Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 -2004 osien vaihto aika.....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • expertti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 866
    • Kainuu

    #16
    Ihan OEM osat tilattu ja käytetty OEM varaosanumeroita, ei mitään kiinan kopioita joten sopivuus lienee taattu... Hinnoissa ero esim merkkiliikkeen hintoihin on aikalailla 50% edullisempia. Tapauksessani kun lisäksi tulossa kytkin/vauhtipyörä remontti, niin säästöä tulee useampi sata euroa.

    Tarvikeliikkeistä en ole hintoja tiedustellut, joten siihen en voi ottaa kantaa. Enkä ole myöskään korjaamon kautta kysellyt osien hintoja, koska ei ole ollut mitään tiettyä korjaamoa mielessä ja osan remontista tarkoitus tehdä itse. Esim kytkin/kardaani/vauhtipyörä rempan +muutama stefan vaihto laatikkoon töiden osalta pyydetty tarjouksia ja saatu yksi vastaus jossa remppa(työt) tekisi 500 euroa.

    Pyöränsuuntauksesta veloitettiin täyshinta eli 75 euroa. Ratti edelleen hieman vinossa ja ohjaus puoltaa hieman oikealle. Ihmettelin jälkeenpäin että miten lie etupyöriä säädetty kun ainakaan iskareiden yläpään säätöön ei oltu koskettu, pultit edellee samoilla sijoilla kun merkkasin ne ennen kuin venytin reikiä camperin säätöä ajatellen.
    Tallennus, aivan, tuota en ole hoksannut kysellä, mutta oisko sitä jo tarjottu jos sellainen olisi....

    Comment

    • Vinki
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 1048
      • Seinäjoki

      #17
      Sun autossa ei varmastikkaan ole edessä camber säätöä yläpäissä vakiona, joten et voi olettaa että sieltä olisi mitään säädetty. Mistä korjaamo tietäisi että pultin reikiä on vingutettu? Etupyöristä on siis säädetty aurausta, jos jotain. Joka tapauksessa ihmeellistä, jos printtiä ei ole saatavilla. Sehän nykyään vaaditaan katsastuksessakin, jos autoa on esim. madallettu.
      F31 320i

      e36 325tic

      e30 330tic

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #18
        Onhan auton osat ihmeellinen asia, varsinkin juuttuneet osat jotka hidastavat muka niin paljon työn edistymistä että ollaan lisäveloituksissa. Minusta niin sanotut "normitunnit" osien vaihtotöissä sisältävät sen että vaihdettava osa on ruosteessa, jumissa jne eikä enää tehtaan asennusrasvoissa. Lisäksi ammattiliikkeeltä odottaa että tietävät jo niksit jumiosien irroitukseen, ei kai niitä ekaa kertaa olla irroittamassa ja hommaa opettelemassa ?...vai oliko se niin että tukityöllistetty harjoittelija tekee ne asennustyöt ilman palkkakuluja ja korjaamoyrittäjä kerää hedelmät ?.

        Diy mies kuten minä itse voi ihmetelläkkin osien irroitusta vajavaisilla tiedoilla, taidoilla ja työkaluilla...ammattimiehen pitää osata irroittaa osa kuin osa kirjatuntien sisällä.

        Tuntien arviointi, se on veikeää. Kaveri kyseli korjaamolta Allisonin vaihteistoremonttia aikanaan.
        Korjaamon tarjous:
        Vaihteiston irroitus 40h
        Korjaus 2100€
        Kiinnitys 40h
        Yhteensä: 10100€.

        Kaveri pudotti Allisonin kuormalavalle kolmessa tunnissa (yksin) ulkona pihalla, kiikutti huoltoon (2100€) nouti ja asensi 6 tunnissa takaisin jossa ajassa rakensi vaihteistolle öljynlauhduttimen termostaatteineen.

        Ehkä korjaamolla sisältyi 80h työaikaan jumittuneet pultit....?

        Comment

        • hietase
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2012
          • 539
          • Espoo

          #19
          Originally posted by mulletti View Post
          Mitenkä jos omat osat ovat autoon vääriä? Auto seisoo nosturilla levällään odottaen asiakasta ja uusia omia osia? Kalliita työtunteja palaa korjaamon yrittäjällä kun pyöritellään peukaloita...

          Ja satun tietämään että perus korjaamoukko hinnoittelee varaosat ihan varaosaliikkeen listahinnan mukaan.
          Mun mielestä aloittajan saama lasku kyseisten osien vaihdosta on ihan kohtuullinen.

          Varaosaliikkeiden hinnoista on varmasti monella vahtelevia kokemuksia. Oma kokemukseni esim. viime vuodelta oli se, että osat joista maksoin Espoon Laakkoselle 182 euroa olisivat maksaneet korjaamon kautta otettuina 317 euroa, joka oli siis tarvikkeosan hinta. Tässä kyseisessä korjaamossa ei sallittu, että asiakas toisi omat osat. Sen verran tuo huvitti, että laitoin työnjohtoon palautetta heidän osahinnoittelustaan ja sain selitykseksi tukkurin (Koivusen) hinnoittelun. Uskokoon ken haluaa.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