Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pysäyttikö poliisi? Saitko sakot? II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    Sakon kun on tarkoitus olla rangaistus, niin kyllähän tuo progressiivinen on paljon oikeudenmukaisempi kuin kiinteä. Saksassa ison yrityksen TJ:lle sakoilla ei ole mitään merkitystä ainoastaan pisteillä/kortin menetyksellä on merkitystä. Saksassa varakas voi periaatteessa vaikka ajaa kokoajan sopivaa ylinopeutta (sellaista, että pisteitä ei kartu/kortti lähde), vaikka joka päivä tulisi joku 30€ lappu, niin ei se paljon menoa haittaa kun on isot tulot. Normi duunarilla sama ei onnistu.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      Originally posted by HTK12 View Post
      Sakon kun on tarkoitus olla rangaistus, niin kyllähän tuo progressiivinen on paljon oikeudenmukaisempi kuin kiinteä. Saksassa ison yrityksen TJ:lle sakoilla ei ole mitään merkitystä ainoastaan pisteillä/kortin menetyksellä on merkitystä. Saksassa varakas voi periaatteessa vaikka ajaa kokoajan sopivaa ylinopeutta (sellaista, että pisteitä ei kartu/kortti lähde), vaikka joka päivä tulisi joku 30€ lappu, niin ei se paljon menoa haittaa kun on isot tulot. Normi duunarilla sama ei onnistu.
      Vittumaista olla normi.

      Suomalaisen progressiivisen sakkojärjestelmän tarkoitus ei olekaan rankoa vaurautta hankkinutta liikennerikkomuksesta vaan suurista tuloista. Mikä taas on jäänne neuvostoliittolaisesta järjestelmästä. Täällä ainoa hyväksytty tapa rikastua on voittaa lotossa. Se muuten ei näy edes sakoissa...

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Originally posted by nullzwei View Post
        Vittumaista olla normi.

        Suomalaisen progressiivisen sakkojärjestelmän tarkoitus ei olekaan rankoa vaurautta hankkinutta liikennerikkomuksesta vaan suurista tuloista. Mikä taas on jäänne neuvostoliittolaisesta järjestelmästä. Täällä ainoa hyväksytty tapa rikastua on voittaa lotossa. Se muuten ei näy edes sakoissa...
        En ymmärrä oikein näitä sinun kirjoituksia ja niiden tarkoitusta kunnolla mutta ilmeisesti ylinopeuksista ja muistakin liikennerikkomuksista pitäisi olla vakiorangaistus ?.

        Ihmettelen vaan miten tämä tasapäämaksu sitten määritetään. Olisiko summa 250€ vai 2500€ mahdollisesti 5000€ ?. Miten nämä em summat vaikuttaisivat vaikka aikaisemmin mainitsemiini Alepan kassaan tai Koneen tj:aan tasapäisesti vaikuttaen sitten ehkäisevästi seuraavaan liikennerikkomukseen ?

        250€ on kova summa Alepan kassahenkilölle, 2500€ kaataisi hänen taloutensa kerrasta koko vuoden ajalta ja 5000€ veisi hänet velkajärjestelyyn luultavasti, Koneen tj:n elämään noilla summilla ei olisi mitään merkitystä eikä luultavasti muistaisi enää sakotuspaikalta lähtiessä asiaa.

        En ymmärrä miten onnistut liittämään SAKKORANGAISTUKSEEN sen että rikastuminen olisi jotenkin meistä muista laitonta tai ei sallittua ?.

        Pitäisikö rahalla saada eri liikennesäännöt vai jopa ihan omat tiet joille rahalla voisi ostaa omat valitsemansa liikennesäännöt ?.
        Minä sitä mieltä että liikennerikkomus on oma valinta, ei siihen pakota mikään. Tämän voi tietysti taas vääntää ja kääntää "mitä jos vahingossa ajan ylinopeutta", niin ajaa ne köyhätkin vahingossa ja se 250€ tuntuu heillekin kovalta rangaistukselta.

