Bemari vaihtuu Teslaan, ehkä!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikae34
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 5015
    • Forssa

    #61
    Hieno valinta! Olisi hienoa päästä tuollaista joskus testaamaan.
    Auto on liikkumaväline.

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #62
      Originally posted by HTK12 View Post
      Ei tarvitse paljon taaksepäin katsoa, niin oli yli -40C pakkasta pohjoisessa. http://yle.fi/uutiset/3-9388411 .
      Niinpä niin, 15 tuntia aiemmin oli -29 ja 8tuntia myöhemmin -29. Ei ihan ollut 24h alle -30...

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10946
        • Joensuu

        #63
        Originally posted by Bmw Master View Post
        Niinpä niin, 15 tuntia aiemmin oli -29 ja 8tuntia myöhemmin -29. Ei ihan ollut 24h alle -30...
        Niin eli aika lähellä oltiin. Monesti kuitenkin se virallinen lukema on vähemmän kuin mitä on mittarista itse katsonut, kun se virallinen lukema otetaan tietyssä paikassa 2m korkeudessa. Miten ne viralliset lämpötilat mitataan:
        "Lisäksi paikalliset erot niin pysty- kuin vaakasuunnassakin voivat olla huomattavia. Esimerkiksi vahvassa lämpötilan inversiotilanteessa 20 metrin korkeudessa (tyypillinen kerrostalon korkeus) voi olla yli 10 astetta lämpimämpää kuin 2 metrin korkeudella. Vastaavasti maastonmuodot voivat aiheuttaa vaakasuunnassa yhtä suuria eroja jo alle 100 metrin matkalla. Mittarin oma virhe on varsin pieni verrattuna esimerkiksi mittausten edustavuuteen."

        Suomalaisessa käyttöohjekirjassa kielletään jättämästä autoa yli 24h, jos pakkasta on enemmän kuin -30C. En siis sano, ettei teslaa kannata ostaa, mutta kannattaa myös tiedostaa sen rajoitukset.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Roito
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2009
          • 3921
          • Tavastila/Kotka

          #64
          Hieno auto ja varmasti hyvä valinta, jaa toki kokemuksia kun pääset autosta naatiskelemaan

          4kk jos toimitusaika niin ihan tälle talvelle ei varmasti pääse kertomaan kokemuksia kuukauden putkesta absoluuttisessa nollapisteessä, mutta hei ei se mitään, sopivasti kesäksi raapaisemaan uudenkarheutta.
          BMW E70 X5 käyttismöhkö
          MB W639 Kummisetä

          Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17797
            • Jämsä

            #65
            Originally posted by Paha Arkkitehti View Post
            Onnittelut hankinnasta! Teit mielestäni oikean päätöksen.

            Jos Model S:ää ja Mondeota verrataan toisiinsa, yhtä hyvin vierellä voisi laittaa samasta perspektiivistä minkä tahansa saman korimallin ja muotoilun omaavan henkilöauton? Suunnittelijat seuraavat muoti-ilmiöitä myös autoteollisuudessa ja jos tietyt detailit häivytetään muotoilusta pois, saadaan monista automalleista hyvin samannäköisiä.

            Ei tuossa audissa ole kyllä yhtään samaa näköä. Tesla on oikeasti todella paljon uuden mondeon ja halpis jaggen näköinen ja nuo linkatut mustan kuvat oli juuri niin kuin esko sanoi vakuumiin käärityn juustopaketin näköisiä

            6 sarjan gran coupen näin ekaa kertaa viime viikolla enkä tiennyt että sellaisia on edes ollut olemassa, siinä on ihan helvetin tyylikäs AUTO Ei tarvisi montaa kertaa miettiä hakeeko pari vuotta vanhan täyteen ladatun gran coupen vai tilaisiko netistä töpseliin työnnettävän juustopaketin.
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • Hezman
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2012
              • 708
              • Jyväskylä

              #66
              Suomalaisessa käyttöohjekirjassa kielletään jättämästä autoa yli 24h, jos pakkasta on enemmän kuin -30C. En siis sano, ettei teslaa kannata ostaa, mutta kannattaa myös tiedostaa sen rajoitukset.
              Lukiessa HTK12 tarinoita pakkasesta tulee tunne että miten se ilmastonmuutos asia oikeen menikään:think

              Todellisuudessahan sähköauto liikkuu kylmemmässä kelissä kuin polttomoottorilla varustettu.

              Comment

              • Puistis
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2013
                • 849
                • 09

                #67
                Jos on varaa ostaa Tesla niin luulisi, että myös kämppä on sen tasoinen että siinä on autotalli. Ei tarvitse pakkasista juurikaan murehtia.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #68
                  Originally posted by Hezman View Post
                  Lukiessa HTK12 tarinoita pakkasesta tulee tunne että miten se ilmastonmuutos asia oikeen menikään:think
                  Eikös se mennyt niin, että samalla Golfvirta heikkenee ja pohjoiseen tulee jääkausi?
                  E39 528iA

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17797
                    • Jämsä

                    #69
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Eikös se mennyt niin, että samalla Golfvirta heikkenee ja pohjoiseen tulee jääkausi?

