Bemari vaihtuu Teslaan, ehkä!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GameOver
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3030
    • Sjundeå

    #76
    Originally posted by HTK12 View Post
    Niin minunkaa käsittääkseni lithium akulle ei pitäisi käydä mitään pakkasella, mutta kummasti siitä vaan varoitellaan ja ulkomaisella foorumilla oli joku omistaja kirjottanut, että takuuehdoissa mainitaan, ettei akun takuu taka, jos auton jättää 24h pakkaseen. Aiheuttaakohan lie vaurioita, jos sillä autolla yrittää ajaa kun akusto on päässyt liian kylmäksi.
    .
    Ei aiheuta vaurioita. Niinkuin kirjoititkin, tehoa noissa rajoitetaan hetken aikaa jos oikein kylmällä akulla lähtee. Tehoa rajoitetaan myös vaikka autobahnilla tai nurburgringillä ylikuumenemisen estämiseksi.

    Originally posted by HTK12 View Post
    Kuten sanoin kyllä siihen sähköautoonkin liittyy omat ongelmansa talvella. Molemmissa siis puolensa. Itse en vaa ihan fiiliksen takia ostaisi Teslaa. Samalla rahalla saa mielestäni paljon enemmän fiilistä polttomoottorista. Jokaisen omia valintoja, jotka jokainen joutuu itse tekemään. .
    Sähköautoon kyllä liittyy omat juttunsa talvella. Itsekin pari vuotta jo sähköautolla ajanut, tosin ilman ongelmia. Nyt itseasiassa jo järjestyksessään kolmas Leafi alla. Latausnopeudessa ei ole ollut isoa eroa. Yön yli akku tulee täyteen ja pikalatauskin akkuja lämmittää jos on tarve. Ensin mainittu koskee tosin näitä pienemmällä akulla varustettuja sähkäreitä.
    Nämä siis perustuen omakohtaisiin kokemuksiin. Ei spekulointeihin tai valistuneisiin arvauksiin.
    On meilläkin tosin siitä iloinen tilanne että voi tarvittaessa lähteä kakkosautolla reissuun mutta sähkövempeleestä saa mielestäni paljon enemmän fiilistä. Mutta totta, jokaisen omia valintoja

    Originally posted by HTK12 View Post
    Ihan rehellisesti kun sanotaan, niin järkiperäisesti ei kyllä pysty perustelemaan laittavansa autoon ~130k€. Paljon halvemmallakin pääsee siirtymään pisteestä a pisteeseen b. Kyse on siis fiiliksestä, ei järkiratkaisuista.
    Tästä oon samaa mieltä. Mulla ei edes oo laittaa autoon 130K€ rahaa. Ja vaikka olisikin niin en tiedä laittaisinko moista summaa autoon. Siinä mielessä kyse on fiilishankinnasta ja mikäs siinä jos sen haluaa Teslaan laittaa .
    Hyvä että joillain on siihen varaa.
    Lähtökohtaisestihan varakkaiden ihmisten myötä kaikki kiva mahdollistuu myös alempiin varallisuusluokkiin. Komeita autoja tulee käytettynä myöhemmin markkinoille, kansanmalleissa nähdään ökypeleistä lähtöisin olevia varusteita jne. Taulutelkkaritkin maksoi taannoin hunajaa mutta pikkuhiljaa ne sieltä yleistyi.
    -25 Toyota Proace City Verso
    -23 Nissan Leaf

    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

    Comment

    • H.Aulakoski
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2008
      • 336
      • Oulu

      #77
      Auto siis toimitetaan Toukokuussa johon on kyllä aivan sietämättömän pitkä aika!