        Last edited by BMW525Xda; 10-06-2017, 20:48.

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          Originally posted by nullzwei View Post
          Vittumaista olla normi.

          Suomalaisen progressiivisen sakkojärjestelmän tarkoitus ei olekaan rankoa vaurautta hankkinutta liikennerikkomuksesta vaan suurista tuloista. Mikä taas on jäänne neuvostoliittolaisesta järjestelmästä. Täällä ainoa hyväksytty tapa rikastua on voittaa lotossa. Se muuten ei näy edes sakoissa...
          Iso tuloinen on yleensä vauras, ellei sitten kuluta kaikkea. Kuitenkin tasapuolisempi se tuloihin perustuva sakotus on kuin kiinteä hintainen. Kuten sanoin, niin riittävän iso tulosella ei tunnu missään vaikka Saksan systeemissä saisi jokapäivä lapun 20km/h ylityksestä. Duunarilla tuntuu, joten luultavasti se kaasujalka jossain vaiheessa kevenee.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            Originally posted by BMW525Xda View Post
            En ymmärrä oikein näitä sinun kirjoituksia ja niiden tarkoitusta kunnolla mutta ilmeisesti ylinopeuksista ja muistakin liikennerikkomuksista pitäisi olla vakiorangaistus ?

            Ihmettelen vaan miten tämä tasapäämaksu sitten määritetään. Olisiko summa 250€ vai 2500€ mahdollisesti 5000€ ?. Miten nämä em summat vaikuttaisivat vaikka aikaisemmin mainitsemiini Alepan kassaan tai Koneen tj:aan tasapäisesti vaikuttaen sitten ehkäisevästi seuraavaan liikennerikkomukseen ?

            250€ on kova summa Alepan kassahenkilölle, 2500€ kaataisi hänen taloutensa kerrasta koko vuoden ajalta ja 5000€ veisi hänet velkajärjestelyyn luultavasti, Koneen tj:n elämään noilla summilla ei olisi mitään merkitystä eikä luultavasti muistaisi enää sakotuspaikalta lähtiessä asiaa.

            En ymmärrä miten onnistut liittämään SAKKORANGAISTUKSEEN sen että rikastuminen olisi jotenkin meistä muista laitonta tai ei sallittua ?.

            Pitäisikö rahalla saada eri liikennesäännöt vai jopa ihan omat tiet joille rahalla voisi ostaa omat valitsemansa liikennesäännöt ?.
            Minä sitä mieltä että liikennerikkomus on oma valinta, ei siihen pakota mikään.

            Ajo-oikeus on molemmilla, taloudelliset valintansa täysin itsenäisesti tehneillä kuvauksesi esimerkeillä. Liikennerikkomustapauksessa ainoa tasavertainen tapa rangaista on puuttua ajo-oikeuteen. Muut suomalaiset tavat ovat perisuomalaista kateutta, sitä samaa jota esimerkissäsi kuvaat.

            Onneksi suomalainen liikennevalvonta perustuu kameratolppiin. Jopa jo viidenkympin navilla "säästää" reippaammin ajava vuodessa sievoisen summan. Naviin on varaa ison firman dirikallakin.

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              Originally posted by nullzwei View Post
              Ajo-oikeus on molemmilla, taloudelliset valintansa täysin itsenäisesti tehneillä kuvauksesi esimerkeillä. Liikennerikkomustapauksessa ainoa tasavertainen tapa rangaista on puuttua ajo-oikeuteen. Muut suomalaiset tavat ovat perisuomalaista kateutta, sitä samaa jota esimerkissäsi kuvaat.

              Onneksi suomalainen liikennevalvonta perustuu kameratolppiin. Jopa jo viidenkympin navilla "säästää" reippaammin ajava vuodessa sievoisen summan. Naviin on varaa ison firman dirikallakin.
              Miten ajo-oikeuden menettäminen olisi oikeudenmukainen ?.
              Alepan kassa asuu paikassa josta ei esim. kulje julkisia hänen työpaikalleen esim. 04.30 aamulla kun pitäisi mennä töihin hyllyttämään, tulot eivät riitä taksiin ja työpaikka mahdollisesti menee alta. Koneen tj voi ottaa taksin koska varallisuus antaa siihen mahdollisuuden.