                    Niin se menee, ehkä. Tarpeeksi kun jäätiköt sulaa pohjoisesta, niin golf virta kylmenee ja sama kierto lähtee taas. Maapallolla on ollut ilmastonmuutoksia jatkuvasti ilman ihmisiäkin.
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10946
                      • Joensuu

                      #70
                      Originally posted by Hezman View Post
                      Lukiessa HTK12 tarinoita pakkasesta tulee tunne että miten se ilmastonmuutos asia oikeen menikään:think

                      Todellisuudessahan sähköauto liikkuu kylmemmässä kelissä kuin polttomoottorilla varustettu.

                      Sähköauton heikkous kovassa pakkasessa on sen akku. Polttomoottori liikkuu vielä hyvin kun pakkasta on enemmän kuin -40C (tämä tuli intissä testattua). Testalla varoitellaan pysäköimästä yli 24h jos pakkasta on enemmän kuin -30C, joten sanoisin, että polttomoottori auto viihtyy kylmissä olosuhteissa paremmin kuin Tesla. Toki armeijassa vanhan diiselin käyntiin saaminen oli hieman haastavaa, mutta kyllä ne käyntii sai. Sitten ei ollut enää ongelmia. Tosin harvoin Suomessa on niin kylmä, että se olisi kummallekkaan autolle ongelma. En tiedä miten Teslan akku reagoi, jos se yli -30C pakkasessa yli 24h, mutta luultavasti siihen liittyy joku ongelma kun siitä varoitetaan ohjekirjassa.

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Eikös se mennyt niin, että samalla Golfvirta heikkenee ja pohjoiseen tulee jääkausi?

                      Niinhän ne väittää, että täällä kelit kylmenee. En menisi ihan vielä vannomaan kun katsoo mitkä pakkaset oli esim. jatkosodan aikaan. Ehkä kylmenee tai sitten ei. En vielä ihan kiveen hakattuna faktana tuota Golfvirran pysähtymistä pitäisi.

                      Originally posted by Puistis View Post
                      Jos on varaa ostaa Tesla niin luulisi, että myös kämppä on sen tasoinen että siinä on autotalli. Ei tarvitse pakkasista juurikaan murehtia.
                      Joo mutta autotallia ei voi ottaa mukaan vaikka leville.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • 928 GTS
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 1561
                        • Helsinki

                        #71
                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Joo mutta autotallia ei voi ottaa mukaan vaikka leville.
                        Ei pidä olla köyhä niin kun yksi pari kolme bemaria omistava kaveri aina sanoo. Eli saa lämpimän tallin Levin loma-asunnollekin hankittua.
                        -92 928 GTS
                        -98 550 Maranello

                        Comment

                        • samulis
                          BTCF Member
                          • Nov 2004
                          • 445
                          • Helsinki

                          #72
                          Pariin otteeseen Teslaa ajaneena ja kyydissäkin tullu istuttua täytyy onnitella valintaa. Ei ne bemarit lopu joten niihin voi aina palaa.

                          Oma kokemus oli positiivinen, ajatuksen tasolla vierastin ja vastustin sähköautoja. Mut niin se vaan kolahti, 5km riitti käännyttämiseen. Käyttikseks olis loistava, en nää noissa paljoa harrastettavaa.

                          Teslan jälkeen polttomoottori käyttikset tuntu Nokia 3210:lta älypuhelimien keskellä. Lisää sähköllä kulkevia niin säästyy bensaa harrastamiseen.
                          Last edited by samulis; 09-01-2017, 23:46.
                          ex:R1150GSA, e46 328Ci, e36 318Ti

                          Comment

                          • GameOver
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 3030
                            • Sjundeå

                            #73
                            Originally posted by HTK12 View Post
                            Sähköauton heikkous kovassa pakkasessa on sen akku. Polttomoottori liikkuu vielä hyvin kun pakkasta on enemmän kuin -40C (tämä tuli intissä testattua). Testalla varoitellaan pysäköimästä yli 24h jos pakkasta on enemmän kuin -30C, joten sanoisin, että polttomoottori auto viihtyy kylmissä olosuhteissa paremmin kuin Tesla. Toki armeijassa vanhan diiselin käyntiin saaminen oli hieman haastavaa, mutta kyllä ne käyntii sai. Sitten ei ollut enää ongelmia. Tosin harvoin Suomessa on niin kylmä, että se olisi kummallekkaan autolle ongelma. En tiedä miten Teslan akku reagoi, jos se yli -30C pakkasessa yli 24h, mutta luultavasti siihen liittyy joku ongelma kun siitä varoitetaan ohjekirjassa.
                            Nissanin kanssa suositellaan ettei pitäisi jättää yli viikoksi ilman latausjohtoa jos pakkasta on enemmän kuin 25 astetta. Tämä sen vuoksi ettei akuston lämmitys (tai oikeammin ehkä jäätymisenesto) söisi akkua tyhjäksi.
                            Litiumioniakku ei välttämättä vaan enää pysty toimimaan jos se kylmettyy liiaksi. Sille ei tapahdu mitään lopullista vaan auto vaan ei lähde.
                            Ylikuumeneminen on sellanen joka sitä akkua rapauttaa.