      Mutta, se tunne että on tehnyt oikean valinnan kasvaa päivä päivältä!!
      X5 E70 LCI 2010 xDrive 40d - 350 hp @ 700 nm
      Haaveissa X5M (ehkä Tesla Model S)

      Comment

      • Taski
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2009
        • 387
        • Tampere

        #78
        Auton hyvyys tai huonous on käsite jota on vaikea määritellä. Tesla on omalla tavallaan todella hieno laite. Muutaman pidemmän roadtripin useammalla tuollaisella tehneenä jonkinlainen perstuntuma autosta on, mutta loppupeleissä en pidä tuota niin erilaisena perinteiseen autoon verraten. Käyttövoima ja tietysti sen mukanaan tuoma moottorin fiilis on erilainen mutta siinäpä se. Sama efekti tulee myös bensa vs. diesel -autoissa.

        Se mikä enemmän ihmetyttää on tämä jo merkin ympärille muotoutunut uskonto. Tulee väkisin mieleen mersumiehet ja kommentit "ei mersu hajoa, kyllä laatuauton tuntee jo kaukaa".

        Hieno auto Tesla on ja todella mielelläni itselleni ottaisin jos olisi varaa tuollainen lunastaa, mutta en ymmärrä miksi kaikki kys. merkin ympäriltä on väkisin käännettävä parhain selittelemällä ja keksimällä päin vaikka fakta on että tietyt asiat eivät vain kys. automerkissä toimi vaikkapa paljon ajaville. Missä tahansa autossa on omat vikansa eikä se tee automerkistä sen huonompaa kuin mistään muustakaan.
        Erikoismies Tampereen Kauniaisista.

        Comment

        • SkyMan
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2008
          • 518
          • Sirius

          #79
          Ihme nillitystä monessa viestissä. Antakaa kaverin ostaa minkä kaveri ostaa. Ei oo varmaan kenenkään muun foorumilaisen murhe, jos on talvella vaikeaa. Samanlaista huutelua havaittavissa kuin esim. iPhone 7:n kuulokeliitännän puuttumisen suhteen. Ostaja varmaan harkitsee ja päättää kuinka olennainen osa se kuulokeliitäntä on. Aivan kuin myös tässä tapauksessa harkitsee ja huomioi nuo Teslan mahdolliset talvikäytön riskit. Minä en tiedä Teslasta tai sen talvikäytöstä yhtään mitään, enkä ole edes kyydissä istunut. Mikäli minulla kuitenkin olisi noin paljon rahaa käytettävissä autoon, niin olisin hyvinkin voinut toimia samoin. Onnittelut Aulakoskelle varmasti hienosta autosta!
          Coffee isn´t my cup of tea

          Comment

          • AnttiJuhani
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 2056
            • Kittilä

            #80
            Onnea hankinnasta! Johan tuolla kelpaa painaa menemään. Valkoinen olisi ollut myös minun valinta.

            Comment

            • hietase
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2012
              • 576
              • Espoo

              #81
              Hienohan tuo auto varmasti on.

              Uteliaisuus heräsi tuon pakkasrajoituksen myötä. Mitenköhän takuuehdot poistava kylmäsäilytys todennetaan? Jos akku on rikkoutunut kylmyyden vuoksi, hankkiikomauton valmistaja joltakin luotettavalta taholta rikkoutumispaikan säätiedot rikkoutumista edeltävältä vuorokaudelta? Sehän ei olisi luotettava menetelmä, sillä lämpötila vaihtelee pienilmastotekijöiden vuoksi todella paljon. Vaikka esim. lähimmällä virallisella Ilmatieteen laitoksen sääasemalla alittuisi -30 astetta vuorokauden ajan, voi olla että kotipihassa on ollut lämpimämpää.

              Vai onko itse autossa riittävän tarkka lämpömittari jonka mittaama data tallentuu autoon muistiin koko ajan. Tämä data purettaisiin sitten tarpeen vaatiessa ja tarkistettaisiin lämpötila. Mutta miten mahtaisi käydä sellaisessa tapauksessa, että säätiedote lupaisi esim. -25 astetta mutta oikeasti onkin vaikka -31 astetta ja akku rikkoutuu? Omistaja joutuisi vastuuseen siitä, että on luottanut sääennusteeseen.

              Loputonta spekulointia...