              Onpa oikeudenmukaista.

              Ps. Miten kateus liittyy Sakkorangaistukseen ?.

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                Originally posted by HTK12 View Post
                Sakon kun on tarkoitus olla rangaistus, niin kyllähän tuo progressiivinen on paljon oikeudenmukaisempi kuin kiinteä. Saksassa ison yrityksen TJ:lle sakoilla ei ole mitään merkitystä ainoastaan pisteillä/kortin menetyksellä on merkitystä. Saksassa varakas voi periaatteessa vaikka ajaa kokoajan sopivaa ylinopeutta (sellaista, että pisteitä ei kartu/kortti lähde), vaikka joka päivä tulisi joku 30€ lappu, niin ei se paljon menoa haittaa kun on isot tulot. Normi duunarilla sama ei onnistu.
                30€ maksu tuntuu minusta todella laskelmoivalta systeemiltä. Jos ajatellaan Saksaa vaikka jossa noin 85.000.000 asukasta ja laskennallisesti 10% saa kuukausittain tuon 30€ maksun. Tässä se vasta keräyssysteemi onkin, annetaan ns pienellä maksulla mahdollisuus ajella ylinopeuksia mutta todellinen tarkoituskaan ei ole liikenneturvallisuuden parantaminen vaan keräysautomaatti.

                8.500.000*30*12= Noin 3Mrd €uroa/vuosi

                Comment

                • jaegarmaisteri
                  BTCF Member
                  • Jan 2015
                  • 384
                  • Turku

                  Nullzwein kanssa aika pitkälle samaa mieltä. Sakon suuruus on täysin turhaa rahastusta. Jos halutaan rangaista siitä ylinopeudesta, tai jatkuvasta sellaisesta, niin pitäisi olla vain ja ainoastaan kortti hyllylle rangaistuksia. Se kun ei katso varallisuutta.
                  F13 640i - 12 - 375hp/500Nm
                  --------------------------------------------
                  ex. E63 635d -09 - 372hp/680Nm
                  ex. F30 330da -12 - 331hp/618Nm
                  ex. E46 320Cia -99 - ~150hp
                  ex. E90 335dA -08 - 346hp/633Nm
                  ex. vRS -11 - 270hp/428N
                  ex. S60 -01 - ~170hp/xxxN :think
                  ex. VW Jetta :think
                  ex. Opel Ascona :think

                  Comment

                  • Zygel
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2009
                    • 214
                    • Oulu

                    Originally posted by jaegarmaisteri View Post
                    Nullzwein kanssa aika pitkälle samaa mieltä. Sakon suuruus on täysin turhaa rahastusta. Jos halutaan rangaista siitä ylinopeudesta, tai jatkuvasta sellaisesta, niin pitäisi olla vain ja ainoastaan kortti hyllylle rangaistuksia. Se kun ei katso varallisuutta.
                    Mitäs sitten kun ajo jatkuu kortitta?
                    ex: E46 330d M-Sport '04

                    Comment

                    • tuningki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 1206
                      • $ievi

                      Originally posted by jaegarmaisteri View Post
                      Nullzwein kanssa aika pitkälle samaa mieltä. Sakon suuruus on täysin turhaa rahastusta. Jos halutaan rangaista siitä ylinopeudesta, tai jatkuvasta sellaisesta, niin pitäisi olla vain ja ainoastaan kortti hyllylle rangaistuksia. Se kun ei katso varallisuutta.
                      Ei sekään oo halpaa olla palkatta kotona :think
                      Eikä kateutta se et sakot menee sen mukaa mitä tienaa
                      Last edited by tuningki; 11-06-2017, 07:14.
                      Bmw 320d -10
                      Volvo s40 2.4 -05
                      ex:bmw 316 e46 1.9 -02
                      ,ex:Bmw 316 e46 1.9 -02{palanut}
                      ,ex:opel vectra B 2,0 -00 4d,ex:-volvo s40 2.0 -96,ex:e36 316i -95 4d m3 luuk,ex: e36 316i -91 4d ,ex: e30 320i -90 2d,first:e30 316 -87 2d

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        Kertokaa muuten minulle tietämättömälle kuka köyhä ja kateellinen tämän järjestelmän on luonut ?.