                            Leviltähän sähköautoja löytyy enemmänkin. Hullu Porosta löytyy Tesla, 2 Leafia, e-NV200, ja niitä Mitsun i-Mievejä. Omistajat kertoo että -42 lämpötilassakin tessukka toimii paremmin kuin entinen Panamera tai Audi. Inttimuistot on oma lukunsa....
                            -25 Toyota Proace City Verso
                            -23 Nissan Leaf

                            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10946
                              • Joensuu

                              #74
                              Originally posted by GameOver View Post
                              Nissanin kanssa suositellaan ettei pitäisi jättää yli viikoksi ilman latausjohtoa jos pakkasta on enemmän kuin 25 astetta. Tämä sen vuoksi ettei akuston lämmitys (tai oikeammin ehkä jäätymisenesto) söisi akkua tyhjäksi.
                              Litiumioniakku ei välttämättä vaan enää pysty toimimaan jos se kylmettyy liiaksi. Sille ei tapahdu mitään lopullista vaan auto vaan ei lähde.
                              Ylikuumeneminen on sellanen joka sitä akkua rapauttaa.

                              Leviltähän sähköautoja löytyy enemmänkin. Hullu Porosta löytyy Tesla, 2 Leafia, e-NV200, ja niitä Mitsun i-Mievejä. Omistajat kertoo että -42 lämpötilassakin tessukka toimii paremmin kuin entinen Panamera tai Audi. Inttimuistot on oma lukunsa....
                              Niin minunkaa käsittääkseni lithium akulle ei pitäisi käydä mitään pakkasella, mutta kummasti siitä vaan varoitellaan ja ulkomaisella foorumilla oli joku omistaja kirjottanut, että takuuehdoissa mainitaan, ettei akun takuu taka, jos auton jättää 24h pakkaseen. Aiheuttaakohan lie vaurioita, jos sillä autolla yrittää ajaa kun akusto on päässyt liian kylmäksi.

                              No itsellä ei ole vielä ollut suurempia ongelmia autoilussa vaikka joka talvi Itä-Suomessa on pakkasta yli -30C. Joo ovet jäätyy jne., mutta niin ne jäätyy siinä Teslassakin. Bensa-autot on aina lähteneet käyntiin, jos akussa on vaan ollut virtaa, oli lämmityksessä tai ei.

                              Varmaan Teslassakin voi sen pakkasessa säilyttämisen aiheuttamat ongelmat estää pitämällä sen piuhassa, mutta eipä silloin kyllä mitään ongelmia ole polttomottorillakaan, jos se lämmityksessä pitää. Testallakin joutuu hieman varovammin alkuun ajelemaan kunnes akku lämpenee, tehot on rajuttu olikos se johonkin ~100kw (jossain arvostelussa tästä mainittiin). Samoin akun lataaminen kovalla pakkasella kestää helposti tuplat kesään verrattuna. Polttomoottorin tankkaa samassa ajassa kesällä ja talvella. Kovemmalla pakkasella yhdellä latauksella pääsee noin puolet siitä mitä kesällä jne.

                              Kuten sanoin kyllä siihen sähköautoonkin liittyy omat ongelmansa talvella. Molemmissa siis puolensa. Itse en vaa ihan fiiliksen takia ostaisi Teslaa. Samalla rahalla saa mielestäni paljon enemmän fiilistä polttomoottorista. Jokaisen omia valintoja, jotka jokainen joutuu itse tekemään.

                              Ihan rehellisesti kun sanotaan, niin järkiperäisesti ei kyllä pysty perustelemaan laittavansa autoon ~130k€. Paljon halvemmallakin pääsee siirtymään pisteestä a pisteeseen b. Kyse on siis fiiliksestä, ei järkiratkaisuista.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • BeamR
                                BTCF Member
                                • Jul 2007
                                • 13363
                                • Espoon takametsät

                                #75
                                Jaa, täällä tehdään eikä meinata!

                                Jotkut arpoo käytetyn kutosen ostoa useamman threadin verran ja toiset toimii

                                Mielenkiintoista kuulla pitkän aikavälin kokemuksia, pidähän meitä ajantasalla.






                                Originally posted by H.Aulakoski View Post



                                Tunne vei mutta lopulta järki voitti!
                                F46 Gran Tourer -20
                                Boxster 2.5 -97

                                Comment

                                Working...
                                X