              Comment

              • KJ
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 695
                • Järvenpää

                #82
                Originally posted by hietase View Post
                Vai onko itse autossa riittävän tarkka lämpömittari jonka mittaama data tallentuu autoon muistiin koko ajan. Tämä data purettaisiin sitten tarpeen vaatiessa ja tarkistettaisiin lämpötila. Mutta miten mahtaisi käydä sellaisessa tapauksessa, että säätiedote lupaisi esim. -25 astetta mutta oikeasti onkin vaikka -31 astetta ja akku rikkoutuu? Omistaja joutuisi vastuuseen siitä, että on luottanut sääennusteeseen.

                Loputonta spekulointia...
                Eiköhän se näin tapahdu. Tuo tarkan lämpötilan tallennushan ei mitään uutta tai erikoista tekniikkaa vaadi.
                Lisää spekulaatiota: Tuskimpa se akusto vaurioituu just tasan -31 asteessa, vaan eiköhän Teslan ole siihen jonkinlaisen "puskurin" kuitenkin varannut. Eli luultavasti -31 asteen pakkasessa 99% prosenttia autoista ei vaurioidu mitenkään, -35 asteessa 85%, -38 asteessa 60% jne. jne.
                F30 330e -17 Alpinweiss 3
                E70 X5 3.0sd -08 Schwarz 2

                Comment

                • E39Fin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2013
                  • 1762
                  • HKI/Orimattila

                  #83
                  Originally posted by hietase View Post
                  Hienohan tuo auto varmasti on.

                  Uteliaisuus heräsi tuon pakkasrajoituksen myötä. Mitenköhän takuuehdot poistava kylmäsäilytys todennetaan? Jos akku on rikkoutunut kylmyyden vuoksi, hankkiikomauton valmistaja joltakin luotettavalta taholta rikkoutumispaikan säätiedot rikkoutumista edeltävältä vuorokaudelta? Sehän ei olisi luotettava menetelmä, sillä lämpötila vaihtelee pienilmastotekijöiden vuoksi todella paljon. Vaikka esim. lähimmällä virallisella Ilmatieteen laitoksen sääasemalla alittuisi -30 astetta vuorokauden ajan, voi olla että kotipihassa on ollut lämpimämpää.

                  Vai onko itse autossa riittävän tarkka lämpömittari jonka mittaama data tallentuu autoon muistiin koko ajan. Tämä data purettaisiin sitten tarpeen vaatiessa ja tarkistettaisiin lämpötila. Mutta miten mahtaisi käydä sellaisessa tapauksessa, että säätiedote lupaisi esim. -25 astetta mutta oikeasti onkin vaikka -31 astetta ja akku rikkoutuu? Omistaja joutuisi vastuuseen siitä, että on luottanut sääennusteeseen.

                  Loputonta spekulointia...

                  Vai kerääkö auto lämpöanturin dataa koko ajan? :think norjalaisilta luulis löytyvän kokemusta jos noi sabois kovassa pakkasessa sopimuksen irti. Luulempa vaan, että ei oo moni sanonut koska olishan tää takuuehto tuotu kaiken kansan tietoon jonkun median kautta
                  Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                  E39 523iA Oxfordgreen

                  Comment

                  • pro_tinnitus
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2007
                    • 273
                    • Etelä-Suomi

                    #84
                    Onnea Teslasta, tosin sinun olisi pitänyt ostaa joululahjaksi niin ilmainen latauskin olisi ollut saatavilla. No jokainen joka tuollaisen ostaa tuskin on riippuvainen ilmaisesta latauksesta. Kerran olen taksi Teslan takapenkillä istunut ja vaikka kilometrit näyttivät tuolloin 0km vaikka matkaa olikin vielä 5km niin perille päästiiin.
                    E90 320d -05
                    EX: Z3 E36/8 3.0i

                    Comment

                    • Tomppa80
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 2088
                      • Raahe

                      #85
                      Kävin katsastaan autoa ja odotellessa vuoroa selasin autolehteä. Uusi Panamera Porsas hybridinä 123ke.
                      Mercedes Benz E -07
                      BMW 523i -96
                      Volvo v70t5 -99
                      Harley Davidson Electra Glide -00
                      Solifer SM -75