                        Itse epäilen että luomassa on ollut paljon keskitasoa enemmän tienaavat henkilöt, tuomarit jne.

                        Kateusaspektiin näissä keskusteluissa tuntuu aina tarttuvan kirjoittajat joilla on haaveilussa pompata ryysyistä rikkauksiin.

                        Comment

                        • MikeDry
                          BTCF Member
                          • May 2006
                          • 6204
                          • Helsinki

                          Olen myös samaa mieltä, että nykyinen sakotus järjestelmä on oikein, ainoa mikä on väärin, että siitä on tulossa rahan keräysmaatti pikkuhiljaa.

                          Kyllä vähän huvittaa, kun vierestä lukee, että tää sakotus järjestelmä ei ole "kohtuulinen" kaikille tai saa sellaisen kuvan. Eli edelleen miksi sen varakkaammaan pitäisi päästä "helpommalla", miksi sakotus pitäisi saada sama sille paljon tienaavalla ja kaupan kassalla olevalle henkilölle(sakot jotka menee tulojen mukaan), ei ne varakkaat ole eri asemassa.
                          Olen BMW525Xda samaa mieltä...

                          PS, Poliisi aikoinaan sanoi, kun ekan ylinopeussakon sain ja kortti kuivumaan samalla, että pitäisi miettiä, niin kova kiire ei voi olla, että ylinopeutta ajaa..
                          Last edited by MikeDry; 11-06-2017, 10:18.
                          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                          Comment

                          • Alpina E34
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2005
                            • 1122
                            • Masku

                            Originally posted by Soiled View Post
                            Talon rakentamisen johdosta työmatka vähän piteni ja menee suurelta osin kaupungin 40-60km/h rajoituksilla ja liikennevaloja mahtuu mukaan kohtuullisesti. Töihin tulee mentyä niin aikaiseen, että valot ei ole päällä niin on hyvä ajella, mutta sitten, kun on valo-ohjattu liikenne niin voi herrajumala miten porukka (ainakin täällä savossa) nukkuu noissa vitun valoissa! Joku 20 auton letka niin parhaimmillaan ekana oleva lähtee niin vitun hitaasti liikkeelle, että vilkkaasti liikennöidyissä risteyksissä valoista kerkeää mennä 2 autoa ja taas punaiset. Hermo palaa aivan täysin, kun joutuu jotkut 3-4 valot odottamaan, että pääsee läpi.
                            Sitten nämä 80km/h alueella alinopeutta ajavat. Suhteellisen monta kilsaa tulee traileria vedettyä perässä kesällä ja talvella niin kyllä vaan vakkari 86km/h nopeudella saa ohitella edessä ajavia huolella. Sitten vilkutellaan valoja ja näytetään keskaria, kun vittu ajetaan 70km/h edessä ja menen ohi. Tai sitten sivutieltä/risteyksistä eteen tulevat, kun ajat tyyliin 80-100km/h. Hulluna puikataan siihen eteen, että melkein joudut tekemään lukkojarrutuksen, kun se eteen tulijia tuudittautuu hyvänolon tunteeseen, että kerkesimpäs vielä puikata tohon väliin, mutta ei saatana sitä kaasua polje, että kiihdyttäisi edestä pois edes siihen suurimpaan sallittuun nopeuteen!
                            Alkaa kyllä vitutus nousemaan samantien, kun näitä miettii

                            Erittäin samaa mieltä Ja tuo valoissa nukkuminen on maanlaajuinen ilmiö valitettavasti.. Pääasia vissiin että minäminäminä ehtii ensimmäisenä valoista..

