalaiset virkamiehet kuvittelevat osaavansa kaiken ja aivan kaiken muuta maailmaa paremmin. Ja sitten ihmetellään miksi järjestelmä ei kelpaakaan kuin roskakoriin.

                        Klikkasin linkkiä: http://liikennelabra.fi/liikennelabra/

                        Suomi on liikennelabra :think

                        "Suomen tavoitteena on olla maailman paras paikka kehittää ja testata digitaalisia liikennepalveluita. Tavoitteena on olla mahdollistamassa digitaalisten liikkumispalveluiden ekosysteemin synnyn. Toisin sanoen sen, että Suomi on digitaalisten ja innovatiivisten liikenteen ja logistiikan palveluiden koekenttä – Suomi on liikennelabra."

                        Kas kun ei ihmiskokeita... vielä...

                        Onnibussin Möttö näkee liikennepoliittisesti alikehittyneessä Suomessa todellisen mahdollisuuden:
                        Last edited by nullzwei; 26-05-2016, 07:56.

                        Comment

                        • Muurahainen
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Kertokaapa vielä mitä kenties nuo "haamuautot" haittaavat rekisterissä?
                          Miksi ne pitää saada siivottua pois?

                          Comment

                          • 928 GTS
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1559
                            • Helsinki

                            #14
                            Jo pelkästään tilastoinnin takia. Lisäksi helpottaa verojen nostoa kun autot joita verotetaan on oikeasti olemassa. Voidaan laittaa aivan kaikille autoille kunnon tiemaksut on ne ajossa tai ei.
                            -92 928 GTS
                            -98 550 Maranello

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11056
                              • ?

                              #15
                              H-S tänään

                              Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on jättänyt lähettämättä noin 5 000 ajoneuvoverolippua. Laskut jäivät postittamatta palveluntoimittajan tulostusvirheen takia. Virhe sattui toukokuun alkupuolella, ja se paljastui vasta yli kuukauden kuluttua.

                              Lähettämättä jääneiden verolippujen eräpäivä oli pääsääntöisesti kesäkuun 10. päivä. Ajoneuvo on käyttökiellossa, jos sen ajoneuvovero on maksamatta.

                              "Jos nyt joku on saanut sakot tämän virheen takia, ne saadaan tietenkin kumotuksi", osastonjohtaja Juha Kenraali Trafista sanoo.

                              TRAFI ON POISTANUT maksamattomasta verosta johtuvat aiheettomat käyttökiellot ajoneuvoliikennerekisteristä.

                              Verovelvollisille ehti lähteä maksumuistutus ja tieto käyttökiellosta. Trafi on nyt lähettänyt uuden ajoneuvoverolipun uudella eräpäivällä. Jos verovelvollinen on maksanut ajoneuvoveron jo tulleella maksumuistutuksella, myöhästymiskorot hyvitetään automaattisesti seuraavalla verolipulla.

                              VASTAAVA TULOSTUSVIRHE sattui kaksi vuotta sitten. Silloin virhe koski noin 33 000 ajoneuvoa. Nyt Trafi istuu neuvottelupöytään palveluntoimittajan kanssa.

                              "Pidämme huolen siitä, ettei kolmatta kertaa tule. Inhimillisiä virheitä sattuu eikä automatisointiinkaan voi aina luottaa, mutta tämänkaltaisia virheitä ei pitäisi tapahtua", Kenraali sanoo.

                              -------
                              Pliis, kenraali, pliis, pidä kiinni lupauksestasi ja "inhimillisen vahingon" kolmannen kerran sattuessa: EROA Koska tulli on sulle jo poltettu maa, niin: Hae vaikka ALKOon töihin, siellä on vielä sulle koettelematon monopoli.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