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #86
                        Originally posted by Weuli View Post
                        Ihmeellistä keskustelua bemari foorumilla. Ämmä tietysti! Vielä kun bensaa saa pumpusta ilman rajoituksia. Katsot sitä Teslaa uudelleen muutaman vuoden kuluttua kun uusi luultavasti vielä selvästi parempi malli on markkinoilla.
                        Niin. Muutaman vuoden päästä myytävät BMW:tkin on parempia kuin nyt.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • kalevik
                          BTCF Member
                          • Apr 2009
                          • 959
                          • Salo

                          #87
                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Niin. Muutaman vuoden päästä myytävät BMW:tkin on parempia kuin nyt.
                          Tuo on varmasti totta, parannettavaa löytyy moottoreista, sähköistä jne...
                          E61 525i, Suzuki VS1400
                          Exät: Jaana, Susanna, Maija

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #88
                            Originally posted by kalevik View Post
                            Tuo on varmasti totta, parannettavaa löytyy moottoreista, sähköistä jne...
                            Jos heittää huumorin sikseen niin quotaamassani postauksessa viitattiin varmaan siihen, että sähköautojen tekniikka on epävarmaa/uutta/lapsenkengissään. Tai niin arvelen. Tämä pätee kuitenkin kaikkeen ajoneuvotekniikkaan jos niitä vehkeitä koskaan meinataan kehittää paremmaksi. Ainoo poikkeus lienee Tojotan kikkareet (hyi v....u) missä kaikki on pomminvarmaa. No kyllä kai kun mirror-nappula ja kaikki muukin on muuttumatonta 90-luvulta tähän päivään.
                            Ilman kehitystä ja sen pieniä harhalaukauksia, uusiin bemareihin työnnettäs vieläkin M30-moottoria tehtaalla.
                            Last edited by petrolhead; 17-01-2017, 21:18.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • Attekun
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2013
                              • 1407
                              • Saarijärvi

                              #89
                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Ilman kehitystä ja sen pieniä harhalaukauksia, uusiin bemareihin työnnettäs vieläkin M30-moottoria tehtaalla.
                              Mitäs vikaa tässä ois

                              Lueskelin uusimmasta TM:stä Model X:n koeajelua ja käyttökokemuksia. Jäi vähän ristiriitainen fiilis. Tehoa on mutta siitä ei oikein saa irti hauskuutta, muistaakseni autoa luonnehdittiin "tylsän turvalliseksi" vaikka voimavarat ovat vähintäänkin riittävät. Päteeköhän sama Model S:ään?
                              Toyota Alphard MS
                              Peugeot e-2008
                              ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                              Comment

                              • Roito
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2009
                                • 3921
                                • Tavastila/Kotka

                                #90
                                "Ilmainen muuttui maksulliseksi - tämän verran Tesla laskuttaa suomalaiselta / IL"


                                Aiemmin ilmaiset Supercharger-pikalaturit muuttuivat tammikuun puolivälissä maksullisiksi uusille asiakkaille.

                                Jatkossa Teslalla ajava saa vuosittain 400 kWh:n edestä ilmaisia latauspisteitä, mikä tarkoittaa noin 1600 kilometrin toimintamatkaa. Asiasta kerrottiin jo viime vuoden marraskuussa, mutta nyt Tesla on kertonut esimerkkejä siitä, minkä verran lataus tulee todellisuudessa maksamaan.


                                Suomessa Supercharger-latauksen hinnaksi ilmoitetaan Teslan verkkosivuilla 0,20 euroa kilowattitunnilta. Näin ollen esimerkiksi Tesla Model S -malliston huippuversio P100D:n lataaminen tyhjästä täyteen maksaisi tasan 20 euroa.
                                BMW E70 X5 käyttismöhkö
                                MB W639 Kummisetä

                                Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

                                Comment

                                Working...
                                X