                            Suomessa liikenteen sujumattomuuteen vaikuttaa liian alhaiset tiekohtaiset rajoitukset ja ilmeisesti joillakin kuskeilla keskimääräistä suurempi sakkojen/virkavallan pelko. Esimerkiksi Suomen 50km/h kokoluokan tiet olisi etelämmässä 70-90 rajoituksella. Ja mikä minua eniten ihmetyttää on se että näitä Suomen rajoituksia jatkuvasti alennetaan, vaikka autot on uudempia ja turvallisempia.. Hyvä esimerkki Turussa Hämeen valtatien alku: 70 rajoitus muutettiin 4-kaistaisella isolla tiellä 60:een Tuon osuuden olisi voinut hyvin nostaa 80km/h. Eilen tuli Teersalossa käytyä tälle kesälle ensimmäistä kertaa, niin eiköhän sinnekkin ollut 60-kyltit tullut ja hidastetöyssyä ym. Surkuhupaisin on tuo Kustavintie, joka oli ennen koko matkan 80-100km/h. Nyt rajoitus soutaa 50-70-80-100 ja perus Matti tai Maija ei pysy rajoituksissa mukana = ajaa varmuudeksi 60-70km/h koko matkan = liikenne jumissa..

                            Nykyinen sakotusmalli reiluhkosti kevennettynä kelpaisi minulle, jos teiden rajoitukset saataisiin järkeväksi + tiet kuntoon autoilijoilta kerätyillä verorahoilla.
                            E34 Lenz 536ds -89

                            E34 osille tarve:
                            https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                            Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                            Originally posted by T3
                            BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                            'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                            Comment

                            • bemmeri
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4181

                              Pitäisikö myös lääkkeet tai vaikka ruoan hinta olla myös progressiivista?
                              Että vitun rikkaat, maksakoot enemmän kun sitä rahan paskoo tuntuu olevan...



                              Eihän pysäköintisakotkaan mene tulojen mukaan. En silti ole huomannut, että pelkästään "rikkaat" parkkeeraisi järjestään sakkopaikoille, jos se 50-100€ parkkisakko ei tunnu missään.
                              Muutenkin päiväsakoista pitäisi luopua kokonaan, myös muissakin rikkeissä kuin ylinopeudessa.
                              Tuloihin perustuville päiväsakkojen tilalle vaikka pakollinen yhdyskuntapalvelu, jota ei voisi välttää rahalla. Vaikka tien vierustoja siivoamaan tietty aika, tai muuta yleishyödyllistä puuhastelua.
                              Helppo kaava tähän: Yksi päiväsakko= 1h yhdyskuntatyötä, taitaa päiväsakot olla jotain 8pv-30pv välillä yleisemmin, niin ihan kohtuullinen kaava olisi vaikka ite keksinkin.
                              Tai koko järjestelmä samantien remonttiin ja tilalle vastaava virhepistejärjestelmä kun joissain muissa maissa, ja tietyn rajan yli kun menee virhepisteet, niin sen mukaan sitten sitä yleishyödyllistä työtä tai muu rangaistus kuin raha/vankeus (vankeus ei siksi, kun rupeis tuvat olemaan täynnä...).
                              EVERYTHING | WORKS

                              Comment

                              • BeamR
                                BTCF Member
                                • Jul 2007
                                • 13363
                                • Espoon takametsät

                                Mikä tolkku on jossain 50-100k€ ylinopeussakossa? Se nyt on aivan yks vitun maku kuinka paljon tienaa, niin ei tollasessa ole mitään järkeä. Olkoonkin sitten vaikka tuloihin perustuva järjestelmä, mutta joku sakkokatto pitäisi olla joka tapauksessa.
                                F46 Gran Tourer -20
                                Boxster 2.5 -97

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